Altors mäktigaste magiker

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Altors mäktigaste magiker

Inlägg av Jeb »

Grisodlar'n skrev: 2020-10-02 06:53 Ja, jag har också sett Vicotnik som top dog bland alla dessa ärkemagiker och skurkar, även om Imâria säkert kan vara en kraft att räkna med. Ditt förslag om att de mer bidar sin tid medan Vicotnik sin rening kan ju vara logiskt.
Ska vi ge oss på en relationskarta på Erebs alla superkändisar? :wink:
Drakmästaren beskrivs alltid som hjälte om än inte den godaste sorten. The bad good guy?
De andra som häxmästaren verkar ju vara mer traditionellt onda.
Vicotnik verkar ju vara genuint ond! nidpoäng 2000?
Jag tycker inte man ska beskriva någon av dem som helt ond. När de skapades på 80 och 90-talet var det nog inte så nyanserade som detta forum bland annat gjort dem. Jag tycker det är klart mer intressanta efter de omskrivningar som gjorts här. Superond utan syfte är en ganska trist skurk. Vikotnik är definitivt lätt att se som helt ond, men det är mest för att hans karaktär inte är så väl skriven anser jag.
Brukar han inte beskrivas som en dimensionsväktare också? Det låter ju lite heroiskt iallafall. Gadirm själv anser sig nog stå bortom gott och ont. Vlad Kamantur i Krilloan är en annan übernekromantiker som verkar vara något av en "good guy".
Tror alla av topskurkarna själva inte ser sig som onda eller goda. De inser att deras agenda uppfattas som "ond" av i deras ögon lesser creatures och bryr sig nog inte nämnvärt om det. Jag har alltid haft svårt för superondingar med enorma krafter. Hade Vicotnik exempelvis varit mer som sin inspirationsfigur Hitler hade hans makt varit i just fanatisk armé. Nu är han en halvgud med närmast obegränsad magisk makt. Varför skulle han bry sig om något så trivialt som landyta och de resurser det ger. Fine han gillar att folk dyrkar honom som en gud, men det borde en med 25 i intelligens hitta fyndigare sätt att uppnå än krig.

viewtopic.php?f=9&t=691&p=40585&hilit=siratsia#p40549
Jag har gjort det så att alla topmagiker är ute efter konfluxen och att de alla har olika mål att uppnå det. Ni har säkert andra och bättre infallsvinklar.
Ja han är mycket Gadirim.
Hans godhet är väl att han gör saker som anses vara bra inte att han är en samvetsöm världsförbättrare.
Men vad ska man ha för kriterier för att vara hjälte. Regelboken i Expert anser väl hjältedåd är det samma som stordåd. Döda stort monster eller rädda prinsessan.
FV eller S värde 21+ ger väl Rykte men det är väl mest som idrottsstjärnor för att man är extra bra i något.
Tror det är svårt att börja i regeländen. Vi kanske ska nyansera alla de mäktiga?
Brukar han inte beskrivas som en dimensionsväktare också? Det låter ju lite heroiskt iallafall. Gadirm själv anser sig nog stå bortom gott och ont. Vlad Kamantur i Krilloan är en annan übernekromantiker som verkar vara något av en "good guy".
Eller ett finare ord för dörrvakt. :D
Vlad är svår att veta vad han vill. Det kanske är bra?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2020-10-02 14:26
Ska vi ge oss på en relationskarta på Erebs alla superkändisar? :wink:
Det kanske man borde göra. Jag skulle vilja se lite smålirare som Teloch & Co på den listan också tillsammans med exempelvis nekromantikern på ön utanför Faltrax i Rösten från forntiden (vad han nu hette-minnet sviker just nu).



Jeb skrev: 2020-10-02 14:26 viewtopic.php?f=9&t=691&p=40585&hilit=siratsia#p40549
Jag har gjort det så att alla topmagiker är ute efter konfluxen och att de alla har olika mål att uppnå det. Ni har säkert andra och bättre infallsvinklar.


Jag personligen hade alltid svårt för att förstå vad den femte konfluxen egentligen innebär för Ereb (förutom geografiska förändringar). Det som har mest påverkan är väl om Shagul vinner, men han känns ju ändå inte lika über som Vicotnik. Sedan finns det ju ransarder, jordukaerlar, magiller och magikerna på Mereld som kan bli besvärliga för Shagul om han börjar inleda något slags krigståg uppe i norr. Och vad hände med den fjärde konfluxen? Var ägde den rum? Vad hände? Jag läste allt ÄS gav ut, men kommer inte ihåg att jag någonsin hittade något om den fjärde.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Jeb »

Det kanske man borde göra. Jag skulle vilja se lite smålirare som Teloch & Co på den listan också tillsammans med exempelvis nekromantikern på ön utanför Faltrax i Rösten från forntiden (vad han nu hette-minnet sviker just nu).
Jag tänkte mig nog mest superskurkarna och kanske superhjältarna, men det hindrar inte att vi listar alla SLP-antagonister. Tror han hette Fulrash eller något. Lillebrosan har jag ingen aning om. Vet att den snälle hette Belgandar Seline. :wink:
Jag personligen hade alltid svårt för att förstå vad den femte konfluxen egentligen innebär för Ereb (förutom geografiska förändringar). Det som har mest påverkan är väl om Shagul vinner, men han känns ju ändå inte lika über som Vicotnik. Sedan finns det ju ransarder, jordukaerlar, magiller och magikerna på Mereld som kan bli besvärliga för Shagul om han börjar inleda något slags krigståg uppe i norr. Och vad hände med den fjärde konfluxen? Var ägde den rum? Vad hände? Jag läste allt ÄS gav ut, men kommer inte ihåg att jag någonsin hittade något om den fjärde.
Jag har gjort alla konfluxer till en urladdning av magisk kraft. Är man mäktig nog att kontrollera den kan man nyttja dess krafter och bli nästan gränslöst mäktig. Det gör dem till en såpass stor händelse att den femte kan upplevas lite futtig uppe i vänstra hörnet av världen. Shagul och hans jämnmäktiga kollegor vet bara att de kommer, men inte när. De är trots det såpass vikta för deras maktutveckling att de lägger stor tid på att dominera dem. Jag tror det som gör det svårt att sätta sig in i är alla stora projekt som genomförs för att dominera konfluxen. Ser man det istället ur perspektivet att Jag (supermäktig magiker med nästan obegränsat livspann) skiter i sådana småsaker som länder, personer och guld. Allt är flyktig, men makten består. Jämför man det ur äventyrarperspektiv, Jag är kortlivad och påverkas stort av händelser omkring mig. Shit, Shagul har verkligen skapat en sekt, låtit bygga torn och all det där. Bara för konfluxen. Äventyraren ser de enorma resurserna som lagts på detta. Shagul bryr sig föga, han vill bara åt konfluxen som en del i sin existens. Resurser spelar ingen roll, det kommer nya vad tiden lider.

Lite spretig förklaring, men jag antar att ni förstår vad jag menar?

Fjärde konfluxen finns omnämnd i boken Altors baksida. Den släpper lös den onde Karon och inträffar på Altors östra halvklot 307e.O. Hur mycket man vill använda den boken är upp till var och en, men jag tycker inte den är helt kass.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Jeb »

Passade på att kolla vidare i Altors baksida och under beskrivningarna av de sju(!) konfluxerna har de använt samma intrig som jag. De tre mäktigaste Vicke, Siratisa och Shagul är alla tre ute efter konfluxen. Det är helt ärligt inte därifrån jag fått idén, men tänker tolka den som numer semioficiell. :D :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2020-10-02 18:46 Passade på att kolla vidare i Altors baksida och under beskrivningarna av de sju(!) konfluxerna har de använt samma intrig som jag. De tre mäktigaste Vicke, Siratisa och Shagul är alla tre ute efter konfluxen. Det är helt ärligt inte därifrån jag fått idén, men tänker tolka den som numer semioficiell. :D :D
Tack för tipset! Altors baksida har jag faktiskt inte lusläst så noga. Men att de inte tänkte på att beskriva den fjärde konfluxen långt innan de släppte Chronopia-styggelsen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av birkebeineren »

Intressant diskussion. :)

Hinner inte kommentera men påminner on den här tråden: viewtopic.php?f=6&t=45
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Jeb »

Tack för tipset! Altors baksida har jag faktiskt inte lusläst så noga. Men att de inte tänkte på att beskriva den fjärde konfluxen långt innan de släppte Chronopia-styggelsen?
Ja, Altors baksida är inte helt ointressant. Det var ett försök att knyta ihop Chronopia med Ereb och troligen för öka försäljningen av det sistnämnda. Jag har inte tittat i den på länge, men vet att jag inspirerats och rakt av snott från den tidigare.

Chronopia-styggelsen tycker jag har fått oförtjänt mycket kritik. Spelvärlden speglade den typ av Mutant-chronicles stil som flera rollspel vandrade mot just då och man lyckades på kort tid faktiskt producera en herrans massa material. Kanske inte helt min stil av fantasy, men jag ska erkänna att använt böckerna flera gånger. Gillar mycket ur dvärgboken och en del av de olika magiböckern har jag Erebifierat.

Nu handlade det inte om Chronopia, men jag ville ändå ha sagt det.

När det gäller superslps oavsett om de ses som onda eller goda kan vi väl tänka oss att lista dem i toppen? Det bör ju bara vara de som påverkar på såpass stor yta eller hög nivå, som känns till av andra? Siratsia som dök upp från ingenstans kan väl ändå inte gått helt obemärkt från t.ex Vicotnik? Trots att Shagul varit död ett tag är Vlad en nekromantins mästare och har levt väldigt länge. Inte kan han väl ha missat att det finns en rival i nordväst? Tänker mig (och jag hoppas ni är med och ändrar om det behövs) i fallande ordning dem såhär.

Vicotnick
Siratsia
Vlad
Shagul
Häxmästaren
Gadirm (om än Akrogalier)

Det är de människor som dyker upp i huvudet. Sedan har vi asgamla alver, drakar, demoner och andra supermäktiga. Vilka tycker ni ska vara med på VIP-listan och var i ordningen? När det är satt kan vi fundera på relationer.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Jeb »

Intressant diskussion. :)

Hinner inte kommentera men påminner on den här tråden: viewtopic.php?f=6&t=45
Försök inte slingra dig ur den här. Återkom när du har tid.... :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2020-10-03 21:56
När det gäller superslps oavsett om de ses som onda eller goda kan vi väl tänka oss att lista dem i toppen? Det bör ju bara vara de som påverkar på såpass stor yta eller hög nivå, som känns till av andra? Siratsia som dök upp från ingenstans kan väl ändå inte gått helt obemärkt från t.ex Vicotnik? Trots att Shagul varit död ett tag är Vlad en nekromantins mästare och har levt väldigt länge. Inte kan han väl ha missat att det finns en rival i nordväst? Tänker mig (och jag hoppas ni är med och ändrar om det behövs) i fallande ordning dem såhär.

Vicotnick
Siratsia
Vlad
Shagul
Häxmästaren
Gadirm (om än Akrogalier)

Det är de människor som dyker upp i huvudet. Sedan har vi asgamla alver, drakar, demoner och andra supermäktiga. Vilka tycker ni ska vara med på VIP-listan och var i ordningen? När det är satt kan vi fundera på relationer.
Zvuldo av Berg och Kyla med sin stora magikerakademi i Grynnerbergen kanske borde kvala in på listan? Shaza Sahivann som var med och skapade Ordo Magica i Krilloan? Guazzo Arathaso från Krilloan? Den nekromantiker som leder den mytomspunna nekromantikerskolan i Vidvindens skog? Mannen på berget (oraklet som kan allt) från Monster & Män i Ereb Altor?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

Delat av diskussionen från tråden om Drakmästare Gadirm.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

En fråga jag funderar över är vilka av dessa mäktiga magiker som känner till varandras existens?

