Drakar

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Drakar

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det är dags att vi tar upp dessa vackra och eldsprutande flygfän nu och börjar med en öppen fråga:

Hvilka drakar känner vi till i Altor, historiska och nulevande?

Alad-Arch: Mäktigast av alla men ligger bara och lyssnar på vindarna i det ödsliga Barbia. :?

Blatifagus: Giktbruten och svanslös men med ett mycket säregent öde framför sig(?). :shock:

Morriart: Existerar bara i en odöd variant på ön Tannatopol i Ormsjön och en genmanipulerat kopia i grottorna ovanför Krilloan vaktad av en amsjuk häxa. :(

Tallerin: Död men lyckades ändå äta upp en del kungligheter i Kardien innan han dog för den mäktige härtigen av Daränslätts spjut (om jag minns rätt?). :twisted:

Några fler?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Blatifagus nämner i romanen Svavelvinter tre andra drakar. Man får förmoda att de är döda eftersom Blatifagus slukat bitar av dem - han översätter själv sitt namn till "Ätaren av de egna":

Kusinen Salperax
Den lavaspyende Nemisyx
samt
Korbúlera den trefalt bepansrade

Tråkigt nog får vi aldrig som Arn Dunkelbrink höra namnen på drakens mor och systrar men eftersom dessa nämndes på det höga språket så är det kanske lika bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske lika bra ja, vem vill väl bli "hemlös" i trevliga Altor? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Draken i Novastenen/Jeraz?
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Draken i marsklandet
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Novastenen: Gasp tror jag
Marsklandet: Krerum? (Ena vingen vill jag minnas var defekt...)
Ytterligare: Draken som Gadrim hade ihjäl...
superunknown
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-04-03 23:17
Ort: Linköping

Inlägg av superunknown »

Arraquwain eller hur det nu stavas..

Odöd drake i Tempelherren.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Så, vilka är drakarna egentligen? Något slags magiska varelser? Djur precis som människor och dvärgar? Är de uppdelade i raser? Arter?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Personligen tycker ja Drakar ska vara unika och inte updelade i "raser" så som i boken Drakar.

Utseendet ska va "baserat" på hur dom är och var dom är.
Är Draken en stor bäst som större delen av tiden ligger i sin grotta och sover och denna grotta råkar va rik på järnmalm eller nå så kanske just Drakens skin/pannsar på lite av Järnets egenskaper och utseende.

Är det en ond drake så kanske han blir svart med röda ögon och taggar och horn som sticker ut överallt.

Den uråldrige vise Draken kanske får en gyllene ton över sig och den unga draken som gillar att flygarunt har större vingar och kanske en himmelsfärgat fjälpansar.

Det är va ja tycker iaf.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Drakar

Inlägg av Brior »

Min syn på drakar hänger ihop med det allmänna systemet för skapelsen och de gudomliga runorna och kanske inte passar er andra:

Jag tänker mig att drakar inte är som andra djur utan att de står närmare världens ursprung: De representeras inte av runor på en ritning utan bär med sig sin egen runa inombords - helt enkelt därför att deras släkte finns kvar från en tidsålder när ritningar visserligen fanns men inte täckte hela skapelsen och inte fanns samlade. I drakarnas urtid vandrade Woddamiter och andra Cthulhu-liknande gigantiska varelser över världen. Vid någon tidpunkt bestämde sig skapargudarna för att utplåna dessa kolosser eftersom de i sin frihetssträvan hotade själva skapelsen. Drakarna lämnades dock ifred för att de ansågs vara så små och harmlösa (!).

Några tänkare anser att drakarna bar en helig plikt med sig in i den nuvarande världen som betalning för att de skonades, men säkert är att de flesta nu levande drakar inte känner till sitt ursprung eller något heligt löfte. Det förefaller som om gudarna inte heller bryr sig särskilt mycket om dem längre. Kanske används de för att utplåna misshagliga städer eller stötta ett gudibehagligt rike utan att själva begripa detaljerna. Drakar är som känt egocentriska och intelligenta men knappast visa och har inte det bästa minne rörande sådant som inte intresserar dem.

