Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:
Adragoor skrev: Lägger vi till ett par lagom annorlunda länder på dessa kontinenter och skriver 10 rader om varje kan vi nog få till det.
Då tycker inte jag att vi skall avvika allt för mkt från Altors baksida, Alvriken blir dvärgriken ökanr som blir djungler eller så. Å andra sidan så spelas väl Chronopia långt efter år 610 så mkt kan ju ha hännt under tiden. Men låt oss lämna lite till de som faktiskt gillar och spelar chronopia. Will no one think of the children!? :roll:
Det är just därför vi borde lämna det mesta därhän...
Instämmer med Adragoor (kanske dags att öppna et tråd som heter Östra Altor?). Ett stycke eller två om varje land eller region. Chronopia borde inte ens nämnas. Grejen är att DoD5 har en helt annan spelvärld, som vi förvisso kan ta inspiration från - men känslan är helt främmande det ursprungliga Ereb Altor. Därför har vi nu chansen att göra EN enhetlig värld! Och då gör det ingenting om den östra halvan skiljer sig från det som beskrevs i Chronopia...

Om "barnen" vill spela Chronopia så finns ju ursprungsmaterialet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

NEJ, ingen Östra Altor, diskutera i Jih-tråden.

Admin-fot nedsatt. :evil:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:NEJ, ingen Östra Altor, diskutera i Jih-tråden.

Admin-fot nedsatt. :evil:
En fot som jag tydligen trampat på... Sorry. :oops:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ja, ingen anledning att komma med sura smileys för en hövlig föfragan, faktiskt. Hoppas det inte var like bryskt menat som det sag ut :)

p.s. Ett alternativ för de som inte tycker att jih-pun riktigt hör hemma vore kanske att starta en trad, eller ett subforum separat (som regelforumet)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag är ny på det här med smileys och gör så gott jg kan... :oops:

Inget illa menat! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Jag är ny på det här med smileys och gör så gott jg kan... :oops:

Inget illa menat! :D
Gôtt, tänkte nästan det :) sorry om jag var stingslig

Smileys är bra :D men används ibland för mycket :evil: speciellt av mig :oops:

:P
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag tycker att det finns anledning till fundera kring länderna på östra altor, inte bara pga kejsardömet Jih utan även för länderna på västra delen... det kan t.ex. vara kul nämna exotiska varor från denna del av världen, och då kan det ju vara en god idé att funderat lite kring länderna och vad de kan exportera. Finns säkert en hel del andra områden som de kan nämnas i andra länderbeskrivningar och som kan göra altor större helhet.
Det behöver, precis som nämnts innan, inte rör sig om så mycket text om länderna kanske något liknande omfattning som t.ex. länder utanför Ereb nämns i EA-kampanjboken.

Så till en fråga... Hästar (nää, jag har inga hästplanscher på väggen hemma, vet inte varför jag drar upp det hela tiden :oops: ), med tanke på den placering kejsardömet Jih har till övriga delen av östra altor borde inte hästar kunnat komma till öarna västerifrån? Finns inte hästar på östra altor? Är anledningen till avsaknaden till hästar att Kejsardömet Jih isolerat sig från sina närmsta grannländer av någon orsak, sen långt tillbaka?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jag håller med. Var inte Altors Baksida egentligen en grej till "Chronopia" (som sagt jag har inte läst den), å tillhör inte direkt Ereb Altor. Det gör förvisso inte Jih-pun heller, då den egentligen ligger på Östra sidan.

Apropå Chronopia.
Jag läste någon artickel i Altors Baksida ... Där står det att Chronopia ligger på Altor, men på Östra delen, och de ligger inte långt fram i tiden, enligt Erebs Räkning, Chronopias tid startade långt före Erebs. typ 1300 år före Odo (eller någe liknande). Så Chronopia utspelas tydligen ungefär samtidigt, men år 1900 efter Chronopias grundare å Kejsare (enligt den så hände det där med Odo runt år 1327 eK eller någe sånt, i Chronopias tid).

Någe om att hög civilisation utvecklades där långt före här på Ereb.

