De Unga Gudarna

Information om religionerna och dess utbredning
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Jag hade tänkt mig antingen de Gamla eller de Unga gudarna, men mötet mellan dem och de anländande kimzonernas panteon ser jag som lite olika beroende på vilken. Det jag är ute efter är hur feliciens religion typ 200 år efter kimzonernas anländande har smält samman med de infödda tolanernas i en synkretiskisk religion med huvudsakligen kimzonska inslag fast stark jorisk-tolansk påverkan. Ett sådant scenario blir lite annorlunda beroende på vilka panteon som möts. Vill inte hijacka denna tråden helt med det och har inte riktigt tänkt färdigt heller.

I Berendienwikin omnämns en lokal havsgudom i sydöstra Berendien, vilket är intressant. Det skulle ju kunna vara en mindre medlem i Unga gudarnas panteon, en Anxalisvariant från de Gamla eller rent av påverkan från Paridondyrkan. Finns det mera info om denna gudom kanske?

En fråga till: Omnämns inte ett Delithatempel i Felicien i äventyret Enhörningshornet?

Sedan väljer jag nog att köra på att Gamla gudarna rådde söder om Erbulas då kimzonerna anlände och att dessa gudar var de som mötte kimzonerna med deras Paridon, Philas och Felis. Delitha och kanske Zeeris kan ju ha kommit över Erbulas efter kimzonernas ankomst - inga relgioner är ju statiska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

DrHus skrev:Jag hade tänkt mig antingen de Gamla eller de Unga gudarna, men mötet mellan dem och de anländande kimzonernas panteon ser jag som lite olika beroende på vilken. Det jag är ute efter är hur feliciens religion typ 200 år efter kimzonernas anländande har smält samman med de infödda tolanernas i en synkretiskisk religion med huvudsakligen kimzonska inslag fast stark jorisk-tolansk påverkan. Ett sådant scenario blir lite annorlunda beroende på vilka panteon som möts. Vill inte hijacka denna tråden helt med det och har inte riktigt tänkt färdigt heller.
Tank på att gudarna i Altor faktisk existerar (formodligen åtminstonde i någon form) och de kîmzonska gudarna enligt EA-boxen verkar ha funnits innan deras tillbedjare anlande Kopparhavet. Ser garna att Paridon, Philas och Felis ar unika gudar och inga innom den joriska kulturen forekommande gudomar i forkladnad. Dock kan ju sjalva dyrkandet ha påverkats av kulterna tillagnade någon/några av de Gamla Gudarna.
DrHus skrev:I Berendienwikin omnämns en lokal havsgudom i sydöstra Berendien, vilket är intressant. Det skulle ju kunna vara en mindre medlem i Unga gudarnas panteon, en Anxalisvariant från de Gamla eller rent av påverkan från Paridondyrkan. Finns det mera info om denna gudom kanske?
Tror detta endast harstammar från en ide Ghazam hade. En koppling till Anxalis låter dock som en bra ide!
DrHus skrev:En fråga till: Omnämns inte ett Delithatempel i Felicien i äventyret Enhörningshornet?
Står att Delitha har fyra tempel i Berendien och ett i Felicien (Zeeris har åtta tempel i Berendien).
DrHus skrev:Sedan väljer jag nog att köra på att Gamla gudarna rådde söder om Erbulas då kimzonerna anlände och att dessa gudar var de som mötte kimzonerna med deras Paridon, Philas och Felis. Delitha och kanske Zeeris kan ju ha kommit över Erbulas efter kimzonernas ankomst - inga relgioner är ju statiska.
Låter bra. Zeeris kan kanske aven ha en koppling till de Gamla Gudarna?
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

birkebeineren skrev: Tank på att gudarna i Altor faktisk existerar (formodligen åtminstonde i någon form) och de kîmzonska gudarna enligt EA-boxen verkar ha funnits innan deras tillbedjare anlande Kopparhavet. Ser garna att Paridon, Philas och Felis ar unika gudar och inga innom den joriska kulturen forekommande gudomar i forkladnad. Dock kan ju sjalva dyrkandet ha påverkats av kulterna tillagnade någon/några av de Gamla Gudarna.
Du har rätt! Jag tänkte enligt modellen att t.ex. Sholak, Anyak och Shamash bara är olika namn på samma gud när de är olika gudar som nischat sig likadant och som konkurrerar på samma marknad. En något haltande liknelse kanske...

