Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Finns det inte även nargurer norr om strövnargurernas område, vid kusten?
Sparsamt befolkat område, lite som Bjarmaland vid Vita havet i vår egen värld.
Ett kärvt folk av kustnargurer som lever av fiske samt fågel- och säljakt. Ibland ansatta av Jordiska räder, strövnargurernas plundringståg samt Habulonernas piratattacker. Kanske finns även Sharger här?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det finns nargurer även här, om än mycket spritt. Frågan är bara av vilken härkomst? Jag lutar åt antingen släktningar till jordukaerlarna eller en undergrupp av strövnargurernas släkten. Det har även diskuterats om inte några barbiska klaner en gång bosatte sig här på flykt från kejsarmakten i Babor... Sen finns ju i trakten staden Mastika Agga där befolkningen är av blandad nargurisk härkomst. Det finns även joriska kolonister från Kopparhavet längs kusterna här men dessa är ganska få.
gtjorgo skrev:Ett kärvt folk av kustnargurer som lever av fiske samt fågel- och säljakt. Ibland ansatta av Jordiska räder, strövnargurernas plundringståg samt Habulonernas piratattacker.
Låter ganska bra i all sin enkelhet... :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har även föreställt mig ett rendrivande folk med härkomst också från tjugiska orghin. Ser väl ut som en bra rätt blandad grupp av rendrivare, fiskare och jägare med härkomst ur tjuger, strövnargurer, jorder och barbier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Barbierna är ett rendrivande folk så det är kanske den utvandrade klanen härifrån som bedriver detta i området... Tjugerna ser jag före mig som ett folk som i likhet med barbierna är nära knuten till renar men då som jägare och inte boskapsägare. Kanske så att tjugfolken besöker Erebs nordkust för att jaga vildren men då hamnat i konflikt med barbier som ser sina tamdjur förlorade?

Här finns förövrigt den karta som visar hur nära tjugernas land är området mellan Jorduashur och Barbia:
Mikael skrev:Bifogar hur jag tänker mig att folken på sydligaste Orghin i stora drag har för utbredning/dominans.

Röd=tjuger
Grön="akrogalisk-orghinska" folkslag
Ljusblå=orghinska blåhudingar och nomadfolken
Mörkblå=blåhudingar av Sanithsidisk härkomst

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Länge sen jag postade i Nargurtråden, och det kunde väl lika gärna varit i tråden för Palinor eller kanske Mefamir med tanke på ämnet, men i alla fall:

Hur strövnargurerna tämjde hästen
När de första nargurerna flydde ut på slätterna i väster var de vilsna och rädda. Inga skogar fanns att skydda sig i och Gudinnan hade lämnat dem. Små flockar av mestadels kvinnor, barn och åldringar vandrade genom ett gräsland där okända faror lurade överallt. En kall vinternatt var några sådana småflockar samlade vid brädden av en stor flod. De kom inte vidare och slutet var nära. Då samlade sig tre gamla volvindor och gick ut i andevärlden en sista gång. Vad de sökte vet ingen då kvinnorna låg döda nästa morgon men vad de fann var Hästrivaren. Han kom till de kvarvarande i drömmarna den natten och erbjöd fri lejd och evigt skydd till alla vilseströvande. Som motgåva ville han något så ringa som ett hästhuvud, men det vid varje fullmåne och vid midvinter ett från de stora jättehästarna. Ett ej offrad hästhuvud kunde ersättas med flockledarens eget huvud. Nargurerna var okända med hästar men de fanns vilda på slätten och kunde jagas. Det var dock svårt att alltid lyckas med jakten i tid så snart började hästarna tämjas och avlas upp. Så kom de strövande nargurerna till att hålla hästar - och att offra till en hård och krävande gud.

-Berättad av gammal trasimsk brota nordväst för Narag vid namn Rurtha. /Borkman, Lärjunge vid Mandelordens lyceum i Argald.
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-08-25 07:27, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Birke.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Funderar på att göra en uppdatering av kartan över Nargur. Kan du vid tillfälle bistå med detta Spelknepe om jag gör en kladdkarta?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nargur

Inlägg av Spelknepe »

Självklart! Nu är ett bra tillfälle då jag håller på med Erebs kartor, så kör på! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Spelar det någon roll vilken jag karta jag markerar mina ändringar på? Tänkte använda en av de senaste du gjort men behöver ett litet större område än det som den nuvarande Nargur-kartan täcker. Ändringarna är inte så stora, bara några mindre flodbitar som måste vridas till och ett antal småskogar ute på slätterna i väst, och några namn.

Följande gamla kladdkarta över olika folkslag i regionen visar vilket kartutsnitt jag avser:
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nargur

Inlägg av Spelknepe »

Vill du att jag ska klippa ut en karta till dig och skicka?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Gärna! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nargur

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer ett utklipp. Gör den gärna inte sååååå liten denna gången :)
nargur.jpg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nargur

Inlägg av Spelknepe »

Fungerar kartan Birke?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Den funkar bra. :) Har börjat göra mina ändringar och skickar inom kort.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Nargur

Inlägg av birkebeineren »

Hittade i gömmorna beskrivningen en best ni kanske minns...

Krokgädda
(Esox pikodylus)
Gäddliknande näbbödlevarelse med kloförsedda fenor och ryggen täckt av grönsvart borst och vassa benkrokar. Lever och jagar längs floderna i det indre av Nargur. Kategoriseras bland Pälsfiskarna och räknas som ett av centrala Erebs farligaste rovdjur. Det är oklart hur stor en krokgädda kan bli men bestjägare i Trasimo hävdar att de sett exemplar på över sex meter. Krokgäddan jagar oftast nära flodbrädder där de med näbb och ryggkrokar drar ner intetanande byten som kommit vattnet för nära. Näbben är fylld av sylvassa tänder och ett bett kan klippa av hela lämmar. Små krokgäddor som inte lyckats bita av en bit vägrar släppa sitt byte, även om de dödas måste käkarna brytas isär eller krossas för att lossna. Ibland attackerar krokgäddan också kanoter och små båtar genom att antingen riva sönder bottnen på flodfarkosten med ryggkrokarna underifrån eller slå omkull den med stjärtsvansen. Både krokar och svans utsöndrar ett kraftigt gift. Obekräftade rykten säger att krokgäddor kan krypa upp i stora träd och låta sig falla från grenar som hänger ut över vattnet för att dra ner sitt byte under vattnet med själva kroppstyngden.


Tyvärr finns ingen bild eller närmare anatomisk beskrivning eftersom inga bestjägare någonsin lyckats fånga ett exemplar. :wink:
Skriv svar