Akrogal kan man ha med då den beskrivs i Ereb Altor världen, inte helt men nästan, Å dessutom Jih Pun som på något sätt iaf "käns" som en del av Ereb. Jih Pun eller Tsun Kuo osv nämns juh lite här å där i vissa böcker, medanst Chronopia inte nämns förren v5 (dvs Chronopia) släpps.

någe sånt.

EDIT. det han komma många Poster innan jag fick ut denna :) så ... käns lite redundant just nu. å btw. Kartan ser som vanligt bra ut :) äre Akrogal man ser då eller?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Akrogal tillhör Väst men sitter i sitt sydöstra hörn ihop med Östkontinenten vis oerhört torra och stora öknar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har startat en Omröstning om östra Altor under "Arbetsbordet" så att vi kan få en hum om hur alla känner...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:Så till en fråga... Hästar (nää, jag har inga hästplanscher på väggen hemma, vet inte varför jag drar upp det hela tiden :oops: ), med tanke på den placering kejsardömet Jih har till övriga delen av östra altor borde inte hästar kunnat komma till öarna västerifrån? Finns inte hästar på östra altor? Är anledningen till avsaknaden till hästar att Kejsardömet Jih isolerat sig från sina närmsta grannländer av någon orsak, sen långt tillbaka?
Kanske det... Eller så är de riddjur man har bättre lämpade än hästar. Hästar kan ju eventuellt användas som dragdjur på Tsun, men man skulle aldrig få för sig att rida på dem då de anses orena (lite som vi känner om grisar). Att nedlåta sig till att rida på ett oädelt och smutsigt arbetsdjur vore sannerligen att sätta sin familjs ära på spel!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Bergdahl skrev:Så till en fråga... Hästar (nää, jag har inga hästplanscher på väggen hemma, vet inte varför jag drar upp det hela tiden :oops: ), med tanke på den placering kejsardömet Jih har till övriga delen av östra altor borde inte hästar kunnat komma till öarna västerifrån? Finns inte hästar på östra altor? Är anledningen till avsaknaden till hästar att Kejsardömet Jih isolerat sig från sina närmsta grannländer av någon orsak, sen långt tillbaka?
Kanske det... Eller så är de riddjur man har bättre lämpade än hästar. Hästar kan ju eventuellt användas som dragdjur på Tsun, men man skulle aldrig få för sig att rida på dem då de anses orena (lite som vi känner om grisar). Att nedlåta sig till att rida på ett oädelt och smutsigt arbetsdjur vore sannerligen att sätta sin familjs ära på spel!
Ja hellre då ett vresigt och aggresivt vattenrådjur som försöker sätt huggtänderna i grannens hingst...eh...jag menar bock! :wink:
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Jih-Pun

Inlägg av jadelotuz »

Hey! innan ni flaxar aldeles för långt ut med det här med hästar ock jox!

Ville bara notera att jag har börjat skissa på lite "varianter" på riddjur. Bland annat fastnat för Angyon idéen. Det ser rätt mycket mer Fantasy ut än att rida runt på hästar iaf. :) tycker det verkar väldigt intressant.

Samtidigt gillar jag tanken på nån slags "ädel" Hjort (eller liknande) som riddjur, samt möjligen stora vargar, eller kattdjur (kattdjur skulle jag gilla).

Just nu är jag inne på en Jih-Punsk Angyon ... Rävsvansad Angyon.

Här är en tidig skiss-scann! Arbetar på en mer detaljerad.
Bild

Dessa är väldigt basic å endast skisser för att känna in Angyonen lite.
Senast redigerad av jadelotuz den 2008-01-23 00:48, redigerad totalt 1 gånger.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Jih-Pun

Inlägg av anders »

jadelotuz skrev:Just nu är jag inne på en Jih-Punsk Angyon ... Rävsvansad Angyon.

Här är en tidig skiss-scann! Arbetar på en mer detaljerad.
[img]http://www.demiurg.se/art/erebaltorwiki ... skiss1.jpg[/img]
Kan tyvärr inte se den... :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Inte? ... hmm ... Jag ser den tom i din citering av mig :)

Men jag ändrade på namnet ... kanske funkar nu! filen hade Ä i sig (rävsvansad) ... säg till om det fortfarande inte funkar, eller om det löste sig :)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar