Monsterbok på norska

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Monsterbok på norska

Inlägg av Fafnir »

Snubblade likaledes över monsterboken på norska. Kul att se hur den såg ut. Den verkar ha varit det mesta från både ettean och tvåan i en blandning. Demon föll exempelviss bort.

http://www.verden-hinsides.dk/arkiv/Monsterbogen.pdf
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Monsterbok på norska

Inlägg av birkebeineren »

Nu blev jag väldigt förvånad, hade jag i min ungdom missat det här :shock: ...tills jag såg att det är danska (som i skrift är mycket likt norska). På norska gavs endast DoDs grundregler ut (i en version som motsvarar den precis innan Expert) och Äventyrspaket 1 med "Novasteinen" och "Jeraz". Sen fick man snällt använda svenska moduler. I mitt fall beställda från den lokala leksaksaffären. Det gick också att prenumener på Sinkadus till Norge.

Vad som gavs ut på danska vet jag inte, bortsett från Grundreglerna och alltså Monsterboken redigerat. Undrar vad som hände med Demonen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Monsterbok på norska

Inlägg av Mikael »

Ahhh, skandinavisk kulturhistoria. Underbart. :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Monsterbok på norska

Inlägg av Fafnir »

My bad. Dubbelkollade aldrig vilket av syskonländerna det var. Jobbar man sig bakåt i länken hittar man även kandra med Ken Kelly omslag och tilläggsillustrationer av Ackegård...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Monsterbok på norska

Inlägg av Albrekt »

Skrevs det någonsin äventyr eller moduler direkt på danska eller norska (eller andra språk)? Om inte av Äventyrsspel, så kanske av spelare och entusiaster? Vore det inte häftigt att hitta gamla "halvofficiella" 80- och 90-tals moduler att lägga till som källmaterial? :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar