Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-13 22:14 Har ni några förslag på små fromma traditioner och sedvänjor som skulle kunna ge spelares rollpersoner lite färg? Jag tänker lite som:
...
Följande kan kanske kunna ge lite färg?
Det var solserafen Gavarion som bekämpade Meheloth och detta har gett upphov till uttrycket ”måtte Gavarion finna dig” en av de grövre svordomarna i Ereb.
/Lysande Vägens prästerskap
(Meheloth var en mycket mäktig demon i Inferno)
Ritualer
En solriddare möter alltid gryningen nerstigen från hästen, halvt på knä och med nerböjd huvud vändt mot soluppgången. I skymningen stående rak med handen på hjärtat och blicken fast mot solnedgången. Varje Odosdag försöker en solriddare ute på uppdrag alltid att närvara vid solbönen i ett soltempel och av gammal tradition posterar de sig då närmast utgången som skydd.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

anders skrev: 2022-01-13 22:37 Vilken nekromantiker blir rädd för en spik?
Skissar på ett äventyr där en magiker dör på grund av att han trampar på en spik och inte kan kasta besvärjelser. :mrgreen:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... _kalendern

Läser jag detta fel? Jag får bara den Aidniska kalendern till att ha 359 dagar.... Saknar vi några? :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Jag har räknat genom och får det till att stämma...

Hittade dock ett fel där jag i mitt inte helt lyckade försök på att illustrera en kalendermånad med citatbubblor inte visat att Groddmånad har två extra dagar, (15) och (16). Denna månad avviker är altså från det vanliga med 29 dygn och har istället 31 dygn. Har åtgärdat detta i wikin nu.

Sen finns det en oklarhet i Mörkmånad där den såkallade "Mörkerdagen", eller "Hemaquiels dag", finns inklämd mellan månadens 12 och 13 dygn vilket ger en total på 30 dygn. Borde hitta ett bättre sätt att illustrera detta. Just nu ser det ut som att månaden fjortonde dygn dateras som 13 och det femtonde dygnet som 14.

Annars har Köldmånad endast 28 dygn fast det har du säker sett.


Eller tänker du på den helgdagen tillägnad Odo och Lysande Vägen som vi ändrade om på?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Man du skriva ut hur du får det till 365 dagar? Jag får inte riktigt ihop det.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Det altoriska året är på endast 360 dygn. Vi gjorde en ändring i projektets ungdom från 365 men det börjar ju bli ett tag sen och framgår kanske inte så tydligt längre? Kan försöka bättra på det.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Ja för tusan, det har du ju rätt i. Glömde det! :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Wolfhart »

Fråga:
Finns det ett, två eller rentutav inget kapell till Etin inom Alltemplet Etemenanki i Isakra?

Eftersom den Lysande Vägen hävdar att Etin är den ende guden, att andra gudar bara är misstolkningar eller skrock (eller demoner), så kanske man inte kunnat tåla att den Lysande Vägen bara skulle representeras av ett kapell bland flera hundra andra i Etemenanki och därför avstått, kanske för att deltagande skulle kunna ses som implicit erkännande av andra gudars existens?

Om man tvärtom beslutade sig för att försöka sprida ljuset bland dyrkare av hundratals falska gudar och lät uppföra ett kapell; hur påverkade den stora schismen detta? Om man uppförde kapellet innan schismen, vem fick det: den caddiska eller den kardiska grenen? Tillåter Etemenankiorden att ett andra kapell till samma gud får uppföras, eller tvingas de olika grenarna till ekumenik på denna avlägsna plats?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Bra fråga!

Själv skulle jag föreslå att det abolut finns soltempel där Etin kan dyrkas. Rimligtvis är inte han den enda guden som anser sig vara unik och enarådande utan en uppsjö sådana borde finnas här. Troligtvis är deras prästerskap överens om att de är oöverens om hur metafysiken faktisk förhåller sig. Men om det är ett tempel de delar på eller två är en annan fråga? Och hur med palinisterna som även blandat in odöda i religionen? Eller efariterna i Efaro med sin tolkning? Tror jag lutar åt att det finns flera LV-tempel i Etemenanki...

Vad säger exark anders som beskrivit LV?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Jag har faktiskt spelat med att det finns (åtminstone) ett temple till Etin i Alltemplet. Det är ju den största religionen i Ereb! Huruvida de har präster är kanske en annan fråga - men jag tror inte alla grenar behöver representeras (Palinor, Efaro, etc). Max Ekeberg och Arno. Kanske måste de samsas!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Älvfolk måste väl rimligen tycka LV är den mest bedrövliga av religioner?
De tror på sin Moder Jord och de står henne mycket nära de återföds och har många förmåner som att de inte åldras samt inte kan bli sjuka.
Att LV anhängare bara tror att Etin finns är väl en sak, men de missionerar och det kan vara tråkigt att ha med dessa förkunnare att göra.
Ingen alv eller satyr konverterar frivilligt!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Den Lysander Vägen är knappast den enda religionen som missionerar eller söker konvertiter. Dessutom är ju den Lysande Vägen skapelsetrogen och håller med älvfolken i mycket vad gäller rätt och fel (odöda och demoner t.ex), så jag är rätt säker på att älvfolk stött på långt värre saker. Dessutom har de nog levt länge nog att de förstår hur korrupta människor är - oavsett tro.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

anders skrev: 2022-04-21 15:48 Den Lysander Vägen är knappast den enda religionen som missionerar eller söker konvertiter. Dessutom är ju den Lysande Vägen skapelsetrogen och håller med älvfolken i mycket vad gäller rätt och fel (odöda och demoner t.ex), så jag är rätt säker på att älvfolk stött på långt värre saker. Dessutom har de nog levt länge nog att de förstår hur korrupta människor är - oavsett tro.
Eller så tar missionärerna och försvinner i alvskogen spårlöst...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Fafnir »

De alver som frivilligt umgås med människofolk har nog sedan länge lärt sig slå dövörat till när det börjar pladdras om religon. LV är ju en ung religon i sin linda med sina dryga 600år.
Lärda som hört sig för om imperiets forna gudar bland alver som levt när det begav sig fick besviket lära sig att alver lägger föga vikt vid människors tro.

Få religoner skickar nog missionärer in i alvskogar för att med svärd i hand konvertera klentrogna alver.

LV överlag är nog mest nöjda över att alvers missriktade tro, liksom Anders säger, har flera gemensamma nämnare. Kanske är Tevatenu en okänd seraf eller en Etins inkarnation riktad för att tilltala skogsfolken? Bäst att låta det bero tills vidare. Det är ju inte som att alverna missionerar sin tro eller springer runt och kättar i tid och otid. Ett ickeproblem i jämförelse med många andra folkslag.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Fafnir skrev: 2022-04-22 00:40 LV överlag är nog mest nöjda över att alvers missriktade tro, liksom Anders säger, har flera gemensamma nämnare. Kanske är Tevatenu en okänd seraf eller en Etins inkarnation riktad för att tilltala skogsfolken? Bäst att låta det bero tills vidare. Det är ju inte som att alverna missionerar sin tro eller springer runt och kättar i tid och otid. Ett ickeproblem i jämförelse med många andra folkslag.
Precis så tänker jag.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar