Heraldik i västra Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Jeb »

Har börjat redigera samman en artikel om Heraldik i Klomellien i wikin:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Klomellien

Landet verkar ha en lite annorlunda och något särpräglad syn på heraldik men jag hoppas att ett nyupprättat Häroldshus lämpligt placerad i Addiaska där kardisk tradition ses på som ett rättesnöre vid något tillfälle får struktur på det hela. Notater finns nu spridda från det röriga Mercana och det något mer ordningssamma Yolev där vi hittar Stangvallers klippa med sina många lärde.
Riktigt bra. Kul med lite historia om vapnen. En redigering, så är den klar. Behövs hjälp med renskrivning med av något, även andra forumposter står jag till er tjänst.

En aning off-topic, men jag gillar verkligen forumets Klomellien, ett land som jag aldrig tror vi besökte som spelare när det begav sig.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Fafnir »

I samband med att det skrivits lite om heraldik i Kardientråden kom jag på en grej från enhörningshornet.
En vit Sköld utan dekoration användes av tempelriddare från Vänstra vägen/zeeris. Minns jag rätt stod det för arvslös riddare.
Något som använts i riktiga världen? Om inte, är det Berendisk sed eller vedertaget i ereb?
Vad säger våra heraldikexperter?
Kan ha varit uppe tidigare.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Snibben »

Har inte hört det förut.
Vet att man ibland har målat över sköldar med vit färg för de riddare som vanärat sig.
Hela poängen med heraldik är att känna igen en riddare oavsett om han är landlös eller besutten. I vissa traditioner har man särskilda emblem man lägger på skölden för att påvisa vart man står till sin far (tror att det finns för upp till tjugo söner). Söner som dock står långt från arvet brukar ofta ta sig sitt eget vapen för att kunna hitta ny ära (och pengar och land) på slagfält och tornering.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Fafnir »

Kollade upp texten.
7488EE6B-9FF9-4C26-8582-8E11BB50D886.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Snibben »

Tja, som sagt, det är kanske något som författaren hittat på.

Sir Scott skriver så här:
Screenshot_20210915-080257_Samsung Internet.jpg
Vi kan tydligen se att den arvlöse riddaren har en blå sköld med en gyllene ek på. Dock får man ta Scotts böcker och poem med en nypa salt. Inte helt historisk korrekt och en stark genomsyrning av pro-skotsk-romatik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Jag var också tvungen att slå upp i Ivanhoe för att hitta just det avsnittet. Det där trädet på skölden kan det förövrigt tänkas att en viss annan författare vid namn GRR Martin har inspirerats av men det i en helt annan historia. :)

Men då vi har en Äventyrspels-källa till arvlösa riddare med vita sköldar måste vi ju försöka fläta in detta i Erebs heraldik på något sätt. :wink: Vad tros om att låta arvlösa riddare (vad vi nu lägger i det begreppet) med vita vapensköldar vara en tradition knuten till riddarkulturen i Berendien och centrala/östra Kopparhavsområdet (Berendien, Hynsolge, delar av Jorpagna), möjligtvis i sammanhang med de olika gudapanteonen som finns här? Riddarkulturen i Aidne och övriga västra Ereb (Kardien, Zorakin, Magilre, Klomellien, delar av Jorpagna) har en annan tradition där helt vita sköldar inte förekommer inom heraldiken och eventuella arvlösa riddare visar detta på annat vis? Den aidniska heraldiken är den som best motsvarar vår världs heraldik så som den beskrivits i källorna och här på forumet hittils.

Vilken plats dessa svartriddare har i Berendien och bland de Unga Gudarna är en annan mycket spännande fråga. Förslagsvis tas det upp i tråden för just Unga Gudarna men heraldikfrågan kan redas ut här. Svartriddarna bär vita sköldar men det verkar de inte vara ensamma om. Samma symbol för en arvlös riddare (återigen, ett begrepp vi inte definierat) verkar användas bland adel som inte är knuten till guden Zeeris och är då rimligtvis något som förekommer i åtminstonde den berendisk-ungudatrogna kulturen.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Snibben »

Den erebiska heraldiken tycks ah uppstått omkring 150-talet e.O. och ha spridit sig med soltågen. Eftersom Brendien som land aldrig deltog i soltågen kan man tänka sig att heraldiken kom dit med riddare trogna LV och sedan spred sig sakta. Traditionen att arvlösa riddare har vita sköldar kanske bara följs av traditionalister på 600-talet. Häroldshusen tycker nog inte om den traditionen och har arbetat hårt på att få bort den. Och kanske har det med de som är trogna de Unga gudarnas lära att göra eftersom de aldrig deltog i soltågen.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Fafnir »

Ivanhoe <3 !

Jo, precis så. Det var en erebtypisk detalj som jag kom på att jag sätt. Och sedan kollade upp då mitt minne i det mesta tycks svika mig. Men inte i detta fall :)

Jag gillar tanken med att traditionen är starkast hos icke Etintrogna. Och unga gudarna följare stämmer bra med Zeeris om jag minns rätt.

