Akademiker i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Det finns säkert massor av handelsmän, lägre adelsmän och olika typer av ämbetsmän som inte är tillräckligt lärda för att skriva på kejserlig jori utan använder sig av folkspråken...
Det ar lite hit jag vill...

Finns det skriftliga joriska folkspråk?

Om de larde anvander kejserlig jori, vem har då utvecklat skriftspråk till de olika talade joriska språken? Sjalvklart kan de larde ha gjort detta, men till vilken nytta och med vilket syfte?

Eller kan det fungera så att kunskap om Kejserlig jori och de joriska skrifttecknen automatisk ger en talare av ett jorisk språk mojligheten att också skriva respektive språk? Låter det realistisk (undrar uppriktigt)?

Nar jag namnde zorakiska som ett (det enda?) joriska skriftspråket tankte jag att det skulle ha varit kring Biblioteket i Pendon detta hade utvecklats, som ett slags steg i utvecklingen av det nya Zorakin. Mandeliter och De Lardes Skara vill tanka nytt, och annorlunda från det mandelmunkarna traditinellt forespråkar.

Joriska språk
Zorakiska
Feliciska
Trakoriska
Klomelliska
Saphynska
Kardiska
Berendiska
Hynsolgiska
Erebosiska
Nyjori


Har alla dessa utvecklat egna skriftspråk?

Eller kanske endast Vastjorisk skrift, Ostjorisk skrift och Nyjorisk skrift?

:?
Jag röstar för att alla de joriska språken kan skrivas och skrivs med den joriska runraden. Förmodligen är det dock ingen som har utvecklat allmängiltig stavning för dessa språk. Folk stavar som de tycker verkar bäst, men texterna kan normalt ändå läsas av andra, de flesta uttalar ju sitt språk ung. likadant som andra talare av samma språk... Normalt har ju ett talspråk långt fler ljud och varianter av ljud än skriftspråket har tecken. Ett tecken i skriftspråket representerar i realiteten oftast en hel grupp av ljud i talspråket, och det går därför att förstå varandra rätt bra även om man talar olika dialekter. Det är just det som är det finurliga med alfabetisk skrift till skillnad från en rent fonetisk. (Mig veterligen finns det dessutom inte någon 100% fonetisk skrift som används i vardagliga sammanhang för att skriva något språk i vår värld).
Faktum är också att man under vår medeltid knappast hade några fasta stavningsregler, och jag tror inte heller att det är realistiskt att sådana finns i Ereb. Allmänna och nationella stavningsregler i modern mening fanns knappast före upplysningen i vår egen värld, även om det hade gjorts vissa försök till standardisering redan tidigare, bl.a. av Karl den Store. Möjligen har de lärda alltså vissa konventioner för hur man skriver, men detta gäller säkert främst klassisk jori och inte när man skriver på sitt eget språk.
Kort sagt, det är fullt realistiskt att folk skriver lite som de känner för på de joriska folkspråken utan att det för den skull blir ett oöverstigligt hinder att läsa andras texter...
Sen kan jag iofs tänka mig att zorakiskan kan vara en bra kandidat till ett språk som faktiskt har ett mer utvecklat skriftspråk med vissa standardiseringar. Kanske har det genomförts en likriktning av stavning och skrivstil i Zorakin som liknar den som Karl den Store genomförde för att eliminera problemet med dåliga kopior av gamla texter. Något i stil med Svenska Akademin känns dock långt före sin tid i Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ungefar så har jag också tanker. Vidare så ar frågan om alla skrivkunniga utgår från den kejserliga jorin (dar den joriska runraden lars) nar de lar sig skriva, for sen att anvanda kunskapen på sitt/sina talspråk?

Angående zorakiska så kan vi kanske avvakta till Zorakin-ansvarige Fraxinus har uttalat sig?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Ungefar så har jag också tanker. Vidare så ar frågan om alla skrivkunniga utgår från den kejserliga jorin (dar den joriska runraden lars) nar de lar sig skriva, for sen att anvanda kunskapen på sitt/sina talspråk?

