Kalklanden

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Så har jag sett på det också. Visst förekommer några eremiter och missionärer för Etins Ljus, men de har haft svårt att övertyga. Kalklanden klarade sig hyfsat från Köttbitarna och kunde leva vidare i sina underjordiska städer. Man upplevde därför inte samma avbrott i traditioner eller känsla av att ha övergetts av gudarna som på andra håll i imperiet. Dessutom är man tjurskalligt konservativa.

Sedan finns detta från Svavelvinterböckerna (som absolut inte är kanon men inspirerar): Sedan antiken har de mäktiga ätterna haft väldiga och mäktiga luftandar som slavar. Dessa ska ha givits ätterna som slavar av gudinnan Hermenia för deras ståndaktighet mot bindaren Laros. Starka nog att krossa en eskader pansarkavalleri med en handflata har de flyttat adelns hov och försvarat dem från attacker. De flesta av dessa andar har dött bort eller frigetts, men några lever vidare.

Hermenia skulle kunna vara adelns skyddsgudinna? Låter som en Gammal Gud. Hermenia är ett släkte av ringmaskar i vår värld, kan det finnas tunnelmaskar i Kalklanden? När Laros försökte binda dessa vägrade man och belönades av underjordens gudinna Hermenia?

Enki, Ereshkigal, Terra, Hermenia och Shamash är de stora, i den ordningen föreslår jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

En sak till jag kom på. Mereld har Enki högt uppsatt och man är duktiga på glastillverkning, liksom då kanske Kalklanden. Gav Kalklanden riktat stöd till det hårt drabbade Mereld efter 3K, och fick glastillverkningens kunskaper i utbyte?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-01-07 11:42 Så har jag sett på det också. Visst förekommer några eremiter och missionärer för Etins Ljus, men de har haft svårt att övertyga. Kalklanden klarade sig hyfsat från Köttbitarna och kunde leva vidare i sina underjordiska städer. Man upplevde därför inte samma avbrott i traditioner eller känsla av att ha övergetts av gudarna som på andra håll i imperiet. Dessutom är man tjurskalligt konservativa.

Sedan finns detta från Svavelvinterböckerna (som absolut inte är kanon men inspirerar): Sedan antiken har de mäktiga ätterna haft väldiga och mäktiga luftandar som slavar. Dessa ska ha givits ätterna som slavar av gudinnan Hermenia för deras ståndaktighet mot bindaren Laros. Starka nog att krossa en eskader pansarkavalleri med en handflata har de flyttat adelns hov och försvarat dem från attacker. De flesta av dessa andar har dött bort eller frigetts, men några lever vidare.

Hermenia skulle kunna vara adelns skyddsgudinna? Låter som en Gammal Gud. Hermenia är ett släkte av ringmaskar i vår värld, kan det finnas tunnelmaskar i Kalklanden? När Laros försökte binda dessa vägrade man och belönades av underjordens gudinna Hermenia?

Enki, Ereshkigal, Terra, Hermenia och Shamash är de stora, i den ordningen föreslår jag.
Funkar för mig. En ny gudinna får plats. Gillar tunnelmaskarna.

Basenaij(?), som bär upp det blå ögat i Oraklets fyrs ögon, är då kanske en sådan luftande?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-01-07 13:48 En sak till jag kom på. Mereld har Enki högt uppsatt och man är duktiga på glastillverkning, liksom då kanske Kalklanden. Gav Kalklanden riktat stöd till det hårt drabbade Mereld efter 3K, och fick glastillverkningens kunskaper i utbyte?
Jag har tidigare lagt fram en ingame-teori från den lärde doktarden Elokra Vitel om att Mereld återkoloniserades från bla Kalklanden efter Tredje konfluxen. Om detta stämmer kan då glastillverkningen ha kommit till ön med dessa. Och även anammats av melukhierna som kom dit efter "de heliga svanarnas seglats" år 0
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Kalklanden

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan tänka mig att kalklanden drabbas av kraftiga stormar över det flacka landskapet... så kanske även Marduk dyrkas/fruktas här?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Gillar alla förslag. Glastillverkningen kom from Kalklanden till Mereld; Marduk stormar fruktas och bes om nåd för; har för mig att Basenaij just är en sådan ande.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Magi i Kalklanden
Jag tänker mig att djupt ner i underjorden, där kritrunan på världsväven möter den svaga äldre runresten, finns en demonologisk/kaos-maginod. Ibland har detta spytt in demoner i Altor som klättrat upp ur kallandets sprickor. Det har därför sedan urminnes tider förekommit passionerade demonjägare i området, liksom det ibland flammat upp demondyrkan. Eller?

Jag föreställer mig också att Mentalism är den föredragna magiskolan då den är användbar i den karga miljön. Kanske ett "prästerskap", en kombination av mentalism och religion?

Sedan har vi en mindre skola av vindmagiker, dvs de kan kontrollera luft- och vindandar till nyttigheter. Dels i mindre varianter av tjänare, och även att skydda städerna mot de livsfarliga stormarna med bränd kalk.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev: 2022-01-08 11:06 Jag tänker mig att djupt ner i underjorden, där kritrunan på världsväven möter den svaga äldre runresten, finns en demonologisk/kaos-maginod. Ibland har detta spytt in demoner i Altor som klättrat upp ur kallandets sprickor. Det har därför sedan urminnes tider förekommit passionerade demonjägare i området, liksom det ibland flammat upp demondyrkan. Eller?
Jag gissar att detta är vad som gett upphov till den relativt starka demondyrkan i Staden O, där ju Oktagonen som bekant har ett fäste. Någon sorts koppling finns det uppenbarligen. :D
Mikael skrev: 2022-01-08 11:06Jag föreställer mig också att Mentalism är den föredragna magiskolan då den är användbar i den karga miljön. Kanske ett "prästerskap", en kombination av mentalism och religion?
Ja! :)
Mikael skrev: 2022-01-08 11:06Sedan har vi en mindre skola av vindmagiker, dvs de kan kontrollera luft- och vindandar till nyttigheter. Dels i mindre varianter av tjänare, och även att skydda städerna mot de livsfarliga stormarna med bränd kalk.
Kan det också finnas en koppling här till den kvinnliga mystikern Fadarim som grundar vindtemplet i Vindtoppsbergen år 603 f.O.? Antingen kom Fadarim härifrån, eller så kom kanske en fadarimitisk vindprästinna hit någon gång? :?:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Låter mer och mer spännande det här. :)