Shagul dog enligt vad omvärlden vet för sextio år sedan, altså 550 eO. Sen dess har ingen hört talas om honom och inte ens sekten han skapade vet om att att Shagul bidar sin tid där inne i gravkammaren på Marjura (och ute i multiversom på troligen flera olika plan). Siratsia dödades i Slaget vid El Glamor 345 eO av efter att Fadarims prästinnor varnat kejsaren av Barbia för hennes onda planer. Sen dess har ingen hört av henne heller, utom möjligen vindarna. Siratsia är som vi vet dock heller inte död utan lever i sitt slott Skymningsros som flyttar sig runt om i världen och bidar där sin tid (och även hon ute i Multiversum). Vicotnik känner alla till men vet egentligen någon något annat än att han är verkar vara en mäktig magiker från Akrogal?

Vet några av dessa varandras hemligheter, och vet några andra om dem? Exempelvis Gadirm eller Häxmästaren?

Kan det vara så att den tidigare dimensionsväktaren* Vlad Kamantur visste något men det var innan han försvann?


*Hittar inte källan just nu men är ganska säker på att Vlad Kamantur kallas dimensionsväktare vid ett tillfälle, precis som Gadirm i DoD-Gigant.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av skaraborgarn »

En alv som levet i 30000 år och därmed borde vara extremt mäktig!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av birkebeineren »

Lite blandande kommentarer:
Grisodlar'n skrev:... även om Imâria säkert kan vara en kraft att räkna med.
Just Imária, och hennes syskon i Oktagonen, är lite speciella då de verkar spela på både den fysiska spelplanen Altor och på den icke-fysiska. Imária är på något vis fysiskt bunden till en ö i Monturerna sedan något hände vid den tredje konfluxen. Onaabys har på något vis både en son och en sonson fysiskt på Altor (i Hynsolge respektive Soluna). De är samtidigt en slags halvgudar och demoner.

Oktagonens furstar går troligen inte själva runt på Altors och interagerar med övriga icke-gudska/demonska maktspelare men deras paktbundna tjänare som har tillgång till sina härskares kunskaper och förmågor kan tänkas göra det.
Jeb skrev:Tror alla av topskurkarna själva inte ser sig som onda eller goda. De inser att deras agenda uppfattas som "ond" av i deras ögon lesser creatures och bryr sig nog inte nämnvärt om det.
Siratsia verkar utnyttja denna uppfattnig av henne som ond då hon enligt hur det beskrivs i Barbia-modulen bedriver ett slags dubbeltspel. Hon låtsas inför vissa gudar gå deras ärenden men för andra låtsas hon att egentligen inte göra det utan bara ...just låtas. Detta har hon även gjort, och kan göra igen, på det fysiska Altor. Fadarims prästinnor som låg bakom Siratsias (första) fall 345 eO trodde att Siratsia var ond och de tror det fortsatt nu när de börjat misstänka att hon inte är död. Siratsia spelar med när det gäller denna uppfattning om henne men om hon verkligten är ond eller god är sen upp till den enskilde SL av avgöra.
Jeb skrev:Jag har gjort det så att alla topmagiker är ute efter konfluxen och att de alla har olika mål att uppnå det. Ni har säkert andra och bättre infallsvinklar.
Jag har också tänkt det så att de flesta av Altors mäktiga magiker agerar med vetskap om att en ny konflux närmar sig. Vad de tänker göra är dock lite olika.
Grisodlar'n skrev:Jag personligen hade alltid svårt för att förstå vad den femte konfluxen egentligen innebär för Ereb (förutom geografiska förändringar). Det som har mest påverkan är väl om Shagul vinner, men han känns ju ändå inte lika über som Vicotnik. Sedan finns det ju ransarder, jordukaerlar, magiller och magikerna på Mereld som kan bli besvärliga för Shagul om han börjar inleda något slags krigståg uppe i norr.
Så här står det i Den Femte Konfluxen om olika alternativer: http://strimlad.se/fri_konflux/den_femt ... lusta-noba