Angående zorakiska så kan vi kanske avvakta till Zorakin-ansvarige Fraxinus har uttalat sig?
Jag tror att det är sannolikast att de flesta skrivkunniga har lärt sig färdigheten oberoende av kejserlig jori... Det är nog bara de lärda som kan det språket.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:Sen kan jag iofs tänka mig att zorakiskan kan vara en bra kandidat till ett språk som faktiskt har ett mer utvecklat skriftspråk med vissa standardiseringar. Kanske har det genomförts en likriktning av stavning och skrivstil i Zorakin som liknar den som Karl den Store genomförde för att eliminera problemet med dåliga kopior av gamla texter. Något i stil med Svenska Akademin känns dock långt före sin tid i Ereb.
mandelorden är väl de som kan tänkas ha gjort någon form av standardisering, ifall man inte håller sig strikt till kejserlig jori vill säga. (De är många och de har verkat i över ett halvt årtusende)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Jag tror att det är sannolikast att de flesta skrivkunniga har lärt sig färdigheten oberoende av kejserlig jori... Det är nog bara de lärda som kan det språket.
Formodligen huvudsaklig de larde som kan kejserlig jori. Och aven att detta ar att av ytterst få standariserade skriftspråk.

Men hur kan vi då tanka oss att utbildandet i de olika joriska språkens skrivkonst går till? En forutsattning ar att forst lara sig ett alfabete - de joriska tecknen - något alla joritalande således gor gemensamt, sen ...varsågod skriv så som du sjalv tycker ser fint och bra ut?

Funkar val, men valjer inte Spelaren att heller då kopa FV i Kejserlig jori an i något som Klomelliska? Vi skal inte forsoka koppla ihop skrivkonsten i Ereb med fardigheter? Vad ar mest logiskt och vad ar mest spelvanligt?

:?

Regil skrev:mandelorden är väl de som kan tänkas ha gjort någon form av standardisering, ifall man inte håller sig strikt till kejserlig jori vill säga. (De är många och de har verkat i över ett halvt årtusende)
For att citera mig sjalv:
birkebeineren skrev:Nar jag namnde zorakiska som ett (det enda?) joriska skriftspråket tankte jag att det skulle ha varit kring Biblioteket i Pendon detta hade utvecklats, som ett slags steg i utvecklingen av det nya Zorakin. Mandeliter och De Lardes Skara vill tanka nytt, och annorlunda från det mandelmunkarna traditinellt forespråkar.
Mandelmunkarna ar sakert av de mest lampade men jag ser garna fore mig att de foredrar kejserlig jori (står ju också så i kallorna). Att låta de mera fristående larde knutna till Bibliotek vara de som gjort forsokt sig på standariseringar av skriftspråk och djupdykt i exempelvis kontinentaljorisk saphynermåls gramatikalska regler (något sydtrakorierna sjalva ar foga interesserade av) kanns lite mera i ..tja, "fristående" stil. Eller?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Formodligen huvudsaklig de larde som kan kejserlig jori. Och aven att detta ar att av ytterst få standariserade skriftspråk.

Men hur kan vi då tanka oss att utbildandet i de olika joriska språkens skrivkonst går till? En forutsattning ar att forst lara sig ett alfabete - de joriska tecknen - något alla joritalande således gor gemensamt, sen ...varsågod skriv så som du sjalv tycker ser fint och bra ut?

Funkar val, men valjer inte Spelaren att heller då kopa FV i Kejserlig jori an i något som Klomelliska? Vi skal inte forsoka koppla ihop skrivkonsten i Ereb med fardigheter? Vad ar mest logiskt och vad ar mest spelvanligt?
Förmodligen kan de flesta skrivkunniga inte skriva bättre än en normal lågstadieelev, helt enkelt eftersom de inte har lärt sig att skriva i en skola utan av någon de känner, föräldrarna eller liknande. Jag kan tänka mig att de flesta som överhuvudtaget kan läsa och skriva snittar på ung. motsvarande B2-B3 i EDD. Har man däremot vuxit upp inom en adlig familj eller kanske ett handelshus och haft råd med en utbildning kan man skriva bättre. För att lära sig kejserlig jori måste man ha haft råd med en lärare under uppväxten, vara munk, lärd man eller dyl, annars kan man helt enkelt inte köpa det som en färdighet. Mest logiskt är att den joriska runraden som sådan är en färdighet. Kan man runraden kan man läsa massor av olika språk, även om man inte förstår ett dyft av det man läser, precis som det ju förhåller sig i Europa.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

L/S Jori som färdighet tycker jag låter som en perfekt lösning. Sen krävs då språkfärdigheten för att begripa vad man läser enl. Adragoor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har vi nu kokat i hop annu en fardighet for den erfarenhetspoengsfattige spelaren?