Men det innebär att t.ex. Philas och Visha är inte samma gud även om de bägge är associerade med jordbruk och fruktsamhet.
Tror detta endast harstammar från en ide Ghazam hade. En koppling till Anxalis låter dock som en bra ide!
Jag utgår i alla fall från att den berendiske havsguden/gudinnan inte är Paridon under annat namn.
Står att Delitha har fyra tempel i Berendien och ett i Felicien (Zeeris har åtta tempel i Berendien).
En idé till varför det finns ett Delithatempel i Felicien kanske kunde vara att Delithas prästinnor inte gjorde skillnad mellan felicier och berendier under kriget utan gav vård och anständig begravning till alla som skadades eller föll på slagfälten. I tacksamhet bjöd feliciens kung efter fredsslutet in prästinnorna till sitt land och bekostade ett tempel till Delithas ära.
Låter bra. Zeeris kan kanske aven ha en koppling till de Gamla Gudarna?
Zeeris kanske kan vara en sorts "bastard"? Född av såväl De Gamla som De Unga är han förskjuten av bägge och konspirerar i syfte att ersätta dem och ensam dyrkas av alla Tolans folk?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

På den här sidan har UG och GG (samt ÄG) diskuterats.
viewtopic.php?t=3&postdays=0&postorder=asc&start=225

Jag återkommer snart med en sammanfattning för bedömning av medlemmarna. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I tråden för Altorisk Tideräkning finns nu att läsa om hur Unggudadyrkare firar sina religiösa högtider.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hittade i Enhörningshornet en ny gudinna:
Héba - rättvisans gudinna.

Antar att hon clashar lite med Kartov så hon är kanske inte en UG utan en av antikens gudinnor eller en genuint Berendisk gudom utanför UG?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Altorisk Tideräkning:
Mikael skrev:Jag tar med detta i min snart uppdaterade text om UG om det är Ok för dig Birke.
Absolut, postade mina egentligen inte helt klara skriverier så att det skulle kunna komma med i din sammanställning.
Ser fram emot mera kring de Unga Gudarna och deras Unggudadyrkare! :wink:
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Kartov's prästerskap och tjänare.

Bud:
- Bekämpa de gamla gudarna och deras tjänare varhelst de finnes, vakta väl världens gränser och De Sju Seglen.
- Hedra Sholak och alla hans barn.
- Skydda människor, folk och fä, från oordning och kaos.
- Sprid Kartovs budskap när det kan göras i harmoni och värdighet, stödj kyrkan och de präster som utför de ritualer som förväntas av honom.
- Respektera och var behjälplig de härskare som håller lag och ordning, ty även en grym eller olämplig regent är bättre än kaos, krig och anarki.
- Förbered dig varje år på Kartovvaka, förnya världens skyddssymboler och vakta De Sju Seglen så att De Gamla inte kan återvända. Vet väl att alla platser som inte är det ena eller det andra, korsvägar och mellanplatser är möjliga grindar till det ohyggliga kaos - tag er i akt.

Förbud:
- Rubba ej sakers tillstånd, ty världen är sådan av en anledning, bara Kartov ser ödets vägar och alltings slut.
- Sök ej kunskap om de gamla gudarna, ej heller om andra varelser bortom denna världs vägar - mer än vad som behövs för att bekämpa dessa.
- Tjäna ej kaos och förstörelse, om din hand ej kan stödja och bevara - håll den lyft och overksam.


? Åsikter
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra. Gissar att Kartovs munkpräster är relativt få till antalet men mycket respekterade. Är möjligtvis alla medlemmar i kulten magikyndiga tro?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: De Unga Gudarna

Inlägg av birkebeineren »

Från tråden för Heraldik i västra Ereb:
Fafnir skrev: 2021-09-16 00:10 ...
Tror jag utvecklade Zeeris inkl deras stridande ordern rätt mkt när vi körde enhörningshornet men oklart om jag kommer hitta dom anteckningarna:(
Hittar du anteckningarna får du gärna posta dem här. :)

Att Zeeris tillhör Unga Gudarna kom vi fram till tidigare men inte helt gudens plats varken i religionen eller i det berendiska samhället. Zeeris har inte samma upphöjda ställning som överguden Sholak och hans närmaste men han verkar ända accepteras både som gud och som tillåten att dyrka. Det senaste dock med ogillande och restriktioner exempelvis i Kandra. Varför tillåts svartprästerna och svartriddarna verka i Berendien samtidigt som de inte gillas?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: De Unga Gudarna

Inlägg av birkebeineren »

Vår världs kalendrar går inte helt att jämföra med Altors men dagen till ära påminner jag om två liknande högtider som firas hos dyrkare av Unga Gudarna:
Eldvår
Helgdag i Berendien och hos Unggudadyrkare som firas vid våreqvinet (vårdagjämningen) 1 Iskamsi.

