Kasenu & övriga Snoarskogarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Är inte hamurer och trisker också sydnarurgurer även om hamurerna blivit uppblandade med jorder och trisker med både dyler och jorer?

Gällande religionen så är jag inne på att man i kasenu (bland de flesta, inte alla, av människorna) är aesirtroende om än med en twist. Man kanske inte direkt delar varje aspekt av aesrtron med sina nordliga grannar utan dyrkar veanir, skogstomtar och förfadersandar vid sidan om wodur och hans hoodies. Även lokala gudommar kan vara vanligt, tex en stor orm, en fin glänta eller en osympatisk demon som gömt sig bland lövverken. Man har nog ingen dogmatisk aesirtro utan man delar snarare vissa grundläggande asopekter, t ex tron på wodur, heroiserandet av kamp och heder, ära etc. Sedan skiljer sig säkert kulten från by till by då man inte har några bergfasta regler (likt bibeln, koranen eller bahavagita etc).

eller snurrar jag i det blå här?
LÅter ok för mig, speciellt som väl inte äns jorderna har så himla fasta regler även om jorderna har grundläggande tankar om kampen mellan aesir och vaenir och traditioner kring detta och annat. Jag menar att även jordern kan dyrka de heliga ålarna i floden och lindormen i hålan vid sidan som mäktiga väsen vid sidan om gudarna. Ranerna har dock lite striktare trossatser antar jag då de anser sig härstamma ifrån aesir.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-06 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Att kasenerna är nargurer går att utläsa från EA-Kampanjs språkkapitel s. 44, 48 och 51. Detta kopplar ihop Aidne-modulens kasener och den narguriska kulturern tillsammans med religionskartan på s. 38 där aesirtron är markerad i norra Aidne.

Den narguriska kulturen är förövrigt ett historiskt ursprung som dagens narguriska folk över hela Ereb härstammar från. Likheterna varier beroende på omständigheter och utveckling.

Angående ett narguriskt utseende som det ges i EA-boxens många olika beskrivningar av folken finns det grovt sett två varianter, blonda och resliga samt mörka och smala. Kasenerna passar in i den senare.

Hur jag löst detta problem är såkallade noroguhrer och osroguhrer som finns att läsa om här: http://www.erebaltor.se/wiki/Nargurier
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Visste att du satt inne med svaret Birke! 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Är inte hamurer och trisker också sydnarurgurer även om hamurerna blivit uppblandade med jorder och trisker med både dyler och jorer?

Gällande religionen så är jag inne på att man i kasenu (bland de flesta, inte alla, av människorna) är aesirtroende om än med en twist. Man kanske inte direkt delar varje aspekt av aesrtron med sina nordliga grannar utan dyrkar veanir, skogstomtar och förfadersandar vid sidan om wodur och hans hoodies. Även lokala gudommar kan vara vanligt, tex en stor orm, en fin glänta eller en osympatisk demon som gömt sig bland lövverken. Man har nog ingen dogmatisk aesirtro utan man delar snarare vissa grundläggande asopekter, t ex tron på wodur, heroiserandet av kamp och heder, ära etc. Sedan skiljer sig säkert kulten från by till by då man inte har några bergfasta regler (likt bibeln, koranen eller bahavagita etc).

eller snurrar jag i det blå här?
Mikael skrev:LÅter ok för mig, speciellt som väl inte äns jorderna har så himla fasta regler även om jorderna har grundläggande tankar om kampen mellan aesir och vaenir och traditioner kring detta och annat. Jag menar att även jordern kan dyrka de heliga larna i floden och lindormen i hålan vid sidan som mäktiga väsen vid sidan om gudarna. Ranerna har dock lite striktare antar jag då de anser sig härstamma ifrån aesir.
Låter rätt i mina öron från båda två.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Floden Daga var bred och långsamflytande och längst dess stränder hängde en tät, frodig och till synes ogenomtränglig grönska ut över vattnet. I träden kunde man se kolonier av pelikaner, grå häger, plymhäger och natthäger. Kungsfiskare flög som levande safirer längst flodens stränder. Vattenväxter smyckade floden. En stor gren från en tårpil sköt ut i en elegant utsträckt S-formad båge som nästan rörde vattenytan och i trädets slöjliknande grenverk kunde man se vävarmesarnas eleganta bon hängande likt sällsamma frukter. En nattmink kilade upp på grenen och skumpade iväg med en kräfta i munnen. Här och var kunde man se fällda träd och prydligt barkade träd ligga utspridda längst strandskogen och i vattnet. En tydlig signal att man passerade ett revir tillhörande någon familj bävrar. Ibland kunde man dessutom se den jättelika hydda som signalerade att den här delen av floden tillhörde den Kasenska jättbävern. Jättebävern tycktes ha den egenheten att den, till skillnad från sin mindre släktning, närmast medvetet alltid försökte lägga sina hyddor så skyddat som möjligt på öar eller halvöar ute i floden.

Ranulf Drake stod i fören på flodgalären och filosoferade. Han kom sig för att liknade jättebävern som en flodfaunans adelsman som konstruerade jättelika träborga på strategiska lägen med vatten som vallgravar runt om. Som tidigare Acolyt under Mäster Monardes och Mäster Drövelhelm samlade han växter i ett herbarium och skrev upp sina iakttagelser och tankar om geografi, folkliv och den omgivande naturen i en dagbok....