Eller så att vi låter fardigheten L/S Jori gora det mojligt for talaren att anvanda denna till alla de joriska språk hon kan?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Har vi nu kokat i hop annu en fardighet for den erfarenhetspoengsfattige spelaren?

Eller så att vi låter fardigheten L/S Jori gora det mojligt for talaren att anvanda denna till alla de joriska språk hon kan?
Snarare har vi reducerat antalet L/S-färdigheter från en/språk till en /skriftsystem...

L/S Jori är den enda färdighet som behövs för att kunna läsa alla joriska språk. Kan man skriften kan man stava sig genom en text på ett okänt joriskt språk eller dalkiska fast man egentligen inte förstår vad det står. Möjligen bör en jorisktalande få en liten negativ modifikation på att läsa dalkiska och vice versa eftersom man stavar språken något olika. Detsamma gäller kanske om man ska läsa en skrivstil som man inte är van vid. Troligen använder en klomellier en lite annorlunda handstil, lokala förkortningar och något underlig stavning jämfört med en jorpagnier även om skriftsystemet i grunden är detsamma.

Bör det joriska skriften beskrivas lite bättre, med lokala handstilar osv?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:Bör det joriska skriften beskrivas lite bättre, med lokala handstilar osv?
Ja, för tusan! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Adragoor skrev:Bör det joriska skriften beskrivas lite bättre, med lokala handstilar osv?
Ja, för tusan! :D
Faktiskt började jag på en sådan redogörelse en gång, men när redan skapandet av den joriska skriften ledde till en debatt och osämja av oanade proportioner kände jag inte för att fortsätta... Men nu är det kanske dags igen :twisted:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Kan inte tänka mig en bättre man för jobbet än dig, Adragoor! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Faktiskt började jag på en sådan redogörelse en gång, men när redan skapandet av den joriska skriften ledde till en debatt och osämja av oanade proportioner kände jag inte för att fortsätta... Men nu är det kanske dags igen :twisted:
Osamjan dar var lite dodande ja... :(

Tror dock att vi nu kan enas och efter att ha last igenom den gamla diskussionen hittar jag egentligen inga viktiga detaljer (om ens några) varda att bråka om. Vi kan val passa på att vara lite avvaktande med rodmarkeringen så att andra interessenter kan saga sitt, och att olika ansvarshavare har mojlighet att komma med anpassningar?

Baste språkkyndige ar utan tvekan dig master Adragoor och jag tycker absolut du skal återuppta de joriska språkens utveckling! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Utlovade en beskrivning av prangi och har kommer den, nu aven aktuell om vi tar upp de joriska språken eftersom språk och tecken tankt ha gemensamheter bakåt i historien.

viewtopic.php?p=20563#20563
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka akademiska institutioner hittar vi i Ereb?

Mandelordens lycèeum

- lyceet i Pendon, Zorakin (huvudsäte)
- lyceet i Gringul, Erebos
- lyceet i Lindaros, Berendien
- lyceet i Argald, Jorpagna
- lyccet i Grivela, Jorpagna (håller på att etableras?)
- lyceet i Munzga, Magilre
- lyceet i Bemir, Hynsolge (nerbrunnet och översvämt)

Sen har vi Biblioteket i Pendon dar "De lardes skara" bedriver utbildande verksamhet, och mojligens ett liknande i Luksilo.
Ett Bibliotek hittas i Nohstril vill jag minnas, och i Entika tror jag "De tolv Larde" skal finnas. Aven i Cereval hittas larde.

Flera?
Skriv svar