Pälsfisk

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Pälsfisk

Inlägg av Fafnir »

Pälsfisken har nämnts i olika trådar i forumets historia. Den har även en egen subkategori i bestiariumet på wikin.
Jag la nyss tull denna beskrivning baserat på tidigare tankar och till viss del på våra egna historiska fakta :wink:

Angående pälsfiskar:
Till släktet pälsfiskar anses fiskar som istället för fjäll förlänts med päls. Dessa kan ofta tillbringa tid även på land. Det har debatterats huruvida det faktiskt rör sig om fiskar eller borde specificerats som annan art. I tidigare källor utmärkte sig pälsfiskar genom att fly ned i vatten om attackerade, varför de klassades som vattenlevande och därför fiskar. Denna teori gör sig problematisk jämfört med exempelvis reptiler och amfibier. Men då dessa inte har päls faller de likväl utanför den aktuella debatten.
Enligt lysande vägens religion finns ett stort antal fastedagar, då troende inte tillåts äta kött. Många menar att pälsfisken helt enkelt är ett sätt att kringgå regeln, då fisk är en acceptabel föda under fasta. Fiskarna bäver, säl och val är mycket vanligt förekommande på middagsborden hos den högvälborna under fastedagar.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Kan man torka eller salta köttet blir det intressant. Lite Zeb Macahan "fiskare" ute i bäckarna och handelsstationer där pälsfiskkött skeppas till alla stackars fromma fastare.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Jag har inte riktig släppt pälsfiskarna. Kan de ses som bestämt? Har en liten plan...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Pälsfisk

Inlägg av birkebeineren »

Tveksamt om frågorna kring pälsfisk någonsin kommer få tydliga svar, varken på Lyceplan i Pendon eller annorstädes, men du får gärna lägga fram nya teorier kring deras entuelle existensberättigande och potensiella tillhörigheter bland Altors varelser och djur.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pälsfisk

Inlägg av Fafnir »

Fram med planen. Jag väntar nyfiket:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Jag känner att jag byggt upp på tok för stora förväntningar, men here goes!

Plälsfiskar är alla de djur som lever större delen i vatten. Bävrar, uttrar och liknande. De blev omnämnda som pälsfisk för att man inte får äta kött under fastan. Då djuren är ju fisk bildades ett kryphål. Kyrkan ser inte med blida ögon på detta och efter hårda förhandlingar kommer man fram till att djuren får ätas under fastan. Det är alltså inte syndigt för gemene man att äta pälsfisk, men olagligt. Adeln har på LV´s inrådan klassat det som tjuvjakt och straffar överträdelser hårt. Adeln serverar pälsfisk under fastan och har alltid en riark eller högre inbjuden för att säkra att det går rätt till.

Ute i markerna har så en ny yrkeskategori växt fram. Avlönade pälsfiskare som lever ute i markerna. Då fastan inte pågår hela året har de även uppgiften att vara frälsets förlängda arm ute i obyggden. De fungerar som en slags lagmän och nyhetssamlare. Pälsfiskare eller landfiskare som de oftast kallas (landfiskal i Zorakin) är illa sedda bland "riktiga" fiskare, men populära bland övrigt folk. Landfiskarna är själva av folket och brukar vara mer rättvisa än adelns fogdar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Pälsfisk

Inlägg av Mikael »

Hmmm, jag finner inte var fastan i Lysande Vägen framgår? Någon källa? Tror Anders inte ville ha fastan med i LV, inget hindrar dock att Aidniska traditioner föreskriver fasta utanför religionen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Kanske har fastan slopats i övriga Ereb, men i Aidneboken s.58 står under sedvänjor; Till minnet av Odos död den 12:e dagen i årets fjärde månad fastar man i en vecka och avslutar därefter högtiden med väldiga sorgetåg.

Jag inser att en veckas fasta varje år inte berättigar pälsfisksindustrin till att vara mer än en fotnot, men jag tänker att det är därför LV inte satt ner foten hårdare. Själva pälsfisken som fastebrytare är inte så viktig. Jag tyckte just att det moderna ordet Landsfiskal fick sin förklaring i Landsfiskare. Pälsen är fortfarande värdefull och om vi antar landsfiskare som personer som jagar pälsfisk kan man helt bortse från köttet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Pälsfisk

Inlägg av birkebeineren »

Det verkar som om vi låtit Lysande Vägen använda sig av fasta som något man gör under kortare perioder i sammanhang med olika ritualer.

