Fridens Väg och De Många Gudarnas Lära

Information om religionerna och dess utbredning
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fridens Väg och De Många Gudarnas Lära

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tankar om de två religionerna i Jih Pun eller Kejsardömet Jih. Känner att dessa skiljer sig en del ifrån de klassiska inspirationskällorna vilket i mina ögon är bra. Säg till mig om jag har fel?

SKAPELSEN
Ifrån början fans bara ordning. Ingenting var skapat mer än ett stort klot av ki. Detta stora klot representerade den yttersta formen av ordning. Kaos uppstod ur ingenting och splittrade ordningens form, skapade allting i det och var dag skapar kaos nya ting ur ordnings splittrade kropp. Ordning vill dock återta sin ursprungliga skepnad och kämpar hela tiden för att hindra skapelsen av nya ting och inordna de gamla i mer och mer organiserade strukturer. Således är det viktigt att kämpa för kaos mot ordningen i alla ting då den naturliga tendensen i skapelsen som trotts allt består av ordning är att försöka återgå till detta stadie. Det finns dock de som hävdar att skapelsen är av ondo och att endast genom att bli en del av den ursprungliga ordningen blir människan lycklig. Dessa har en tendens att försöka erövra och betvinga de som älskar friheten och kaoset. Således pågår en evig kamp emellan dessa filosofier. I Jiah Phun möts dessa två inriktningar och bildar det samhälle vi lever i. De kallas för Fridens Väg och De Många Gudarnas lära. Där den första är en Kalceristisk religion som jobbar emot upplysning genom enighet och kontroll medan De Många Gudarnas lära är en religion som premierar mångfald och kraftiga känsloyttringar samt en aktiv kontakt med Kaos krafter.