Altors mäktigaste magiker

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: 2020-10-09 15:25
Jag tycker egentligen bara Alad-Arch platsar på A-listan. Resten är mäktiga, men kanske inte förändra världen potential?
Det låter rätt.
Jeb skrev:Skall vi leta helt och fullt ut har vi flera potentater. Krilloan presenterade ett gäng Power-magiker, drakmästarna i Cereval, alven (vars namn jag glömt) i Nidländska reningen, Enlil Talanen osv.
Vi kan göra en B-lista. Mycket skickliga magiker som kanske vet en hel del om de på A-listan men inte själva med samma potential/ambitioner.

Landoris kung Pargal du tänker på?
Jeb skrev:Hur tycker ni vi gör? Ska vi lista alla vi kommer på och ta itu med dem sedan, eller bara köra och lista dem som känner varandra?
Vi skulle kunna göra översikt över de på A-listan och vilka av dessa som vet vad om varandra. Alla vet om Gadirm. Shagul vet kanske om Häxmästaren, Siratsia och Vikotnik men inte Alad-Arch. Häxmästaren vet om Vikotnik och mistänker att Siratsia lever men vet inte något om de andra (förutom Gadirm som enträget gör sig påmind). Exempelvis.

Sen kanske även något om hur B-listan ser på de på A-listan?
Jeb skrev:Tar man Ordo Magica i Krilloan borde nästan alla topmagiker någon gång i livet besökt Krilloan, även om vissa kanske gjort det inkognito.
Krilloan har nog många besökt, både öppet och inkognito. I eget spel har jag använt Siratsia som resande runt i förklädnad och nu började jag genast fundera över vad hon gjorde i Krilloan... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

Det kan kanske tänkas att Erebs, och anslutande delar av övriga Altors, magiker även de gärna låter vädra sina funderingar kring ämnet ”Den mäktigaste magikern” med likasinnade. Detta gör de vid de få tillfällen där de fysiskt träffas vilket oftast är de regelbundet återkommande Magikerkongresserna som anordnas av Magikenas Gille runt om i de olika magikapitlen gillet geografiskt har delat upp sig i (se Kandra-modulen). Då samlas magiker från när och fjärran för att diskutera gammal och ny forsking, magiens roll i både världen och utomvärlden (Multiversum), samt allmänt samtala. Nu är inte magiker kända för att vara särskilt sociala och umgängsamma men även de kan ha behov för att träffa likasinnade. Troligen är dessa tillställningar präglade av rituell respekt på gränsen till överdriven servilitet för att undvika konflikt egocentriska magiker emellan men de behärskar sig (som oftast) för att helt enkelt få veta saker och ta del av ny kunskap. Tal, anföranden och seminarier på dagtid men kvällarna ges rum för samtal och diskussioner där ett inte sällan återkommande tema är Altors mäktiga magiker. De mäktiga själva visar sig kanske inte på gillets kongresser av olika anledningar (Gadirm undantaget, han är alltid där) men det antas som särskilt troligt att magiker som Häxmästaren, Drakherrarna, Vlad Kamantur och även Vicotnik på olika vis tar reda på vad som sägs och görs. Magikernas Gille är en sammanslutning som utgår från den joriska traditionen och ”de goda magiskolorna”. Detta utesluter nekromantiker och utövare av andra ”onda” skolor från medlemskap men gillet är inte sämre än att de öppet diskuterar denna typ av magi ur olika vinklar. En viss oro finns nämligen hos Magikernas Gille för att bli inaktuella och konkurreras ut av mer visynta sammanslutningar som Ordo Magica där alla typer av magi accepteras. Just denna oro var temat för ett av avslutningspläderingarna under den Förtioandra magikerkongressen 602 e.O. Hur medlemmarna av Magikernas Gille ställer sig inför denna fråga vid den nästa kongressen som kommer hållas 611 e.O. i kapitel Tolan med Magikernas Hus i Kandra som värd blir spännade att se. Ovanligt många magiker, från de ensammaste torn till de mest kosmopolitiska stadsakademier, sägs redan ha börjat pakka för resan dit. Kanske även Siratsia och en Shagulklon?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av Jeb »