Från wikin:
Efter en tids trolovning ingår paret äktenskap genom vigsel, vilken är en mycket helig men glädjefylld rit inom den Lysande Vägen. Paret förbereder sig genom att fasta i tre dagar innan vigseln och skall enligt sed inte se varandra under denna tid.
För att få beträda tadosen vid Odos grav måste man genomgå en utdragen ceremoni av rituell rening och tvagning. För att beträda den heliga jorden under tadosen skall man ha förberett sig med fem dagars fasta.
Ångerdag
Detta är solserafen Aggardiõs dag. Då Aggardiõ är domaren som alla tänkande varelser en gång kommer att stå inför är detta en dag att ångra sina synder. Det är en strikt fastedag, och det anses oansvarigt att roa sig med spel, vin, sång eller dans.
Någon lång period av fasta så som i katolska kyrkan finns det dock inte i de kalendrar vi utvecklat här.

Landsfiskal som ett legerdisk ord kopplat till landsfiskare tycker jag ändå var såpass fyndigt att vi använder det. :)

Vi skulle även kunna koppla förbudet mot att äta viltkött genom att låta det vara något echterna förespråkar i sin så kallade echtiska etik som de utformat efter Valentin Echte påbud.

Valentin Echte: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... tin_Echthe

Eller till någon kunglig lag som säger att viltkött får endast ätas av adeln.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Någon lång period av fasta så som i katolska kyrkan finns det dock inte i de kalendrar vi utvecklat här.
Jag tycker att vi ska distansera oss så mycket det går från katolska kyrkan utan att kopplingen försvinner helt. LV är inte katolska kyrkan, men det är såpass likt att folk förstår funktionen och gorvt sederna.
Landsfiskal som ett legerdisk ord kopplat till landsfiskare tycker jag ändå var såpass fyndigt att vi använder det. :)
Jag är nöjd.. :wink:
Vi skulle även kunna koppla förbudet mot att äta viltkött genom att låta det vara något echterna förespråkar i sin så kallade echtiska etik som de utformat efter Valentin Echte påbud.

Valentin Echte: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... tin_Echthe

Eller till någon kunglig lag som säger att viltkött får endast ätas av adeln.
Det är faktiskt ännu bättre. Under fastan får man äta fisk och då funkar pälsfisk. Under resten av året får ingen landbo äta vilt. Pälsfisk är en fisk och inte förbjudet att äta. Adeln vill ta del av kakan och kontrollerar jakten istället för att innefatta dem i viltförbudet. Endast landsfiskarna med adligt godkännande och sigill får jaga fisken. I uppdraget ingår att ha härold/polis/ordningsman-uppgifter.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pälsfisk

Inlägg av Fafnir »

Gillade hur landsfiskal erebifierades och att det blev genom pälsfiskarna :)

Gällande fastedagar så erkänns att jag tog det från vår värld. Mer än hälften av årets dagar var fastedagar. (ärtsoppa med fläsk på torsdagar lär vara en rest från den tiden för att förbereda sig för fredagen som var fastedag.)

Det tycks iaf finnas ett antal i källorna. Att fasta och tvagning är ett sätt att ödmjuka sig inför Etin inför olika högtider och händelser tycker jag känns trevligt och ger pälsfisken en plats. Står det inget om fasta inför riddarslaget också? Eller var det bara i vår värld?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Pälsfisk

Inlägg av Fraxinus »

Pälsfisk = bäver = förvuxen trädätande gnagare släkt med råttor. Om man frågar botanisten, zoologen, mandelmunken och surkarten Jerome Monardes. Vilket Lysande vägens representanter sällan gör.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Pälsfisk

Inlägg av Jeb »

Pälsfisk = bäver = förvuxen trädätande gnagare släkt med råttor. Om man frågar botanisten, zoologen, mandelmunken och surkarten Jerome Monardes. Vilket Lysande vägens representanter sällan gör.
Jag tycker ändå om pälsfisken blir vedertagen att man kan utöka från endast arten bäver till pälsfiskar som samlingsnamn för alla bävrar, uttrar och liknande djur som spenderar en stor portion av livet i vatten?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pälsfisk

Inlägg av Fafnir »

Det var nog min tanke. Vi kan ju också lägga till egna arter om vi vill...


https://www.google.se/search?q=fur+fis ... 75&bih=628
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Pälsfisk

Inlägg av Fraxinus »

Bland vissa är bäver och bisamråtta en pälsad fisk. Men bland mer bildade lärda män samt bland allmogen är det uppenbart att det rör sig om däggdjur. Allmogen ser dock praktiskt på det hela. De saluför pälsfisk som pälsfisk till LVs prästerskap då det ger dem bra inkomst. Och prästerskapet ifrågasätter inte då det ger dem möjlighet att äta kött även under fastan.

Utter och mink, nattmink och iller är dock definitivt däggdjur och inte fisk. Om inte annat känner man det på lukt och smak. Huruvida säl är fisk eller däggdjur diskuteras då och då inom LV. Men eftersom fiskarna säljer sälkött borde det vara fisk det med.
Skriv svar