Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Ser väldigt kamsunsk ut. :) Tecken man ritar eller målar istället för att hugga eller skära gissar jag? Och kanske på en lite mer beständig form för papir än den bräkliga varianten vi kanner från Trakorien?
Ursprungligen verkar man i Kamsun ha målat sina skrivtecken på träpaneler eller skifferplattor. Det är just en sådan uråldrig träpanel som Tungoträte kom över, och som är en av grunderna för hans teori. Panelen innehåller nämligen två namn: K’mzaw och Paskhaw, vilka Tungoträte ansåg vara ur-kamsunska varianter av Kîmzon och Farkhon.
birkebeineren skrev:Låter bra. Har du något förslag på ord för "räkna" och "mästare"? Fick några ideér angående en kalender och kan jag koppla dessa samman med ay- och få tideräkning och tidsmästare (någon som ansvarar för kalendern alternativt en magiker som forskar om tid... (och transfer?)).
Ordet för "mästare" är utschawya, fast endast när det gäller lärdom. En hantverksmästare är nyay.
Awdha betyder "räkna" och ingår i frasen awdhachami aygnachi vilket betyder "tideräkning". Ordet för "kalender" är wapdutscha. För "tidsmästare" används oftast aytidhya, av tidhya som i det närmsta betyder "ålderman"
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Tungoträtes joriska översättning av en antik kamsunsk text om Kimzons och Farkhons avfärd från Kamsun:
I det året, befallde den store guden Pas’dhaw de två konungarna K’mzaw och Paskhaw av Kashtscha och Tschawayri att bygga 8 mäktiga skepp i staden Khawyikt’s och segla söderut med allt sitt husfolk och sina släkter på det att de skulle undkomma Mawkhaguly som ville härska över hela Haytschudhawghu. Han befallde dem också att medbringa alla oxar och alla får och alla getter och alla hönor och alla kalkoner. Sedan befallde han dem att medbringa utsäde av alla sädeslag. Sedan avseglade konungarna och deras folk så att Khawyik’s stod tomt när Mawkhagulys härar anlände. Och storkonungen av Y´anthar förargades av denna förödmjukelse och lät döda allt levande i landet och Haytschudhawghus floder översvämmades av blod och Khawyikt’s raserades och varje sten i Pas’dhaws stolta tempel krossades till fin sand. Men K’mzaw och Paskhaw och deras folk fann en ö i det södra havet där de…

Originalet återkommer jag till när jag har lärt mig fornvästkamsunska lite bättre... :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Inledningen till broder Tungoträtes avhandling om det kîmzonska språket och dess ursprung:

Gunstige Läsare.
Det är med viss bitterhet jag, Labianuz ab Aurigo, skriver dessa rader på min ålders höst. Den upptäckt jag gjorde för många år sedan - att det kîmzonska språket på långt håll är besläktat med vår egen joriska tunga, och som jag i mitt ungdomliga oförstånd hoppades skulle kunna bringa sämja mellan kîmzoner och jorer, har enkom mottagits av spott och spe bland lärda som lekmän runt hela Kopparhavet. Trots detta har jag aldrig övergivit min övertygelse om att min språkliga teori i verkligheten är korrekt och att vi borde räkna kîmzonerna som våra långväga kusiner snarare än ett helt främmande folk med ett obegripligt tungomål. Hur annars kan man förklara att så många av kalameikidens ordformer liknar dem som återfinns i de äldsta skrifterna vi har på kejserlig jori och gammalkrunska?

Men detta är inte hela sanningen. Många kîmzonska ord liknar inte något i Ereb känt språk. Med hjälp av lingvistiska uppgifter från resenärer som träffat köpmän från den fjärran östern och vissa uråldriga dokument, har jag kunnat visa att kîmzonerna i själva verket talade ett annat språk i forntiden, med stor sannolikhet före den förra konfluxen. Detta språk var kamsunskt, vilket stämmer väl med kîmzonernas äldsta sagor, som talar om en flykt från Kamsun till Garumos, där jag anser det ytterligt troligt att de blandade sig med urinvånarna på ön. Både kulturellt och språkligt. Dessa urinvånare måste ha varit släkt med oss jorer på långt håll.

I det följande ämnar jag visa varför denna teori är den enda tänkbara vad gäller kîmzonernas ursprung. Jag hoppas att den som i framtiden finner denna skrift i de mörka källarvalv där jag kommer att gömma den, inte längre minns det spenamn, Tungoträte, med vilket hela världen känner mig, och att de hånfulla skratten då dött bort från de lärdas läppar.

Val Cotschîgla i Odos år 602.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra. :) Går också att använda direkt i äventyret, inte alltid lika lätt att få spelare att läsa intressant språkhistoria!

Val Cotschîgla :?:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Val Cotschîgla :?:
Huvudorten i ett Jorpagniskt furstendöme norr om Lai Alba. Tänkte mig att Labianuz tillbringade sin ålderdom där, långt från hånfulla kommentarer. (Får ta och fixa till Jorpagnakartan så att andra än jag kan läsa den...)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Aha! Jorpagnakartan skulle vara kul att färdigställa. Furstendömsgränserna från din påbörjade handritade karta överförda till en Spelknepe-karta skulle vara ett nästa steg där...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Japp, och ut med alla ortsnamnen på kartan i ett lättläst typsnitt för att undvika förvirring... Är jag inte för trött i e.m. kan vi se vad som går att göra...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Strålande! Då kan jag äntligen placera ut mina furstendömen. :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Jag har nu börjat uppfinna lite grammatik på fornvästkamsunska och här är ett litet smakprov på hur en text kan se ut:

tsumaiki igcha aygn‘atu tschawuwitsakh kaaycha ’ilatuuwcha pas’dhaw ig ak mal’kh k’mzaw kashtschudhu tschawuwaiki paskhaw tschawayrudhu ip‘atsakh kaaycha: dukhayt zam unutshawraukhw baad‘atu khawyikt’sudhu tu pl’ayt muw shut uray tschaasath’ya tu uray akhayath’ya dhayawhi thayara tschatsii waydcha mawkhaguly chiaditschawtsikh uray haytschudhawghudhu.

Självklart skrivs vokalerna egentligen inte ut, och skulle man ha transkriberat direkt från ya'akha-alfabetet skulle det se ut ungefär så här:

TSMK-GĤ-YGN‘T- ČWWTSĶ-KYĤ-’LTWĤ-PS’ĐW-G-K-ML’Ķ-K’MZW-KŠČĐ-ČWWK-PSĶW-ČWRĐ-P‘TSĶ-KYĤ-DĶYT-ZM-NTŠWRĶW-BD‘T-ĶWYKT’SĐ-T-PL’YT-MW-ŠT-RY-ČSΘ’Y-T-RY-ĶYΘ’Y-ĐYWH-ΘYR-ČTS-WYDĤ-MWĶGLY-ĤDČWTSĶ-RY-HYČĐWγĐ.

Stackars urkîmzonska skolbarn... :twisted:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Språk

Inlägg av Adragoor »

Ord som används i ovanstående text (samt några till):
-th’ya, din
’ig, vara, oböjligt
’ila, gud
aghan, han
ak, två, endast om levande föremål
akhaya, släkt
awdha, räkna
awdhachami aygnachi, tideräkning,
baad, stad, lånord från dûmak-språket, urspr. ”befästning”
chiaditschaw, ha maktbegär
dhayawhi, tillsammans
dhukha, bygga
ig, det
ip´a, säga
mal’kh, konung
muw, till, mot
pl’, segla
raukhw, mäktig, storslagen sak, deskriptivt kasus
shut, söder
thayara, för att, inleder kausala satser
tidhya, vis person, person med stor insikt
tscha, undkomma, fly
tschaasha, husfolk, tjänare
tschawuwi, befalla
tschuikaya, magiker
tsii, bakom, även som futurumändelse
tsum, hända, som repetativ ofta inledande i historiska texter
tu, och
tuuw, stor sak, deskriptivt kasus
unutshaw, skepp, förmodligen en form av galär
uray, alla, hela
utschawya, mästare (ej hantverk)
wapdutscha, kalender
waukh, följa
waukhchami, följd
wayd, du
zam, åtta, om stora föremål
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor’ig utschawaya mal’kh!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Språk

Inlägg av Mikael »

'ila
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Vad kan Drinnens namn vara på kejserlig jori? Antar att den då också behöver artbestämmas?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Paluz flagellum (träskpisk), tillhör öronödlorna enligt vissa men pälsfiskarna enligt andra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Följande karta visar några av språkfamiljerna i Ereb och Akrogal:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Språkfamiljer

Vet vi något om den golwyndiska språkfamiljen och ett eventuellt släktskap med de joriska språken?

Jori börjar gå sin egen väg från ca 1500 fO då det påverkas av dvärgar och nargurer. Står lite om detta i källorna och i utvecklingar här på forumet. Men hur såg det ut innan 1500 fO? Finns det släktskap mellan jori och exempelvis furgiska?
Skriv svar