Kasenu & övriga Snoarskogarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus har talat med källornas tunga stämma. Jag tycker också att smideskonsten (liksom gruvdrift och myrjärn) skall förbli okänd i enlighet med källorna. Kan rödhuvorna vara extremt duktiga på att forma sylvassa sten och trävapen lika farliga och hårda som den vanlige zorakiske knektens?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Frax: Vi kan etablera att källorna och birkes redan etablerade historia om nargurerna inte stämmer överens över huvud taget. Enligt den så har jag för mig att det är klart att Nargurerna inte kom västerut innan Jorpagna. Då blir det konstigt om de finns i Aidne innan dess. Särskilt med tanke på att de verkar ha lite gemensamt med övriga nargurer. Jag börjar luta åt att kasenerna således är de små krumma typerna som inte brukar järn och att det sedan eventuellt har flyttat in mindre narguriska stammar senare.

Nargurerna torde dock bruka järn men om de är minoriteten så finns det ingen anledning att de skulle omnämnas i en översiktlig bild av Snoarskogens kasener. Vad gäller rödhuvorna kan dom mycket väl kunna smida i alla fall. Dom är trotts allt inte särskilt många och av alviskt blod. Alverna är också smeder eller har dom bara trävapen? Om det stör kan just rödluvorna tillverka sina vapen i ben fast de är vassa och tåliga som de bästa av järnvapen. Det gör dem dessutom ännu läskigare så det funkar för mig.

Du är mycket välkommen fortfarande. Jag tror att jag skickade mina två mailaddresser till dig redan.

Mikael: Jo. Jag ville skriva halvorcher med alvblod i sig men halvorch är lite laddat häromkring så jag tvekade inför att göra det. Men jag kan definitivt bygga om lite.

Glamour är ett väldigt bra ord som används i artursagorna och gamla faerytales på engelska språket. Ordet i sig är väl franska. Att det finns en dubbelmening är helt i sin ordning. Jag gillar ordet och det är roligare att skriva det än att helt enkelt skriva fata morgana och illusioner.

Stryk anrik.. det är uppfattat. Men det finns ju implikerade anor (vad exakt nu det är) i andra kulturers sagor.

Öh jag hade tänkt mig att det mest skulle vara släktskap som är en av huvudorsakerna men vi får se. Jag hade egentligen inte planerat att göra ett helt projekt utan bara presentera små grupper och företeelser. Sedan råkade det bli en eller annan gud och ande och grejer. Antar att min fantasi skenar iväg i vanlig ordning.

Grisodlar'n:
Eller som Ransarderna dricka deras blod för evig ungdom.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Eller så kanske det räcker med att de har nära band med de "övernaturliga", i och med sina magiska förmågor samt deras legendariska sätt att vandra obemärkta i Snoarskogen (någon form av utomvärldsliga passager via portar, eller dylikt till grå hallarna?). Det kanske blir lite för mycket om det även är mästersmeder.

Sedan undrar jag lite om snoarbarbarernas ursprung från svartfolken. Är det svartfolk som senare beblandats med människor (samt kanske älvfolk) eller är det bara så att man ibland kan ana att man levt nära inpå svartfolken fast man ursprungligen är av människoras? dvs människor som utsatts för våldtäkt, bortgiften etc i en avlägsen tid?

Är man...
alt1.
ca 95% människa och 5% övrigt inkl. svartfolk och älvfolk
eller är man alt.2
ca 80% orch 20% annat?

Är personligen inne på alt 1. då jag ser snoarbarbarerna tex drevedagas som människor ytterst.

fattar ni vad jag menar.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag är nog också inne på ditt alternativ 1.

