Harpyor/Fågelkvinnor

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Harpyor/Fågelkvinnor

Inlägg av Snibben »

Peter skrev:
Snibben skrev:
Fågelkvinnorna vid Lammaras berg (i Lisisprovinsen) är rödhåriga med svarta och vita fjäderdräkt (som tranor alltså). Till skillnad från Harpyorna är de renliga och fredliga varelser.Varje dag flyger de ned till lisisjön där de samlar fisk för sin dagliga föda. Fisken fångas med hjälp av ryssor som sätts ut om kvällarna. De har svurit Storkonungen lydnad men lämnas för det mesta sig själva. De betalar ingen skatt men lämnar varje år en tribut i form av vävda tyger vilka är trotts sin enkla teknik mycket vackra och välgjorda. Tygerna vävs av ett slags fågeldun av okänt ursprung. De finns de som menar att dunen kommer från fågelkvinnornas egna ungars bo men troligare är att den kommer från någon av de många fåglar som finns i bergen.
Det här gäller för fågelkvinnorna i Furgia. De finns borde också finnas i Kamsun och nordöstra Soluna för att undvika lapptäcksproblemet.

Fågelmän från Trakorien?
Me like, men jag tycker gott att de kan få vara Harpyor: då finns det både civiliserade Harpyor och barbariska sådana. Ger lite mer register till det folkslaget.
Peter skrev:
Snibben skrev:Skulle hellre se att det finns en art som heter fågelkvinnor överlag sedan finns det underarter so tex Harpyor. Harpya är ju också namnet för en förskräcklig kvinna.
Right, så Harpya är en Fågelkvinna, eller en Fågelkvinna är en Harpya.

Jag tycker bara att det är synd om vi måste skapa en art eller ras varje gång vi skapar ett nytt koncept.

Blir liksom blandpannkakelapptäcke av det hela. Den här inflationen är enligt mig vad som dödade Ereb Altor.
Snibben skrev:Jag tänker mig mera att det rent taxonomiskt finns en art som har flera underarter.

Harpya heter på taxonomiskt språk Gynaves Vexanes (ung; Fågelkvinna omskakad, omruskad, blandad) Tanken i artens eget namn Vexanes är just att det är en omskakande upplevelse att möta dem. Familjen Gynaves kan därför ha fler arter i sig. Gynaves är därför fågelkvinnor i allmänhet, Gynaves Vexanes är Harpyor i synnerhet.

Hoppas att du förstår hur jag tänker. De taxonomiska namnen i MB är roliga för den som kan lite latin men de flesta monster/legendariska varelser är ensamma i sina familjer, ordningar och klasser, undantaget är de djur som bara har förstorats (insektoider, jättespindlar, jätteamöbor mm)

Så Harpya blir:
Rike: Animalia (djur)
Understam: Vertebrata (ryggradsdjur)
Klass: Monstrum?
Ordning: Gynaviformes
Familj: Gynaves
Art: Vexanes

Medans Furgias fågelkvinnor blir
Rike: Animalia (djur)
Understam: Vertebrata (ryggradsdjur)
Klass: Monstrum?
Ordning: Gynaviformes
Släkte: Gynaves
Art: Veniaes

Det är inte en full taxonomisk struktur utan snarare ett urval.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur förökar sig fågelkvinnor? finns det även män? Fågelmännen på Trakorien har exemplar av båda könen, gäller detta även harpyor, sirener och Fågelkvinnor eller är det magi inblandat?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev:Hur förökar sig fågelkvinnor? finns det även män? Fågelmännen på Trakorien har exemplar av båda könen, gäller detta även harpyor, sirener och Fågelkvinnor eller är det magi inblandat?
De lärdas kval och undran sedan många tusen år?

Jag har för mig att det är just okänt hur de förökar sig. Kanske har varje koloni en tupp men som sällan syns då han är uppassad och bortskämd?

Sirener är för övrigt älvfolk, men det kanske bara är en felklassificering?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

sirener känns inte väldigt älvfolk... Det var nog aspubran som började bli gaggig... ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Sirener skulle väll vara havsrån, dvs skogrån till havs. Idén är god om det inte varit för den skabbiga måskroppen. Törs vi göra ett sådan stor omdaning som att sätta sirenerna till fågelkvinne gruppen.

Harpyor, sirener och fågelkvinnor kanske lever i kolobier med en ensam tupp i hönsgården?
Starkiller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-11 11:51

Inlägg av Starkiller »

Jag har kollat upp lite myter om harpyor och blev inte mycket klokare av det. Källorna är motägelsefulla och oeniga. Ursprungligen var de vackra men grekiska och romerska berättelser har förvandlat dem till de fula haggor de är idag.

Angående förökning så är källorna också oense.

Jag tycker det vore intressant om människor är inblandade i det hela. Harpyorna lockar eller hotar män (människor) och de får helt enkelt befrukta harpyan.