Det kan kanske tänkas att Erebs, och anslutande delar av övriga Altors, magiker även de gärna låter vädra sina funderingar kring ämnet ”Den mäktigaste magikern” med likasinnade. Detta gör de vid de få tillfällen där de fysiskt träffas vilket oftast är de regelbundet återkommande Magikerkongresserna som anordnas av Magikenas Gille runt om i de olika magikapitlen gillet geografiskt har delat upp sig i (se Kandra-modulen). Då samlas magiker från när och fjärran för att diskutera gammal och ny forsking, magiens roll i både världen och utomvärlden (Multiversum), samt allmänt samtala. Nu är inte magiker kända för att vara särskilt sociala och umgängsamma men även de kan ha behov för att träffa likasinnade. Troligen är dessa tillställningar präglade av rituell respekt på gränsen till överdriven servilitet för att undvika konflikt egocentriska magiker emellan men de behärskar sig (som oftast) för att helt enkelt få veta saker och ta del av ny kunskap. Tal, anföranden och seminarier på dagtid men kvällarna ges rum för samtal och diskussioner där ett inte sällan återkommande tema är Altors mäktiga magiker. De mäktiga själva visar sig kanske inte på gillets kongresser av olika anledningar (Gadirm undantaget, han är alltid där) men det antas som särskilt troligt att magiker som Häxmästaren, Drakherrarna, Vlad Kamantur och även Vicotnik på olika vis tar reda på vad som sägs och görs. Magikernas Gille är en sammanslutning som utgår från den joriska traditionen och ”de goda magiskolorna”. Detta utesluter nekromantiker och utövare av andra ”onda” skolor från medlemskap men gillet är inte sämre än att de öppet diskuterar denna typ av magi ur olika vinklar. En viss oro finns nämligen hos Magikernas Gille för att bli inaktuella och konkurreras ut av mer visynta sammanslutningar som Ordo Magica där alla typer av magi accepteras. Just denna oro var temat för ett av avslutningspläderingarna under den Förtioandra magikerkongressen 602 e.O. Hur medlemmarna av Magikernas Gille ställer sig inför denna fråga vid den nästa kongressen som kommer hållas 611 e.O. i kapitel Tolan med Magikernas Hus i Kandra som värd blir spännade att se. Ovanligt många magiker, från de ensammaste torn till de mest kosmopolitiska stadsakademier, sägs redan ha börjat pakka för resan dit. Kanske även Siratsia och en Shagulklon?
Detta är ju alldeles för bra för att inte utveckla. Svårt att inte göra det ohållbart. Lite som Noahs ark, varför skulle inte lejonen äta upp och så vidare. Samlar man alla magiker i olika delar av näringskedjan blir de lockade att röja varandra ur vägen (det är ju deras störta intresse att stå ensamma i centrum om man får tro källorna :D ). Din idé borde kunna mynna ut i någon form av samling, konferens eller prisutdelning. Det finns torneringar, gladiatorspel och liknande. Jag tror vi glömmer bort magikerna för att de inte finns i vår värld.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av Mikael »

Jag vill inte ha någon officiell lista eller ens att magiker träffas att diskutera vem som är mäktigast. Fans och groupies diskuterar sådant, inte mäktiga personer. (Man kan tro det är vad Davos är till för men så är det inte.) Trollkarlar vill gärna se sig själva som mäktigast och kan i svaga ögonblick vara barnsliga, men den här diskussionen är inte värdig någon artikel eller wikistatus. En lista på namngivna magiker från källorna ok, men ingen topp-lista.

1. Kännedom om olika mäktiga magikers existens är inte vida spridd. Dels finns det många skäl att hålla sig dold om man är mäktig för att undvika gudar, kungar och uppnosiga utmanare som kan frustrera planen som ska förlösas vid absolut rätt tillfälle. Tom Vicotnik som själv öppet kallade sig ärkemagiker gick snabbt och stängde hela landet för at bevara sin hemlighet. Han åkte inte på konferens, visade några Mörkermagitrick och återvände med guldmedaljen till Nidland. Även han bidar sin tid. Dels är år 610 inte en tid av globala nyhetsmedier, tidningar, internet etc. Ordo Magica-gänget, Vicotnik och Häxmästaren undantagna är de stora namnen okända, och de gillar det så. Som jag läser Svavelvinter och Sinkadus så var Shagul aldrig speciellt känd i Trakorien och Gadrims rykte är knappast spritt utanför norra Akrogal. (För att inte tala om att kardier känner till Häxmästaren och hynsolgier Vikotnik, men inte tvärtom.)
2. Det kryllar inte av magiker i Ereb. Akademierna och gillena är relativt få och långt emellan. Att dessa skulle ha ett nära samarbete över hav, skogar och öknar anser jag inte troligt. Ett visst utbyte av tankar, idéer och filosoferande kanske - brevkompisar och de udda utbytena kanske. Först när du inte längre kan lära själv och behöver en lärare söker du dig till någon mästare du spårar upp namnet på.
3. Ordo Magica och Grynnerakademin, liksom Klomelliens 101, är undantagen som bekräftar regeln avs vad Erebs magiker känner till. Dessa väldigt stora står ut med sin bredd av skolor också. Jag tror inte animister i Kardien har någon aning om exv Kandra eller Torshem.
4. Detsamma avs de Mäktiga. De mäktigaste magikerna på er lista, särskilt kanske dimensionsvandrarna/väktarna, kan ha kännedom om vissa andra, men bara om det funnits anledning till det. Det är ingen självklarhet att de alla känner till varandra. Det kan lika väl vara så, och det är troligare, att de betraktar sig som så överlägsna och fokuserade på sitt mål att de aldrig noterat att andra också har kraftfulla högt flygande planer. Varför skulle Vicotik lägga märke till en liten snärta som hoppar runt i Barbia? Eller Shagul som gör allt för att undvika upptäckt av självaste gudarna? Om de hade utgjort ett hot mot planen hade de säkert hamnat i konflikt, men nu tycks de ju ha helt olika planer och deras vägar har sannolikt aldrig korsats ens ryktesvägen.
Och om dimensionsväktarna kände till Siratsia eller Shagul, varför ska ett gäng RP lösa det problemet. Bättre Vlad samlar ihop ett gäng mäktiga bekantingar och besöker dem personligen.
5. dessutom är detta en typisk fråga där den individuelle SL ska avgöra vem som är mäktigast i just hans Ereb. En klassisk spelafton med den gamla frågan, vem är mäktigast (ofta formulerat som "bäst") av X och Y?

