Trocuspa och Banzikan

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:Munkarna i nastrol har jag för mig det skrivs om i oraklets 4 ögon. Att de slaktas av kishatet. Så det dyrkas nog annan gud än shamash där. Är det inte feliker eller vad de heter?

På clusta noba finns bara en banzikan skola.
De andra är ett felikerkloster vars prior spår framtiden i krubb och sedan hypherernas orden. Som ja är de samma munkar som finns i Nastrol. De har en mini eniak där till och med.
Nja, jag tror att du bara har delvis rätt. Jag hade glömt att munkarna gjorde motstånd mot Kishatet, men folket i landet lär nog ändå inte haft någonting emot sanningsguden - innan hans prästerskap invaderar deras hem!

De tre namngivna munkordnarna i Nastrôl är Hyphererorden, Felikerorden samt Nardor Brodrans sturske sinnen. Hyphererna och felikerna har varsitt kloster på Clusta Noba, och båda klostren ägnar en väsentlig del av sin tillvaro åt banzikan. (Det är rent av därför de valt att tjänstgöra på Clusta Noba - för att härda sig i kylan.) Den enda "skolan" på ön är en trakorisk officersskola som i sig inte lär ut banzikan, utan använder sig av munkar (feliker och eventuellt också hypherer) som lärare.

Brior eller någon annan som har koll på Den femte konfluxen kan gärna rätta mig där minnet sviker mig. Det är inte min avsikt att vara en besserwisser men det underlättar ju om vi pratar om samma sak. (Sedan kan jag givetvis ha fel och borde därför ha dubbelkollat innan jag uttalar mig. :oops:)

/Baldyr
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

kloster på Clusta Noba, och båda klostren ägnar en väsentlig del av sin tillvaro åt banzikan
vart hittar du infon om det?
Kollar i konfluxsviten och Trakorien men hittar inget om detta.

Angående nastrol så var det intrycket jag fick att de blev grymt slaktade och flyr upp i bergen för gerillakrig mot shamash.
Verkar inte som att de diggar varandra vidare alls :wink:
Men det är min mening :)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:vart hittar du infon om det?
Sid 38 i Den femte konfluxen (äventyrshäftet).

/Baldyr, som pustades ut när han såg att han inte farit med osanning...
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:Angående nastrol så var det intrycket jag fick att de blev grymt slaktade och flyr upp i bergen för gerillakrig mot shamash.
Verkar inte som att de diggar varandra vidare alls
Jag kände att jag behövde kolla upp även detta. Mitt intryck är hur som helst att kriget snarare handlar om politik än religion. Det är alltså inte Kishatets gud mot Moskoriens/Nastrols gudar, utan teokratin Kishatet mot nominellt självständiga stater i norr.

Allt enligt mig då, med det kan ju även finnas religiösa aspekter på konflikten, vilka undgått mig.

/Baldyr, som borde streckläsa allt källmaterial vid tillfälle
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fast det kan ju tolkas på flera sätt.
Sedan många år finns alltså två munkskolor och en officersakademi på Clusta Noba...
Alltså två munkskolor och en officersakademi
man har valt den karga miljön för att härdas i den traditionella banzikans anda. Skolorna samarbetar trots att de har olika bakgrund
Tolkar jag som att det är den sista av klostern -officersskolan- man skriver om angående banzikan.
Men visst kan ja ha helt fel.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:Tolkar jag som att det är den sista av klostern -officersskolan- man skriver om angående banzikan.
Jag har faktiskt försökt reda ut begreppen i grunden i ett större arbete om Clusta Noba. Mera om detta längre fram...

Patience little grasshopper... :lol:

/Baldyr, som tänkte mjukstarta med litet angående banzikan för att det inte ska uppstå begreppsförvirring senare
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mera om detta längre fram
:lol: Ser mycket fram emot detta! Och när jag ser det du fått upp hittills kommer jag nog inte bli besviken heller 8)
Höga förhoppningar nu :) Riktigt kul att se hur banzikan reser sig på forumet.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:Riktigt kul att se hur banzikan reser sig på forumet.
Jag var nog lika glad när jag upptäckte den här tråden... :D

Och jag räknar kallt med att du (och andra som intresserar för gyllene snitt och andra relaterade ämnen) hjälper mig fylla i luckorna (även eventuella logiska sådana), så att alltsammans kan postas på wikin så småningom. :wink:

/Baldyr
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Och jag räknar kallt med att du (och andra som intresserar för gyllene snitt och andra relaterade ämnen) hjälper mig fylla i luckorna (även eventuella logiska sådana), så att alltsammans kan postas på wikin så småningom.
Ska göra mitt bästa där. Trakorien är ju mitt hemland 8) och banzikan ligger varm i hjärtat.
Så kalla, raka, förutsägbara och otroligt hårda :lol:
Anfall är alltid det enda. hehe. vem behöver förstärka flankerna när vi alla ändå ska framåt mot fienden. På dem bara 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om jag får lov att inflika min tolkning av Trakorien och äventyrens info.

