Urgrottor & Underjorden

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen tycker jag att exemplet i Djupets Fasor gärna får vara ganska unikt, i alla fall i Ereb. Det rör sig om ganska ytliga Urgrottor, kombinerat med grottor urgröpta av underjordiska floder ur norra Erebs "porösa" slätter, så som Birke skrivit.

Känner behov av kartor...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:hmm. låter ju spännande. Finns det mänskliga kulturer i underjorden? Likt i djupets Fasor?
Just där Ogorolihn försvinner ner i underjorden har jag några tankar om en viss lokal handel mellan longmorthstammen och en människokoloni som kan erbjuda bronsföremål men det hänger samman med en äventyrside jag ännu inte utvecklat klart...

Regionen befinner sig också inom ett område Palinbröderna hävdar kontroll över och som troligen strövnarguriska stammar passerar på sina vandringar.

Mikael skrev:Personligen tycker jag att exemplet i Djupets Fasor gärna får vara ganska unikt, i alla fall i Ereb. Det rör sig om ganska ytliga Urgrottor, kombinerat med grottor urgröpta av underjordiska floder ur norra Erebs "porösa" slätter, så som Birke skrivit.

Känner behov av kartor...
Inte unikt utan heller mycket sällsynt. Vissa platser nära ytan tycker jag det på olika platser i även Ereb kan få finnas människosamhällen i Underjorden. Vi har också diskuterat den till Lysande Vägen hörande Karlsorden som representerad på flera underjordiska platser. Från Djupets fasor vet vi också att Eilana (Unga Gudarna) kan dyrkas i tempel i underjorden.

Vilken sorts kartor tänker du på Mikael?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Unikhet som jag menade var just Urgrottor, inte underjorden. Tja jag skulle vilja visa hur jag tänker mig de delvis underjordiska karvanlederna från Selanda/Mastika och andra platser norr om Palinor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nordsalsgrottorna kan ju då räknas som ytliga urgrottor. Angående kartor så har jag också några skisser över norra Palinor och området upp mot Drakrännan och Mastika Agga. Har en ide om att vi kan låta det grevskap där Djupets Fasor inleds vara ett palinorisk markgrevskap och karavanleden som passerar under marken, och där Nordsal ligger, går upp till kusten vid Drakrännan. Ulabergen skulle således vara en utstickare till de östra Kardbergen och utgöra en slags barriär mellan norra Palinor och Erebs nordkust. Vart karavanledens södra ände eller ingång är belägen skulle kunna vara någonstans antingen längre söderut i Palinor, längra sydväst närmare Narim/Ransard eller möjligen Ogorolihns nerflöden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Nordsalsgrottorna kan ju då räknas som ytliga urgrottor. Angående kartor så har jag också några skisser över norra Palinor och området upp mot Drakrännan och Mastika Agga. Har en ide om att vi kan låta det grevskap där Djupets Fasor inleds vara ett palinorisk markgrevskap och karavanleden som passerar under marken, och där Nordsal ligger, går upp till kusten vid Drakrännan. Ulabergen skulle således vara en utstickare till de östra Kardbergen och utgöra en slags barriär mellan norra Palinor och Erebs nordkust. Vart karavanledens södra ände eller ingång är belägen skulle kunna vara någonstans antingen längre söderut i Palinor, längra sydväst närmare Narim/Ransard eller möjligen Ogorolihns nerflöden.
Nja jag tycker det ligger för långt från Palinor. Jag tycker kartan i Djupets Fasor ska visa området närmast den innersta viken i Drakrännan. Ulabergen ser jag mest en förhöjning på kanske 1000 meter. "Berg" är en smickrande benämning, liksom "baron" och "grevinna". Handelsleden som går från Selanda in under jorden via Nordsal och sedan mynnar någonstans max 200 km från kusten. Handelsleden fortsätter sannolikt sedan i olika riktningar. En för handel med dvärgarna i östra Kard, en mot Palinor. Bitvis säkert ner i gamla flodfåror och möjligen vidare längs Ogorolihns underjord. Det går ju också en "landsväg" från Selanda innåt land...ansluter sannolikt med en led från Mastika Agga till Palinor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Urgrottor & Underjorden

Inlägg av birkebeineren »

Från Karakh-Khun-tråden:
Albrekt skrev: 2020-12-15 03:46 Kan det finnas det en möjlighet att Kopparhavet kan korsas långt nere i Altors inre, i urgrottorna? Inte som en enkel söndagsutflykt kanske, men...
Bra fråga som är relevant för fler hav och kontinenter än Kopparhavet och Samkarna. Jag skulle föreslå att det är möjligt men att det är ytterst ovanligt och inte överalt.

Dvärgar har tagit sig från Akrogal till Ereb vid flera tillfällen. De kan ha gått över Demontungan eller isarna i norr men även tagit sig genom urgrottor i underjorden.

Dvärgar finns också i Gizurbergen i Soluna, oklart hur de tog sig dit.

Inga dvärgar är omtalade i Samkarna (förutom Krilloan) och möjligtvis är kontinenten inte sammankopplad med övriga Altor via underjorden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Urgrottor & Underjorden

Inlägg av birkebeineren »

Om vi utgår från att dvärgarnas urhem var någonstans i Akrogal så har de korsat flera havsområden på sina vandringar:

Till Ereb, först genom underjorden till Grynnerbergen i södra Ereb, sen via isarna i norr och Akrogal till norra Ereb.

Till Orghin från Akrogal, troligtvis över isarna men ävan kanske via underjorden.

Till Soluna och Gizurbergen på okänt vis. Kanske via Raas Naram óch Ereb eller Grelgifallen och Akrogal där havsträckan blir kort, eller så var det via underjorden.

Från Ereb ut till ön Dakkilo i Erebos, antingen via skepp eller genom underjorden.

Från Ereb till trakoriska öarna, först frivilligt med skepp till Rung på Trinsmyra, sen som slavar till Kopparbegrgen på Palamux.

Från Ereb till Pandarealia ute i Västerhavet på okänt vis, troligtvis frivilligt med skepp.

Till Krilloan i Samkarna, endast ett fåtal och troligtvis frivilligt med skepp.
Skriv svar