Aesir

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Aesir

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-17 19:23 Vad gäller tillbedjansplatser inom Æsír, skulle man t.ex. kunna säga följande?
...
Tycker det ser mycket bra ut. Inte mycket är sagt tidigare om varken Æsír eller hur gudarna dyrkas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Aesir

Inlägg av birkebeineren »

anders inspirationsbild til Blotstockar:

Bild
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Aesir

Inlägg av anders »

Så har jag skrivit så här på engelska (men det är ju lätt att översätta till svenska)... Vad sägs?
Religious Practices

Central to the worship of the Æsír is the concept of blót (pronounced bloot) - a Nargurian word for sacrifice (often, but not always, involving blood). The Æsír do not act on behalf of mortals without payment, which is why devotees offer up a blót as a sign of their sincerity. The greater the request, the greater the blót must be. A minor blót may be some fine mead poured into the ground in front of a statue of the god, while a greater blót would involve a sacrifice of a horse or an ox. Human sacrifices have historically happened in extreme cases, but are very unusual. These days they are seen as an older and abandoned practice. A blót to Frajir never include the killing of an animal, but often consist of rare fruit, flowers, the firstfruit of the harvest, or anything else pertaining to fertility.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Aesir

Inlägg av Albrekt »

anders skrev: 2022-01-17 19:23 Källor
Vattenkällor och skogstjärnar anses heliga (och farliga), för de är platser som är när anknutna till gudarnas boningar. Det är sed att bada i (och dricka från) en källa efter en strid, då blodet och svetten från striden offras till gudarna i ett tacksägelseoffer för segern.

Man går också till heliga källor för att bada under midsommarnatten.
Ypperlig möjlighet för en anknytning till det gamla Nahriguhr-arvet.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Aesir

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-17 21:41 Så har jag skrivit så här på engelska (men det är ju lätt att översätta till svenska)... Vad sägs?

...
Låter bra i mina öron. Någon som vill göra översättningen?

Det sägs förövrigt att ransarderna tidigare blotade alver men det kan mycket väl vara ett illasinnad rykte...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Aesir

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2022-01-18 11:10 Någon som vill göra översättningen?
Religiösa utövningar

Centralt i dyrkan av Æsír står begreppet blót - eller "blot" (ett urnarguriskt ord för just "offer"). Som alla vet så agerar Æsír sällan å de dödligas vägnar utan rättvis betalning. Ju större önskemål som efterfrågas, desto större torde blótet vara. Ett mindre blót kan t.ex. vara att ett fint mjöd hälls ut på marken framför en staty av en Æsír, medan ett större blót skulle kunna utgöras av att en häst eller t.o.m. en oxe offras. Människooffer har skett i extrema fall, men är mycket ovanliga. Dessa dagar ses sådana generellt som en gammaldags, skrämmande, och numera övergiven sed. Det bör nämnas att ett blót till Frajìr aldrig innebär dödandet av ett djur, utan istället består av att sällsynta frukter, blommor, årets första skörd, eller något annat som har med fertiliteten att göra, gåvas till gudinnan.
:)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Aesir

Inlägg av anders »

Det verkar för mig som att Nærikyrha inte dyrkas direkt i någon form, utan endast genom hennes andra aspekter (Inaishra, Narja, osv.). Stämmer det? Skiljer det i så fall sig från de flesta andra Narguriska trospraxis angående Gusdinnan?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Aesir

Inlägg av birkebeineren »

Nærikyrha är tänkt som en slags myt hos de västnarguriska folken i Kard. Hon är något som fanns innan Æsír. Lite som urkon Audhumbla från vår världs nordiska mytologi. Tolkar det som att hon inte dyrkas som en gudinna bland andra Æsírgudar men kanske finns med i själva grundtron på något vis.

Fafnir har även lagt till Subarda i ransardernas tolkning av Æsírtron men det är lite oklart om hon skall betraktas som en synonym till Nærikyrha eller är något eget. Begreppen går lite in i varandra. Kan möjligen liknas vid gudinnan/begreppet Tiamat som finns bland Gamla Gudarna och som beskrivs i både Trakorien-modulen och artikeln "Den lille metafysikern" i Sinkadus 17.


Hos de övriga narguriska folken och kulturerna ser det ut lite olika. Det mesta är här är tänkt som en grund att bygga vidare på.