En tanke annars kan vara om en riddare gjorts arvslös. Genom att förskjutas från familjen? Riddarsporrarna kan inte familjen ta, men väl heraldiken. En riddare med en vit Sköld skulle då bli typ som en ronin. Vissa söker redemption. Försöker upptas i en ordern eller skapa sig ett eget namn. Andra blir hyrsvärd och skölden är en tydlig signal om en fd nobel bakgrund?

Det nämndes även vita bälten på riddare och röda på väpnare vilket jag tror är korrekt historiskt. Om det inte är en SCA grej…

Tror jag utvecklade Zeeris inkl deras stridande ordern rätt mkt när vi körde enhörningshornet men oklart om jag kommer hitta dom anteckningarna:(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Albrekt »

Fafnir skrev: 2021-09-16 00:10 En tanke annars kan vara om en riddare gjorts arvslös. Genom att förskjutas från familjen? Riddarsporrarna kan inte familjen ta, men väl heraldiken. En riddare med en vit Sköld skulle då bli typ som en ronin. Vissa söker redemption. Försöker upptas i en ordern eller skapa sig ett eget namn. Andra blir hyrsvärd och skölden är en tydlig signal om en fd nobel bakgrund?
Medhåll! 8) 8) 8) Jag tycker detta låter helt rätt.

Vita sköldar bör vara ett undantag som inte ses ofta. Och när det gör det, ses det som suspekt. Att vara andra eller tredje son (och därför utan arv) borde inte räcka, utan det borde ha att göra med förlorad ära (=ronin). Skölden blir en symbol - både för att man accepterat sin status, men även att man aktivt arbetar för att återupprätta sin ställning som riddare och adelsman i samhällets och gudarnas ögon.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-09-15 12:20 Den erebiska heraldiken tycks ah uppstått omkring 150-talet e.O. och ha spridit sig med soltågen. Eftersom Berendien som land aldrig deltog i soltågen kan man tänka sig att heraldiken kom dit med riddare trogna LV och sedan spred sig sakta. Traditionen att arvlösa riddare har vita sköldar kanske bara följs av traditionalister på 600-talet. Häroldshusen tycker nog inte om den traditionen och har arbetat hårt på att få bort den. Och kanske har det med de som är trogna de Unga gudarnas lära att göra eftersom de aldrig deltog i soltågen.
Fafnir skrev: 2021-09-16 00:10 En tanke annars kan vara om en riddare gjorts arvslös. Genom att förskjutas från familjen? Riddarsporrarna kan inte familjen ta, men väl heraldiken. En riddare med en vit Sköld skulle då bli typ som en ronin. Vissa söker redemption. Försöker upptas i en ordern eller skapa sig ett eget namn. Andra blir hyrsvärd och skölden är en tydlig signal om en fd nobel bakgrund?
Albrekt skrev: 2021-09-16 04:37 Vita sköldar bör vara ett undantag som inte ses ofta. Och när det gör det, ses det som suspekt. Att vara andra eller tredje son (och därför utan arv) borde inte räcka, utan det borde ha att göra med förlorad ära (=ronin). Skölden blir en symbol - både för att man accepterat sin status, men även att man aktivt arbetar för att återupprätta sin ställning som riddare och adelsman i samhällets och gudarnas ögon.
Mycket bra idéer! En Arvlös riddare blir perfekt som bakgrund för RP. :)

Jag tycker då att vi spikar förekomsten av vita sköldar för arvlösa riddare inom den berendiska heraldiken. Den aidniska heraldiken gillar det inte men känner till "felaktigheterna". Traditionen hänger samman med kulturen i Berendien och delvis med tron på Unga Gudarna. Vita sköldar förekommer också i Hynsolge och delar av Jorpagna. Lysande Vägen har anammat den aidniska heraldiken till fullo och en etinstrogen berendier som gjorts arvlös skulle således inte bära en vit sköld.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev: 2020-07-25 07:24 Har börjat redigera samman en artikel om Heraldik i Klomellien i wikin:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Klomellien

Landet verkar ha en lite annorlunda och något särpräglad syn på heraldik men jag hoppas att ett nyupprättat Häroldshus lämpligt placerad i Addiaska där kardisk tradition ses på som ett rättesnöre vid något tillfälle får struktur på det hela. Notater finns nu spridda från det röriga Mercana och det något mer ordningssamma Yolev där vi hittar Stangvallers klippa med sina många lärde.
I wikiartikeln är det länkat till tidigare diskussioner om Klomelliens många heraldiska vapen. Snibben har också ritat utkast och färdiga vapen men dessa bilder har länga varit borta från forumet. Nu är de flesta återställda och finns i de olika trådarna det länkas till.

För översiktens skull handlar det om dessa:

Bild
Mercana

Bild
Melorgh

Bild
Brikho

Bild
Addiaska

Bild
Sanzas

Bild
Triska (men de heraldiska djuren skall bytas ut, se beskrivning)

Bild
Hisskov

Bild
Hamur

Bild
Nya Arno

Bild
Yolev

Bild
Bozsa

Bild
Alla vapen (utom Melorgh)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Heraldik i västra Ereb

Inlägg av Albrekt »

Mycket coolt. :D 8) :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar