Häxmästaren i Svarta Tornet

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag är såld :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Snibben skrev: Tornriddrna som har som mål att bryta tornet har just ett brutet torn som vapenbild mot en lysande sol (vilken bakgrundsfärg de har nämns inte). Därför är kanske inte tarotkortet tornet lämpligt då det innehåller just ett brutet torn. Tarotkort är inte heller så bar då de inte känns Altoriska. Här används istället Shaulkortleken och där ingår inte kortet tornet.
I stand corrected. Shaulkortleken menade jag givetvis, och jag hade helt glömt att den inte har någon symbol för torn.

Isf kanske något annat "negativt" shaulkort kan fungera. Jag tänker mig då som ett "visitkort" som häxmästarens hantlangare lämnar efter sig: allt för att få den där känslan av en fruktansväd och orörbar närvaro som rövar bort och sedan försvinner: a la Snöhäxan i Narnia eller Dracula.

Annars gillar jag tanken med ett väl fortfikerat och "barbariskt" torn uppe i de otillgängliga bergen bland hårdföra svartfolk och odöda, och när man stiger in är det upplyst, belevat och behängt med heraldiska deviser. Men det logiska känns som om det borde vara att han använder en annan symbol utåt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Peter skrev: Men det logiska känns som om det borde vara att han använder en annan symbol utåt.
Jag tror jag förstår.
Konung Vidar steg in i sitt ämbetsrum i västra flygeln och möttes som alltid av en hög med depescher, suplikationer och skrivelser. Suckande gick han till sitt skrivbord följd av riksmarskalken, alltid lika korrekt två steg bakom ett halvt steg åt vänster. Vidar satte sig ned tog av sig den pälsfodrade mössan och torkade svetten ur pannan. Högsommaren gick förvisso mot sitt slut men ännu var middagshettan väl värd att ta en siesta under. Kammarpagen slog upp svalt vin ur tillbringaren han fått i present av köldmagiken Taburition. Denna enkla magiska tingest höll all dryck sval även om man ställde den i den öppna spisen, Etin skall veta att han hade gjort sina experiment. Riksmarskalken räckte honom skriftrullar och brev som skulle läsas, tas beslut om eller bara skrivas under. Slutligen räckte riksmarskalken honom ett helt svart brev förseglat med ett blysigil utan stämpel. Vidar rynkade pannan och frågade riksmarskalken vem eller vad sände brev utan sigilet stämplat. Riksmarskalken fick en mycket förvånad uppsyn och svarade "Jag vet inte, ers majestät. Jag gick personligen igenom er post denna morgon och då fanns det inget sådant brev". Lite förstrött plockade Vidar upp sin dolk och sprättade loss sigil och band. Ut ur det lilla kuvertet föll en styv bit papper. Riksmarskalken böjde sig ner och tittade förbryllat på det lortet. "Ers majestät det är shaulkortet Hatet". Kungen hade fått en blek uppsyn och riksmarskalken tog brevet och läste. Där stod med ilverbostäver "Jag skall ha det som är mitt". Kungen och riksmarskalken såg på varandra, de visste båda två vem som sänt brevet - Svarta tornets Häxmästare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:
Peter skrev: Men det logiska känns som om det borde vara att han använder en annan symbol utåt.
Jag tror jag förstår.
Konung Vidar steg in i sitt ämbetsrum i västra flygeln och möttes som alltid av en hög med depescher, suplikationer och skrivelser. Suckande gick han till sitt skrivbord följd av riksmarskalken, alltid lika korrekt två steg bakom ett halvt steg åt vänster. Vidar satte sig ned tog av sig den pälsfodrade mössan och torkade svetten ur pannan. Högsommaren gick förvisso mot sitt slut men ännu var middagshettan väl värd att ta en siesta under. Kammarpagen slog upp svalt vin ur tillbringaren han fått i present av köldmagiken Taburition. Denna enkla magiska tingest höll all dryck sval även om man ställde den i den öppna spisen, Etin skall veta att han hade gjort sina experiment. Riksmarskalken räckte honom skriftrullar och brev som skulle läsas, tas beslut om eller bara skrivas under. Slutligen räckte riksmarskalken honom ett helt svart brev förseglat med ett blysigil utan stämpel. Vidar rynkade pannan och frågade riksmarskalken vem eller vad sände brev utan sigilet stämplat. Riksmarskalken fick en mycket förvånad uppsyn och svarade "Jag vet inte, ers majestät. Jag gick personligen igenom er post denna morgon och då fanns det inget sådant brev". Lite förstrött plockade Vidar upp sin dolk och sprättade loss sigil och band. Ut ur det lilla kuvertet föll en styv bit papper. Riksmarskalken böjde sig ner och tittade förbryllat på det lortet. "Ers majestät det är shaulkortet Hatet". Kungen hade fått en blek uppsyn och riksmarskalken tog brevet och läste. Där stod med ilverbostäver "Jag skall ha det som är mitt". Kungen och riksmarskalken såg på varandra, de visste båda två vem som sänt brevet - Svarta tornets Häxmästare.
Strålande! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Snibben skrev:
Peter skrev: Men det logiska känns som om det borde vara att han använder en annan symbol utåt.
Jag tror jag förstår.
Konung Vidar steg in i sitt ämbetsrum i västra flygeln och möttes som alltid av en hög med depescher, suplikationer och skrivelser. Suckande gick han till sitt skrivbord följd av riksmarskalken, alltid lika korrekt två steg bakom ett halvt steg åt vänster. Vidar satte sig ned tog av sig den pälsfodrade mössan och torkade svetten ur pannan. Högsommaren gick förvisso mot sitt slut men ännu var middagshettan väl värd att ta en siesta under. Kammarpagen slog upp svalt vin ur tillbringaren han fått i present av köldmagiken Taburition. Denna enkla magiska tingest höll all dryck sval även om man ställde den i den öppna spisen, Etin skall veta att han hade gjort sina experiment. Riksmarskalken räckte honom skriftrullar och brev som skulle läsas, tas beslut om eller bara skrivas under. Slutligen räckte riksmarskalken honom ett helt svart brev förseglat med ett blysigil utan stämpel. Vidar rynkade pannan och frågade riksmarskalken vem eller vad sände brev utan sigilet stämplat. Riksmarskalken fick en mycket förvånad uppsyn och svarade "Jag vet inte, ers majestät. Jag gick personligen igenom er post denna morgon och då fanns det inget sådant brev". Lite förstrött plockade Vidar upp sin dolk och sprättade loss sigil och band. Ut ur det lilla kuvertet föll en styv bit papper. Riksmarskalken böjde sig ner och tittade förbryllat på det lortet. "Ers majestät det är shaulkortet Hatet". Kungen hade fått en blek uppsyn och riksmarskalken tog brevet och läste. Där stod med ilverbostäver "Jag skall ha det som är mitt". Kungen och riksmarskalken såg på varandra, de visste båda två vem som sänt brevet - Svarta tornets Häxmästare.
Brijlant! Precis så!