På Bhannavil och Clusta Noba finns det kvar den traditionella Banzikanskolan hängiven Trocuspa som inte enbart handlar om att svinga vassa klingor men trots allt tränar sina elev till just detta the banzikan way (ja lite Saholin låter det som i Trakorien). Det finns dock flera andra skolor som hänvisar till bansikan (men som jag förtår det då utan koppling till krigsguden Trocuspa).

I femte konfluxen blandar man orden skolor och ordnar på sådant sätt som leinder påpekar, dvs den traditionella broderskolan till Bhannavils Trocuspatradition bör vara "officersakademin", texten antyder det.

De andra, munkordnarna i Nahstrol (varav två finns på Clusta Noba), tycks hänföra sig till Banzikan men inte till Trocuspa. De söker fokuset...det där Zen som bansikan innebär. Felikerna tycks ha viss stridsträning, medans Hypererorden tycks i huvudsak sakna stridsträning och endast syssla med mentalträning. Vad Vad den vänlige Nardor Brodarns sturske sinnen Orden sysslar med förtäljs inte men har tydligen med leenden, vänlighet och sturska sinnen att göra.

Det står mycket riktigt i Trakorien att det är 4 ordnar i Nahstrol. Vi kan antingen betrakta det som ett skrivfel eller hitte på en ny orden. Om det skall vara en mer traditionell krigarmunkorden får den vara speciell så att den dels matchar Nahstrols ävriga ordnar i stil och dels inte bara blir en bakficka till Bannavil.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

På Bhannavil och Clusta Noba finns det kvar den traditionella Banzikanskolan hängiven Trocuspa
Precis!
Och för att hålla den heliga treenigheten, ska vi säga att det då finns tre kloster i Trocuspas ära och den konservativa vägen,om man ska uttrycka det så?
De två officiella och ytterligare en. tex. den i Torilla som jag tidigare föreslagit?
Och sedan låta det finnas flera bansikankloster och skolor lite utspritt, då utan relation till Trocuspa
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:
På Bhannavil och Clusta Noba finns det kvar den traditionella Banzikanskolan hängiven Trocuspa
Precis!
Och för att hålla den heliga treenigheten, ska vi säga att det då finns tre kloster i Trocuspas ära och den konservativa vägen,om man ska uttrycka det så?
De två officiella och ytterligare en. tex. den i Torilla som jag tidigare föreslagit?
Och sedan låta det finnas flera bansikankloster och skolor lite utspritt, då utan relation till Trocuspa
För min del har jag inget att invända, men officersskolan på Clusa noba känns inte "offciell" (om du nu inte menar spelmässigt enligt källorna) utan mer som en enveten traditionell banzikan krigare som startat sin skola på tuffast möjliga ställe. Tror faktiskt inte vi skall binda oss vid tre i det här fallet utan hålla det öppet. Jag tycker det finns plats för en traditionell skola i Torilia (men måste motiveras varför Brior inte hörde om den vid sitt besök i Bhannavil) och en krigarskola i Nastrol (men gör den unik och spännande i samma stil som de andra tre i länet).
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

men officersskolan på Clusa noba känns inte "offciell" (om du nu inte menar spelmässigt enligt källorna
Officiellt och officiellt. Verkar ju inte vara det viktigaste ibland och svårtolkat och alla har olika syn på det.
Banzikan beskrivs inte så fasligt mycket alls och ska den beskrivas måste ju
nytt till med
Tycker det känns stabilt med tre konservativa skolor för att hålla tre
Annars kan man ju skrota det konceptet helt och gå på annan variant.

Ser ingen anledning alls till att inte Clusta Noba kan vara en av tre.
Nyfiken på varför det inte skulle kunna vara det? Har du annat förslag i sådana fall?
Det hela var bara en tanke jag kände lockade :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som sagt så höll jag med om treenigheten och det gör jag fortfarande, om det går att köpa. När Brior berättar att Bhannavil är den enda plats förutom Clusta Noba som man lär ut den ursprungliga bansikan, vad menar han då?

Jag tolkat det som att ursprunglig bansikan lärs ut på två ställen, enbart.

Detta lämnar ändå öppet för flera treenighetslösningar:

1. Traditionellt fanns det tre skolor/akademier, Bahnavil, N1 och N2. N1 och N2 har gått under.
2. Traditionellt fanns det tre skolor/akademier, Bahnavil, Clusta Noba (nyligen återuppstånden?) och N3.
3. Treenigheten går inte över i lärosätena, Bhannavil var och är den ursprunliga och enda för traditionalister. Brior hänvisar bara till ryktet om officersskolan på Marjura.
4. Treenigheten går inte över i lärosätena, Bhannavil var och är den ursprunliga och enda för traditionalister. Brior hänvisar bara till ryktet om officersskolan på Marjura men missar den tredje skolan och den i nastrol.
5. osv osv i olika kombinationer.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Helt OK och det får gärna finnas fler tempel ändå för min del. Överhuvud taget tänker jag mig Banzikan som en halvt bortglömd lära med mer liv i saga och myt än i dagens Ereb.
Så det tolkade jag som att man kunde ha tre som i treenigheten.
Men det är som sagt öppet. Det hela med tre kloster (Bhannavil, Clusta Noba och Torilla) var en idé bara..
Skriv svar