Sydnargurier
Gudinnan, eller Nahriguhr, är nästan bortglömd hos de sydnarguriska folken men kan möjligen finnas kvar på något sätt. Nyligen diskuterades frågan lite i Klomellien-tråden. Vænírgudarna står starkare här, även om de samsas med både Æsír och andra gudomar.

Östnargurier
Hos de östnarguriska folken är det blandat. Gudinnan är borta ur hynsolgernas myter men hon finns kvar hos cerevalierna som mångudinnan Ihenni.

Tjuger (isbarbarer)
Tjugerna uppe i Orghin dyrkar Gudinnan som eld och fruktbarhetsgudinnan Inashrar. Hon är en slags dotter till Nahriguhr.

Barbier
Barbierna vördar gudinnan men dyrkar henne inte direkt. Förfädersandarna har en större roll här.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fafnir »

Korrekt. Hon finns inte personifierad längre utan är mer spridd i olika aspekter där Subarda är den mest påverkande i Ransard.
Fafnir skrev: 2012-07-09 16:42
Fafnir skrev:Nærikyrha är alltings ursprung och Wodurs moder. I en av sina aspekter; Nærikyrha = Narja blr hon Wodurs maka och många Aesirs moder.
I en annan aspekt; Nærikyrha =Kyhria är hon den som väljer de fallna kämpar som äras genom att i efterlivet färdas till Aesgar.

Hennes danade sköldmöer är de som bringar kämparna till Aesgar (Fallen krigare på jordiska =wahlr) De stupades Kyhria (Wahlr-Kyhria eller Valkyria på jordiska)

Detta är tron i Jorduashur.

I Ransard har dödens budbärare mer övertagits av Gripen och Worthig är den Aesir som beslutar vilka som är värdiga att dricka i Aesgar.

Vad tros?

Lokala skilnader efter givande filosofiska diskutioner med Fraxinus :)
I en annan aspekt är hon Subarda (lokalt i Ransard)

Nærikyrha är ett och många. Hon är alla gudars moder och alltings skapelse och ursprung. Hon har också tagit fysisk form i aspekten Subarda. Som Subarda är hon det fysiska Ransard. Dess berg, skogar och bördiga mylla. Brisen som fyller lungorna och bär griparna. De livgivande källorna och floderna. Ransard är hennes kropp och hennes gåva till raner och sarder. Hon låter sarderna plöja hennes kropp å det att hon spirar och förser sin barn med föda.
Subarda är helig och får inte kränkas. Det är således en religös plikt att straffa de som våldför sig på henne.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Aesir

Inlägg av anders »

Mycket bra och användbart! Tack.

Jag har två raner i min spelgrupp just nu, och vill gärna utrusta dem med så mycket information om Aesir som möjligt, så de kan spela sina roller väl. Så jag har några frågor:
  • Hur ser helgedomar och blotplatser ut i Ransard?
  • Hur praktiserar gemene man sin tro i det dagliga livet? Småblot? Seder och små vidskepligheter? Hur ser det ut?
  • Bär man runor, tatueringar, amuletter, brännmärkningar för att ära sina gudar och visa tillhörighet?
  • Finns det bärbara beläten eller gudafigurer man tar med sig när man reser?
Jag är mycket intresserad av de praktiska bitarna av tron, bortom skapelseberättelser och metafysik. Kan ni hjälpa mig?

(Bonusfråga till Fafnir: Var kommer namnet Subarda ifrån? Arda känns ju igen från Tolkien...)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aesir

Inlägg av Fafnir »

Återkopplar lite senare. Men kan iaf säga att Subarda är Briors skapelse som jag inympat i Ereb.

Gällande ranska spelare så vill jag poängtera att det är ok att låna in saker från jori i språket då ranerna har ett militärt arv från Jorpagnas storhetstid. Det är därför som det i löpande text bland all nordiskt inspirerande språk dyker in latinskt inspirerade ord. Det talas exempelvis om Para Bellum och de tre lagtexterna har latinska (joriska) namn om jag minns rätt.

