Abomaserna

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Abomaserna

Inlägg av Legaby »

Hej, ny här på forumet.
I Erik Granströms Krönikan om den femte konfluxen finns gripryttaren Mardigan (Vitvinge av den flygande sanden) med sin grip Krasnipera. Mardigan är stamledare för Abomaserna. Vilka är dessa Abomaser? Var kan jag hitta mer info om dem? :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Abomaserna

Inlägg av Brior »

Legaby skrev:Hej, ny här på forumet.
I Erik Granströms Krönikan om den femte konfluxen finns gripryttaren Mardigan (Vitvinge av den flygande sanden) med sin grip Krasnipera. Mardigan är stamledare för Abomaserna. Vilka är dessa Abomaser? Var kan jag hitta mer info om dem? :)
Hej Legaby, Erik G här. Romanerna utspelar sig ju inte i Ereb Altor utan i en liknande värld där motsvarande kontinent heter Argond. Anledningen är helt enkelt att jag tog allt det jag själv hittat på till Ereb Altor och flyttade det till en parallell värld för att inte trampa in i andra upphovsmäns domäner. Det känns som ett riktigt beslut nu i efterhand när "Ereb Altor" varumärkesskyddats av en annan part.

Till saken: det kanske inte finns Abomaser i Ereb Altor, men i Argond är ranerna indelade i fyra stammar: Abomaser, Omaser, retiker och ruminer*. Ruminer dominerar och vortigern (klanernas storhövding) är av deras stam. Abomaserna, som är de mest religiösa och seriösa ranerna och mest finns i södra gruvdistriktet Arda närmast Koralsaträsken, revolterade för ett fyrtiotal år sedan varefter många ledande abomaser avrättades och ruminerna ytterligare stärkte sin ställning. Både Frimrinda och Dobcharel i romanerna är abomaser som tvingats i landsflykt redan som barn. En femte stam vid namn esoferna, gjorde sig omöjliga redan 300 år tidigare och flydde till Trinsmyra varifrån de jagades vidare till Ziddisbar på Palamux och blev barboskernas förfäder.

Förutom de ranska stammarna finns då sarderna som inte har samma status (Ransard = ran + sard). Ranerna invaderade för länge sedan sardernas land söderifrån och blev den härskande klassen. Ranerna kom ursprungligen från Jorpagna och talar ett ostjoriskt språk, medan det gängse språket i Trakorien är västjori eftersom även Trakorierna kommer från Jorpagna fast är av annan stam. Se detta blogginlägg om folkvandringar till Trakorien: http://erik-granstrom.blogspot.se/2012/ ... orien.html

* De fyra ransardiska stammarnas namn påminner om kornas fyra magar. Ingen har lyckats spåra anledningen till detta och eftersom ransarderna själv inte gillar samtalsämnet är det ingen idé att fråga dem.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Abomaserna

Inlägg av Legaby »

Tusen tack för ditt svar! :) Då vet jag mer.
Jag hoppas det är okej om Mardigan gör ett besök i en kampanj vi spelar, men den utspelar sig i Ereb Altor (Vi har även spelat Svavelvinter).
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Abomaserna

Inlägg av Brior »

Legaby skrev:Tusen tack för ditt svar! :) Då vet jag mer.
Jag hoppas det är okej om Mardigan gör ett besök i en kampanj vi spelar, men den utspelar sig i Ereb Altor (Vi har även spelat Svavelvinter).
Självklart! Använd romanmaterialet hur du vill i dina kampanjer. Det var meningen.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Abomaserna

Inlägg av Legaby »

Tack för din generositet! :D
Skriv svar