Kwirk

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Sinathlon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-02-24 22:52

Kwirk

Inlägg av Sinathlon »

Satt och bläddrade lite planlöst i mina gamla böcker och råkade öppna Djupets Fasor. En viss rumsbeskrivning väckte gamla minnen till liv:

Skafferiet:

Överblick: blah blah blah

Dolda ting: En stor, luden och mycket vällagrad ost som genast anfaller rollpersonerna.

SL: köket. Ta nu inte osten på blodigt allvar. PS. Det var en gorgonzola.

I ett utslag av uttråkning valde jag att ignorera kommentaren till SL, och den muterade osten Kwirk föddes. Han visade sej som tur var vara ganska snäll, om än något lättretad.

Vanlighet: Mycket unik

Hemvist: Varsomhelst, om han släpps ut ur sitt skafferi.

Beskrivning: Kwirk är som sagt en muterad ost, även om det är svårt att avgöra med blotta ögat. Han är en ca 30 cm hög "blobb" med stora, tindrande ögon, en brett leende mun och vackert grön mögelpäls. Extremiteter saknas normalt, men ett par tunna men övermänskligt starka armar bildas spontant när han behöver dem. På klassiskt tecknad serie-figurs manér kan munnen snabbt öka drastiskt i storlek för att i ett svep kunna svälja något betydligt större än Kwirk själv, utan att han för den sakens skull ökar det minsta i storlek. Tänderna blir även de till vad som bäst behövs för tillfället, från små "snälla" tänder i ett oskyldigt leende till gigantiska sågtandade "bitar-tänder".

Beteende: Kwirk besitter en slags intelligens, och kan förstå det mesta av mänskligt tal även om missförstånden blir många då han har en tendens att tolka det han förstår antingen bokstavligt eller i dess vidaste mening. Han är i allmänhet ganska snäll och kan vara hjälpsam om han känner för det, men har en mycket egen logik och tar ingenting på allvar. Han kan ibland svara på tilltal, då endast med ett eller några få ord. Han är dessutom mycket impulsiv, och tidvis mycket lättretad. Han tycks ha ett starkt hat till råttor, troligen pga sitt förflutna som ost.

Förmågor: Kwirk är mycket stark och kan lyfta i stort sett vad som helst om så krävs, han tycks immun det mesta i magisk väg och även de hårdaste smällar tycks bara göra honom omtöcknad ett litet tag innan han med enorm hastighet rusar tillbaka till striden, vilt svingande sin gigantiska spikklubba. Denna spikklubba finns normalt gömd bakom hans rygg, trotts att den är många gånger större än honom själv.

Typiska uttalanden:
(rappt och lydigt) Ok, chefen! (Sagt när rollperson bad honom springa så långt han kunde "ditåt" för att bli av med honom. Två dagar senare kom han tillbaka, från andra hållet....)

(Oskyldigt) Vadå? (Sagt när rollpersonerna undrade varför det låg en stor hög med döda råttor i deras läger)

PS. Lyd ny urspungstextens råd och ta inte Kwirk på blodigt allvar. Jag har bara för många roliga minnen av den lille krabaten för att kunna låta bli att dela med mej av honom här. Han hade en tendens att dyka upp på de mest oväntade ställen, för att sedan försvinna lika plötsligt. Ett perfekt sätt att lätta upp stämningen när (över)tröttheten började sätta in.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hehe, just det! Skrattade gott åt den osten! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kommer också ihåg den där gorgonzolan. Inspirerad utvecklade jag regler för Kast med stor ost för en demonbesatt dvärg vill jag minnas... :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Kwirk

Inlägg av skaraborgarn »

Har den grundegenskaper och färdigheter?

Lukta illa FV20?
Skriv svar