Den Helige Odos Orden

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev:la fram följande lilla förslag till DHOOs starka fäste i Berendien i soltågstråden.
Kanske kan det vara så att den berendiske baronen sedemera också kungen av Garhueas ättling efter kungarikets fall blir den förste mästaren av ordens berendiska avdelning?
Detta skulle nog kunna gå för sig men då måste vi avklara när Kungariket Garhuea faller...
Direkt efter Stora schismen tror jag diskuterades tidigare och då föreslår jag 283 eO, detta skulle kunna ge mig några år att ta livet av stora delar av orden på ön Lopenta innan den etablerar sig i Jorpagna och Berendien 309 eO vilket passar med några andra tankar jag har.

Hur låter det?

...och har ni flera ideer så försöker jag gärna skriva in dessa! :)
Låter bra, med tillägget att jag vill att orden har ett fäste/filial i Jorpagna redan innan Schismen vilken sedan blir dess huvudfäste och varifrån dess makt och ambitioner växer.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Låter bra, med tillägget att jag vill att orden har ett fäste/filial i Jorpagna redan innan Schismen vilken sedan blir dess huvudfäste och varifrån dess makt och ambitioner växer.
Håller helt med Mikael. Som jag tänker mig det är DHOO främst jorpagnisk med en stark närvaro i Jorpagna. Efter övertagandet av Garhuea får orden ett stort inflytande i, och en stark närvaro i kungariket. Kanske har de också någon filial i Efaro? Iaf när sedan kungariket Garhuea faller år 283 e.O är den då regerande kungen såpass influerad av DHOO att när han förlorat sitt kungariket återvänder till Berendien för att där tillsammans med andra landsmän grunda den berendiska grenen av DHOO. Ön Lopenta kan ha varit en gåva av den första kungen av Garhuea till DHOO för deras stöd under erövrandet av Garhuea? Och Lopenta är då, ett starkt ordensfäste som faller efter Garhuea, först 309 e.O? Vilket tillsammans med Garhueas fall var ett stort bakslag för DHOO ambitioner i området, som de aldrig återhämtade sig från. Nu finns man endast etablerade i Jorpagna och Berendien...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra förslag Bergdahl. I Efaro har jag dock för mig att källorna anger at endast William Orden har fästen kvar eller minns jag fel Birke?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:
Låter bra, med tillägget att jag vill att orden har ett fäste/filial i Jorpagna redan innan Schismen vilken sedan blir dess huvudfäste och varifrån dess makt och ambitioner växer.
Håller helt med Mikael. Som jag tänker mig det är DHOO främst jorpagnisk med en stark närvaro i Jorpagna. Efter övertagandet av Garhuea får orden ett stort inflytande i, och en stark närvaro i kungariket. Kanske har de också någon filial i Efaro? Iaf när sedan kungariket Garhuea faller år 283 e.O är den då regerande kungen såpass influerad av DHOO att när han förlorat sitt kungariket återvänder till Berendien för att där tillsammans med andra landsmän grunda den berendiska grenen av DHOO. Ön Lopenta kan ha varit en gåva av den första kungen av Garhuea till DHOO för deras stöd under erövrandet av Garhuea? Och Lopenta är då, ett starkt ordensfäste som faller efter Garhuea, först 309 e.O? Vilket tillsammans med Garhueas fall var ett stort bakslag för DHOO ambitioner i området, som de aldrig återhämtade sig från. Nu finns man endast etablerade i Jorpagna och Berendien...
En slags sammanfattning:

Jorpagniska solfarare deltar i Det furgiska äventyret och en grupp av dessa bildar något de kallar Den Helige Odos Brödraskap (DHOB) antingen i Furgia eller direkt efter när de bistår vid etablerandet av Kungariket Garhuea 219 eO under berendiern ??? (Gilbertus Silvervåg av Lamderna). Som tack för detta stöd tillfaller ön Lopenta som tillhör det garhuesiska området brödraskapet. Från detta fäste leder det sin tidiga versamhet och det är här den åldrige ledaren Calmus Ecato Lugulband 263 eO mottar budet att exark Benardo II erkänt riddarna som officiellt tillhörande den Lysande Vägen. Lugulband mottar ordens insignier i hemlandet Jorpagna dit exarken samma år gör en pilgrimsresa (Benardo II gjorde många sådana), och i staden Margind bildas ett ordenskapitel. Detta fäste kommer senare att bli DHOOs huvudsäte efter att Lopenta faller 309 eO (för antingen felicier eller sombatzinska styrkor möjligtvis?).