Så diskutera ni fortsatt om vem som är störst och bäst, men någon officiell rankning ska vi inte ha. F.ö. är Siratsia mäktigast, vilket Vicotnik och Shagul snart får känna av när hennes ingenting drabbar dem.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av gtjorgo »

Beredd att hålla med Mikael här:)
Någon ballon d’or i magisk elakhet lär inte delas ut på tuffa tuffingarnas förening:-)

Däremot är diskussionen intressant. Vad händer om hos häxis när vicce trampat igenom berendien och rör sig mot Aidne?

Skulle Shagul i en annan tidslinje (påverkad av RPs) kunna söka samarbete med siratsia och använda trolla bort besvärjelsen för att trolla bort och därmed gömma sitt namn för skaparna?

En bubblare på listan bör ju vara dönickdraken Arrawuwain som är jävligt nära att förvandla alla till gengångare (innan störiga RPs stövlar in) ?:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

Att Magikernas Gille ock deras sammankomster som beskrivs i Kandra-modulen tycker jag inte vi tar bort. Nu tänkte jag inte seriöst att "Altors mäktigaste magiker" är något som sätts upp i tramsiga listor utan att själva ämnet berörs, att de magiker som träffas under dessa gillesmöten pratar om andra magiker. Exakt hur Magikernas Gille fungerar har varit uppe som fråga i flera olika trådar tidigare men aldrig seriöst diskuterats. Jag föreslår dock Magi-tråden för att göra det och inte här under denna missvisande titel.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av Jeb »

Jag vill inte ha någon officiell lista eller ens att magiker träffas att diskutera vem som är mäktigast. Fans och groupies diskuterar sådant, inte mäktiga personer.
Vi kanske inte är groupies, men fans måste vi ju vara som diskuterar en hittepåvärld efter 30+ år. Just ordet lista var nog i min tanke en förteckning likt: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... h_M%C3%A4n
En lista på namngivna magiker från källorna ok, men ingen topp-lista.
Det var i alla fall min tanke. Vill någon ha en topplista är forumet en plats för det anser jag.
Tom Vicotnik som själv öppet kallade sig ärkemagiker gick snabbt och stängde hela landet för at bevara sin hemlighet. Han åkte inte på konferens, visade några Mörkermagitrick och återvände med guldmedaljen till Nidland. Även han bidar sin tid. Dels är år 610 inte en tid av globala nyhetsmedier, tidningar, internet etc. Ordo Magica-gänget, Vicotnik och Häxmästaren undantagna är de stora namnen okända, och de gillar det så. Som jag läser Svavelvinter och Sinkadus så var Shagul aldrig speciellt känd i Trakorien och Gadrims rykte är knappast spritt utanför norra Akrogal. (För att inte tala om att kardier känner till Häxmästaren och hynsolgier Vikotnik, men inte tvärtom.)
Delar din uppfattning. Utom på just Vicotnic och hans anledningar och kändisskap. Jag tror dock inte att vi har en konferensbesökare i Vicke. :D
Det kryllar inte av magiker i Ereb. Akademierna och gillena är relativt få och långt emellan. Att dessa skulle ha ett nära samarbete över hav, skogar och öknar anser jag inte troligt. Ett visst utbyte av tankar, idéer och filosoferande kanske - brevkompisar och de udda utbytena kanske. Först när du inte längre kan lära själv och behöver en lärare söker du dig till någon mästare du spårar upp namnet på.
Intressant. Jag har alltid ansett motsatsen. Vareviga äventyr har minst en magiker med. Sedan måste du väl nästan från början ha tillgång till lärare eller i alla fall kurslitteratur? Har man ingen möjlighet att stöta på magiker blir det väldigt svårt. Har sedan sagda magiker ingen önskan att träffa andra. Undrar man ju om av vem och varför sagda litteratur skrivs.
Ordo Magica och Grynnerakademin, liksom Klomelliens 101, är undantagen som bekräftar regeln avs vad Erebs magiker känner till. Dessa väldigt stora står ut med sin bredd av skolor också. Jag tror inte animister i Kardien har någon aning om exv Kandra eller Torshem.
Agree
Detsamma avs de Mäktiga. De mäktigaste magikerna på er lista, särskilt kanske dimensionsvandrarna/väktarna, kan ha kännedom om vissa andra, men bara om det funnits anledning till det. Det är ingen självklarhet att de alla känner till varandra. Det kan lika väl vara så, och det är troligare, att de betraktar sig som så överlägsna och fokuserade på sitt mål att de aldrig noterat att andra också har kraftfulla högt flygande planer. Varför skulle Vicotik lägga märke till en liten snärta som hoppar runt i Barbia? Eller Shagul som gör allt för att undvika upptäckt av självaste gudarna? Om de hade utgjort ett hot mot planen hade de säkert hamnat i konflikt, men nu tycks de ju ha helt olika planer och deras vägar har sannolikt aldrig korsats ens ryktesvägen.
Här beror det ju på hur mycket "disturbance in the force" och liknande Altor har. Supermäktiga lämnar väl någon form av magiskt avtryck när de gör supermäktiga saker? Samtidigt förklarar du det snyggt. Deras fokus gör att de inte lägger vikt vid de andra. (eller inte ens vet att de finns) Skulle det göra det återkommer vi till mitt problem med att de träffas eller känner konkurrens. Det skulle bara bli magikrig och deras samexistens i Ereb skulle inte funka.
Och om dimensionsväktarna kände till Siratsia eller Shagul, varför ska ett gäng RP lösa det problemet. Bättre Vlad samlar ihop ett gäng mäktiga bekantingar och besöker dem personligen.
Ett dilemma jag funderat på i mängder. Ännu mer så när jag förbereder Nidlänska reningen. Svärdfight mot Vicotnict tronsalen för att månen är förmörkad.... Han är tusentals år med en supersmart hjärna, men försätter sig i den situationen.
dessutom är detta en typisk fråga där den individuelle SL ska avgöra vem som är mäktigast i just hans Ereb. En klassisk spelafton med den gamla frågan, vem är mäktigast (ofta formulerat som "bäst") av X och Y?
Ser man till brevspalten i Sinkadus kan man nästan säga att frågan är officiellt material. För min del är som sagt rangordning inte det viktiga. Däremot kan skillnad på en uppräkning av de som förekommer i källorna vara supermäktiga i en spalt för sig. Det var tanken även om den kanske var oklar.
Så diskutera ni fortsatt om vem som är störst och bäst, men någon officiell rankning ska vi inte ha. F.ö. är Siratsia mäktigast, vilket Vicotnik och Shagul snart får känna av när hennes ingenting drabbar dem.
:D
Beredd att hålla med Mikael här:)
Någon ballon d’or i magisk elakhet lär inte delas ut på tuffa tuffingarnas förening:-)
Det kan det mycket väl göras, men den galan är nog ganska lokal. Sedan tror jag ingen av de stora namnen deltar. Du kan bli världsmästare i flera sporter i USA utan att resten av världen ens deltar.
Däremot är diskussionen intressant. Vad händer om hos häxis när vicce trampat igenom berendien och rör sig mot Aidne?

Skulle Shagul i en annan tidslinje (påverkad av RPs) kunna söka samarbete med siratsia och använda trolla bort besvärjelsen för att trolla bort och därmed gömma sitt namn för skaparna?

En bubblare på listan bör ju vara dönickdraken Arrawuwain som är jävligt nära att förvandla alla till gengångare (innan störiga RPs stövlar in) ?:)
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 971#p47971
Framtida historia
Att Magikernas Gille ock deras sammankomster som beskrivs i Kandra-modulen tycker jag inte vi tar bort. Nu tänkte jag inte seriöst att "Altors mäktigaste magiker" är något som sätts upp i tramsiga listor utan att själva ämnet berörs, att de magiker som träffas under dessa gillesmöten pratar om andra magiker. Exakt hur Magikernas Gille fungerar har varit uppe som fråga i flera olika trådar tidigare men aldrig seriöst diskuterats. Jag föreslår dock Magi-tråden för att göra det och inte här under denna missvisande titel.
Håller med!
Skriv svar