Odöda och vandöda

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Odöda och vandöda

Inlägg av Gabriel »

Har några kommentarer rörande Odöda, då en av mina rollpersoner blev en 'gengångare'* efter blivit dödad i en förbannad slottsruin och jag sedan fortsatte spela honom under lång tid.

Gamla reglerna beskriver högre Odöda mycket bra, där känslor i huvudsak försvinner över tid och i huvudsak bara självbevarelsedrift och vissa negativa aspekter finns kvar**. Men allt blir mycket annorlunda ifall man är en Vandöd och har kvar alla sina gamla motiv och drifter..

Utmaningar:
- Man sover inte längre. Vad göra? (Min lösning, ber/mediterar i ensamhet pga av religion eller nåt)
- Man äter inte längre. Vad göra? (Se ovan)
- Man blöder inte längre. Vad göra? (Bär absurt tjock rustning, eftersom man inte blir trött längre och är dubbelt så stark)
- Om man tar bort känslomotiv och ändras över till ett rent intellekt med självbevarelsedrift (så viss 'rädsla') kan infinna sig .. vad gör man då för sorts val? varför skulle man äventyra? (Min fördel här var att rollpersonen var en halv-orch och bärsärk med ganska enkel syn på världen - han utvecklade en sorts tes att om han dödade tillräckligt många mäktiga fiender och samlade på sig tillräckligt många magiska vapen, föremål och rustningar så skulle han så småningom nå guda status eller i alla fall imponera tillräckligt på en gud för att nå någon högre sorts nivå av existens.)

*Ingen större förändring utseendemässigt, alltså möjligt att interagera med andra rollpersoner och ett 'normalt' äventyrare-liv.

**Exempelvis om man rest sig från sin grav som en Gast för att hämnas så är de känslomässiga motiven definitivt kvar och är huvudsakligen allt man blir. Det enda som driver den Odöde.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Odöda och vandöda

Inlägg av skaraborgarn »

Likätaren är väl mer lik vandöd än odöd?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Odöda och vandöda

Inlägg av skaraborgarn »

Vad består de främsta skillnaderna mellan odöd och vandöd?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Odöda och vandöda

Inlägg av gtjorgo »

Vandöda har självmedvetande medan odöda saknar detta? (Osäker på denna då vampyr och dödsgastar ju är odöda…)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Odöda och vandöda

Inlägg av skaraborgarn »

Odöda har lämnat världen men kommit tillbaka. Ja inte de lägre odöda som zombies eller animerade skelett men där är det bara kroppen som är odöd.
Vandöda har aldrig lämnat världen.
Vandöda har kvar en del eller det mesta av sina personligheter. De odöda förändras alltid. Mer egoistiska, styrs av hämnd som många gastar. Oförmåga till kärlek och empati.
Kan någon komma med något mer?
Skriv svar