Fruktbarhetsgudinnan Ninnaves stora högtid vid våreqvinet. Hon gav elden som gåva till människorna och för att hylla henne eldar man stora vårdkasar. De dräktiga kreaturen samlas även de vid elden för att avkomman skall känna gudinnans värme. På den berendiska landsbygden är det vanligt att ynglingar dansar nakna kring elden för att visa sin skönhet och livskraft för gudinnan. Vishas präster brukar ibland utföra ritualerna för Välsignelsedagen vid samma tid som Eldvår.
Välsignelsedagen
Helgdag i Berendien och hos unggudadyrkare. Infaller på våren, men tidpunkten varierar beroende på väder och ort.

När allt som skall sås är i jorden tillkallas Vishas präster som välsignar det som skall gro. Det anses lyckosamt när Välsignelsedagen kan firas innan eller samtidigt som den till Ninnave firade högtiden Eldvår.
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: De Unga Gudarna

Inlägg av Runninghill »

birkebeineren skrev: 2021-09-17 09:06 Från tråden för Heraldik i västra Ereb:
Fafnir skrev: 2021-09-16 00:10 ...
Tror jag utvecklade Zeeris inkl deras stridande ordern rätt mkt när vi körde enhörningshornet men oklart om jag kommer hitta dom anteckningarna:(
Hittar du anteckningarna får du gärna posta dem här. :)

Att Zeeris tillhör Unga Gudarna kom vi fram till tidigare men inte helt gudens plats varken i religionen eller i det berendiska samhället. Zeeris har inte samma upphöjda ställning som överguden Sholak och hans närmaste men han verkar ända accepteras både som gud och som tillåten att dyrka. Det senaste dock med ogillande och restriktioner exempelvis i Kandra. Varför tillåts svartprästerna och svartriddarna verka i Berendien samtidigt som de inte gillas?
Hej!
Hoppar in här med mitt första inlägg någonsin på EA.

Jag tänker mig att Zeeris som gud kan vara ok att dyrka. En gud om makt och rikedom låter ju trots allt som en som skulle kunna vara populär även om dyrkan sker i viss hemlighet. Man vill inte ertappas med att muta sig fram i sin karriär så att säga.
Sen finns det falanger av kulter som t.ex svartpräster som är lite mer fanatiska och har tvivelaktiga medel för sin tillbedjan.
Svartprästernas rykte har även gett upphov till att mer fredliga troende av Zeeris inte vill framträda.

Högtiden Röda Döden kan ju ha innebörden av ekonomiskt förfall och inte ha något med avlidna att göra. Röda siffror i bokslutet är som bekant inte roliga... Men här kan ju det tolkas olika också inom de olika kulterna. Dock varför vara högtid?
Att samla rikedomar inför döden är inget ovanligt. Finns många jordiska exempel där folk har begravts med stora skatter. Typ samla rikedomar inför Zeeris återkomst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: De Unga Gudarna

Inlägg av gtjorgo »

Välkommen Runninghill! :D

Jag tycker du resonerar klokt. Zeerisdyrkan måste ju inte nödvändigtvis vara ”ond” endast för att den inte är god. I polyteistiska eller henoteistiska religioner är det inte ovanligt att man snarare dyrkade gudarna för deras funktion än deras eventuella sida i en kamp mellan ont och gott.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: De Unga Gudarna

Inlägg av birkebeineren »

Trevligt med nya användare och nya idéer! :)

Zeerisdyrkan som tillåten även om den inte är väl ansedd förklarar ju hur ett tempel kan ligga helt öppet vid byn Sekim så som det beskrivs i äventyret Enhörningshornet. Och berendierna kan mycket väl tänkas vara kapabla att skilja mellen en vanlig Zeerisdyrkare och en extrem Svartpräst.

Intressant det där med makt och rikedom. Är Zeeris en gud som gillas av vissa inom den välstående borgarklassen, men kanske inte av adeln som ser lite ner på sådana uppkomlingar?
Skriv svar