Häxmästaren i Svarta Tornet

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle vi kunna få Häxmästarens olika vapen upplagda i wikin Snibben?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon som identifierade skaldestyckets ursprung? :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:Någon som identifierade skaldestyckets ursprung? :wink:
Motörheads Orgasmatron
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Skulle vi kunna få Häxmästarens olika vapen upplagda i wikin Snibben?
:oops:
Har begått ett misstag och antagit att Häxmästaren var den sisat av den Brandiska dynastin. Verkar dock som han är den sista av den Ovariska ätten. I så fall har han inte alla snygga attribut.
Någonstans måste heraldiken bli till och jag tänker mig sent 200-tal till tidigt 300-tal (dvs motsvarighet till vårt sena 1000-tal tidiga 1100-tal). Detta medför att det egentligen inte finns några klara ättsköldar. Vi reder ut det hela mer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svarta Tornets vapen med ett svart torn mot rött kan fortfarande användas. Har sen fullt förtroende för att du gör ett nytt lika snyggt till Hertond som det gamla. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev:
Mikael skrev:Någon som identifierade skaldestyckets ursprung? :wink:
Motörheads Orgasmatron
Grattis du vann. :wink:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av Albrekt »

Det som stör mig med Häxmästaren är att han inte direkt gör någonting. På sina tvåhundra år som ärkeskurk (eller hur länge det nu är...) har han aldrig lyckats klura ut en plan att nämnvärt expandera sitt territorium eller slutgiltigt ta kål på sina fiender och/eller rivaler. Vad sysslar han med egentligen? Är han helt enkelt en loser som inte kommit någonstans på alla dessa år? Det verkar inte finnas en klar motivering till varför han sitter där han sitter.

Skulle anledningen till Häxmästarens defensiva strategi kunna vara att han redan uppnått sitt mål? Någon här på forumet föreslog att alla stora äreskurkar i Altor egentligen planerar för nästa konflux, precis som Shagul. Jag gillar den idén. Häxmästaren kanske räknade ut en gång för länge sedan att om han håller en viss geografisk punkt vid konfluxen kommer han att kunna ta kontroll över världen. Hans liv går sedan ut på att ta kontroll över denna plats, försvara den, och att hålla sig själv vid liv fram till konfluxen. Han bygger ett befäst svart torn på platsen som måste försvaras. Han måste hålla detta territorium. Ytterligare erövringar och krig är endast för att hålla andra på armlängds avstånd. (Det är förstås möjligt att han räknat fel och att antingen tiden eller platsen för konfluxen han förutsett är fel. Konflux-sviten pekar i alla fall i den riktningen...)

Var faltrakernas undergång (see den faltrakiska förbannelsen) ett sätt att hålla tillbaka Kardiens utveckling som framtida hot? Alternativt ligger punkten som han tror måste kontrolleras i Goiana och detta är anledningen till hans involvering i att bryta detta loss från det faltrakiska Kardien. Men det verkar ju underligt att han fortfarande inte lyckats ta Goiana i så fall. Han borde tvingat echterna att hjälpa honom ta det (eller åtminståne stå åt sidan), medan de var nya på tronen och fortfarande i hans skuld. Men alverna var kanske starkare ensamma än han trott? I så fall måste han nu börja bli desperat.

Zorakin verkar också komma närmre och närmre ett läge där de är starka och rika nog att hota Svarta Tornet. Att han låtit Zorakin kunna bli så starka är ju också en oerhörd miss. Men han har kanske ett es upp i ärmen för att slå tillbaka Zorakin när den dagen kommer? Om han kunde destabilisera hela Kardien med faltrakernas fall, hur kan han ha misslyckats så totalt med att hålla Zorakin på mattan? Kanske den zorakiska kungafamiljen har något sorts vapen mot Häxmästaren? Någon sorts magi, ett objekt, en magisk bundsförvant, eller något sådant? Och i så fall, är Zorakins kung medveten om detta eller är detta ett konfluxspel där Zorakin bara är en bricka på brädet?

Lite tankar och idéer bara....
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av skaraborgarn »

Gjorde några äventyrsförslag som heter I Svarta tornets tjänst.
Han sänder där kunskapare och spioner in i Zorakien och Kardien.

I mina äventyr om svärdet är han med.

Men jag tycker vi ska ge gubben några magiska egenheter som finns med i boken Magi.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av birkebeineren »

Ja, vad har egentligen Häxmästaren för mål? Det verkar ingen riktigt veta. Varken Svarta Tornets närmaste grannländer eller maktspelare på andra platser i Altor. Det är svårt att se något system eller tydlig logik i hans handlingar och dessutom är det mycket svårt att ens veta vad som faktisk ÄR hans handlingar. Många gånger har Häxmästaren anklagats för gärningar som det sen tydligt framgår att någon annan står bak. Eller snarare är det så att det verkar som någon annan står bak men bevisen är svåra att kontrollera och ger heller ofta inte någon mening om de stämmer om de jämförs med andra bevis. Det hela brukar bli svårt, dra ut på tiden och sen dör någon eller tappar intresset. Och sen är det så att Häxmästaren gärna anklagas för alla möjliga saker som han rimligtvis inte står bakom

Det här var inte riktigt det inlägget jag tänkte skriva men nu blev det så. :P

Vad jag bara ville nämna är att Häxmästaren där uppe i sitt Svarta Torn är mycket behändig att skylla på når något dårligt händer, vare sig det är mjölken som blivit sur eller ett nytt krigståg med härjande svartfolk. Han kan tänkas framstå som mäktigare än vad han är (något som han iofs kanske drar nytta av).

Andra mäktiga magiker är inte lika tillgängliga att anklaga:

Shagul är det ingen som vet om.
Siratsia dog enligt omvärldens uppfattning på 300-talet eO.
Vicotnik gömmer sig bakom en mur og gör sina onda saker bakom den.
Vlad Kamantur är försvunnen från både Krilloan och Altor.
Sen finns förstås Gadirm som mer än gärna pratar men bara om sig själv och dessutom kan argumenterar väl för att han egentligen är en trevlig person, dessutom gör han det som en drake.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av skaraborgarn »

Låter som häxis i tornet är en knepig figur.
Kanske inte en Sauron som stävar efter total makt utan mer som en slags Enver Hoxha som sitter och isolerar sig men som ändå vill ha makt och få mer makt. Samtidigt måste man öka sin makt annars förlorar man den. statuts quo gäller inte i storpolitiken.
Sedan är det väl så att han har inte resurser att besegra Zorakin, Kardien och Goiana för att nämna tre länder. Han ville expandera söderut och komma ner till Kopparhavet men hans fiender är för starka, samtidigt så kan dessa inte besegra honom. Ett evigt ställningskrig. Svartfolk och odöda är inte de bästa krigare man kan ha om man ska erövra världen.
Han får nöja sig med att vara hatad och fruktad 610 efter Odo.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av Mikael »

Jag gillar back-storyn som skapats här där Häxmästaren är ute efter Kardiens krona, och gärna resten av Aidne med.
Han är en mycket försiktig spelare som spelar ett långt spel. Han har försökt tidigare, men gick bet. Det ska INTE få hända igen. Men nu har hans långa intrigerande och förberedande arbete kommit till en punkt som sammanfaller med stjärnornas positiva positioner* så nu (dvs ca 610) är det dags för den stora planen. Aidnebergens stammar är åter enade och fler har allierat sig från öster. Zorakins expansiva och nya strategier gör det än mer tydligt dags att agera. Nu är tiden för hans slutstrid! Ser inget problem med att det tagit tid.

Hos oss har Häxmästaren placerat kraftstenar (makt-ankare) runt om i Aidne. Häxmästaren har också samlat dödsartefakter, som Dödsängelns horn, Färjekarlens kedjor etc, alla i syfte att förstärka hans makt över odöda. Svartfolken är fortfarande basen för hans makt, men denna gång kommer hans armé av odöda avgöra till hans fördel - oavsett aidnernas riddare och Goianas bågskyttar. Det har tagit tid att få allt på plats, men nu rider han snart ut med de fyra Ryttarna som budbärare. Zorakins skördar kommer vissna, sjukdom drabbar echterna, länsherrar runt hela Aidne faller plötsligt i luven på varandra eller sina bönder. Dessutom har Goiana sedan ett tag inte tid för omvärlden, interna dragkamper har skapat isolering och navelskådande.

