Sabadon Gelov

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Sabadon Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

I Gigant fanns det med en beskrivning av en mörkergast vid Sabadan Gelov. Finns denne herre med i Ereb Altor?

(Ändrar trådtiteln till Sabadon Gelov /Admin.)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Mikael »

Absolut. :twisted:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

Var då någonstans?
Han var ju inte överdrivet mäktig heller så han kanske redan är dräpt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Mikael »

Var tycker du? Kan inte minnas att någon annan på forumet placerat honom.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det är ju ingen jätteintressant figur. Kanske har hans dräpts av en alv som är animist?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Jeb »

Ja det är ju ingen jätteintressant figur. Kanske har hans dräpts av en alv som är animist?
Eller så o-lever han vidare och har gjorts jätteintressant av kreativa skribenter på något forum på internet. 8)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

Ja men var han så märkvärdig?
Fåt han bara hämnas struntar han i allt.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Jeb »

Ja men var han så märkvärdig?
Fåt han bara hämnas struntar han i allt.
Låt mig återkomma om det..
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

Han är lite intressant vår gast.
Han verkar inte ha varit någon onding utan ene som anser sig ha gjort något bra och straffats för detta.
Mörkergasten väcker mer sympati än kungen som låtit halshugga honom.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Jeb »

Jag håller med. Han kan göras riktigt intressant. Av hans rustning att döma är han från ett relativt modernt "riddarland". Kanske en magillrer eller berendier? Det börjar bli lite överbefolkat på utmärkande individer i Kardien-Zorakin.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av skaraborgarn »

Stod det inte vilket år han är verksam?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Grisodlar'n »

Man skulle nog kunna klämma in honom i Magilre utan större svårigheter. :) För övrigt så är han dödsgast (han har förmågan att kunna bära rustning och använda vapen, etc).

I samband med detta måste jag fråga en sak som jag aldrig riktigt fått kläm på. Heter det mörkergast eller mörkgast? Mörkergast säger index i MB2, men vid speldatan och beskrivningen står det mörkgast. Gigants kapitel om odöda kallar dem mörkergastar. I Undhagens Maktens portar heter det mörkgast. Personligen tycker jag att mörkergast låter bättre rent fonetiskt, men skaparen Undhagen kallade dem mörkgastar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av birkebeineren »

Magilre borde kunna passa då landet är ganska outvecklat. Borde även kunna passa in namnen med existerande magilliska.

Annars kan ett av de otaliga jorpagniska furstendömena kunna vara ett alternativ. Där används otaliga titlar, från kejsare till borgbondbontisal, så en kung får nog plats. ”Furste” är bara det gemensamna namnet för alla.

Och helt oberoende av Sabadon Gelov som är en dödsgast enligt källorna så tycker jag mörkergast klingar bättre än mörkgast.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Jeb »

Man skulle nog kunna klämma in honom i Magilre utan större svårigheter. :) För övrigt så är han dödsgast (han har förmågan att kunna bära rustning och använda vapen, etc).
Jag röstar för Magillre. Det kan vara så att den nuvarande kung Långnäsa dömde Sabadon till döden. Sabadon har terroriserat kungen sedan dess. Nu ligger kungen för döden i sjukdom och alla tror (felaktigt) att det är dödsgasten som ligger bakom. Hyr in äventyrare och förinta gasten! Sabadon själv gör allt för att få reda på vem som ligger bakom kungens död och rädda denne. Hämnden är Sabadons och ingen annan ska få döda kungen så länge han kan hindra det. De glada äventyrarna inser tillslut att Sabadon och de har en gemensam yttre fiende i Kabrinzi och ett "samarbete" inleds för att rädda kungen. När det är lyckat och hjältepoängen flödar i takt med ölen vänder sig dödsgasten mot sina nyvunna kumpaner och försöker attackera kungen. Jakt och slutstrid med en dödsgast!
(Jag har ingen av vare sig Gigant eller Magillreboken tillgänglig just nu, så det kan hända att jag inte minns exakt texten. Jag har för mig att äventyret i Magillre var att rädda kungen från mordförsök. Här kombinerar man båda.)
I samband med detta måste jag fråga en sak som jag aldrig riktigt fått kläm på. Heter det mörkergast eller mörkgast? Mörkergast säger index i MB2, men vid speldatan och beskrivningen står det mörkgast. Gigants kapitel om odöda kallar dem mörkergastar. I Undhagens Maktens portar heter det mörkgast. Personligen tycker jag att mörkergast låter bättre rent fonetiskt, men skaparen Undhagen kallade dem mörkgastar.
Mörkgast låter lite som Trudvang. Mörkergast känns klassiskt Ereb.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Mörkergasten Gelov

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2019-06-29 10:41
Man skulle nog kunna klämma in honom i Magilre utan större svårigheter. :) För övrigt så är han dödsgast (han har förmågan att kunna bära rustning och använda vapen, etc).
Jag röstar för Magillre. Det kan vara så att den nuvarande kung Långnäsa dömde Sabadon till döden. Sabadon har terroriserat kungen sedan dess. Nu ligger kungen för döden i sjukdom och alla tror (felaktigt) att det är dödsgasten som ligger bakom. Hyr in äventyrare och förinta gasten! Sabadon själv gör allt för att få reda på vem som ligger bakom kungens död och rädda denne. Hämnden är Sabadons och ingen annan ska få döda kungen så länge han kan hindra det. De glada äventyrarna inser tillslut att Sabadon och de har en gemensam yttre fiende i Kabrinzi och ett "samarbete" inleds för att rädda kungen. När det är lyckat och hjältepoängen flödar i takt med ölen vänder sig dödsgasten mot sina nyvunna kumpaner och försöker attackera kungen. Jakt och slutstrid med en dödsgast!
(Jag har ingen av vare sig Gigant eller Magillreboken tillgänglig just nu, så det kan hända att jag inte minns exakt texten. Jag har för mig att äventyret i Magillre var att rädda kungen från mordförsök. Här kombinerar man båda.)
Det låter som ett riktigt bra förslag på hur man kan väva in Sabadon i Magilre, Mäster Jeb! :)
Skriv svar