Import och produktion

Övrigt om Ereb Altor
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Import och produktion

Inlägg av Bergdahl »

Sitter och spånar lite på Krun och började fundera över deras produktion. De producerar och exporterar enligt EA kampanjboken Köttprodukter, har någon kunskap av vad för typer av köttprodukter som exporterades under medeltiden. Jag har svårt för att se krunierna skepper iväg fläskkotletter på is, så vad är det: saltat eller torkat kött, rökta lamkorvar? Eller är det kanske så att det i köttprodukternas fall även kan röra sig om levande boskap? Verkar iaf. så i fallet med Hynsolge.

Samma med en del länder som exporterar skaldjur hur går det till? Har man levande krabbor och musslori lasten, om inte så skulle i vaje fall jag inte vilja äta dem efter många dagar till sjöss. När det gäller fisk har man ju iaf hört talas om saltad sill och torkad fisk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo, antingen får fåren vara levande, eller insaltade. Fast man kan ju tänka sig att det finns andra förädlingsmetoder. "Sur-get" från Krun är kanske populärt i Felicien och Efaro? Skaldjur och fisk är säkert inlagt, saltat eller torkat om det exporteras.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag misstänker att vi får ta EA´s import/export-karta med en nypa salt. Exempelvis är det endast ett enda land som producerar fisk och det är Cerval. Herregud, varje land (nästan) ligger vid kusten??

Jag tror att de flesta länder är självförsörjande men det innebär inte att det inte finns någon handel. Hynsolge, i sitt krigstillstånd, behöver en massa saker. Och samma sak är det säkert med andra riken. Men vi bör nog tänka regioner/städer snarare än riken. Norra Kardien kan vara rikt med sydliga städer måste importera spannmål. Metaller och verktyg exporteras säkert med.

Jmfr under medeltiden då svärd smiddes på bara några få platser i Europa. Själva bladen exporterades sedan och svärdsfejare fick sätta på hjalte och sånt.

Set handlar alltså att byta ut det man inte har mot det man har. Jmfr Nordens import av vin och kryddor mot timmer, pälsar, järn och bärnsten.

Nu var det visserligen Krun. Med sin jättestad med 200 000 invånare krävs det en massa jordbruk. De kan visserligen exportera ändå.

Jag vet inte hur man ska tackla allt det här utan vill mest höja ett varnande finger att infon i EA kan vara lite galen. Mycket går säkert att förklara, inte minst de det inte säger något om hur mycket det handlar om. Men handelsprincipen är inte riktigt den att alla har ett visst antal import/exportprodukter utan man bör istället hitta trader och lista ut vilka varor som går där. Vad saknas i Krun är kanske första frågan och nästa är vad kan man byta ut det mot? Och varifrån kommer det?

Sur-get. :) Låter gott!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Man kan ju tolka EA kartan som att det är rikenas största exportprodukter. All kustländer fiskar förmodligen och handel med fisk sker inom landet, kanske exporteras en del, men Cereval är kanske det enda riket som har sådan överproduktion (och förädlingsmetod) att de har det som största exportprodukt. Det ena utesluter inte annat. Om varje land har 1-4 stora exportprodukter kan de ju fortfarande ha flera mindre. På samma sätt med importprodukterna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev:Man kan ju tolka EA kartan som att det är rikenas största exportprodukter. All kustländer fiskar förmodligen och handel med fisk sker inom landet, kanske exporteras en del, men Cereval är kanske det enda riket som har sådan överproduktion (och förädlingsmetod) att de har det som största exportprodukt. Det ena utesluter inte annat. Om varje land har 1-4 stora exportprodukter kan de ju fortfarande ha flera mindre. På samma sätt med importprodukterna.
Precis. Mycket går säkert att förklara men i behöver inte se kartan som lag då jag har svårt att se vad den egentligen betyder. Egentligen är det kanske mest upplägget jag inte begriper. Jag hade hellre sett vilka varor man kan få tag på i de olka handelsmetropolerna (Tricilve, Gringul, Arno och Mastikka Agga). Vi vet ju redan från sl-boken vad olika länder producerar och importerar. Det blir lätt lite för "bestämt" med en sådan karta samtidigt som den inte säger något om hur handel fungerar. Alltså kan vi vara beredda på att det kan bli fel. Det behöver inte bli det, men det kan bli. Det märker man när man skriver sitt kapitel antar jag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Mikael skrev:Man kan ju tolka EA kartan som att det är rikenas största exportprodukter. All kustländer fiskar förmodligen och handel med fisk sker inom landet, kanske exporteras en del, men Cereval är kanske det enda riket som har sådan överproduktion (och förädlingsmetod) att de har det som största exportprodukt. Det ena utesluter inte annat. Om varje land har 1-4 stora exportprodukter kan de ju fortfarande ha flera mindre. På samma sätt med importprodukterna.
Precis. Mycket går säkert att förklara men i behöver inte se kartan som lag då jag har svårt att se vad den egentligen betyder. Egentligen är det kanske mest upplägget jag inte begriper. Jag hade hellre sett vilka varor man kan få tag på i de olka handelsmetropolerna (Tricilve, Gringul, Arno och Mastikka Agga). Vi vet ju redan från sl-boken vad olika länder producerar och importerar. Det blir lätt lite för "bestämt" med en sådan karta samtidigt som den inte säger något om hur handel fungerar. Alltså kan vi vara beredda på att det kan bli fel. Det behöver inte bli det, men det kan bli. Det märker man när man skriver sitt kapitel antar jag.
Instämmer (ej en av Psipos skugganhängare :twisted: )
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Intressanta funderingar och jag håller med om att det behövs en annan syn på handel, där bl.a. handelstrader är viktigare. Sen får väl de produkter som ges i kampanjboken kanske ses som de viktigaste exportprodukterna, där länderna har en "överproduktion".

När det gäller Krun har jag svårt att förstå hur ett land vars jordbruk inte räcker till för att försörja den egna befolkningen exporterar köttprodukter. De importerar ju livsmedel. Men det kanske är adeln som ligger bakom den exporten för att finansiera sitt extravaganta leverne, pengarna till all import av kamsunskt pappir, caddiska viner osv. måste ju komma någonstans ifrån. Så kruns befolkning får gå hungrig. Eller så är det bara så att de tjänar på att byta köttet mot Sombatziskt spannmål och kan därav mätta mer magar i Arkhaz. Tål att funderas på iaf.

Angående konserveringsmetoder är ju frågan hur vanligt det är med salt i Krun. Antagligen röker och torkar de väl sina produkter istället. Men den krunska "sura geten" låter onekligen rätt intressant.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tror att alla sydliga Kopparhavsländer kan framställa salt så det räcker. Det är väl en ganska lågteknologisk metod (bassänger som dunstar och kvar blir saltet)? Sedan har vi bergssalt som kanske dvärgar eller vättar är fina på att föräldla?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

I linje med de handelsvarumallar som finns har jag postulerat att Palinor exporterar hästar, och importerar vapen från dvärgarna i Kuldkres, och salt och tyger söderifrån.

Fet underskott i handelsbalansen alltså :)

Hur låter detta? Rimligt?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag tror att alla sydliga Kopparhavsländer kan framställa salt så det räcker. Det är väl en ganska lågteknologisk metod (bassänger som dunstar och kvar blir saltet)? Sedan har vi bergssalt som kanske dvärgar eller vättar är fina på att föräldla?
Angående salt och Krun är det nog inte så lätt för dem då de inte har tillgång till något salt vatten i nåon större utsträckning. Landet ligger ju vid Golwyndas sötvattenshav Så då återstår nog dvärgarna, med vilka Krun ju har mkt. goda kontakter, eller att de importerar salt från annant håll.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:I linje med de handelsvarumallar som finns har jag postulerat att Palinor exporterar hästar, och importerar vapen från dvärgarna i Kuldkres, och salt och tyger söderifrån.

Fet underskott i handelsbalansen alltså :)

Hur låter detta? Rimligt?
jadå, men nog kan Palinor expotera klassiska barbarprodukter med? Pälsverk, timmer, bärnsten m.m.?

En fråga, är dvärgars verktyg dyrare än människotillverkade? Det är ju bättre, men samtidigt har väl dvärgarna revolutionerat produktionen så att de kan massproducera? Vore det inte spännande med billigt dvärgstål? Billigt och bra och människosmeder sliter sitt hår och plötsligt har vi en frän handelsintrig som löper över hela Ereb. Om dvärgstålet istället är dyrt och exklusivt är dvärgarna egentligen inte bättre smeder utan tar bara lång tid på sig och använde bättre material. Jag röstar på båda iofs.

Nu börjar jag halka in på dvärgar men om nu de är såna fantastiska smeder, organisatoriska, gillar avkastning m.m. så får man nog ta konsekvenserna av det. Billigt dvärgstål översvämmar marknaden! 8)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Bergdahl skrev:Angående konserveringsmetoder är ju frågan hur vanligt det är med salt i Krun. Antagligen röker och torkar de väl sina produkter istället. Men den krunska "sura geten" låter onekligen rätt intressant.
I rollspelstidningen Fenix 2007 nr 2 finns en lång och förbaskat välskriven artikel om mat, dryck, bordskick och tillagning i olika kulturer (skriven allmänt men till Trudvang). Surget finns inte med på menyn men väl Haijpiste (jäst och fylld haj).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

"Kastar animera död och väcker tråden"

Producerar staden-O någonting eller fungerar platsen endast som transithamn? Är det säkert att färdas på vattnen utanför? Går Nordtraden förbi här?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

gtjorgo skrev:"Kastar animera död och väcker tråden"

Producerar staden-O någonting eller fungerar platsen endast som transithamn? Är det säkert att färdas på vattnen utanför? Går Nordtraden förbi här?
Som jag ser det så producerar Staden O inget mer än lokal mat utan det är just som handelsplats man har sin funktion med sjötrad och alla håll, karavanvägar inlands och ett liberalt regelverk. Eftersom det ligger i alla furstehusens intresse att skepp kommer och går så föreställer jag mig att det är ganska säkert att färdas på viken utanför (som jag kallar Vintervattnet pga det vita vattnet från Kalklanden i söder). Så snart man kommer utom furstehusens intresseområden är saken naturligtvis annorlunda och pirater ligger säkert på lur där. Jag föreställer mig att det görs räder kanske vart tionde år för att rensa kusten från piratnästen när de har blivit för många. "Pirater" kan nog här ses som lokala fiskare som söker sidoinkomst snarare än som kaparkaptener. Notera som tidigare att Staden O saknar lag och att man måste köpa beskydd från ett furstehus för att inte vara lovligt byte i staden. Agenter för husen lär snabbt vara på plats när nya fartyg anländer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Svavel

Inlägg av birkebeineren »

Det finns flera olika trådar som omhandlar handel och handelsvaror men det får bli den här tråden för dessa frågor:

1) Vart finns det svavel att utvinna på Altor och vilka länder gör detta?

2) Vad används svavel till?

Trakorien har hittat svavel på polarön Marjura som vi vet men detta är en relativt ny företeelse med början 595 eO. Möjligtvis kan trakorierna ha utvunnit svavel på andra platser tidigare men inte vad vi vet. Sen finns Monturerna omtalad någonstans som exportör av svavel från ön Gogero och det har funderats kring en konflikt mellan monturiska och trakoriska handelshus när de senare kom in på marknaden med det marjuriska svavlet.

Svavel till vinsvavling vet vi om men vad mer?
Skriv svar