Vicotnik Ärkemagikern

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av leinder »

Kommer läggas upp fakta och berättelser om och runt Nidlands härskare Vicotnic
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vicotnic
Vicotnic är akrogaliska för ärkemagiker, eller arkaermagiker. Namnet gavs till en skapelse som innan detta namn gjort sig känd som Jachul. Jachul studerade magiska flöden och kroppskontroll med den legendariske Treh´al Kash under 200 år. Duon var under denna tiden mycket välkända magiker och forskade i nya magiska flöden med stor framgång.
Vicotnic som han nu så passande kallades förådde och mördade sin forne mästare och försvann utan spår för att några år senare dyka upp i Lasutyp i Ereb.

Vicotnic som är över 12000 år gammal och tidigare lurat gudar och andra mäktiga väsen hade inga större problem att ta över makten i detta splittrade och kaotiska land. Vicotnic har aldrig varit en skicklig talare eller politiker utan använder sig av rå magisk kraft och hot för att ta makten.

Vad driver då denna varelse som nog kan ses som den mäktigaste varelse på Ereb och kanske på Altor? Jo det han suktat efter och arbetat för under alla dessa tusen år; gudastatus! Vicotnic trånar efter sin plats bland de eviga och inget pris är för stort för att uppnå detta.
Han vet att han inte har sin like att möta på Altor men vet att han inte kan ta för lång tid på sig för att nå sitt mål ty gudarna har inte glömt hans tidigare svek och söker åter att fängsla honom.
Så det är en ängslig men självsäker Vicotnic som håller tronen i Nidland.

Vicotnics utseende har varierat under alla år men uppträder nu som en kort tämligen satt man med kraftig skäggväxt. Han klär sig normalt i vanlig svart kåpa utan besmyckning när han rör sig i Khaanikels palats där han tillbringar all sin tid när han inte är i Laabratriet.

Vicotnics plan är nu att lägga Altor under sig för att röja undan allt motstånd och utrota alverna som han av någon anledning hatar lika mycket som han fruktar dem . Han vill nedkämpa eller konvertera alla magiker och försvaga gudarna genom att helt enkelt lägga deras kyrkor, lärjungar, tempel och heliga platser i ruin och glömska.

Vicotnic behärskar samtliga magiflöden som är kända och utöver detta även hans egna1 mörkermagi
som gör honom till en synes ostoppbar vilja. Han förlitar sig helt och hållet på sin överlägsenhet och fruktar få. Hans styrka är hans svaghet då hans magiska krafter skuggas av månförmörkelse då Luna är källan till hans krafter. Denna hemlighet känner ingen mer till än Vicotnic själv och hans 20 dommare.

(Pilottext) Är under arbete :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

När jag ser tillbaka i texten ser jag att det är tämligen oorganiserat och jag ska sortera upp detta bättre i grupperingar i typ Vicotnics agenda och mål, hans utseende och uppträdande och dyl mer i ordning.
fy på mig :oops:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fick vi någon fortsättning?
Heter han inte Vicotnik?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fick vi någon fortsättning?
Jag har riktigt goda nyheter. Har hittat en riktigt duktig kille som ska fixa persongalleriet och vi börjar med huvudpersonen; Vic :twisted:

Jag är riktigt taggad!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Heter han inte Vicotnik?
:oops: Naturligtvis är det Vicotnik
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag ändrar trådens namn till Vicotnik Ärkemagikern...
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Jag ändrar trådens namn till Vicotnik Ärkemagikern...
Thanx Birke
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Var det inte någon som skrev Vicotniks historia någonstans? Hade för mig att Birke skrev en sammanställning?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske det? Skall leta...
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av Gabriel »

Har för mig att han hette Jacul och först märktes av på Yndar ca 7000 år innan den Nidlänska Reningen inträffar, eller 5000 år. I alla fall var det ofantligt länge sedan, ca då Alverna skapades?

