Enki, Anxalis och de andra

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Jag har alltid sett de golwyndiska gudarna, mer som ett arbetsnamn som vi använder för att lättare veta vilka gudar vi talar om. Detta är ju knappast det namn som används "ingame" för dessa gudar och vi kanske skulle försöka komma på något ingame namn på dem.
Rimligtvis ett arbetsnamn och ett som fungerar ganska bra tycker jag. Golwyndakulturen vet vi lite om förutom vissa gudanamn och myter, och det är kanske något vi delar med Altors lärde så att ett ev ingame-namn blir just ingame och vi fortsätter att använda oss av "de golwyndiska gudarna" när vi talar om gudar som har sin första kända uppenbarelse vid sötvattenshavet.

Jag låt de joriska namnen på tidsgudommarna deras tolv månader var uppkallade efter ha en golwyndisk förlaga, och golwyndisk gudaterminologi kan kanske inspireras därav:

viewtopic.php?t=231&postdays=0&postorder=asc&start=30
Bergdahl skrev:De guda familjer jag kommer på på rak arm är:
...
De gamla gudarna
...
Denna benämningen är möjligtvis inte en som dyrkarna av dessa gudar själva använde utan en som prästerskapet till deras ersättare, de Unga Gudarna, konstruerade. Vad dessa gudar själva då kanske kallade sig när det begav sig, under Mörkertid och kejserlig jorpagnisk tid vet vi inte, men om den geografiska utbredningen det rör sig om var Tolan (och ev Jorpur som det har diskuterats) kan ett jorisk navn vara närliggande att gissa på, ett som ibland tolkas som de joriska gudarna även om detta uttryck också kan avse alla gudar som dyrkas innom kejsardömet i hela dets utsträckning.
Nu är det väl inte alla av trakoriens gudar som kan räknas till "de Golwyndiska gudarna" så alla behöver ju inte ha lämnat spår efter sig i hela det joriska riket. Sen så behöver ju inte dyrkan av de golwyndiska gudarna ha varit vanlig, som ju skrevs tidigare, i hela riket. På Tolan kanske dyrkan av de gamla gudarna i stort sett var dominerande, på Aidne hade de golwyndiska till viss del ersatts av nya gudar som man kommit i kontakt med, eller så tolkades de golwyndiska gudarna om allt eftersom. Det är väl inte helt otroligt att ju längre ut i periferin man kommer av imperiet ju mer plats finns det för lokala varianter även om då trakorierna av någon anledning tillbad de golwyndiska gudarna i dess ursprungliga form.
Iaf ser jag inget problem med detta då det snarare hjälper till i viss mån att knyta ihop mycket av lapptäcket.
Låter bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hittade i Enhörningshornet en ny gudinna:
Héba - rättvisans gudinna. Kultens präster kan pröva någons skuld, genom att titta i en bägare av välsignat vatten. Om det förblir klart är den anklagade oskyldig till aktuellt brott, men om vattnets grumlas eller i värsta fall blir svart har den åtalade en hel del att förklara. 8)

Antar att hon clashar lite med Kartov så hon är troligen inte en UG utan kanske en av antikens gudinnor?
Senast redigerad av Mikael den 2009-05-22 12:02, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

För att inte det skall föreligga en språklig förvirring föreslår jag att de Gamla Gudarna förbehålls UG:s motståndare. (Att det rent religionshistoriskt ev också kan ha innefattat Imperiets gudar under en period när Tolanerna tröttnade må vara hänt.)

Jag föreslår att vi istället använder synonymerna:
Golwyndiska gudarna
Antikens gudar
Imperiets gudar


Det finns naturligtvis vissa skillnader även mellan dessa så kanske skall vi rösta och välja en av de föreslagna?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Varför använder vi inte golwyndiskt pantheon respektive jorpagniskt pantheon, när vi talar om de gudar som fanns i respektive kultur under deras eror. Många av de golwyndiska gudarna fanns ju med i det jorpagnas pantheon men kanske inte alla. Vidare kan det ju ha tillkommit andra gudar.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Abzulvan - skapargudarnas inkvisition

Inlägg av Brior »

I mitt arbetet med uppföljaren till romanen Svavelvinter skriver jag just nu om animisterna på ön Mereld, närmare bestämt om ett Enkitempel i Kintanarou på nordkusten. Prästerna / munkarna / magikerna här stöder skapargudarnas panteon, dvs Shamash, Enki, Tigwalvan, Marduk, Ezgela, Anxalis etc.

I korthet är deras tro att världen har skapats med defekter eftersom gudarnas ritningar har implementerats av lägre hjälpvarelser och arbetet delvis saboterats av skapelsefientliga varelser och sekter. Den troende människans roll är att föra världen och sig själv närmare det tänkta idealet och att kämpa mot allt som verkar i motsatt riktning. Man motsätter sig tanken på utveckling (av Darwins typ) och verkar istället för perfektion enligt skapargudarnas tanke. Man ogillar reduktionism och sönderplockande och verkar för holism i karaktär, tanke och handling.

De mer fredliga utövarna ägnar sig åt meditation, texttolkning och undervisning medan andra bekämpar skapelsens fiender varibland man inräknar shaguliter, nekromantiker och alkemister. Till ändamålet har man bildat Abzulvan - animisternas motsvarighet till inkvisitionen. Till skillnad mot inkvisitionen bryr sig Abzulvan mindre om läror och mer om praktiskt utövande. Den har heller sällan haft politisk betydelse utan är mer en kyrklig angelägenhet.

Jag har inte funderat närmare på organisation etc men tänkte att jag i alla fall skulle nämna idéen. Läs gärna mer/kommentera på min blogg: http://erik-granstrom.blogspot.com/
Senast redigerad av Brior den 2009-11-12 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Finns det kätterska delar på mereld som tror på utvecklingstanke (alá skotska upplysningen) eller har Abzulvan lyckats undertrycka dessa tankar (om de ens existerar)?

Apropå ingenting! Är det de "Arketypiska gudarna" som tillbeds i Kalklandet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tankeströmmarna i Trakorien klarnade en hel del där och således även för Ereb. Har alltid saknat alternativer till den i så mycket kristendomskopierade LVs tolkningar när vi skriver om religiösa spänningar i världen. LV skall ju heller inte vara lika dominerande som det katolska kyrkan var och då passar detta existensiella tvisteämne med bakomliggande filosofier mycket bra in i det EA som beskrivs här.

Det joriska/golwyndiska panteonet som hittas i Trakorien finns även i Mirel och på Mefamirs sjö, i Jorpagna och kanske även delar av Erebos och norra Berendien. Mindre spår finns också i alla rester av det fallna Kejsardömet Jorpagna rimligtvis. Således skulle vi kunna hitta detta Abzulvan på andra ställen än på Mereld.

Kan det tänkas vara en fast organisation (med ledning på Mereld) eller är det mer en rörelse med lokala säregenheter? :?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Tankeströmmarna i Trakorien klarnade en hel del där och således även för Ereb. Har alltid saknat alternativer till den i så mycket kristendomskopierade LVs tolkningar när vi skriver om religiösa spänningar i världen. LV skall ju heller inte vara lika dominerande som det katolska kyrkan var och då passar detta existensiella tvisteämne med bakomliggande filosofier mycket bra in i det EA som beskrivs här.

Det joriska/golwyndiska panteonet som hittas i Trakorien finns även i Mirel och på Mefamirs sjö, i Jorpagna och kanske även delar av Erebos och norra Berendien. Mindre spår finns också i alla rester av det fallna Kejsardömet Jorpagna rimligtvis. Således skulle vi kunna hitta detta Abzulvan på andra ställen än på Mereld.

Kan det tänkas vara en fast organisation (med ledning på Mereld) eller är det mer en rörelse med lokala säregenheter? :?
Jag tror också att detta kan vara en egen och användbar konflikt på fler ställen i Ereb - det intressanta är ju att striden inte gäller gott mot ont utan skapelsekonservativa mot rebeller. Abzulvan känns som en transnationell rörelse, särskilt som den inte är politisk, men jag har funderat på om den kanske inte är permanent utan tillsätts av befintliga berörda som en temporär "task force" - lite som romarna utsåg en diktator när det behövdes. Det skulle dessutom göra den mindre lik inkvisitionen. Möjligen kunde en liten fast kärna vara sammankallande, ungefär som påven när det gäller korståg. Om man godtar kosmologin i Trakorien med skapargudar som verklighet i Ereb så finns ju en gemensam grund att enas runt för de skapelsetrogna oavsett var de bor.

Jag kopierar in ett par kommentarer i ämnet från brev jag skickat till andra. Kanske kan de klargöra / inspirera ytterligare:

"Som du kanske har sett på bloggen så har vissa samband mellan olika parter börjat uppdagas. Där står inte motsättningen mellan gott och ont, utan mellan de som är lojala mot skapelsen och de som vill gå sin egen väg. På den förstnämnda sidan finns animisterna på Mereld med deras "inkvisition" Abzulvan, Det heliga Kishatet, Ranzinermunkar, Nastrôlermunkar, Fokalerslättens folk, raugoner, Stegos, isdruider och egentligen alla druider och naturfolk som dyrkar jordemodern eller världen som skapelse, exempelvis skeckerna och havsfolket. På den andra sidan står shaguliter, alkemister i allmänhet och i synnerhet diFolter, nekromantiker, måndyrkare i Kargom, och egentligen de flesta trollkarlar som inte uttryckligen tjänar en gud. Därtill finns mer neutrala parter såsom Trakorier, Magiller, Ransarder och de flesta vanliga människor och riken. Ingen av dessa grupperingar ska ses som en "sida" utan de är ofta osams sinsemellan och till och med bekämpar varandra."

