Drakar

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Min åsikt om drakarna i Cereval har sedan jag först läste om dem varit att de är en avart skapad av drakmästarnas avel. De är varken hälften så mäktiga, långlivade eller intelligenta som riktiga drakar. Detta stämmer så klart inte med vad som står i EA-boxen, men det ger jag blotta fanken i. I mitt Ereb bor det inte en drake i varannan bergshåla, och med tanke på att nästan alla jag pratat med om det här har sagt samma sak verkar det lite av vedertagen praxis.

Frågan är ju då hur det borde göras med den här versionen av Ereb. ÄS version eller majoriteten av spelarnas (från min erfarenhet, iallafall) version?
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ahnìon skrev:Min åsikt om drakarna i Cereval har sedan jag först läste om dem varit att de är en avart skapad av drakmästarnas avel. De är varken hälften så mäktiga, långlivade eller intelligenta som riktiga drakar. Detta stämmer så klart inte med vad som står i EA-boxen, men det ger jag blotta fanken i. I mitt Ereb bor det inte en drake i varannan bergshåla, och med tanke på att nästan alla jag pratat med om det här har sagt samma sak verkar det lite av vedertagen praxis.
?
Jag håller med dig. Även en mindre långlivad och mindre intelligent drake (framförallt mindre självständig) utgör ett intelligent, livsfarligt monster! Det kryllar helt klart inte av drakar i Ereb/Altor, möjligen med undantag för områdena kring Drakherrarnas boningar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag gillar iden som har tatts upp om att Drakar har fått en uppgift av gudarna, vilken vet inte någon annan ras.

Jag tycker drakar ska va mäktiga varelser som ingen annan har nå kontroll över. Deras riktiga natur ska va ovetande. Många teorier kan finnas av flertalet "lärdmän" som har studerat men det bör finnas unge fär lika många olika som det finns teorier.

Drakmästarna i Cerval är ja lite osäker på va ja tycker =\
Sen Drakboken vill ja inte ens ha nå med att göra. Att göra flertalet Drak-raser tycker ja bara är löjligt och gör dom till nå vanligt.

varje drake bör vara unik och des utseende och egenskaper ska reflekteras på deras karaktär, personlighet och var dom spenderar sin tid.

Är den en ondsint och elak drake kanske den är svart, har en massa utstickande horn och ilskna rödglödande ögon. Bor Draken långt ner i en järngruva så har den kanske tjockt järnliknande skit och kanske får lite stenliknande utseende. En drake som gillar att flyga får större vingar.

Dom lägre drakar som beskrivs i Drakar gillar ja inte alls.

men men.. åsikter =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förekomsten av en mångenhet drakar i Cerbergen skulle kunna förklaras (och då beger jag mig inte in i frågan Drakherrar och övriga cerevalliska eventualiteter) med en eller tre av bland drakar ytterst sällsynta äggkläckningar som "nyligen" förekommit. Drakarna här är helt enkelt mycket unga och avvikande beteende och förmågor kan förklaras med detta? :?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Varför inte låta drakarna i Cereval vara de lägre drakar som finns beskrivna i modulen Drakar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Varför inte låta drakarna i Cereval vara de lägre drakar som finns beskrivna i modulen Drakar?
I "min" tolkning av Cereval så har jag låtit Drakherrarna vara en ansamling exentriska och maktsträvande drakforskare som återupplivat en gammal legend om ett folk uppe i bergen och användt denna till att införa ett slags överstyre över de cerevalliska stadsstaterna. Detta är dock endast ett underlydande mål för att ha kontroll över sin omgivning och bringa in skatter till sin egentliga verksamhet - Drakherrarna söker drakkunskapen, alla de förmågor, insikter och möjligheter som drakarnas urgamla släkte besitter!

I denna sin forskning uppe i de såkallade drakklostren använder de som studieobjekt mycket unga drackar som inte utvecklet någon nash än, drakar som de faktisk kläckt ut ur de ägg som lade grunden för deras orden. Dessa är drakar som i vissa avseenden kan anses som "lägre" och det är (än så länge!) endast sådana som Drakherrarna bemästrar. De har således också endast kunnat utveckla den lägre drakmagin (som genom ett fåtal avfällingar spridit sig till omvärlden) som inte alls kan mäta sig med drakarnas riktiga magi. Drakherreorden hittade dock inte alla ägg och flera drakungar (lägre drakar) finns vilda i Cerbergen och det är delvis detta som gett upphov till ryktena om ett land fullt av drakar. Många andra magiker och lärde söker sig till Cereval, både upp i bergen och till det kända biblioteket i Drakonia som innehar Erebs största behållning teoretisk drakkunskap.

Kan tillägga att jag låtit Gadarim Gaurumsbane - Drakmästaren - endast skakar på huvudet åt dessa amatörer. :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:Varför inte låta drakarna i Cereval vara de lägre drakar som finns beskrivna i modulen Drakar?
I "min" tolkning av Cereval så har jag låtit Drakherrarna vara en ansamling exentriska och maktsträvande drakforskare som återupplivat en gammal legend om ett folk uppe i bergen och användt denna till att införa ett slags överstyre över de cerevalliska stadsstaterna. Detta är dock endast ett underlydande mål för att ha kontroll över sin omgivning och bringa in skatter till sin egentliga verksamhet - Drakherrarna söker drakkunskapen, alla de förmågor, insikter och möjligheter som drakarnas urgamla släkte besitter!

I denna sin forskning uppe i de såkallade drakklostren använder de som studieobjekt mycket unga drackar som inte utvecklet någon nash än, drakar som de faktisk kläckt ut ur de ägg som lade grunden för deras orden. Dessa är drakar som i vissa avseenden kan anses som "lägre" och det är (än så länge!) endast sådana som Drakherrarna bemästrar. De har således också endast kunnat utveckla den lägre drakmagin (som genom ett fåtal avfällingar spridit sig till omvärlden) som inte alls kan mäta sig med drakarnas riktiga magi. Drakherreorden hittade dock inte alla ägg och flera drakungar (lägre drakar) finns vilda i Cerbergen och det är delvis detta som gett upphov till ryktena om ett land fullt av drakar. Många andra magiker och lärde söker sig till Cereval, både upp i bergen och till det kända biblioteket i Drakonia som innehar Erebs största behållning teoretisk drakkunskap.

Kan tillägga att jag låtit Gadarim Gaurumsbane - Drakmästaren - endast skakar på huvudet åt dessa amatörer. :roll:
Bra idé Birke! Lämnar öppningar men får med källorna också. :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: I "min" tolkning av Cereval så har jag låtit Drakherrarna vara en ansamling exentriska och maktsträvande drakforskare som återupplivat en gammal legend om ett folk uppe i bergen och användt denna till att införa ett slags överstyre över de cerevalliska stadsstaterna. Detta är dock endast ett underlydande mål för att ha kontroll över sin omgivning och bringa in skatter till sin egentliga verksamhet - Drakherrarna söker drakkunskapen, alla de förmågor, insikter och möjligheter som drakarnas urgamla släkte besitter!

I denna sin forskning uppe i de såkallade drakklostren använder de som studieobjekt mycket unga drackar som inte utvecklet någon nash än, drakar som de faktisk kläckt ut ur de ägg som lade grunden för deras orden. Dessa är drakar som i vissa avseenden kan anses som "lägre" och det är (än så länge!) endast sådana som Drakherrarna bemästrar. De har således också endast kunnat utveckla den lägre drakmagin (som genom ett fåtal avfällingar spridit sig till omvärlden) som inte alls kan mäta sig med drakarnas riktiga magi. Drakherreorden hittade dock inte alla ägg och flera drakungar (lägre drakar) finns vilda i Cerbergen och det är delvis detta som gett upphov till ryktena om ett land fullt av drakar. Många andra magiker och lärde söker sig till Cereval, både upp i bergen och till det kända biblioteket i Drakonia som innehar Erebs största behållning teoretisk drakkunskap.

Kan tillägga att jag låtit Gadarim Gaurumsbane - Drakmästaren - endast skakar på huvudet åt dessa amatörer. :roll:
Tycker också att det låter som en riktigt bra utveckling av källmaterialet. Förutom att det i Altor-boxen verkade som bergen i Cereval fullkomligen krälade av drakar, så tyckte jag drakherrarna själva var en smått absurd ras med sidenartad päls, hår kring midjan(??) och svansar med gripfingrar. Har ni tänkt på hur de ska gestaltas?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev:
birkebeineren skrev: I "min" tolkning av Cereval så har jag låtit Drakherrarna vara en ansamling exentriska och maktsträvande drakforskare som återupplivat en gammal legend om ett folk uppe i bergen och användt denna till att införa ett slags överstyre över de cerevalliska stadsstaterna. Detta är dock endast ett underlydande mål för att ha kontroll över sin omgivning och bringa in skatter till sin egentliga verksamhet - Drakherrarna söker drakkunskapen, alla de förmågor, insikter och möjligheter som drakarnas urgamla släkte besitter!

I denna sin forskning uppe i de såkallade drakklostren använder de som studieobjekt mycket unga drackar som inte utvecklet någon nash än, drakar som de faktisk kläckt ut ur de ägg som lade grunden för deras orden. Dessa är drakar som i vissa avseenden kan anses som "lägre" och det är (än så länge!) endast sådana som Drakherrarna bemästrar. De har således också endast kunnat utveckla den lägre drakmagin (som genom ett fåtal avfällingar spridit sig till omvärlden) som inte alls kan mäta sig med drakarnas riktiga magi. Drakherreorden hittade dock inte alla ägg och flera drakungar (lägre drakar) finns vilda i Cerbergen och det är delvis detta som gett upphov till ryktena om ett land fullt av drakar. Många andra magiker och lärde söker sig till Cereval, både upp i bergen och till det kända biblioteket i Drakonia som innehar Erebs största behållning teoretisk drakkunskap.

Kan tillägga att jag låtit Gadarim Gaurumsbane - Drakmästaren - endast skakar på huvudet åt dessa amatörer. :roll:
Tycker också att det låter som en riktigt bra utveckling av källmaterialet. Förutom att det i Altor-boxen verkade som bergen i Cereval fullkomligen krälade av drakar, så tyckte jag drakherrarna själva var en smått absurd ras med sidenartad päls, hår kring midjan(??) och svansar med gripfingrar. Har ni tänkt på hur de ska gestaltas?
Detta förs över till Cereval för fortsatta tankar...
Linderoth
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-01-24 13:31
Ort: Mariestad

Drakars flygförmåga

Inlägg av Linderoth »

Hej på er!
Måste börja med att säga att jag är grymt impad av det arbete ni lagt ner här.

Drakar är naturligtvis en favorit. Har funderat över deras förmåga att flyga och spruta eld en del. Kan man tänka sig att drakens flygförmåga och förmåga är förknippade med varandra... att draken i likthet med en fisk (!) har en flygblåsa, som lagrar med någon form av lätt och lättantändlig gas. Vätgas hade ju slagit båda flugorna, men en process där det uppstår vätgas inuti en levande varelse är ju nästan mer fantasy eller sci-fi än draken själv. :lol:. Kanske kan draken spjälka vatten till väte och syre? Metangas är ett annat alternativ. Det stämmer bättre med drakens svavellukt, men innebär att draken tappar en del i lyftkraft.
Detta kanske har utretts tidigare av andra?

Behöver drakarnas förehavanden i Ereb karläggas?
Skulle i mån av tid kunna erbjuda mig att titta lite på det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Drakars flygförmåga

Inlägg av birkebeineren »

Linderoth skrev:Behöver drakarnas förehavanden i Ereb karläggas?
Skulle i mån av tid kunna erbjuda mig att titta lite på det.
Även om frågorna inte alltid ställs rätt och svaren som hittas är sanningen utan att vi är medvetna om det, är försök på både klarläggningar och kartläggningar i avseendet drakar hedransvärda förehavanden ständigt uppmuntrade av ett mångtal drakologer centrerade kring Biblioteket i cerevalliska Drakonia.

Ser gärna en djupdykning i ämnet, vem vet vad som hittas? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ta en titt i gamla sinkaduser. har för mig det finns någon artikel att utgå ifrån(?)
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

I min kampanj är det så här många tror det fungerar...

Drakens eld är nära förknippat med drakens Nash, ett ord som på drakspråk betyder faktiskt både eld och den till mänsklig översättning mer svårfångade drakliga statusen/självkänslan.

Draken har ett litet organ, gemenligen kallat eldblåsan, som huserar dess eld. Drakens välmående (Nach) beror på hur stark eld den har. Elden utvinns ur drakens matintag. Drakar tenderar därför att äta varelser med stark inneboende eld. Detta inkluderar t.ex. hjältar med stark passion (passion är som många vet en människas inneboende eld) och jungfrur, helst adliga, vars medfödda passion fortfarande är instängda i dem för att de lever så instängda liv. Hjältar bör helst besegras med list eftersom de kämpar ur sig en hel del av sin passion/eld medan de slåss för sina liv....

I Eldblåsan finns vad elementarmagiker skulle kalla det rena elementet eld. Någon elementarmagiker som testat den ovanstående hypotesen och försökt döda en drake genom att kontrollera dess inneboende eld har inte uppmärksammats.
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:o Me like Mäster Stridis!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:)
Både hypotesen och bristen på säkra bevis!
Skriv svar