Tunnelmask

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Tunnelmask

Inlägg av skaraborgarn »

Ja vad gör denne ystre gynnare nu för tiden?
Någon gång var den väl med i tidernas begynnelse men nu verkar den grävt ner sig.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Tunnelmask

Inlägg av Grisodlar'n »

”De flacka slätterna söderöver Nya Arno är vidsträckta, vindpinade och i stort sett obefolkade utmarker. Det enda undantaget synes vara de väderbitna och besynnerliga herdekasenerna som lever i Melashebergens skugga. Från detta folks blåmålade läppar kommer otroliga historier om basilisker som förvandlar stridsmän till sten och lindormar stora nog att sluka en stäpponny hel. Men de mest blodisande berättelserna behandlar de fruktansvärda monstermaskarna som ringlar genom slättens bördiga mull likt övergödda stryparormar. I historierna når dessa bestar fruktansvärda dimensioner, de längsta exemplar som skådats sägs ha varit uppemot femtio alnar långa med gap tvenne famnar breda! Sanna mina ord så är dessa slukarbjässar skälet till att det bördiga landskapet aldrig har befolkats av civiliserat folk.”
– Ur en reseskildring av den jorpagniske köpmannen Gumbdaz ab Kastore

Tunnelmaskar är underjordiska, maskliknande skräckbestar av gigantiska proportioner som slingrar och borrar sig fram i altoriska stäppers lerhaltiga jordmån på jakt efter födoämnen. Slätterna norr om Kasenuskogarna i västra Altor sägs vara infesterade av dessa vidunder. Likaså finns det platser i det fjärran Östern där tunnelmaskar sägs dyrkas likt ktoniska gudomar.

Utseende
Tunnelmasken uppnår nästan ofattbara kroppsliga dimensioner. De äldsta exemplaren blir uppemot 25–30 meter (84–101 fot) långa och kan då väga uppemot 15–20 ton (88–118 skeppspund). De har då en diameter på nära tre meter (10 fot), med väldiga gap av nästan samma vidd.

En tunnelmasks segmenterade muskelkropp är läderartad och brun. Dessutom är den täckt av mörka, sjukliga fläckar, styva borstliknande utskott samt ett fränt stinkarslem som håller kroppen fuktig. Tvärtemot alla berättelser så saknar tunnelmasken tänder överhuvudtaget utan slukargapet verkar likt en köttig, vidrig sfinkter som sluter ett järngrepp kring ett större byte för att suga i sig dess innanmäte.

Uppträdande
Tunnelmasken är helt och hållet ointelligent, driven enbart av glupande hunger och andra primitiva instinkter. Den gräver sig fram på helt på måfå och lever bland annat av de näringsämnen den kan utvinna ur jorden. Tunnelmasken är dock fjärran från någon beskedlig bjässe utan slukar vad helst som kommer i dess väg. Allt dess inre är oförmöget att bryta ned (t ex en rollpersons ringbrynja) bajsas ut i massiva slemkokonger. Alla tunnelmaskar är honor som producerar avkomma asexuellt, utan att någon hane befruktar äggen (partenogenes).

Kunskap om tunnelmaskar
  • Tunnelmasken är helt blind men verkar ändå kunna uppfatta starkt ljus som den också skyr. De flesta attacker mot folk och fä har skett nattetid då masken brytit ytan, eller i de fall då offret rasat ned i tunnelmaskens grävda gångar.

    Den sk glaciärmasken tros vara en nordrön släkting till tunnelmasken och borrar sig fram under det orghinska snötäcket. Den är ungefär en tredjedel så stor och täckt av pälsliknande borst. Till skillnad från tunnelmasken så har den en imponerande garnityr, likt en blodigel i jätteformat. Den är dessutom ett utpräglat rovdjur som dras till varmblodiga byten.


Från den där Grisodlar'ns rullor.


Jag har även en äventyrsepisod i min ofärdiga version av Mörkrets hjärta där en akrogalisk variant tunnelmask dyrkas som en gudom av byborna i Jordvältarens kult.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Tunnelmask

Inlägg av skaraborgarn »

Allting har en ände men tunnelmasken den har två! :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Tunnelmask

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag älskar tunnelmasken som vidunder men kan inte komma på någon gång när jag använt den i spel. Men så älskar jag Tremors också, och det är ju lite samma stuk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Tunnelmask

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-04-18 12:34 Från den där Grisodlar'ns rullor.
Du menar Porkuz Agrikults bestiarium? Tycker mig känna igen den därifrån. Undrar när den kommer i nyutgåva? :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Tunnelmask

Inlägg av birkebeineren »

Tunnelmasken hittas alltså sydväst för herdekasenernas territorium som syns i brunt här:
Bild

Firkaxkasenerna i blått
Drevedaga-alliansen i orange (kasener ovh snoaraner)
Nedre Linnflodskasenerna i rött
Övre Linnflodskasenerna i gult
Herdekasenerna i brunt
Drevekasenerna (och lindskiarnarna) i grönt

Svartmarkerade området öster om de gula kasenerna ett vargmannarike
Dvärgriket/området under delar av Brända Jordens revir

Zorakins bergspassvägsområde i lila
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Tunnelmask

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-18 18:01 Tunnelmasken hittas alltså sydväst för herdekasenernas territorium som syns i brunt här:
Bild

Firkaxkasenerna i blått
Drevedaga-alliansen i orange (kasener ovh snoaraner)
Nedre Linnflodskasenerna i rött
Övre Linnflodskasenerna i gult
Herdekasenerna i brunt
Drevekasenerna (och lindskiarnarna) i grönt

Svartmarkerade området öster om de gula kasenerna ett vargmannarike
Dvärgriket/området under delar av Brända Jordens revir

Zorakins bergspassvägsområde i lila
Ja, det var nog säkert den där kartan jag utgick ifrån när jag letade efter en stor slätt och ett folkslag. Jag brukar ju alltid försöka knyta an till allt fint material här på erebaltor.se.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Tunnelmask

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2020-04-18 17:47
Grisodlar'n skrev: 2020-04-18 12:34 Från den där Grisodlar'ns rullor.
Du menar Porkuz Agrikults bestiarium? Tycker mig känna igen den därifrån. Undrar när den kommer i nyutgåva? :wink:
Ja, exakt. En nyutgåva skulle jag nog inte orka med utan hjälp. Man har ju inte samma energi som Mäster Skaraborgarn eller alla andra skribenter på forumet. Men man kan ju posta och putsa på de varelser som finns kanske. Jag hade ju så stora planer på att göra ett eget mer Altor-anknutet spel men som vanligt så slutfördes ingenting. Ibland kändes det som att återuppfinna hjulet också, lite sådär meningslöst. Sedan kom Riotminds Drakar och Demoner och allt annat som surfade på retrovågen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Tunnelmask

Inlägg av skaraborgarn »

Jag måste vid Odos skägg göra ett äventyr med en tunnelmask.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Tunnelmask

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-04-18 22:07 Jag måste vid Odos skägg göra ett äventyr med en tunnelmask.
Äntligen! Men utan ankor, råttmän, minotaurer och reptilmän, deal? :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Tunnelmask

Inlägg av skaraborgarn »

Jodå! Irrbloss, svanmör och kentaurer och en liten karkion.
Skriv svar