Edit: Namnet på Kungariket Garhuea lagt till: Gilbertus Silvervåg.
Senast redigerad av birkebeineren den 2010-01-05 10:08, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter rätt Birke! :D

Tror jag skall flytta hela DHOO diskussionen till egen tråd.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:I Efaro har jag dock för mig att källorna anger at endast William Orden har fästen kvar eller minns jag fel Birke?
I Efaro hittar vi enligt källorna endast S:t Willems Orden i dagsläget, men DHOO kan gärna ha haft ett kapitel här. Det kanske går att hitta någon anledning till att jorpagnierna finns kvar då kerisâtet Efaro fortfarande existerar och Hans rättrådighet kerisgass Hamburan "Hamrek" av Greveryd här bedriver en balansgång mellan arga willemiter, Etinstrogna efariter(!), dalkiska handlare och feliciska konspiratörer för att kunna överleva i det annars fientliga Efaro?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

En slags sammanfattning:

Jorpagniska solfarare deltar i Det furgiska äventyret och en grupp av dessa bildar något de kallar Den Helige Odos Brödraskap (DHOB) antingen i Furgia eller direkt efter när de bistår vid etablerandet av Kungariket Garhuea 219 eO under berendiern ???. Som tack för detta stöd tillfaller ön Lopenta som tillhör det garhuesiska området brödraskapet. Från detta fäste leder det sin tidiga versamhet och det är här den åldrige ledaren Calmus Ecato Lugulband 263 eO mottar budet att exark Benardo II ärkant riddarna som officiellt tillhörande den Lysande Vägen. Lugulband mottar ordens insignier i hemlandet Jorpagna dit exarken samma år gör en pilgrimsresa (Benardo II gjorde många sådana), och i staden ??? bildas ett ordenskapitel. Detta fäste kommer senare att bli DHOOs huvudsäte efter att Lopenta faller 309 eO (för antingen felicier eller sombatzinska styrkor möjligtvis?).
Vi diskuterade tidigare i tråden om Krun Lopenta (viewtopic.php?t=15&postdays=0&postorder=asc&start=165) om att låta krunierna erövra Lopenta och en del andra solfararfästen runt 310 eO. För att sedan förlora dem alla utom Lopenta till Felicierna vid slaget vid Lopenta år? Lopenta ansågs så viktig för säkerheten för Stabul att bara risken att förlora ön med dess försvarsanläggningar gjorde att krunierna gick med på den förnedrande fred där de var tvungen att avträda sina övriga västliga efariska besittningar till Felicierna. Men lite OT här.