Han kan därför inte ha varit en människa från början utan något sorts väsen. Man kanske kan spekulera i vad han var ursprungligen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av birkebeineren »

Vicotniks första existens var som "varelsen" Grahë från tiden innan Gudarnas Vrede (han ges faktisk en exakt ålder i äventyret "Slutstriden" vill jag minnas…). Efter diverse händelser under namnet/skepnaden Jachul fångas han i staden Densel (i nuvarande Nidland) i femtusen år. Ca 2600 fO (alt. 2800 fO) frigör han sig och under namnet Margyl tar han kontroll över Dûmak-folket i Akrogals indre och leder dem till Yndar. Härifrån försvinner han 600 fO (alt 800 fO). Årtalen är tagna från källorna (även om dessa är lite oklara på vissa punkter) och händelserna är utvecklat av Snibben och Adragoor här på forumet.

Wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... s_historia

Det ursprungliga ursprunget till Grahë är dock öppet för spekulation...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av birkebeineren »

Ungefär så här kan Viconiks historia se ut. Den äldsta delen, däribland hans exakta ålder, kan kanske diskuteras men alla detaljer är från Nidländska Reningen. Undantaget är hur jag skiljt på Margyls försvinnande från Yndar och Tredje konfluxen. Det står inget i källorna om att det är Margyl slempukarna fördriver från Yndar utan bara att det är margylernas makt som bryts vid tiden för Tredje konfluxen 599-598 fO. Jag tänker att Margyl försvinner tidigare i historien och att detta hänger samman med att margylerna enligt EA-boxen fördrivs från Furgia 800 fO, alltså innan konfluxen. På så vis kan vi också särskilja crurerna och Krau-kis förflyttning från Margyl och Vicotnik. Båda hänger dock samman med Yndar och med den ondska som finns i själva grunden här enligt diskussioner på forumet.

En fråga som vi dock borde kunna reda ut utan att gå in på den mest grundläggande metafysiken är vem magikern Treh´al Kash var?
  • 11843 fO
    Existensen Grahë föds som en av de första varelser på Altor.

    Ca 9000 fO
    Grahë träder fram efter Gudarnas Vrede under namnet Jachul. Han grundar staden Densel på platsen för Altors största maginod.

    Ca 7800 fO
    Jachul fängslas av Gudarna under Densel.

    Ca 2800 fO
    Jachul undslipper sitt fängelse och tar sig namnet Margyl. Han tar kontroll över det primitiva dûmak-folket från Akrogal och blir deras gud. Margylerna, som folket nu kallar sig, färdas till Yndar och grundar vad som kommer bli ett ondskefullt imperium.

    Ca 800 fO
    Margyl försvinner under oklara omständigheter från Altor. Gudarna verkar återigen ha fängslat honom. Yndar skakas av inre stridigheter i tomrummet som uppstår men det onda styret fortsätter. Furgia lyckas dock frigöra sig från margylerna.

    599-598 fO
    I efterdyningarna av Tredje konfluxen faller margylernas rike samman. Befolkningen äts upp av slempuker och huvudstaden Krau-ki flyttas från Yndars yta. Margyl själv har inget med undergången att göra då han är borta från Altor. Det fanns annan ondska på Yndar.


    Ca 200 eO
    Margyl frigör sig efter nästan tusen år. Tillsammans med magikern Treh´al Kash utvecklar han sin mörka magi vidare. Margyl kallar sig nu Vicotnik.

    Ca 400 eO
    Vicotnik dödar Treh´al Kash och träder fram som Ärkemagiker.

    468 eO
    Vicotnik korsar Demontungan och går in i Lhassu där han tar över makten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av birkebeineren »

Diskussion om Vicotnik-Margyl samt crurerna och Krau ki finns här:

viewtopic.php?p=20468#p20468
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vicotnik Ärkemagikern

Inlägg av skaraborgarn »

Har denne herre något samröre med Häxmästaren i Svarta tornet?
Skriv svar