"Biber nobilis...en flodens riddarstånd som bygger befästningar med lönngångar och som patrullerar sitt territorium. Ibland kunde man se dessa bävrarnas adel "beskatta" sina mindre kusiner på färdigfällda träd. Fast å andra sidan så tycktes det ändå fördelaktigt för den vanliga lilla bäverna att bosätta sig i jättebävrarna revir då det brukade finnas fler vanliga bäverhyddor inom jätttebäverns revir och, sades det bland infödingar, mindre rovdjur"....

Ranulf hade hört infödingar berätta att jättebävrarna ibland hade setts gå till gemensamt angrepp och jagat iväg så stora rovdjur som svartbjörnar och ensamma vargar som råkat vandrat in på deras revir. Och att dessa efter den minnesbetan därför rörde sig betydligt försiktigare i områden där jättebävrar höll till. Kanske var denna aggressiva strategi till nytta även för de mindre bävrarna då området blev mer säkert mot rovdjur. Jättebävern tycktes således försvara sitt revir och råda över sin mindre kusiner som en god riddare försvarar sitt land och råder över sina undersåtar. Som adelsman fann Ranulf en stor tillfredsställelse i denna tanke.

Flodgalärerna svängde nu runt en flodkrök. På den östra stranden såg Ranulf nu ett litet infödingssamhälle breda ut sig på en udde. Längst strandkanten fanns en rad med träbryggor med kanoter. Det hojtades från byn och han såg folk springa ner mot kanoterna.

Ranulf ropade till sin besättning och flodgalären svängde ner mot byn. Det rytmiska skvalpande, droppande och plaskande ljudet från många åror som ror i takt ackompanjerades nu av en lurs dönande från byn. På en ny signal från Ranulf lät babords åror pausa och den främre galären lade sig med sidan mot byn och de annalkande kanoterna. Ranulf noterade att hyddorna i byn mer påminnde om Tudragas runda lerhyddor med sina spetsigt halmtak än om Kajagernas enklare kup-formade hyddor. Han signalerade till en sergant som till svar omedelbart kommenderade iväg en handfull soldater mot för och akters skytteplattformar. En åtgärd för att försäkra sig mot obehagliga överraskningar. Sedan skickade Ranulf i väg sin väpnare att hämta kistan med gåvor från kajutan.

Kanoterna var nu nästan framme vid hans galär
Senast redigerad av Fraxinus den 2010-03-09 23:09, redigerad totalt 8 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Ursäkta mig men har det inte försvunnit en del text här?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Såg precis att Spelknepe noterat samma sak under Wiki! Men tyvärr jag har inget sparat av mina texter.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har heller inget kvar av vad jag skrev (förutom kladdkartorna som ändå behövde göras om) men mina inlägg var mest citat från trådens första sida.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bild

Kan det vara så att denna skönhet skrämmer bort folk från en del av kuststräckan i Kasenu?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

D där finfinakartorna som birke(?) lade upp finns det att lägga upp igen? De som ger en överblick över snoarskogen, kasenu och goiana samt påvisar platsen för dagavall och den andra zorakiska handelsplatsen uppe i bergen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snoarskogarna
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bild

Goiana i grönt.
Brända Jordens revir i svart.
Klomelliens sydgräns i rött.

Dagavall och Ickevad med Grå passet emellan (ungefärlig rätt).

Skall försöka markera de olika kasenkulturerna vi diskuterade men återkommer med det...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den där sfinxen kanske håller till längst ute på udden av halvön norr om Linnflodensmynningen?

Vi har också diskuterat om att en eller möjligens två små basilisker håller ett mycket stort slättområde söder om Klomelliengränsen rätt tomt för allt annat än ...tja, stenstatyer!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Oh, ja! Gärna ett par basilisker. Varför inte slättlandet närmast de östra bergsutlöparna mellan klomellien och den brända jordens klan-område.

Och varför inte låta några lindormar ligga och lurpassa här och där i jordhålor eller inuti jättelika ihåliga ekar och lindar i snoarskogen och kasenuslätten.

Äventyrslandet Kasenu/snoar blir bara bättre och bättre. Bli karavanvakt längst Blästerleden och slåss mot rövande barbarstammar, tullkrävande rovriddare, förhandla med svartalfer om eskort och undvik jagande basilisker. Bli medlem i en zorakisk flodexpedition, ro en flodgalär, upptäck okända landområden, bifloder och stammar, förhandla med barbarstammar, slåss mot troll, svartfolk och andra fientliga barbarstammar, försvara skeppen mot angripande lindormar.

Eller bli en trapper och leta guld, opaler och pärlor i dagafloden, idka pälsjakt samt försvara sig mot ovanstående otrevligheter.

Vad mer kan man begära för en grupp äventyrare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Biten med jordbruksmark vid Dreveälvens löp som syns på i Aidne-modulen är även markerad som en av de två platser där lindskiarnar fortfarande lever. Gör vi någon koppling, en jordbrukande kasenkultur på samma plats som en lindskiarnkoloni (av större eller mindre storlek) eller endast en av delarna?
Skriv svar