Översikten ger dock bara alternativ utifrån ett Trakorien med sina närmaste ombivningar perspektiv. Vore kul att göra ett komplement till äventyret där andra makters ageranden flätas in och där de olikas mål beskrivs.
Jeb skrev:De tre mäktigaste Vicke, Siratisa och Shagul är alla tre ute efter konfluxen. Det är helt ärligt inte därifrån jag fått idén, men tänker tolka den som numer semioficiell. :D :D
Som sagt, om vi kunde sammanställa en översikt över vad de olika har för medel och mål för konfluxen...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2020-10-04 10:02
Jeb skrev: 2020-10-03 21:56
När det gäller superslps oavsett om de ses som onda eller goda kan vi väl tänka oss att lista dem i toppen? Det bör ju bara vara de som påverkar på såpass stor yta eller hög nivå, som känns till av andra? Siratsia som dök upp från ingenstans kan väl ändå inte gått helt obemärkt från t.ex Vicotnik? Trots att Shagul varit död ett tag är Vlad en nekromantins mästare och har levt väldigt länge. Inte kan han väl ha missat att det finns en rival i nordväst? Tänker mig (och jag hoppas ni är med och ändrar om det behövs) i fallande ordning dem såhär.

Vicotnick
Siratsia
Vlad
Shagul
Häxmästaren
Gadirm (om än Akrogalier)

Det är de människor som dyker upp i huvudet. Sedan har vi asgamla alver, drakar, demoner och andra supermäktiga. Vilka tycker ni ska vara med på VIP-listan och var i ordningen? När det är satt kan vi fundera på relationer.
Zvuldo av Berg och Kyla med sin stora magikerakademi i Grynnerbergen kanske borde kvala in på listan? Shaza Sahivann som var med och skapade Ordo Magica i Krilloan? Guazzo Arathaso från Krilloan? Den nekromantiker som leder den mytomspunna nekromantikerskolan i Vidvindens skog? Mannen på berget (oraklet som kan allt) från Monster & Män i Ereb Altor?
Det finns några andra skickliga magiker från källorna som skulle kunda platsa in på den nedre delen av listan:

Alad-arch, nyvaken drake uppe på Barbias högland
Sinwaldor, överhuvud för magikerakademin Åttafäldiga vägens hus i Erebos huvudstad Nohstril
Tara, häxa känd från Monster och Män-modulen, på forumet placerad i Nostratiet
Eloaner, alv och överhuvud för animistakademin Santono i Torshem norr om Landori
xxx, ej namngivet överhuvud för magikerakademin Sfärernas centrum på ön Mereld (kan kopplas till Abzulvan för den som är bekant med Svavelvinter-spelets nytolkning av Altor)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altors mäktigaste magiker

Inlägg av Jeb »

Det finns några andra skickliga magiker från källorna som skulle kunda platsa in på den nedre delen av listan:
Alad-arch, nyvaken drake uppe på Barbias högland
Sinwaldor, överhuvud för magikerakademin Åttafäldiga vägens hus i Erebos huvudstad Nohstril
Tara, häxa känd från Monster och Män-modulen, på forumet placerad i Nostratiet
Eloaner, alv och överhuvud för animistakademin Santono i Torshem norr om Landori
xxx, ej namngivet överhuvud för magikerakademin Sfärernas centrum på ön Mereld (kan kopplas till Abzulvan för den som är bekant med Svavelvinter-spelets nytolkning av Altor)
Jag tycker egentligen bara Alad-Arch platsar på A-listan. Resten är mäktiga, men kanske inte förändra världen potential?

Skall vi leta helt och fullt ut har vi flera potentater. Krilloan presenterade ett gäng Power-magiker, drakmästarna i Cereval, alven (vars namn jag glömt) i Nidländska reningen, Enlil Talanen osv.

Hur tycker ni vi gör? Ska vi lista alla vi kommer på och ta itu med dem sedan, eller bara köra och lista dem som känner varandra?

Tar man Ordo Magica i Krilloan borde nästan alla topmagiker någon gång i livet besökt Krilloan, även om vissa kanske gjort det inkognito.
Skriv svar