eller

När Irond äntligen nådde den lilla bosättningen bland aidnebergens kullar var det redan för sent. Det fanns inga tecken på strid, bara några få kloförsedda fotavtryck, tomma dörrar slående i vinden, och i varje övergiven stuga ett kort naglat till bord eller bänk. Det var shaulkortet "Hatet", allt för välkänt bland de som bodde i Svarta Tornets skugga.

Fylld av förtvivlans raseri hötte han med näven mot de mörka skyarna och vrålade ursinnigt "Förbanne dig, Häxmästare!"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Haha! så ja! :twisted:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Eller än mer klassikt.
Vaktchefen böjde sig ned över den döde och plockade upp det lilla kortet. "Ett spelkort med hatet? Grabbar tänd Batmansymbolen" :P

Kunde inte låta bli att jämför H med en klassisk Batmanbov.

Kortet är alltså lite av ett utlopp för H;patologiska hat för Kardien och förkärlek för diabolösa egenheter.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

He he när skall vi skriva in Rikskonstabel Gordon?

Jag tycker vi har ett fungerande koncept :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kan det inte finnas en och annan faltrakisk ogd i Kardien som gärna såg Häxmästaren på tronen i Faltraxnäs? Om inte annat så bara som en smäll på käften hos dryga echter?
Torbjörn
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-07-28 09:06
Ort: Göteborg

HM och svartfolken i Torilskogen

Inlägg av Torbjörn »

Någon som funderat över vilket inflytande HM kan tänkas ha på svartfolken i Torilskogen?

Vi har just spelat klart Triangeldrama i Edelfara. Frågan som dök upp var då varför svartfolken gjorde denna raid, om nu raiderna varit så ovanliga på senare tid. Vad fick dem att göra denna raid nu? Och tänk om detta inte var en enstaka raid, utan istället början på en serie raider i skogens utkanter.

HM skulle ju ha en del att vinna på om Zorakins uppmärksamhet rinktades inåt mot oroligheter i Torilskogen istället för mot ett analkande och växande hot från HM. Kan HM med sina guldkistor förmått svartfolken att utföra en serie raider mot byar i skogens utkanter? Inte något regelrätt krig, men tillräckligt mycket för att dra till sig uppmärksamhet och skapa oroligheter inom landets gränser. Och kunna binda upp en del av Zorakins styrkor.

Någon mer som funderat i dessa banor?

(nästa spelmöte ser ut att bli en expedition in mot skogens djup och vad som kan tänkas finnas där. Rollpersonerna har hämnd att utkräva och är aningen misstänksamma mot svartfolkens raid)

// Torbjörn
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har låtit HMs utsända ordnat allianser med svartfolken i Torilskogen. Detta skapar ju en livsfarlig cancersvulst mitt i zorakin inom några dagsmarscher från Pendon och flera andra viktiga zorakiska städer. Vapen smugglas in genom Grimmaniträsket på östkusten. :twisted:
Torbjörn
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 17
Blev medlem: 2009-07-28 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn »

Fler funderingar om HM:s koppling till gamla äventyr:

Jag har till mina spelare slängt ut en hook till äventyret Skönheten och Odjuret. Klostret vid Anja-sjön plundrades ju av en svartfolkstyrka för en tid sedan (vad var det, 50-60 år sedan?). Någon som kopplat ihop detta med HM:s göromål i Aidnebergen? Det kan ju mycket väl varit HM:s svartfolk som gjorde denna raid. Varför? För att lägga vantarna på något speciellt föremål kanske?

Helt vilda funderingar, men funkar för att knyta ihop äventyren kring ett tema. Både Triangeldrama i Edelfara och Skönheten och Odjuret kan då få koppling till HM.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Här finns tankar kring "Skönheten och Odjuret" och hur äventyret har sin bakgrund i Zorakins historia:

viewtopic.php?p=20114#20114

Kanske kan vara till användning? :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: HM och svartfolken i Torilskogen

Inlägg av Fraxinus »

Torbjörn skrev:Någon som funderat över vilket inflytande HM kan tänkas ha på svartfolken i Torilskogen?

Vi har just spelat klart Triangeldrama i Edelfara. Frågan som dök upp var då varför svartfolken gjorde denna raid, om nu raiderna varit så ovanliga på senare tid. Vad fick dem att göra denna raid nu? Och tänk om detta inte var en enstaka raid, utan istället början på en serie raider i skogens utkanter.

HM skulle ju ha en del att vinna på om Zorakins uppmärksamhet rinktades inåt mot oroligheter i Torilskogen istället för mot ett analkande och växande hot från HM. Kan HM med sina guldkistor förmått svartfolken att utföra en serie raider mot byar i skogens utkanter? Inte något regelrätt krig, men tillräckligt mycket för att dra till sig uppmärksamhet och skapa oroligheter inom landets gränser. Och kunna binda upp en del av Zorakins styrkor.

Någon mer som funderat i dessa banor?

(nästa spelmöte ser ut att bli en expedition in mot skogens djup och vad som kan tänkas finnas där. Rollpersonerna har hämnd att utkräva och är aningen misstänksamma mot svartfolkens raid)

// Torbjörn
Till att börja med skulle jag inte kalla småskaliga svartfolksraider för ovanliga i Zorakin. De är dock sannolikt vanligare närmast aidnebergen.