* Konfluxen har Häxmästaren bättre koll på än att missa den med tusentals mil. Han tänker inte slösa sin tid på en plats så långt från hans ultimata mål i Faltrakien. Dessutom dröjer den så länge att han kanske inte vågar invänta den. Men, han ser dess center i Västerhavet och inser att dess kraft kan nyttjas även i västra Ereb. Han har därför agenter på Marjura, i Trakorien, Klomellien, Ransard och Magilre. Det gäller att ha vänner oavsett vem som dominerar konfluxen så Aidne inte finner allierade. Han har förstått att det finns andra som söker kraften, men han fokuserar på rikena som kan skicka arméer.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av skaraborgarn »

Kan han inte alliera sig med någon eller några?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av Albrekt »

Tack, Mikael. Din version hjälper i alla fall mig väldigt mycket.

Jag tycker att vi borde göra lite av Mikaels story officiell så att Häxmästaren verkar lite mindre patetisk. En kommentar eller två i wikin om att hans (faktiskt framgångsrika) projekt varit att samla nekromantisk kraft i alla dessa år skulle definitivt hjälpa. Eller detta om att han inväntar konfluxens kaos. Vi behöver inte förklara hur eller varför.

Skaraborgarn: Om Häxmästarens plan är att skapa ett aidniskt/faltrakiskt rike regerat av odöda skulle han kunna vara allierad med Imária. Möjligtvis ser han sig som hennes kontinentala ledare och har blivit lovad Aidne eller kanske hela Ereb som sin förläning om han svär henne trohet. I så fall hyser han säkert också planer på att ta hennes plats så småningom. Och hon hyser i så fall säkert planer på att oskadliggöra honom så fort han inte längre behövs.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av birkebeineren »

Beskrivningen av Häxmästaren så som framställts i nuläget består av hans personliga historia och några av de händelser som utspelade sig vid tiden för hans framträdande på scen kring 400 eO. Källmaterial samt viss ny beskrivning återges, samtidigt som det lämnas rätt öppet för tolkningar och ger utrymme för vidareutveckling för dagens situation 610 eO. Detta har blivit en kompromiss då det är många olika uppfattningar och åsikter knutna till Häxmästaren och gestaltningen av olika länder så som Kardien, Zorakin och alvernas Goiana skall passas in. Tanken är att den enskilde SL skall bygga vidare på denna grund. Övermäktig ärkemagiker som vill ändra hela Altors maktbalans, politisk ränksmidare med mer värdsliga mål, eller någonting mitt emellan. Mitt ovanstående inlägg var tänkt för den som vill ge Häxmästaren en lite lugnare och jordnära framtoning, dock utan att framstå som ofarlig. Oavsett tolkning så talar vi om en magiker som har levt i flera hundra år och hotat hela länder med svartfolk och decennielånga krig.

Med det sagt så finns det dock flera saker vi kan lägga till angående Häxmästaren utan att rubba ovanstående för mycket. Och konfluxen hör ju framtiden till så den borde vi kunna spekulera vidare kring. Ytterligare en detalj som det finns bakgrund för i källorna och som skulle kunna utvecklas är det som bla står i Ivanhoe-boxens Medeltidsbok. Det verkar som om flera personer har träffat Häxmästaren och och fått ett personligt intyck av honom, och att han har andra magiker i sin tjänst i själva Svarta Tornet. Är det kanske möjligt att under rätt omständighet att besöka Häxmästaren som sändebud, lärd, handlare eller magikerlärling? Något för RP?

Själv har jag låtit Häxmästaren ha konfluxen som mål även jag, men inte det slutgiltiga målet. Han vill använda konfluxen till att nå sitt slutgiltiga mål (och det är något mer utöver att nå Kardiens kungatron). Handlar om Liv och Död, Altors framtid, samt lite värdsliga småsaker. Så mycket mera vet jag inte om jag vill säga här då det finns risk för att avslöja för spelarna grunden till det äventyr jag förhoppningsvis någon gång får fram ur mina röriga notater. Dock kan jag avslöja att häxorna i Kardien har en mycket viktig roll. Även alvernas framtid.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Häxmästaren i Svarta Tornet

Inlägg av birkebeineren »

Har städat och fyllt ut lite i wikiartikeln för Häxmästaren (endast för SL)
Skriv svar