Shamash

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Shamash

Inlägg av Brior »

Baldyr ställde följande fråga i Trakorien-tråden och därför tänkte jag bara nämna ett par basala saker rörande denne Gud såsom jag uppfattar honom.
Baldyr skrev: - Är det verkligen den Shamash-troendes mål att "se sanningen"?
I min kosmologi står den grundläggande konflikten inte mellan gott och ont utan mellan ordning och kaos. Gott mot ont är huvudsakligen en underordnad kamp INOM skapelsen medan ordning mot kaos är kampen mellan det som vill bevara skapelsen med dess regler och det som vill sabotera den.

Skapelsen är i min kosmologi ett samarbete mellan ett stort antal gudomliga väsen som valt denna väg för att det bereder dem glädje, förströelse i tidens oändlighet eller av andra skäl som vi inte känner till. För mig är Shamash den högsta kraft man stöter på i Trakorien som står på skapelsens sida. Därmed inte sagt att han ensam ligger bakom skapelsen men man stöter inte på någon starkare skapargud. Möjligen är han mest knuten till världen Altor medan liknande väsen ansvarar för andra världar i Multiversum - det är svårt att veta. Kanske har han inflytande över ett antal närliggande världar eller inflytande på hela skapelsen.

Shamash är så mäktig att han egentligen inte intresserar sig för detaljerna utan mer bevakar den idealbild han var med om att skapa - högnivårunorna i det höga språket som sedan översatts halvtaskigt till det höga språk man stöter på i spelet, det som drakar talar och som användes för att "spegla ordet i kött" - dvs skapa världen. Han pillar ogärna själv i skapelsen utan låter underhuggare sköta arbetet även om han ofta gnisslar gudomliga tänder över deras klumpighet (Nominatorn någon?). Förmodligen var utplånanadet av Woddam och andra urvarelser Shamashi senaste direkta insats, kanske också Stegosi förmörkelse även om den ter sig lite tam för urgudens kraft.

Shamash budskap till människor och andra varelser skulle kunna sammanfattas som: "Stop messing up my divine plans!". Detta har Shamasherkyrkan formulerat som en sanningens helighet, men Shamash själv är mer inriktad på autencitet, uppriktighet, ordning och reda enligt plan. Har han nu exempelvis infört begreppet sanningen så ska inga kryp på Stegos komma och omtolka hans ord. Han tar inte ställning i kampen mellan gott och ont eftersom även ondskan är en del av hans skapelse. Skriften "Nomona Veritrae" är förmodligen en relativt sett ren tolkning av hans avsikter i vissa frågor. Andra menar att den bara är en kvarglömd minneslista som en lägre hantverkare förlade inne i skapelsen.

Mest ser jag hur Shamash sitter i gudomlig avskiljdhet, betraktande världen med huvudet i händerna, suckande "nej ... nej ... nej!" Konfluxen är han mer direkt inblandad i men återigen sköts det praktiska av andra.

Mitt svar på Baldyrs fråga blir alltså att de Shamasher-troende tolkar övergudens bud så gott de kan och på varierande sätt. Shamash själv är förmodligen måttligt road av dem - hans fokus är administrationen av skapelsen, inte att bli dyrkad. Kishatets moralregler eller ritualer intresserar honom överhuvud taget inte.

Skapelseinriktade gudar som står Shamash nära innefattar: Enki, Anxalis, Marduk, Ezgela, Valliman och Drigel samt Tigwalwan. På ett annat plan står gudar med ansvar för vissa funktioner såsom Inashtar, Ereshkigal, Luvena och Trocuspa. Kastyke och Remuntra är mer suspekta begrepp. Nominatorn, dödsängeln, Ghumgakk och liknande är att betrakta som gudarnas hantverkare och därunder finns varelser som drakar, jordragare, kakluner och tuppen Koklai vilka har bestämda funktioner. En ny varelse i den sistnämnda kategorin dyker för övrigt upp i nästa bok.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mycket intressant information att ta del av! Det förklarar väldigt mycket av din kosmologi och ger också en delvis ny bild av Shamash. Själv har jag kanske inte funderat så mycket på vilken gud som är störst eller "gudigast", utom möjligen inom specifika trosuppfattningar eller dogmer.

Annars trodde jag mig ha listat ut att Trocuspa troligen är tätt sammankopplad med Den femte konfluxen. Mitt antagande har därför varit att Trocuspa troligen är en mycket viktigare gud än vad själva religionen i Trakorien ger sken av. Kanske en av de viktigaste, men när du tar upp Shamash så inser jag givetvis att de två antagligen inte tål att jämföras.

En fråga förresten: Du skrev att Trocuspa har en speciell eller möjligen specifik funktion inom skapelse. Är denna (bland mycket annat) att bevaka konfluxen? (Svavelvintern som drabbade Krau-Ki verkar exempelvis vara Trocuspas verk, eller rör det sig endast om sammanträffanden?)

Sedan har jag, apropå mina egna funderingar kring Nastrôl, tänkt ställa munkstaten mot uppstickaren Kishatet som rivaler om att vara andligt centrum inom den post-klavykiska världen. Eftersom munkarna är konservativa och Shamash-kyrkan relativt ny, uppstår alltså viss friktion. Munkarna anser också av tradition att Trocuspa är en av skapargudarna (kanske den främsta) - utan att inse att det i själva verket är tvärtom! (Mera om varför Trocuspa hålls högt i ära i just Nastrôl kommer i mitt förslag, så småningom.)

Min fråga, för att återkomma till den, gällde dock inte så mycket själva metafysiken bakom religionen, även om svaret alltså var högst intressant. Om jag ska omformulera min fråga (istället för att slå upp svaret själv i Trakorien-boken) så skulle det kunna vara: Hur definieras den troendes mål i tillvaron och med sin tro, enligt Shamash-kyrkan så som den ser ut i Det heliga kishatet?

/Baldyr
Skriv svar