Tänk vilka skatter en flock harpyor kan ha stulit/rövat ihop. Någon girig man kommer garanterat ställa upp för en näve guld och lite glitter. Lyckas inte det så tar harpyorna till våld.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Låter ganska fränt faktiskt. Tänk er när den tappre riddaren (med dunkel bakgrund) vad snopen han skulle bli då harpyemodern kräver vårdnadsunderhåll. Komplicerat värre!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bild från 1660, public domain... Borde vara ok att använda va?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Harpij.jpg

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Starkiller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-11 11:51

Inlägg av Starkiller »

Jag tycker att bilden i Monsterboken är bra.

Jag tittade just i MB för att friska upp minnet. Hon ser jäkligt elak och grining ut. Ansiktet borde se mera mänskligt ut kanske till och med vackert.

Då de är fega undviker de beväpnade sällskap men kan ställa till med mycket irritation genom att skräna, skrämma hästar, skräpa ner, stjäla allt som glittrar och förolämpa allt och alla och vara allmänt störande.

Då de är intelligenta finns det möjlighet att kommunisera med andra intelligenta varelser. De borde vara bra källor för information och vägledning.

Jag tycker inte de behöver vara elaka och onda av naturen utan det ska finnas en möjlighet att förhandla med dem.

Lite glitter i utbyte mot information eller vägbeskrivning genom det jobbiga träsket som de lata äventyrarna inte orkar traska runt och på så sätt spara massor av tid. Kanske är de på gott humör och nöjer sig med en kyss eller hjälp med förökningen. Tänkt dig en desperat törstig och hungrig äventyrare vilse i bergen. Dö svältdöden eller???

Hoppas jag inte gav någon elak SL några idéér nu :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om vi tänker oss att fågelkvinnorna är intelligenta varelser borde de således ha ett språk som de både kommunicerar sig emellan med och med andra talande. Vilket är då detta?

Möjligtvis ett eget språk, eller snarare egna beroende på kultur och liknade, men detta gör det svårt för andra icke-fågelkvinnor att tala med dem vare sig det rör sig om annorlunda älskog eller handel av mer avancerad sort än den som beskrivs i Trakorien-modulen (mycket enkel byteshandel). Kan det då vara så att många/vissa fågelkvinnor lär sig språk från de män de lockar eller fångar till sig och sen gör detta till sin flocks egna?

...och för att sen göra det lite interesantare kan vi kanske låta detta språk bli heligt för fågelkvinnoflocken och att de då inte vill ta till sig nya män som talar detta, något som vidare inte bara gör tillfångatagna RPs språkfärdigheter relevanta men även att flockar av fågelkvinnor ofta flyttar sig för att hitta nya män med nytt språk och förklarar varför de (som sirener?) gärna bebor kustområden med sjöfarare av många nationaliteter?
Starkiller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-11 11:51

Inlägg av Starkiller »

Deras språk borde vara väldigt varierande från flock till flock beroende på var de har sitt revir.

Jag tänkte mig dem i flockar som lever i stora revir. Då de kan flyga så kan dessa revir vara enorma.

Flockar som fått sitt bo förstört blir kringresande skränande flockar som flyger land och rike runt och bara jävlas med allt och alla = nidbilden av harpyorna när i själva verket harpyorna är ganska fredliga men jobbiga.

Har sitt bo kvar = ganska fredliga och går att förhandla med.
Förlorat sitt bo = Griniga haggor som flyger land och rike runt och stökar, vandaliserar, stjäl och är allmänt odrägliga.

Birkebeinares förslag med språken går ju att baka in som ett beteende hos de nomadiska harpyorna som förlorat sitt bo.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bifall!

Roligt att ett monster(?) som harpyorna faktiskt kan ges lite frisk bakgrund.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Harpyor

Inlägg av LoveFiction »

Vill minnas att i äventyret Dåligt Vatten (Sinkadus) så använder Harpyor kastspjut, lever i grupp / flock och är väldigt ilskna på de äventyrare som försöker beröva dem / inkräkta på deras nya mat: ett valkadaver tappat i en krater av en fågel Rock. :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Harpyor/Fågelkvinnor

Inlägg av skaraborgarn »

Harpyror kanske inte behöver någon "man"?
Det handlar om självbefruktelse
De får ägg när de är tillräckligt gamla och äggen, en eller två kläcks och så kommer en nästintill identiskt med sin mor harpyra.
Harpyror förökar sig en eller två gånger i sitt liv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Harpyor/Fågelkvinnor

Inlägg av Mikael »

Inte så förtjust i tanken att de behöver människomän för att föröka sig. Det kan sirenerna få ha som nödlösning när havsmän och havsalver tryter.

Alternativ kan vara:
- Tvekönade, byter kön (men inte nödvändigtvis utseende) senare i livet.
- Kön är en aspubran konstruktion, vem behöver det när två harpyor kan få ägg ihop ändå. Problemet är att finna den rätta.
- En harpya som bli av viss ålder dör eller dödas av de sina och inuti den sönderfallande kroppen finns det två ägg.
- Detta är legendariska varelser av misstänkt magiskt ursprung, de får inte ungar - de föds fullt vuxna ur mäktiga flockars träckavlagringar.

Oavsett alternativ tycks det mig som ingen kan ha överlevt efter att ha fått veta sanningen.
Skriv svar