Handelshus

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Varför inte Peter? Bara för att människor är så många och varierande så behöver ju inte andra folk vara det. Vissa kulturella egenheter kan väl tillskrivas folkslaget mer genrellt, såsom att vargmän stänker urin och tycker människor luktar konstigt. Vargmän lever i flockar som sysslar med jakt. Vargmän tycker detta och agerar så.

Och visst kan man väl beskriva oregami och bonzai som japanska företeelser, medans Sudoku (?) och Judo startade som japanskt men nu är världsomspännande. Ankor och banker.

Kinesiska (ankiska) aktörer dominerar, både som ägare och kunder, Ma Jong spelhallarna (banker) i världen (Ereb). Varför kan man inte säga så?

Somliga skulle nog påstå att visst ägande och näring där av är kulturbärare för det folkslaget, tex rennäringen för samerna.

Klart att folkgrupper kan tycka saker, äga och vara aktörer. I Sverige är det till och med lagstadgat att det är på det viset. Samernas monopolrätt till rennäringen är tex grundlagstsadgad.

Återigen är det naturligtvis vissa grupper bland folket som är de aktiva, dvs tex ankornas främsta handelshus och köpmän, (samebyarnas medlemmar). Så ur det perspektivet har du naturligtvis rätt, det är individerna eller organisationen som agerar. Är detta dessutom inte bara lite väl petigt språkligt. Jag säger att ankorna dominerar bankerna, du säger att handelshusen dominerar, när detta kan innebära samma sak. Ankiska handelshus dominerar. Eller dvärgiska, krunska, erebiska, trakoriska... Kanske man skall undvika att beskriva ankor som bankirer, men varför inte bankirer som ankor? Eller: Gruppen ("enheten/etniciteten") ankor dominerar inte ägandet, men individer av folkslaget ankor dominerar ägandet.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ankor är inte en människofolkgrupp: det är en helt annan art. Dessutom lever de som stadsbor och medlemmar i det omkringliggande samhället, medan traditionell samisk renskötsel är nomadisk, och inte en del av ett agrart/urbant samhälle på samma sätt. Samerna är en nation, och även om jag kan köpa ank-nationerna så är inte alla ankor en nation. Det här är till viss del samma resonemang som jag har om handelshus och äv. om kulturer. Låt det enskilda fallet vara unikt.

Vi kan gärna beskriva ett handelshus m. ankor som ägnar sig åt bankdrift - bara det är tydligt att det inte är en norm eller regel eller ngt typiskt vi beskriver utan bara just ett handelshus.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Ankor är inte en människofolkgrupp: det är en helt annan art. Dessutom lever de som stadsbor och medlemmar i det omkringliggande samhället, medan traditionell samisk renskötsel är nomadisk, och inte en del av ett agrart/urbant samhälle på samma sätt. Samerna är en nation, och även om jag kan köpa ank-nationerna så är inte alla ankor en nation. Det här är till viss del samma resonemang som jag har om handelshus och äv. om kulturer. Låt det enskilda fallet vara unikt.

Vi kan gärna beskriva ett handelshus m. ankor som ägnar sig åt bankdrift - bara det är tydligt att det inte är en norm eller regel eller ngt typiskt vi beskriver utan bara just ett handelshus.
Det var det jag sa, vi var överens hela tiden. Bankägare är inte typiskt för ankor. (Men ankor kan vara typiskt för bankägande, men mer om det i anktråden.) I övrigt avstår jag att kommentera samerna :twisted: .
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

För att gå tillbaks till Banker såtänkte ja i duschen i går.
Det bör kanske va begrännsat till lite större städer efter som det inte skulle va lika lönsamt att ha dom i små.

Sen är det ju det här med lån, hur det kan funka.
Om det ska finnas så är det ju det och dess ränta som antadligen är den stor inkomsten men om inte så bör det ju vara en procentuell avgift på antingen det man säter in i början eller vad man tar ut som går till Banken.

Där kommer vi ju in på betydelsen av storleken på städerna.
Om du sätter inn ett större antal pengar i en stor stad och senda vill hämta ut dom i en annan så bör ju den staden va ganska stor för att ha dom pengarna tillgängliga att ta ut. Skulle ju kunna va en minumum på X antal invånare en stad måste ha för att en bank ska finnas och då kanske någon form av "bank skylt" finnes vid Stadens portar som indikerar att här finns det bank.

Transporter av alla mynt mellan olika städer bör ju va ganska kostsamt så det lönar sig inte att transportera pengar till små städer om dom nu inte råkar vara på den rutt som går mellan två större städer som har Bank.

Ska det finnas en Centrallbank där en stor del av Bankens pengar beffiner sig eller ska den va utspridd mellan Bankerna beroende på des storlek?

Är det ett sammarbeta mellan alla Handelshus eller är det olika Banker för dom olika handelshusen och om så är fallet hur funkar det att hämta ut o lämna in på olika Handelshus banker, en extra kostnad?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag förutsätter att man kan tvingas att vänta ett tag för att få ut sina pengar, kanske upp till en vecka eller två (tänk på att vi inte sysslar med millimeterpassning och sekundsäkerhet här "du får pengarna nästa vecka" är nog nästan snabbt)

Ju större summa desto längre tid. Därmed inte sagt att man måset transportera den mängden mynt/guldtackor/band med ädelmetaller från tex huvudstaden (som skulle bli resultatet av en centralbank) utan att banken då helt enkelt får lösa in en del tillgångar eller liknande.

När vi talar om storleken på städerna så är det nog självklart att det bara ligger bankkontor där folk använder dess tjänster. Det kan vara en liten guldgrävarby, eller en enorm stadsstat, men det kommer inte att vara fiskebyn eller huvudstaden i ett land ingen hört talas om.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Sopodlare skrev:Jag förutsätter att man kan tvingas att vänta ett tag för att få ut sina pengar, kanske upp till en vecka eller två.
Vänta på vad? Från att man satt in dom eller ska låna?
Låna bör det kanske ta ett tag i som "mindre" städerna men i dom större bör ju pengar finnas om det inte är en riktigt stor summa.
Men oavsett så bör det ju ta lite tid för ja antar att Banken vill kolla upp lite saker innan pengar lnas ut, säkerhet o dyligt. Detta bör ju bero på vilken som ska låna dock, en simpel arbetare eller ett Handelshus eller en rik köpman.

Men att transporter bör ske är ju ganska självklart och Centralbnk betyder ju inte att allt transporteras därifrån utan kanske det är där dom större värdesakerna förvaras och eventuellt en större summa pengar för just större lån eller va det nu kan va.

Sen måste ju värdesaker o mynt transporteras mellan Bankerna för att uttag i en Bank kanske inte är lika mycket som isättningen.

Och hur ska den lösa in tillgångar, vad för tillgångar skulle det va och till vem?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:Jag tror vi alla är överens om att det är handelshus som har banker, oavsett vem som äger huset. Men vem äger banken, och kan något folk lika väl som någon nation dominera eller ha längst tradition av bankväsendet? Där tycker vi olika, eller i alla fall drar vi olika stora växlar ( :) ) på det. En beskrivning av skillnaderna mellan de olika folkslagens olika banker, vad som funkar eller inte funkar, vad de har för specialitet osv. är väl kul läsning?
Menade naturligtvis handelshusbanker, är så inne i detta nu att jag trodde det var fullkomligt beslutat så se det som ett slarvfel av mig Annars så är vi som vanligt rörande överens du och jag :)

Peter skrev: Men nu gör du fortf. folkslag till en faktion/aktör som kan tycka saker, äga banker etc. Återigen: internationella organisationer kan vara aktörer. Folkslag är det inte - de är ju bara en typ av varelse.
Peter du har såklart rätt, ett folkslag ska vara ett folkslag och absolut inte kopplat på något vis till yrke. Hur skulle det se ut om vi plötsligt började koppla dvärgar till gruvdrift eller svartfolk till plundring! Nej nån måtta får det vara... :roll: (Sagt på skämtsamt, ödmjukt och trevligt sätt så inget misstolkas) Men detta är ju en diskussion för anktråden å andra sidan :)

Peter: "Kanske man skall undvika att beskriva ankor som bankirer, men varför inte bankirer som ankor? Eller: Gruppen ("enheten/etniciteten") ankor dominerar inte ägandet, men individer av folkslaget ankor dominerar ägandet." - Så tycker jag också. Jag anser definitivt inte att alla ankor ska syssla med bankverksamhet! Det vore uppåt väggarna tokigt! Menar precis som du skriver (trodde att det var så alla menat hela tiden) att ankor har en framträdande roll inte uteslutanderätt!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Handelshus funna!