Khergoll dyrkas i i Staden O, har lite historia om det, hänger samman med Kalklanden. Hinner inte skriva mer...

(Jullovet snart slut, mer tid sen)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden - vit fläck Mirel

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev: 2021-12-30 05:12 Låter mycket spännande, Mikael! Jag tänker mig bl.a. band av kalkökenlevande svartfolk med mörkt skinn och hår, men kontrastrikt pudrade i vitt kalk som fastnar i svett och flottig smuts.
Mycket riktigt finns det svartfolk i Kalklandens torra landskap. Det rör sig om nomadiserande svartalfsgrupper. De lever i tält om dagen och färdas med raggkameler som bärdjur under natten. De täcks av kritvitt damm där svett ritar svarta spår, ibland ritar de själva mystiska mönster. De jagar bytesdjur, men rövar också från mindre väl försvarade resande och karavaner. Även en del från bergen utstötta resar och orcher återfinns i banden. Några har tom kontroll över ett par flygödlor de kan spana och jaga med.

Vad jag dock upptäckt är att där även finns en unik stam orcher som kalklandets svartfolk fruktar över allt annat, liksom många andra som träffat på dem. Det är en uråldrig stam vitskinnade orcher kallade Badrahai ("vitfolket") av svartalferna. Få varelser kan gömma sig lika väl mot landskapet. Några som undkommit med livet i behåll har beskrivit hur de stått en armslängd från en klippa, när ett utsprång plötsligt öppnar ögonen som en kritvit gast och kliver framåt med vittkritat spjut. De håller sig för sig själva och tycks inte vara lika aggressiva som sina kusiner, men är skickliga krigare som lämnat ett blodigt intryck på övriga svartfolk. Inte heller tycks de ta skada av solen då de setts färdas på dagen. Deras ansikten och kroppar bär ofta kakor av kalklera smetad för att öka deras likhet med omgivningen. Man vet inte mycket om dem, men de tycks inte har djurhållning eller tält. Även Mandelmunkarnas kunskaper om dem är begränsad. Antika skrifter talar om dem som Väktarna, en svartfolkstam som i urtiden upphöjdes av gudinnan att vara ett första försvar mot demonläckor från underjorden. Det sägs att de kan kontrollera tunnelmaskarna, men det är nog ett överdrivet rykte.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Kalklanden

Inlägg av gtjorgo »

Oh! Detta låter ju spännande!:o
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Kalklanden

Inlägg av Albrekt »

Wow. :shock: Nu vill jag spela vit-skinnad orch - en kapabel men barbarisk (fish-out-of-water) demonjägare hedersbunden att jaga en kaosvarelse som tagit sig utanför Kalklandens gränser... 8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Färden från O till Karamandrin, vad tycker ni är rimlig tidsåtgång för ett sällskap?
7 dagar till häst, 10 dagar med båt? Floden vindlar som sagt en del.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kalklanden

Inlägg av birkebeineren »

Utifrån en väldigt rörig kladdkarta jag använt med mått från Spelknepe får jag det till drygt 18 mil i luftlinje. Så med vindlingar tillagda kanske 22 mil?

Enligt tabellen i Expert är restiden med segelbåt 30 km pr dag på en flod, +/- 1-20 km beroende på strömhastighet, och med häst 35 km i öppen terräng.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kalklanden

Inlägg av Mikael »

Tack Birke.
Resa med häst känns ca 6 dagar rätt.

Flodbåt då? Strömmen är relativt konstant (normal, +5 medströms/0 motströms), lite kraftigare på vårkanten då tillflödena från bergen ökar med vårfloden. +/- 5 km beroende på riktning man färdas alltså. Men har man segel, vilket många har, kan hastigheten ökas.

Hur blåser då vindarna?
På sommaren blir Kalklanden mycket heta och detta medför att det mestadels är medvind från Staden O till Karamandrin, +10 km motströms, och +5 medströms - utöver strömmen.
På vintern är Kalklanden kalla och vinden blåser därför mot havet, +15 km medströms men -5 km motströms - utöver strömmen. Dessutom kan de övre delarna närmst fallen tom frysa vissa år vilket försvårar färden. Närmare O blåser också vinterstormar in från havs vilket kan skapa våldsamma oväder kring O och slätterna närmast kusten.
På våren är det relativt lugnt och vinden påverkar lite och slumpartat, +/-5 km beroende på väder - utöver strömmen.
På hösten när vädret ställer om från sommarhetta till vinterkyla sker detta mer våldsamt och ostadigt. Segel undviks oftast såvida inte vinden är mild för dagen. Räkna därför med + 0-10 km medströms gynnsamma dagar.

Resa på hösten med båt O till Karamandrin tar alltså ca 8 dagar; resa på våren med båt från Karamandrin till O tar ca 5-6 dagar; sommarresa kan vid gynnsamma förhållanden ta 6 dagar från O; Vinter från Kalklanden till O kan gå på 5 dagar.

Om detta verkar OK bör nog denna info även läggas under Staden O.
Skriv svar