Vad gäller rödhuvorna är de ju dock någon slags odödliga supertomtar. Dom är inte tänkta som spelare utan som legender. Deras existens är inte ens med säkerhet verifierad av någon pålitlig person. De hemliga vägarna tänkte jag var alverna i områdets påfund bara att Rödhuvorna också använder dem. Både alver och rödhuvor borde vara väldigt ovanliga men alla individer som finns särskilt av alverna kommer vara opproportioneligt kända och tongivande.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Mikael: Jo. Jag ville skriva halvorcher med alvblod i sig men halvorch är lite laddat häromkring så jag tvekade inför att göra det. Men jag kan definitivt bygga om lite.
Dessa halvsvartfolk är en mycket gammal stam av snoarbarbarer
Jag hänger inte med längre. Är detta snoarbarbarer (människor) med alvblod och svartblod i sig?
Glamour är ett väldigt bra ord som används i artursagorna och gamla faerytales på engelska språket. Ordet i sig är väl franska. Att det finns en dubbelmening är helt i sin ordning. Jag gillar ordet och det är roligare att skriva det än att helt enkelt skriva fata morgana och illusioner.
Jo och jag vet att det används som synonym till besvärjelse, men ord som erection och intercourse får inte texten att vid en första anblick handla om torn och valv heller. Jag har inget emot lite glamour i dessa pridetider och det var endast ett tips i all välmening.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Vi kan etablera att källorna och birkes redan etablerade historia om nargurerna inte stämmer överens över huvud taget.
Där har du nog fel Söderman då jag inte har gjort några beskrivningar av kaserna. Källorna Fraxinus hänvisar till gäller.
Jan Erik Söderman skrev:Enligt den så har jag för mig att det är klart att Nargurerna inte kom västerut innan Jorpagna. Då blir det konstigt om de finns i Aidne innan dess. Särskilt med tanke på att de verkar ha lite gemensamt med övriga nargurer.
Enligt den övergripande historien rörande de narguriska folken (som alla härstammar ur en urnargurisk kultur från ca 3000 fO) så särskiljde sig sydnargurierna från övriga narguriska folk efter den såkallade Tredje vandringen 1065-1050 fO. Denna folkvandring har jag ännu inte färdigställt (några tankar finns i Klomellien-tråden) men den sker som en följd av Kejsardömet Jorpagnas tillblivelse 1065 fO. (Syd)nargurierna ankommer således Aidne något innan jorerna som erövrar regionen 998-995 fO. Sydnargurierna börjar iom sin utvandring särskilja sig från övriga nargurier och utvecklar eftervart egna kulturer och folk (kasener, hamurer och delvis trisker). Ca 400-300 fO anländer jorder från Kardhalvön till Gryppas vik och som en följd sprider sig Aesirtron även bland sydnargurierna.


Sen kan jag tillägga att i mina ögon är bilden av dessa alvhalvsvartblod från Trolltyg i Tomteskogen något otydlig och undrar om du inte tycker likadant? :?

Edit: Råkat skriva Fjärde istället för Tredje vandringen.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-08-05 08:26, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Birke
1. Jag försökte komma fram till vad en kasenbarbar är. Jag känner att stenåldersmänniskor som dyrkar andar inte nödvändigtvis behöver vara Nargurer och att det passar att de snarare inte är det. Särskilt om man tänkte som jag att de skulle ha kommit till området innan alverna.

2. Jag tycker att det även bör finnas sydnargurer i området men att dessa dyrkar aesir och altså inte kallas för kasener. Om de nu har haft kontakt med Jorderna, dyrkar aesir och, enligt vad jag tänkte mig, dyrkar alverna samt eventuellt har lite släktskap med dessa så känner jag att deras beskrivning blir ganska långt ifrån källorna. Detta är inte hela världen eftersom de helt enkelt bara inte är majoriteten.

3. Det var inte tänkt att svartfolksalverna skulle vara någon stor grupp. Att se dem som på något sätt repressentativa för snoarbarbarer eller kasener är inte meningen. Dom var menade som legendariska väsen som liksom enhörningar, pegaser och liknande är något som spelledaren kan lägga in om han känner för det. Just att det var oklart var dessutom idén. Jag ville göra det upp till var och en vad rödhuvornas faktiska ursprung är då jag vet att det finns en massa åsikter om både svartfolk och alver på det här forumet och jag ville inte ge mig in i det.

Mikael

1. Jag trodde förut att vi definierat snoarbarbarerna som de små stenåldersmänniskorna och kasenerna som narguriska typer med en annorlunda kultur.

2. Skillnaden är att du inte finner erection eller intercourse i särskilt många sagor. Glamour däremot om man slår upp det har som sin första betydelse att det är en besvärjelse och som sin andra betydelse att de är en illusion av romantiserad attraktivitet.

Slutligen

Rödhuvorna är alltså tänkta som sagoväsen som det inte ska finnas särskilt många av. De har vissa attribut som liknar dem vid alver och andra som gör att de liknar svartfolk. Deras ursprung är dock helt oklart eftersom de inte talar om var de kommer ifrån för någon och det enda man har att tillgå är sagor. Dom är förmodligen ovanligare än enhörningar eller nymfer i snoarskogarna men när de siktas så sprider ryktena sig mycket långt eftersom de just är mycket fruktade. De kan dessutom helt ignoreras om man inte vill använda dem i sin kampanj. Det var tänkt att de skulle vara en till resurs för spelledaren inte någonting som definierar snoarskogen.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker att källorna så som Aidne och EAK får styra upp detta lite. Vi vet enligt Aidneboken (om jag inte minns fel för jag har den inte här) att det i östligaste Snoarskogen bor Kaser och området kallas därför Kasenu (det sista kan vara forumets namn). De dyrkar Aesir enligt EAK liksom Hamurer och Trisker gör. Hamurer och Trisker är nargurer med närmast släktskap med jorderna som hade kolonier i södra Klomellien i flera hundra år, enligt EA. Jag vet inte om Birke har någon källa som gör kaserna till nargurer eller om det är nargurermaestrons skrivna och numera etablerade nargurhistoria? Kaserna skiljer sig iaf enligt Aidne fysiskt ifrån hamurer, trisker och jorder som ser ut som de nordbor vi känner. Sannolikt är det kasernas nära kontakt med övriga snoarstammar i mer än 1500 år som givit dem deras utseende.
Vi vet ifrån Aidneboken att övriga Snoarskogen innehåller (bland annat) barbarmänniskor (Snoarbarbaren) av ursprungsbefolkningskaraktär...dvs före jorerna erövrade södra Aidne. Just det, Snoarskogen har aldrig officiellt utforskats eller erövrats av jorerna, även om enstaka äventyrliga försök kanske har gjorts. De kan variera men den korte primitive vilden är dominerande bland dessa stammar. Jag tänker mig att de består både av mindre folkgrupper som funnits där sedan människor först satte sin fot i skogen och att det är överlevande folkspillror som flydde när södra Aidne erövrades av jorerna.
I övrigt finns i skogen spridda älvfolk, två lindskiarnaområden, jagande svartfolk (i bergsnära trakter om jag minns rätt), och naturligtvis andra varelser och oknytt. Lägg till detta myter, sagor och legender. Oavsett att det är stor variation bland skogens invånare så är skogen sparsamt bebodd tror och tyker jag.

Har Birke och Fraxinus något att tillägga? Någon annan?

Edit: Söderman, om din text om Rödhuvorna, vilka jag tycker det finns utrymme för i skogen, skall uppfattas som en saga en myt viskad bland skogens folk bör den skrivas om så att den låter mer så och mindre som en rapport samanställd av en zorakisk lärd eller tjänsteman inför lord Fraxinus ambitiösa Drevdaga-projekt.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-05 12:37, redigerad totalt 3 gång.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kan jag få se referensen som visar på att Kasenu dyrkar Aesir. Jag skulle vilja läsa partiet själv?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Kan jag få se referensen som visar på att Kasenu dyrkar Aesir. Jag skulle vilja läsa partiet själv?
Det är en av kartorna som visar religionens spridning i EAKampanj.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Enligt den kartan om man lägger ihop den med kartorna över folkslag i Aidne så är även lindskiarnar, vargmän, skogsalver och odefinierade barbarfolk dyrkare av Aesir i området. DVS kartan är helt snurrig och borde i detta fall tolkas som att det finns vissa som tillhör aesirdyrkan i snoarskogen men att uppenbarligen inte alls majoriteten måste göra det. Med tanke på att kasenerna beskrivits som att de dyrkar naturandar i Aidne borde de inte också vara Aesirdyrkare på en gång. Det borde alltså finnas ett till folkslag i skogen som tillhör denna religion. Eller?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Eller också innebär Aesirdyrkande per default dyrkan av naturandar? Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Titta bara på vår egen tids asatroende. Och den romerska religionen. Osv, osv
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jovars det kan ju definitivt funka. Men då blir det ganska lite Wodun och grabbarna. Aesir är ju ganska organiserat i Ransard och Jorduashur känns det som.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Åter igen enligt enligt Aidne: "I Snoarskogen öster om firkax lever åtskilliga barbarstammar, kallade kasener. De är inte jorer utan rester av ett folk som kom hit före kejsardömet Jorpagnas tid".

Vidare (om religon)

Han (Kasenen) dyrkar olika naturandar och hans stam leds ofta av sin schaman.

Detta är den huvudsakliga information som finns att få om barbarfolken i Snoar Aidnes kapitel om folkslag. De är förstås möjligt att det finns mer info någon annanstans. Hänvisa gärna.

MEN poängen är "åtskillga barbarstammar" samt det faktum att Snoarskogen i huvudsak är oexploaterat och icke utforskat vilket gör att vi kan anta att under samlingstermen Kasener finns åtskilliga olika stammar med väldigt olika härkomster. Nu är sannolikt Kasener även ett specifikt folkslag i området men deras namn har fått omfatta alla andra folkslag av mer eller mindre änslig härkomst som kan tänkas finnas i området.

Angående Aesir så kan denna tro visst finnas i området fast då i huvudsak bland eventuella narguriska folkslag...men även tro på olika naturandar (exempelvis Rödhuvor) finns uppenbarligen i området.

SUmma summarum så blir trossatserna i Snoar snarare en livlig, smått oöverskådlig blanding av älvfolk, rödhuvor, Aesir, Modersgudinnor, Ljusets och Mörkrets herrar etc....mfl.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-08-05 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Håller med om i princip allt vad Fraxinus sade. Och om han nu ändrar sin post till att säga "Jan Erik är dum" så får jag erkänna mig ägd. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Skriv svar