Drakmästare Gadirm

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gadirms furstendöme ligger enligt Sinkadus i Akrogal men det utesluter ju inte att använda honom i en kampanj kring staden O och Melashebergen/Hamur. Gadirm beskrivs med ”fem ansikten” i Gigant och detta kan användas på flera sätt. En möjlighet är att låta din tänkta maktperson vara någon Gadirm verkar igenom, kanske en lärjunge som fått ett förtroendeuppdrag eller kanske en lokal förmåga som han tagit kontroll över. Gadirm är makten bakom makten så att säga.

Angående din tanke om en smitta från en annan dimension borde detta passa utmärkt med Gadirms roll som dimensjonsväktare. På något vis har en utomaltoriskt smitta släppt genom barriärena och spridit sig bland folk. Ännu har inte sjukdomen nått sitt slutskede hos de smittade men Gadirm vet vilka fruktansvärda hemskheter som oundvikligen kommer att bli resultatet. Botemedlet är döden. Självklart svårt att förstå for både sjuka och ännu ej smittade men om inget drastisk görs kommer det bli ännu värre.

Kanske?

Välkommen hit Jesper! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vit fläck. Birke kan säkert ge dig de bästa länkarna till olika trådar där området behandlas, men börja i Staden O tråden. Välkommen! :D
Vad Mikael här menar är att om du vill utveckla din ide halvt oberoenda av de begränsningar vi satt för projekt EA så finns de Vita fläckarna som Äventyrspel lämnade på kartan. Forumets trådar för de Vita fläckarna finns som du säkert sett på forumets huvudsida.

Kort om hur vi tänkt kring fläckarnas användning finns i den här tråden: viewtopic.php?t=483

Allmäna diskussioner om hur spesifik Vit fläck kan användas diskuteras i en av de klistrade trådarna. En konkret utveckling ges ett eget namn knuten till den vita fläcken du vill använda, ex Gadirm - vit fläck Mirel.

Det här lät kanske lite komplicerad men fråga bara. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Välkommen Jesper! Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av skaraborgarn »

Den gubben tog jag och mina kumpaner och slog ihjäl en gång i tiden. sedan blev han en mörkergast men den slog vi ihjäl en gång till!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-06-09 08:57 Den gubben tog jag och mina kumpaner och slog ihjäl en gång i tiden. sedan blev han en mörkergast men den slog vi ihjäl en gång till!
Ja, det var ju starkt jobbat. Han var ju ganska über vill jag minnas, plus att han hade en hel skelettarmé som skyddade riket. :lol:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av skaraborgarn »

Vi var några som spelade i flera år och våra RP blev mäktiga. Vi spelade kanske tre- fyra år.
Sedan var det nog så att vår SL misstolkade regler hur man övar färdigheter och annat sådant. Vi blev mäktiga och jag tror vi kunde ha FV 61 i vapen.
På den tiden kunde alla lära sig magi så vi var nog nästan mäktigare än den där drakkramaren! :mrgreen:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av skaraborgarn »

Kan man inte låta drakmästaren och häxmästaren Svarta tornet mötas?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-12-28 10:57 Kan man inte låta drakmästaren och häxmästaren Svarta tornet mötas?
Varför inte tag teams som möts i interdimensionell kamp? Shagul och Häxmästaren vs Drakmästaren och Vicotnik? Siratsia kan kasta in en stol med jämna mellanrum som kan användas i fighten. :D

En mer seriös fråga som uppstår är hur mycket de känner till om varandra? Alla är de ärkemagiker som är aktiva under samma epok. Vad tänker Häxmästaren om Vicotnik? Har de kontakt? Vad skulle hända om Gadirm med nekromantiker och odöda skulle blanda sig i den nidländska reningen? Och vem är egentligen Vlad Kamantur? Vad spelar han och andra som t ex Guazzo Arathaso för roller, förutom att vara über-SLP? Sedan har vi ju andra maktspelare som den demoniske Parikila Omurtag, Oktagonen (med t ex Imâria) och andra som dykt upp i äventyr och moduler. Varför bildas inga allianser/pakter och vem är egentligen mäktigast?

Den uråldrige Vicotnik gör ju mest väsen av sig av dem alla med sin militära kampanj som hotar Kopparhavsregionen. Vad tänker en smålirare som Telach när han sitter på sin fågelskitspyntade lilla ö i Syrtabukten - klämd mellan Vicotniks hjärntvättade trupper, mörkermagiker och deras motståndarallians? Vad tänker han när han tittar på sitt slitna lilla torn (som han inte ens kan vistas i p g a en demon), sina skelett, orchvakter och den där underliga, konstälskande resen han anlitade en gång i tiden? Vad känner Telach inombords när han får höra rykten om Häxmästarens betydligt resligare svarta fallos i Aidnebergen långt västeröver? Eller när han får höra någon fånge prata om Helvetestornet i Nidland eller den väldiga muren som omger samma rike?

Det är ju klart...han har den där sfinxen som han lät stanna på ön, Månbladet, en handfull skelett, några orcher och resar, en matta med LYFT, lite cash (96 gm och 582 sm) och en alligator som husdjur. Han hade ju svartfolk i sin sold som härjade på fastlandet en gång i tiden, men vad är det som säger att de kommer tillbaka till hans lilla ö nu? Han har inte hört ett skvatt från dem på länge. De kanske har tappat bort hans mobilnummer? Har de blockat honom på Facebook?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Fafnir »

I större kampanjer vore ju sådant guld!

Spelarnas trupp av slps har just nedgjorts av den nidländska styrkan och dom slås i lås för att släpas inför vicotnic.
Men va fan!? Känner jag inte igen krigsmagikern som leder de slemma horderna?
Telach!? Vad i...?
Åh. Det är ni? Ni som invaderade och drev mig från mitt torn? Jag borde tacka er... under min flykt undan era alvvänner träffade jag på några likasinnade och fick ett erbjudande jag rimligen inte kunde avstå.... Ni borde inte ha slagit ihjäl min alligator... :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2020-01-09 21:24 I större kampanjer vore ju sådant guld!

Spelarnas trupp av slps har just nedgjorts av den nidländska styrkan och dom slås i lås för att släpas inför vicotnic.
Men va fan!? Känner jag inte igen krigsmagikern som leder de slemma horderna?
Telach!? Vad i...?
Åh. Det är ni? Ni som invaderade och drev mig från mitt torn? Jag borde tacka er... under min flykt undan era alvvänner träffade jag på några likasinnade och fick ett erbjudande jag rimligen inte kunde avstå.... Ni borde inte ha slagit ihjäl min alligator... :twisted:
Ja, tänk vilken ilska han måste ha inombords efter att ha bevittnat sin kära alligators död? Jag tror inte ens Sonny Crockett skulle kunna härbärga sådant mörker inom sig om någon slog ihjäl hans husdjur. :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av birkebeineren »

Bläddrade i gamla Sinkadus och råkade hitta där det står vart Gadirm har sitt rike. Längst ner på sidan 19 i Sinkadus 25 står det att hans tillhåll är ungefär mellan bokstäverna r och o i namnet Akrogal på stora Ereb-kartan (rimligtvis färgkartan i EA-boxen).

Nu visste vi väl detta redan sedan tidigare diskussioner här på forumet och Gadirms rike, så som det beskrivs i DoD-Gigant med en storlek av ungefär Öland i vår värld, platsar då i Trimbusbergen nordväst för Kalmurri och det forumskapade Dharbia.

Så här inringad i rött tänker jag mig det, en långsmal dalgång på bergskedjans norra sida och som längst i nordöst har tillgång till karavanvägen mot Aqusuili-Kartals Innanhav. På form och storlek likt Öland.

Bild

(Utklipp ur Snibbens kladdkarta)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Bra att få en liten skala på hans domän. Utövar han någon slags kontroll över karavantågen, eller sitter han bara i sin dal och studerar/dimensionsvandrar/skriver ned skrönor om drakar han har besegrat? Skeletten i dalen måste ju vara en makaber syn som det har viskats om bland åtskilliga karavanförare under årens lopp.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av skaraborgarn »

I en värld där odöda finns borde folk som lever i områden med odöda bli ganska vana.
Skelett som går omkring vänjer man sig med. Eller också flyttar man.
Gadirim ger nog skydd genom sin blotta existens. Vem vågar bråka med honom?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Jeb »

En mer seriös fråga som uppstår är hur mycket de känner till om varandra? Alla är de ärkemagiker som är aktiva under samma epok. Vad tänker Häxmästaren om Vicotnik? Har de kontakt? Vad skulle hända om Gadirm med nekromantiker och odöda skulle blanda sig i den nidländska reningen? Och vem är egentligen Vlad Kamantur? Vad spelar han och andra som t ex Guazzo Arathaso för roller, förutom att vara über-SLP? Sedan har vi ju andra maktspelare som den demoniske Parikila Omurtag, Oktagonen (med t ex Imâria) och andra som dykt upp i äventyr och moduler. Varför bildas inga allianser/pakter och vem är egentligen mäktigast?
En ganska spännande tanke. Jag har alltid sett Vicotnik som top-dog av dem. Även om jag tycker att han tas av daga på ett fuskigt sätt i äventyret. Borde vara omöjlig att besegra i något så trivialt som strid. I B-laget återfinns Siratsia och Shagul, mest för att deras planer är lite lokalt baserade i det skede de beskrivs. Gadirm är i mina ögon mer fredligt lagd även om han är mäktig. De övriga är bara just mäktiga SLP.

Frågan om hur de känner varandra bör kunna utredas. De är ju ofta flera hundra år gamla och har varit supermäktiga under lång tid. Troligen har ingen gått obemärkt från de andra. Det kanske finns någon form av respektfull balans mellan dem? Ingen rör i den andres gryta, så länge de inte stör någons personliga planer. När sedan Siratsia, Shagul eller Vicotnik (som har äventyr knutna till sina planer) drar igång sina respektive kampanjer riktas de andras ögon mot dem. De bidar sin tid och hoppas att äventyrarna löser problemet. Skulle någons planer gå i lås kanske de övriga börjar agera?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Drakmästare Gadirm

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, jag har också sett Vicotnik som top dog bland alla dessa ärkemagiker och skurkar, även om Imâria säkert kan vara en kraft att räkna med. Ditt förslag om att de mer bidar sin tid medan Vicotnik sin rening kan ju vara logiskt.
Skriv svar