Shagul

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Shagul

Inlägg av Brior »

Freke Räihä har skrivit en litteraturvetenskaplig uppsats vid Linköpings universitet om Shagul och Melealina i Konfluxserien. Jag har kommenterat den på min blogg: http://erik-granstrom.blogspot.com/.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mycket underhållande måste jag säga :) Kul
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Måste läsas vid tillfälle. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Interessant läsning! :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Vet inte om jag tidigare länkat till min nuvarande modellbild för Shagul, en återskapad egyptisk mumie.

Det lustiga var att jag tyckte att prästen Hannas (Michael Shaeffer) i denna scen från Jesus Christ Superstar (versionen från år 2000) skulle kunna platsa som Shagul. Han är lite för mesig och har inte den där grymma karisman som mumien utstrålar, men annars gillar jag den skärande rösten. I den nuvarande boken uppträder en niofingrad klon av Shagul som är lite mer ungdomlig och rebellisk - Shagul light skulle man kunna säga. Malkovich skulle förstås gå bra också om han inte redan hade besudlat sig i Eragon ...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Nice. Fast med skägg då eller? Är det bara jag som inbillat mig det kanske :P
besudlat sig i Eragon
Verkligen under hans värdighet. Hur kunde han sjunka så lågt kan man undra? Kris i kassan månne :wink:

Jag skulle annars rösta på Anthony Hopkins som Shagul :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror du visat mumiebilden tidigare, antingen här eller på svavelvinterforumet. Oavsett så är den grym!
Jag får känslan av att ögonen när som helst öppnas och att Shagul skall fästa blicken i mig...

Den skärande rösten i ljudklippet gav förresten ytterligare en dimension till trollkarlen, lite oväntat men jag gillade. :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

leinder skrev:Nice. Fast med skägg då eller? Är det bara jag som inbillat mig det kanske
Du har bara inbillat dig.

Spydigheter åsido: jag tänker mig personligen Shagul lika hårlös som mumien. Karisman och självklarheten i utspelet är givet. Min första Shagulmodell (för romanen alltså) var och är fortfarande Marlon Brando i Apocalypse now - också en mycket bra bild. Detta klipp kunde föreställa den äldste Shagulklonen - den som skapade alla de andra. I slutet på romanen Svavelvinter så stannar Robur Rödvad kvar i Arhem. Tänk er att han fångas av Crurerna och förs inför Shagul i ungefär den länkade filmscenen. Det skulle bli en fantasyfilm för vuxna som heter duga!

Ett bonus i sammanhanget är kopplingen mellan filmen Apocalypse now och dikten "The Hollow Men" av TS Eliot. Överste Kurtz (Brando) läser i filmen ur Eliots dikt för sin fånge. Jag citerar samma dikt i Svavelvinter i scenen vid dödsrikets flod - beskrivningen av floden och de döda har också hämtats från dikten. Filmen Apocalypse Now bygger vidare på romanen "Mörkrets hjärta" av Joseph Conrad. Filmens överste Kurtz och romanens Mr Kurtz viskar båda: "The Horror, the Horror!" när de dör. TS Eliot inleder dikten "The Hollow Men" med ett citat från Mörkrets hjärta: "Mistah Kurtz - he dead!"

Vad finns mer att tillägga än att inget sker av en slump när konfluxen närmar sig!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Du har bara inbillat dig
Hade nog det. hehe
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Men det ser faktiskt ut som skägg på Shagul i oraklets 4 ögon på s 79. Hade ju för mig att jag sett det på någon bild :wink:

Men det är nya förbättrade Shagul vi har med nu. Tycker han är charmigare hår och skägglös faktiskt :lol:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

leinder skrev:Men det ser faktiskt ut som skägg på Shagul i oraklets 4 ögon på s 79. Hade ju för mig att jag sett det på någon bild :wink:

Men det är nya förbättrade Shagul vi har med nu. Tycker han är charmigare hår och skägglös faktiskt :lol:
Du har helt rätt. Jag kom också ihåg den bilden men har aldrig tyckt om den och den förmedlar inte alls rätt personlighet såsom Shagul har utvecklats. Låt oss välja mumien och hans gelikar!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Brior skrev:
leinder skrev:Men det ser faktiskt ut som skägg på Shagul i oraklets 4 ögon på s 79. Hade ju för mig att jag sett det på någon bild :wink:

Men det är nya förbättrade Shagul vi har med nu. Tycker han är charmigare hår och skägglös faktiskt :lol:
Du har helt rätt. Jag kom också ihåg den bilden men har aldrig tyckt om den och den förmedlar inte alls rätt personlighet såsom Shagul har utvecklats. Låt oss välja mumien och hans gelikar!
Den senare är klart bättre :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Nu när jag skriver om Shagul för hundra år sedan så känns det naturligt att detta är "nutidens" Shagul.

Medan den skallige mannen i videoklippet då är den yngre lite tunnare Shagul.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Likheten mellan de två är i alla fall slående!

/Baldyr
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Shagul

Inlägg av skaraborgarn »

Läst första delen av Svavelvinter och läst spelet också. Men varför mördar Shagul sina egna? :?
Skriv svar