###

"Det intressanta tycker jag är brytningen att animisterna agerar som "goda" men är konservativa och utvecklingsfientliga medan shaguliter, diFolter och andra sekter agerar "ont" men står för det vi uppskattar idag: kreativitet, frihet och nytänkande. Jag hoppas att läsaren ska bli kluven till vem man egentligen ska hålla på."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du tänker alltså att det är merelderna som har bildat Abzulvan, eller kan det tänkas att även andra skapelsestrogna interessen som Kishatet och Ranzinermunkarna sitter med i den "fasta kärnas" som du nämner i brevcitatet?

För EAs del så kan vi spekulera kring vilka ändra grupper som skulle stödja eller vara del av Abzulvan, eller sålla sig till deras rebelliska motståndare...

Mandelorden?
Unggudarna Kartov respektive Sankma?
Odosmunkarna på Caddo?
Svarta Rosens Brödraskap?
Dvärgarna?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Du tänker alltså att det är merelderna som har bildat Abzulvan, eller kan det tänkas att även andra skapelsestrogna interessen som Kishatet och Ranzinermunkarna sitter med i den "fasta kärnas" som du nämner i brevcitatet?
Snarare det senare. Jag tänker mig denna fasta kärna inte som mäktiga överhuvuden eller stora kollegier utan som respekterade utvalda som förmedlar ett ämbete vidare. Tänk lite prästen Cornelius i "Femte Elementet" eller kanske immunceller som åker runt och väntar på vissa incitament för att organisera ett försvar, kanske som Islams Jihad.
birkebeineren skrev: För EAs del så kan vi spekulera kring vilka ändra grupper som skulle stödja eller vara del av Abzulvan, eller sålla sig till deras rebelliska motståndare...
Kom bara ihåg att dessa medlemmar måste stödja skapargudarna i strävan att bevara världen för att platsa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi på något vi sortera i LVs två grenar bland de skapelsestrogna respektive rebellerna, antingen utifrån någon teologisk skiljaktighet eller ståndpunktet för eller mot magi? :?

Tror att vi kom fram till att Etin faktisk är en av Skapargudarna (enligt honom själv den ende).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Är Abzulvan på något sätt ihopkopplad med Sfärernas Centrum? Om så är fallet är då Gonesastra den godas ande någon form av ledare inom abzulvan?
Baloo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-02-15 07:36

Inlägg av Baloo »

Efter lite närmare studier kring Imperium Jorpagnum (inte helt olikt vårat gamla romarrike) så importerades de flesta läror och filosofier ifrån krunområdet och områdena runt golwynda. Imperiet självt var religionslöst men tillät andra kulturer att utöva sina traditioner så länge det inte stred emot imperiet självt.

Men om vi drar parallellen till romarna och grekerna vilket mycket tyder på i texterna så hade romarna och grekerna ungefär samma gudar och livsfilosofi fast enbart med olika namn på saker och ting.

Med detta sagt är jag fortfarande väldigt nyfiken på äldre, helst näst intill utdöda religioner att krydda mitt spel med.

Så frågan kvarstår lite: Vilka var de gamla gudarna? Är det möjligt att Golwyndadyrkan och de gamla gudarna är desamma fast med olika namn?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

På den här sidan har UG och GG (samt ÄG) diskuterats.
viewtopic.php?t=3&postdays=0&postorder=asc&start=225

Läs också igenom Unga Gudarna här på Religion.

Jag ser att jag lovat en sumering, men om den blev av vet jag inte. Kanske ska jag göra en nu ivilket fall.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sankt Blottignidos diOliphanzia

Sankt Blottignidos var en Enki-nunna från Oliphanzia i Kalklanden som framförallt är känd för sina upptäcktsresor i Erebs inre, områdena kring Mefamirs sjö. För sin insikt att Mefamirs sjö är det Altoriska livets urvagga och porten ner till sötvattengudens sanslösa avgrundshav, det bottenlösa Abzu, kanoniserades hon vid Enki konciliet i Hysix. Sankt Blottignidos diOliphanzia ligger begravd i ett mausoleum utanför den feliciska staden Exapo där hon dog under en av sina resor. I den feliciska flottan finns en galeass döpt efter henne.
Skriv svar