Ngt som kan vara kul att förvirra klassiskt skolade icke raner med. ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Aesir

Inlägg av anders »

Fafnir skrev: 2022-01-18 18:23Gällande ranska spelare så vill jag poängtera att det är ok att låna in saker från jori i språket då ranerna har ett militärt arv från Jorpagnas storhetstid. Det är därför som det i löpande text bland all nordiskt inspirerande språk dyker in latinskt inspirerade ord.
Kul! :D Ser fram emot dina svar på ovanstående frågor, men det är även (givetvis) öppet för birke och alla andra att tycka till!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aesir

Inlägg av Fafnir »

Ytterligare en förtydligande text från några år tillbaka:
Subarda tillkom i ett försök att knyta det nya Ransard till det gamla efter diskutioner med Erik Granström. Faktiskt innan Svavelvinterspelet släpptes :)
Nærikyrha är tänkt som alltings ursprung, en rest av den narguriska tron. Hon finns egentligen i allt kvinnligt och skapande. Hon är ju på sätt och vis Wodurs moder, maka, älskarinna, syster och dotter. Det är tillräckligt kvasifilosofiskt för att snabbt tappa bort sig, men på ett lagom flummigt sätt tror jag. Delar av det är baserat på minnen jag har från keltisk mytologi, men jag valde att inte läsa på om det för att inte, medvetet eller omedvetet, kopiera konceptet.
Subarda är en aspekt av det, en Aesirs moder jord om man så vill. Det låter jag förklara ranernas nit i att hålla sina gränser ur en religös aspekt. Subarda är en ransk företeelse och hon är det fysiska ransard. Dudinnan närvaro i ereb. Om jorden dricker tillräckligt mkt ransk blod tar Subarda den till sig. Om subarda utökas, utökas också ransard. Det är därför då ranernas plikt att skydda gudinnan/jorden. Ingen värdslig makt kan göra det ogjort. Därför är exempelvis Saphyna ransardiskt. Det är en del av subarda och det är en religös plkt att återföra det till ranernas styre och straffa trakorierna som våldför sig på henne.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Aesir

Inlägg av birkebeineren »

Letade upp några små guldkorn från mäster Fafnirs penna:
Fafnir skrev:Bild
Fafnir skrev:• (dräpkäppar -plûtpîn?) -I bältet bär många krigare dessa små "käppar" där en skåra görs för varje dräpt motståndare. I vissa fall är dessa käppar mycket enkelt utformade, i andra fall är de ornamenterade inspererade av aesirmytologin. Det sägs att seden med käppar härstammar från en barbarisk forntid då istället fiendens tungor ska ha skurits ut.
Finns mera här som dock inte har så mycket med Æsír att gör men ända är väldigt inspirerande: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 994#p11994

Det här kanske kan vara något för dina ransardiska spelare anders?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Re:

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-01-18 15:09 Korrekt. Hon finns inte personifierad längre utan är mer spridd i olika aspekter där Subarda är den mest påverkande i Ransard.
Fafnir skrev: 2012-07-09 16:42
Fafnir skrev:Nærikyrha är alltings ursprung och Wodurs moder. I en av sina aspekter; Nærikyrha = Narja blr hon Wodurs maka och många Aesirs moder.
I en annan aspekt; Nærikyrha =Kyhria är hon den som väljer de fallna kämpar som äras genom att i efterlivet färdas till Aesgar.

Hennes danade sköldmöer är de som bringar kämparna till Aesgar (Fallen krigare på jordiska =wahlr) De stupades Kyhria (Wahlr-Kyhria eller Valkyria på jordiska)

Detta är tron i Jorduashur.

I Ransard har dödens budbärare mer övertagits av Gripen och Worthig är den Aesir som beslutar vilka som är värdiga att dricka i Aesgar.

Vad tros?

Lokala skilnader efter givande filosofiska diskutioner med Fraxinus :)
I en annan aspekt är hon Subarda (lokalt i Ransard)

Nærikyrha är ett och många. Hon är alla gudars moder och alltings skapelse och ursprung. Hon har också tagit fysisk form i aspekten Subarda. Som Subarda är hon det fysiska Ransard. Dess berg, skogar och bördiga mylla. Brisen som fyller lungorna och bär griparna. De livgivande källorna och floderna. Ransard är hennes kropp och hennes gåva till raner och sarder. Hon låter sarderna plöja hennes kropp å det att hon spirar och förser sin barn med föda.
Subarda är helig och får inte kränkas. Det är således en religös plikt att straffa de som våldför sig på henne.
För att få lite struktur i det västnarguriska arvet från urtiden och tron på Gudinnan kan vi då säga att inom Æsír så har hon i Jorduashur blivit Nærikyhra och i Ransard har hon blivit Subarda.
Skriv svar