Mereld

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Mereld

Inlägg av Spelknepe »

Mereld
Bild
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-11-03 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jag skriver en del om Mereld i uppföljaren till Svavelvinter och även om den versionen inte helt stämmer med spelen så bifogas här utkast till en övergripande första beskrivning. Jag modellerar till stor del Mereld efter Yucatanhalvön i Mexico (norra delen heter till och med Kintenaroo som jag tycker har en härlig klang) och jag byter förmodligen plats på Mereld och Bzegusta i min värld så att Mereld ligger nordost om Bzegusta.

När året vänder och våren trevar över Trakorien, händer det att kallvindar från de Orghinska ishaven i nordost kastar sig mot öarna under veckor i sträck. Ingen vet om vindgästerna försöker mota tillbaka värmen eller om de bara vill fukta sina torrfrusna luftkroppar efter en hård vinter, men i sådant väder tvingas knopparna vackert retirera, blåfrusna av besvikelse. Samtidigt jublar de trakoriska köpmännen eftersom den stadiga bäringen från kallhaven ger deras handelsskepp god fart mot kontinentens marknader. Redan sex dygn farsegels trakoriska vatten når en karavell med sådan vind animisternas gröna ö Mereld. Där förliser många ovana skeppare på kalkreven, ty kustslätten ligger bara obetydligt högre än en isskorpa på vattnet och syns inte förrän man är inpå den, samtidigt som bergskammar tornar vid öns södra horistont och drar synen till sig så att vaksamheten förleds. En erfaren kapten har emellertid sällan problem med låglandet. Han noterar ett osedvanligt klart vatten mot ljus botten, smakar och nickar bistert eftersom kustvattnen norr om Mereld håller en lägre sälta än omgivande hav. De höga Mereldiska bergen i söder vrider regn ur förbiseglande molntrasor och samlar vattnet till talrika floder som alla tömmer sig mot norr i sådan ymnighet att salthavet bortom slätterna späds ut. Trots att väldiga flöden på detta sätt ständigt är i rörelse finner den landstigande inte en enda flod i grönskan. Alla vattendrag har sedan länge skurit sig ner genom kalkslätten så att landet genomströmmas av ett grovt kärlnät dolt under markytan. Men fukten finns där beständigt. Den porösa klippan suger över hela slätten sötvatten ur djupströmmarna upp till det täckande jordlagret och låglandet lämpar sig därför väl till odling.

På vissa ställen tvingas de underjordiska floderna närmare ytan. Vattenströmmen gröper ur kalkklippan tills den rasar in och djupa hål blottas mot vitskimrande grottor där blinda fiskar simmar i sjöar som aldrig värmts av solljus. Sådana djupsänkor är heliga för Merelderna. Man anser att källorna står i förbindelser med guden Enkis heliga Abzû – det ursprungliga sötvattenhav ur vilket allt liv och all vishet sägs stamma.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Mycket trevlig text!
Brior skrev: Vattenströmmen gröper ur kalkklippan tills den rasar in och djupa hål blottas mot vitskimrande grottor där blinda fiskar simmar i sjöar som aldrig värmts av solljus. Sådana djupsänkor är heliga för Merelderna. Man anser att källorna står i förbindelser med guden Enkis heliga Abzû – det ursprungliga sötvattenhav ur vilket allt liv och all vishet sägs stamma.
Jag hade lite liknande tankar angående Mefamir (skall posta mina Mefamir-alster i Mireltråden), att sjön är ett utlopp eller en port ner till Abzu och att det ännu sprudlar ut nya livsformer därifrån. Enkipräster finns därför på sjön (jag är helt barnsligt förtjust i Enki och hela Abzu-köret, och verkar inte kunna låta bli att strö enkimunkar omkring mig överallt).