Svartfolkets ledare i Edelfara-kampanjen gör sannolikt raiden av politiska skäl. Han vill visa sig vara en stark ledare som ger sina mannar ett rikt byte. Men visst skulle det också kunna vara så att Häxmästaren har förlett denne svartfolksledare att starta konflikt i Zorakin. Det är ju en ganska avancerad plan som han har kläckt fram.

Men om det är häxmästarens mening att starta oreda i Zorakin så kunde han valt ett bättre (svagare) län än hertigdömet Pharynx. Pharynx är ( i delvis uppgraderad version - och med visst stöd i officiella källor) ett kungligt arvslän och har därför gott om kungatrogna soldater (även tungt infanteri) utöver de riddare och spjutmän som adelsmännen själva håller sig med. Enligt officiella källor så är också delar av bondebefolkningen ovanligt välrustad och vapentränad i hertigdömet Pharynx (och i Slättebo). Detta gäller framförallt den Raxoriska allmogebefolkningen i dessa hertigdömen. Raxorerna har tydligen generellt vapenträning och hyser dessutom ett särledes brinnade hat mot svartfolken och häxmästaren.

Den styrka svarfolk som lyckades ta sig till Torilskogen blev illa åtgången av hertig Miskruns eldfängda försvar (brinnade olja). Detta skedde år 126 eO. Alltså för mer än 570 år sedan. De har sannolikt återhämtat sig.

Svarta tornets kontroll över svartfolken i Aidnebergen är långt ifrån total Exemelvis vägrar Brända jordens klan att alliera sig med Svarta tornet. De har rent av krigat mot och belägrat SVarta tornet vid ett par tillfällen.

Vad gäller Torildsvartfolken så tror jag att flertalet är ganska nöjda med den småskaliga konflik som man har just nu. Orsak. Det finns minst en officiell guldgruva i Torildbergen som svartfolken kanske (eller kanske inte) har hittat och bryter ur. Man är nöjd med sin lott med rik tillgång till småskalig plundring av byar och längst landsvägar i östra Grindanu. Man vill heller inte hetsa upp 6-7 miljoner Zoraker i ett allomfattande krig där Torilsvartfolken hade fått strida i första linjen...avskurna från Svarta tornet. Nu vet ju inte svartfolken att det finns så många människor i Zorakin....de kan sannolikt inte ens räkna sådan mängd....men de ser sannolikt att människornas områden runt Torilskogen är tätbefolkade och har mzcket riddare och borgar.

Men givetvis, Svarta tornet skulle säkert gärna vilja få inflytande över Torild-svartfolken. Samtidigt är ju inte Zorakin Svarta tornets huvudmåltavla. Det är Kardien och Goiana.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ett populärt skaldestycke i Kardien, ibland tonsatt. Framförs mörka nätter för att skrämma barn eller främlingar. I Zorakin är den förbjuden då Häxmästaren sägs vara dess upphovsman och hans onda magi finnas bland orden. Det kan stämma för även vuxna karlar tycker skuggorna mörknar när den framförs.

"Jag är klon, den utsträckta gripande handen
Jag är ångest och mina tjänare våldtar landet
Inställsamhet och arrogans, lönndom och fåfänga
Två hundra år av elände och tortyr i mitt namn
Hycklerin utbredd, paranoia är lag
Mitt namn är hedendom, sadism, O heliga sköka.

Jag förvrider sanningen, jag förvillar, min krona är svek
Jag är kejsaren av lögner, de krälar i stoftet vid mina fötter
Jag plundrar och slaktar, din undergång min vinst
Lismande lortingar frossar i din smärta
Men alla mina löften är lögner, all min kärlek är hat
Mitt namn är Mästare, och jag bestämmer era öden

Jag marscherar över en offrad värld, en armé för våldtäkt
Jag talar om fruktansvärda dagar av seger och makt
Mina bannér dränkta i blod, svälter jag ert mod
Jag styr mot ödet, jag leder dig till din grav
Era ben ska bygga mina palats, dina ögon som stenar på min krona
För jag är Häxmästaren, Ondskan, och jag kommer för att skörda din själ."
Skriv svar