Så nu över till DHOO...
Bra förslag Bergdahl. I Efaro har jag dock för mig att källorna anger at endast William Orden har fästen kvar eller minns jag fel Birke?
Nyckelordet är väl just "fästen kvar". De kan ju ha haft fästen, men i dagsläget har man inga i Efaro.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Vi diskuterade tidigare i tråden om Krun Lopenta (viewtopic.php?t=15&postdays=0&postorder=asc&start=165) om att låta krunierna erövra Lopenta och en del andra solfararfästen runt 310 eO.
Då är det alltså krunierna som fördriver DHOO från Lopenta och leder till att ordens huvudsäte flyttas till kapitlet i Jorpagna. Jag har haft en ide om att vissa krafter innom orden medvetet försökte dölja vissa hemligheter som fanns dokumenterade efter "Det furgiska äventyret" och på något vis både förstörde arkiv och tog livet av en mängd ordensmedlemmar för genom ett maktövertagande (lite inspiration från "De långa knivars natt" där den nazistiska SA-organisationen omstrukturerades). Detta kan kanske ha hänt i sammanhang med Kruns anfall på ön och flätas samman med det tidigare omtalade äventyrsuppslaget?
Bergdahl skrev:Nyckelordet är väl just "fästen kvar". De kan ju ha haft fästen, men i dagsläget har man inga i Efaro.
Nu menar du att DHOO inte skal ha några fästen kvar i Efaro? Willemiterna har fortfarande tre kvar här enligt Aidne-modulen (ett fjärde förlorades nyligen tänkte jag, 607 eO för att vara exakt, men mer om detta annorstädes) och det ser jag gärna att vi inte ändrar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu menar du att DHOO inte skal ha några fästen kvar i Efaro? Willemiterna har fortfarande tre kvar här enligt Aidne-modulen (ett fjärde förlorades nyligen tänkte jag, 607 eO för att vara exakt, men mer om detta annorstädes) och det ser jag gärna att vi inte ändrar.
Ja, iom att det står i Aidne-modulen att Willemiterna är de enda som har kvar närvaro, så anser jag att DHOO inte bör ha det. Men det betyder ju inte att de inte kan ha haft en närvaro tidigare, vilket var vad jag ville få fram i mitt förra inlägg. Jag ser helst att DHOO finns i Jorpagna och Berendien, men att de tidigare har funnits i Krun (Garhuea, Lopenta) och Efaro.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Ja, iom att det står i Aidne-modulen att Willemiterna är de enda som har kvar närvaro, så anser jag att DHOO inte bör ha det. Men det betyder ju inte att de inte kan ha haft en närvaro tidigare, vilket var vad jag ville få fram i mitt förra inlägg. Jag ser helst att DHOO finns i Jorpagna och Berendien, men att de tidigare har funnits i Krun (Garhuea, Lopenta) och Efaro.
Det funkar både för mig och skriverierna kring Solstaten.

En ny sammanställning av DHOOs tidiga historia, nu med årstal, som ni får tycka till om (särskilt du Mikael som väl är ordens skapare?):

196-199 eO: Jorpagniska solfarare deltar i det Första soltåget i Efaro.
199-212 eO: Fortsatta strider i det som kommer att bli Solstaten. Jorpagnierna kämpar som egna enheter under överbefäl av solfararnas ledare hertogd Ekir av Nordmark.
214-217 eO: "Det furgiska äventyret" - Jorpagnierna bland de centrala krafterna som fortsätter ett soltåg mot Furgia. Den Heliga Odos Brödraskap bildas.
219 eO: Förlänas ön Lopenta av den nya kungen av Garhuea som blir brödraskapet huvudsäte, övriga viktiga kapitel blir staden Garhuea, staden Kwoske i Efaro och staden Margind i Jorpagna.
263 eO: Det jorpagniska brödraskapet blir ärkänt som officiell riddarorden tillhörande Lysande Vägen.
283 eO: Den krunska solfararstaten Kungariket Garhuea faller och orden förlorar kapitelet i Garhuea. Den fördrivne kungen bildar ett nytt kapitel i sin ätts forna hemland Berendien.
309 eO: Lopenta anfalls av Krun och orden tvingas lämna ön. Nytt huvudsäte blir Margind i Jorpagna.
Senast redigerad av birkebeineren den 2010-01-05 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lyder DHOO under ordû-kerîgassen i Ekeborg eller är den helt självständig?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Lyder DHOO under ordû-kerîgassen i Ekeborg eller är den helt självständig?
Jag såg gärna att de sturskt anser sig endast stå direkt under Exarken vilket också smickrat en eller annan exark genom århundradena. Detta har i sin tur försvagat deras position i relation till kyrkan när Exarken varit likgiltig eller passiv, då Ordû-kerîgasserna samtidigt ogillat ordens envisa hållning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta är vad Mikael skrivit om DHOO i tråden för Ordnar men som saknades här:
Den Helige Odos Orden

Typ
Religiös orden som endast erkänner Ekeborgs Exark som överhöghet. Att med vapen i hand frälsa hedningar och omvända kättare. Stödjer kyrkans ägande av land och ser kyrkans och egna ordens kontroll av mark som en garanti för den sanna tron.