Jockbergska, Atrema, Berendien, (textilier).

Jisaksons, Pendon, Zorakin, (textilier).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Finns det någon här på forumet som mycket kortfattat kan beskriva handelshuset Hugger och dess bankverksamhet? Själv kan jag som sagt förgo om den begynnande bankverksamheten, och det skulle verkligen uppskattas om någon kunde hjälpa mig...

Hogival Hugger är mannen bakom huset, och kan läsas om här: viewtopic.php?p=11880#11880

Ett par paragrafer borde gott räcka. Absolut inte mer än 400 ord. Helst inte mindre än 100.

...någon? :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Handelshus funna!

Jockbergska, Atrema, Berendien, (textilier).

Jisaksons, Pendon, Zorakin, (textilier).
Andra handelshus:

Zoraks Kista

Oxwaldska handelshuset

Kopparhavets förenade köpmän

Handelshuset Skarows

Bolitos sjöförbund(?)

Trakoriska transaktioner(?)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil gjorde ett fantastiskt jobb med handelshuser Hugger...

Nu undrar jag ifall någon kan hjälpa mig att komma på ett bra äventyrsuppslag med de konkurrerande handelshusen Sigiõs och Dõller! Det är i stort sett det sista jag behöver innan vi börjar packa ihop Caddo till en nätt liten PDF. Idéer? :|

Ni kan läsa om de båda handelshusen under "Caddo" på wikin...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Detta är en enormt liten post av en utspelad och trött men glad SL som vill påpeka för den som är intresserad (kanske - varför har jag ingen aning om) att det finnes ett mindre känt men möjligen lokalt ganska inflytelserikt handelshus i Mercana (i Klomellien för er som kanske inte snöat in på denna lite bakvända nation.) Det heter helt sonika Handelsvägskompaniet och verkar enligt antydningar i EA-SLB (sid. 70) ha monopoliserat handeln mellan Mercana och Staden O. För en del vidare yranden runt handelshuset partikulariteter, se tråden om Klomellien.

(Ahni gillar bankorna - helst fläckiga.)

Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av leinder »

Alendor skrev:
Lindén skrev: (b)ankmän
Jag dör :)
Läsa gamla trådar en riktigt kul!

Försöker peta ihop lite matnyttigt på handelshusen och då särskilt Medicini. Finns något officiellt här eller är det bara hittepåe/från europas historia?

Vill veta mer ju :) Uppbyggnad, styrelse etc etc

Från wiki
Medicini är namnet på det handelshus som framför allt sysslar med handel av metaller och bankaffärer
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Handelshus

Inlägg av leinder »

Skissat lite på Handelshuset Medicini.
Hittills bara en kladd som jag kommer anpassa till min kampanj under construction
Kommer med mer fyllnad med tex viktiga platser och persongalleri och närmare organisation.

Handelshuset Medicini

Beskrivning av det dalkiska handelshuset Medicini

”Överhuvud” Annea Velcó
Högkvarteret ligger i ett befäst palats i Casso.
Stor filial med kontor och lagerlokaler i Arno.

Kontor i:
Nostratiet
Erebos
Trakorien
Krun
Berendien
Kardien
Klomellien

Huset Medicini har en väl utvecklad bankverksamhet som anvönds flitigt i Kopparhavsregionen och har stort inflytande i Kopparhavshandeln.

Historia

312fO
Stamhövding Clementi Medicini ansluter sig till de kungatrogna under Vasker Bruushane med sin stam.

34eO
Medicini är en av de sista ätterna som släpper sina slavar fria. Detta sker ytterst motvilligt och efter en del hot från de mer liberala ätterna.

104-111eO Ödesfejden
Ätten Medicini är mycket rojalistiska och kämpar bittert mot Gerlo den långe och dåvarande överhuvudet Gastovi dör mystiskt i efterdyningarna av inbördeskriget.
De kvarvarande av ättens medlemmar beordras att lägga ner sina vapen och Calida Medicini ger Arno eden, men flera av familjens medlemmar och följare reser på frivillig exil till Pandarealia.

Calida är en mycket intelligent kvinna och duglig ledare och lyckas ena ätten.

511eO
Medicini inleder handelsavtal med dvärgarna i Aidnebergen för Caddos räkning.

579eO Annea Medicini gifter sig med Vermond Vecó.
Vecó är en förmögen bankfamilj.
Skriv svar