Postar som sagt strax lite text om Mefamir så kan allmänheten avgöra om det blir för mycket av det goda, och om jag måste återbörda mitt stöldgods. :wink:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

vije skrev:
Jag hade lite liknande tankar angående Mefamir (skall posta mina Mefamir-alster i Mireltråden), att sjön är ett utlopp eller en port ner till Abzu och att det ännu sprudlar ut nya livsformer därifrån. Enkipräster finns därför på sjön (jag är helt barnsligt förtjust i Enki och hela Abzu-köret, och verkar inte kunna låta bli att strö enkimunkar omkring mig överallt).
Tackar. Abzû och guden Enki med sina "Me", begrepp på det höga språket har alltid tilltalat mig också. Jag simmade själv i "cenotes" i Mexico för ett par år sedan, just sådana underjordiska sjöar som beskrivs. Föreställ er att simma i en helt klar sjö inne i en vit kalkstensgrotta, omgiven av fiskar och fladdermöss, där man ser hur vattnet fortsätter ner i underjorden via en bred passage som forlorar sig i mörkret. Kan man annat än fantisera vidare? Mayaindianerna offrade dessutom människor i vattnet och ansåg verkligen att detta var passager till gudarna i underjorden.

Kanske alla livsformer i Ereb en gång steg upp ur vattnet, ruskade på sig och sprang ut över stäpperna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:
vije skrev:
Jag hade lite liknande tankar angående Mefamir (skall posta mina Mefamir-alster i Mireltråden), att sjön är ett utlopp eller en port ner till Abzu och att det ännu sprudlar ut nya livsformer därifrån. Enkipräster finns därför på sjön (jag är helt barnsligt förtjust i Enki och hela Abzu-köret, och verkar inte kunna låta bli att strö enkimunkar omkring mig överallt).
Tackar. Abzû och guden Enki med sina "Me", begrepp på det höga språket har alltid tilltalat mig också. Jag simmade själv i "cenotes" i Mexico för ett par år sedan, just sådana underjordiska sjöar som beskrivs. Föreställ er att simma i en helt klar sjö inne i en vit kalkstensgrotta, omgiven av fiskar och fladdermöss, där man ser hur vattnet fortsätter ner i underjorden via en bred passage som forlorar sig i mörkret. Kan man annat än fantisera vidare? Mayaindianerna offrade dessutom människor i vattnet och ansåg verkligen att detta var passager till gudarna i underjorden.

Kanske alla livsformer i Ereb en gång steg upp ur vattnet, ruskade på sig och sprang ut över stäpperna.
Nu börjar det bli riktigt roligt, men också krångligt (?) med våra korsande alster...

Min Gudinna, nargurernas ursprung, har jag tänkt steg upp ur vattnet från Källan, ett "mini-golwynda" i det indre av Nargur. Inte bara mina tankar har då rört sig ikring en anknytning till detta Abzu. Hur samordnar vi allt detta, Mereld, Mefamir och Nargur? :?

Mycket trevlig läsning förövrigt Brior! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag hade väl för mig att jag läst det i Nargurtråden.
Det kan kanske bli för mkt av det goda om källan spottar upp lite varstans, sänker mystiken lite eller? Å andra sidan kan ju tron på att olika källor har sådant ursprung vara vitt spridd med religionen, även om det endast är sant för ett par unika platser?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hur samordnar vi allt detta, Mereld, Mefamir och Nargur?
och Golwynda. Men jag ser inga problem med det, det är väl inte helt otroligt att Abzu har flera utlopp, antagligen en hel del andra på andra kontinenter också. Det sagt så behöver ju inte alla vara knutna till Abzu även om befolkningen kring vattnen tror det, även om jag nog personligen ser att de är just knutna till Enki och Abzu.

Birke, varför inte låta din gudinna vara en "dotter" till Enki, eller iaf ha något med honom att göra?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Birke, varför inte låta din gudinna vara en "dotter" till Enki, eller iaf ha något med honom att göra?
Skulle kanske vara en ide...

Jag funderar annars på att anknyta nymferna till vattnet och naturer (skogen) men inte riktigt tänkt klart än. :?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Jag hade väl för mig att jag läst det i Nargurtråden.
Det kan kanske bli för mkt av det goda om källan spottar upp lite varstans, sänker mystiken lite eller? Å andra sidan kan ju tron på att olika källor har sådant ursprung vara vitt spridd med religionen, även om det endast är sant för ett par unika platser?
I sumerisk kosmologi var alltså Abzû ett stort sötvattenhav på vilket världsskivan flöt, dvs bortom haven och randbergen om jag förstått saken rätt. Alltsammans omgavs av atmosfärer och himlar och utgjorde i sin tur en bubbla i det stora saltvattenhavet Tiamat.

Abzû i "mitt" Ereb är verkligen ett gigantisk sötvattenhav någonstans under världen - inte ett skrämmande ställe utan ett rogivande och livsgivande vatten varifrån visdom och liv stammar. Om man köper den bilden så är det väl inte så konstigt att Abzû springer i dagen här och var. Vill man hålla sig borta från sådan kosmologi så kan man bara säga att Abzû är ett samlande namn för allt sötvatten i världen och dess livgivande kretslopp. Sedan kan olika religioner tolka saken olika. Hur som helst är det en trevlig företeelse tycker jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Mikael skrev:Jag hade väl för mig att jag läst det i Nargurtråden.
Det kan kanske bli för mkt av det goda om källan spottar upp lite varstans, sänker mystiken lite eller? Å andra sidan kan ju tron på att olika källor har sådant ursprung vara vitt spridd med religionen, även om det endast är sant för ett par unika platser?
I sumerisk kosmologi var alltså Abzû ett stort sötvattenhav på vilket världsskivan flöt, dvs bortom haven och randbergen om jag förstått saken rätt. Alltsammans omgavs av atmosfärer och himlar och utgjorde i sin tur en bubbla i det stora saltvattenhavet Tiamat.

Abzû i "mitt" Ereb är verkligen ett gigantisk sötvattenhav någonstans under världen - inte ett skrämmande ställe utan ett rogivande och livsgivande vatten varifrån visdom och liv stammar. Om man köper den bilden så är det väl inte så konstigt att Abzû springer i dagen här och var. Vill man hålla sig borta från sådan kosmologi så kan man bara säga att Abzû är ett samlande namn för allt sötvatten i världen och dess livgivande kretslopp. Sedan kan olika religioner tolka saken olika. Hur som helst är det en trevlig företeelse tycker jag.
Aha, OK. I see. :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Att det finns ett Abzu under Ereb tycker jag vi kan spika. Det är ju asfräckt :) Sedan måste jag också applådera beskrivningen av Mereld. Dels är den väldigt snygg, genuin och originel, och dels är det alltid guld att få små korn av den kommande boken! Mer! Mer! :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Att det finns ett Abzu under Ereb tycker jag vi kan spika. Det är ju asfräckt :) Sedan måste jag också applådera beskrivningen av Mereld. Dels är den väldigt snygg, genuin och originel, och dels är det alltid guld att få små korn av den kommande boken! Mer! Mer! :D
Jepp. Överhuvudtaget är det dags att någon sammanställer och slänger upp Den lille Metafysikern på Wikin. Jag gjorde ett försök men artikeln är inte alls klar.

Abzu faller väl kanske under samma kategori som De grå hallarna och liknande? Även sådant bör ju präntas och läggas upp. (Egentligen tycker jag att både artiklarna är betydligt viktigare än vad halvlängdsmän har på huvudet och annat knepigt som vi ibland förlorar oss i :) )
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Peter skrev:Att det finns ett Abzu under Ereb tycker jag vi kan spika. Det är ju asfräckt :) Sedan måste jag också applådera beskrivningen av Mereld. Dels är den väldigt snygg, genuin och originel, och dels är det alltid guld att få små korn av den kommande boken! Mer! Mer! :D
Jepp. Överhuvudtaget är det dags att någon sammanställer och slänger upp Den lille Metafysikern på Wikin. Jag gjorde ett försök men artikeln är inte alls klar.

Abzu faller väl kanske under samma kategori som De grå hallarna och liknande? Även sådant bör ju präntas och läggas upp. (Egentligen tycker jag att både artiklarna är betydligt viktigare än vad halvlängdsmän har på huvudet och annat knepigt som vi ibland förlorar oss i :) )
:lol: Hear hear!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, vi har en tendens vid att fastna vid saker som kanske på det stora hela hade varit bättre om vi väntade med och lade var energi på mer omfattande saker... Metafysikern har ju rätt stor konsekvens för övriga Ereb, som tex. abzu och dess inverkan. Grå hallarna lika så, sen så tycker jag nog även att vi borde ta oss en ordentlig funderare på klimat, befolkningsfrågan och annat mer övergripande, men det hör väl hemma i en annan tråd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Oj, vad överens om saker vi plötsligt var! :D
Skriv svar