Säte
Sedan 309 e.O. ordensborgen i egna ordenslänet Margind på Jorpagnas sydöstkust.

Storlek
En stor orden med tre- till fyrahundra riddare. Inget munkväsende.

Tillträdeskrav
Man tillhörande den aidniska vägen och av nobel börd. Alliansfri med trohet endast till Etin, orden och Exarken. Egen häst och rustning en förutsättning. Kyskhet, fattigdomslöfte och en önskan att bekämpa Lysand Vägens fiender. Egna förmögenheten och tillgångar tillfaller orden (vilket gör fattigdomslöftet lättare) som försörjer riddaren livet ut.

Rikedomar
Orden är förmögen på medlemmarnas donerade tillgångar och egen mark. Tidigare en av de viktigaste maktfaktorerna i Jorpagna och inom Lysande Vägen, men numera långt från sina forna styrka. De får inte längre den tidigare självklara respekten från Jorpagnas furstar och har tappat avsevärda landområden i krig. De senaste exarkena har tappat intresse för orden och det var länge sedan man utlyste soltåg mot något område.

Makt
Tidigare en viktig maktfaktor i Soltågen och Jorpagna. Har sedan 400-t tappat i makt. En inte betydelselös maktfaktor, men numera en bricka snarare än en spelare i Jorpagnas eller kyrkans intriger. Orden fungerar som kejsarens livvakter vilket gett visst inflytande över kejsaren och kejsarvalen. Vid avsaknad av kejsare minskar naturligtvis deras makt.

Organisation
Leds av en Högmästare vald bland äldre riddare av sina jämlikar. Jämlikarna är ett varierande antal inflytelserika riddare som utmärkt sig i strid för Etin, Kurian kallad. Under dessa finns Etins Riddare, väpnarna och fotsoldaterna. Något munkväsende finns inte.

Syfte
Att föra väpnad kamp med trons fiender var de än må finnas. Man är stora förespråkare av soltåg och har själva använt uttrycket när orden stridit i Jorpagna eller gett sig ut på egna frälsaruppdrag i gränsområdena norr om Kopparhavet. Tidigare exarker har gärna utnyttjat dem för mindre glamorösa våldsdåd de behövt få gjorda. Ordern var en av de starkaste förespråkarna av Soltåget mot Furgia. Var viktig medfinansiärer till 3e och 4e Soltåget.

Idag bedriver man mer försvarskrig för att behålla sin mark mot respektlösa jorpagniska furstar. Orden har försökt ge sig in i kampen om handeln på Kopparhavet, men har länge haft en för konservativ ledning och organisationen har svårt att bemästra köpmannaskapets finesser. Nuvarande Högmästaren drömmer sedan 590-talet om ett nytt Soltåg mot Efaro, men Kurian trycker på försvar och utvidgning av maktbasen i Jorpagna. Den förhållandevis ålderstigne Högmästaren funderar på att avsäga sig sin post och avsegla till Palinor för att få uppleva ett nytt soltåg.

Grundades
Orden grundades av Jorpagniska solriddare under första Soltåget. Förste Högmästaren var förste solriddaren att ta sig in i Kwoske vid erövringen 199 e.O.

Heraldik
En vit sol på ljusblå cirkel omgiven av svart fond.
Är det något som kan läggas till eller något som bör ändras? :?

Jag har börjat en wikiartikel här: http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Helige_Odos_Orden
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben la fram ett förslag till vapen för DHOO här:

viewtopic.php?p=26974#26974
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Heraldik
En vit sol på ljusblå cirkel omgiven av svart fond.
[/quote]
birkebeineren skrev:Snibben la fram ett förslag till vapen för DHOO här:

viewtopic.php?p=26974#26974
Nu fans det visst en idé om skölden. Men följande bör ändras Blått är blått och kommer inte med nyansskillnader. Cirkel? Antar att här menas rundel, en cirkel omger bara något.

Den gula solen på vit bakgrund är förvisso ett förbjudet inslag i heraldiken men har ett par undantag i heraldiken då något anses extra heligt tex den Heliga Stolen, Vatikanstaten och kungadömet Jerusalem.
Skriv svar