* Drakar är långlivade - ingen vet egentligen hur gamla de kan bli.
* De får sällan avkomma och en del teologer menar att så bara sker med gudarnas godkännande i varje enskilt fall.
* De är närmast osårbara inför världsliga hot men kan skadas av främmande ting och av magi.
* Det kan finnas uråldriga drakar som är insatta i släktets historia och plikter - närmaste ett prästerskap bland drakar, men de är mycket skygga och kanske besitter magiska förmågor att hålla sig undan. Vissa menar till och med att de stora vindarna är luftvandlade åldriga drakar i Marduks tjänst.
rock4ever
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-06-29 18:10

Inlägg av rock4ever »

jag har alltid tyckt att drakar är extrem sällsynta - varför jag alltid ansett det lite underligt att drakar dräps både hit och dit (och speciellt av en ensam hjälte?). Men det jag undrar litet över nu är, var finns de idag? sisådär 610 eO, hur många "aktiva" drakar finns det i och runt omkring Ereb och var finns de? och vad är det för speciellt med Alad-Arch?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

rock4ever skrev:jag har alltid tyckt att drakar är extrem sällsynta - varför jag alltid ansett det lite underligt att drakar dräps både hit och dit (och speciellt av en ensam hjälte?). Men det jag undrar litet över nu är, var finns de idag? sisådär 610 eO, hur många "aktiva" drakar finns det i och runt omkring Ereb och var finns de? och vad är det för speciellt med Alad-Arch?
Jag håller med om att drakar ska vara sällsynta. Jag skulle kunna tänka mig kanske 15-20 drakar i Ereb (om inte färre) men då har jag inte räknat med Cereval (jag blir aldrig riktigt klok på det landet). Hur många drakar som finns utanför Ereb har jag verkligen ingen koll på (men det har nog ingen annan heller).
Du frågar var drakarna finns... tja... de tycks gilla grottor i berg så främst håller de nog till där. Tänk även på att de kan "slumra" väldigt länge så att man inte ser dem hela tiden behöver inte betyda att de inte finns, bara att de håller sig gömda några år eller så.
Vad det är för speciellt med Alad-Arch? Mitt tips är väl att du läser modulen Barbia så får du svaret. För att svara kortfattat så är han en mycket gammal drake som för länge sedan fick en uppgift och han väntar nu på att få genomföra den.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jag har tidigare funderat på vad drakarnas språk heter men aldrig hittat någon källa för detta. Vad jag kommit fram till så kallas det bara för "drakspråket" vilket känns tråkigt och fantasilöst. Finns det något officielt namn?
rock4ever
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-06-29 18:10

Inlägg av rock4ever »

Det jag mer undrade över var var finns drakarna; grottor vet jag att de gillar att husera i, men på vilka platser finns de? vet vi det? Hur många fins det i Mörkrets berg, Nidabergen, Grynningbergen etc... vilka platser ligger de och slumrar på? Finns det en på Tolan halvön?

Nu har ju jag tyvärr inte Barbia modullen, så jag skulle uppskatta om någon berättar vad Alad-Arch har för uppdrag och när det ska utföras :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

rock4ever skrev: så jag skulle uppskatta om någon berättar vad Alad-Arch har för uppdrag och när det ska utföras :D
Under Gudarnas Vrede tilldelades den unge och lovande Alad-Arch ett uppdrag under det Storråd som hölls i katastrofernas slutskede. Han skulle hitta ett näste i de norra delarna av Altor, hålla en mycket låg profil, och sen vänta... vänta i tusentals år...

Vad den nu inte längre lika unga Alad-Arch väntar på vet jag inte om skal avslöjas här (för er som inte spelat Siratsias vita formelbok) ...eller skal det det? :twisted:
Skriv svar