Karkioner

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Snibben skrev:Är då Onaquier en spegelbild av Karkioener.
Jag var inne på något liknande själv... Kan det finnas någon koppling, tro?

/Baldyr
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

onaqui i jämförelse med karkionen

Inlägg av LoveFiction »

Baldyr skrev:
Snibben skrev:Är då Onaquier en spegelbild av Karkioener.
Jag var inne på något liknande själv... Kan det finnas någon koppling, tro?

/Baldyr

Enligt Monsterboxen så är Onaqui:
1) Mycket skrämmande
2) Lever i tropiska djungler
3) okänt varifrån de kommer och vad de gör i vår värld
4) upp till 2,5 meter långa med humanoid kropp, (stora) klor på händer och fötter, försedda med fladdermusvingar och -huvud med stora håriga öron, små vassa tänder i munnen och ett platt tryne
5) Intelligenta och ondskefulla (INT 3T6+2, eller 2T6+6)
6) köttätare med försmak för människohjärtan och drar sig inte för att anfalla (så stora byten som) människor
7) ofta kunniga i Elementarmagi & Nekromanti (för vanliga farlig och svår kombination av Ordning och Liv)
8) Mycket sällsynta, uppträder normalt ensamma, möjligtvis med några zombier och skelett (eller en golem / elementar?)
9) skickliga på att ta sig fram mycket tyst, men deras hjärtan slår med ett starkt bultande ljud som kan höras inom 15 meter med ett lyckat Lyssna eller Upptäcka fara (om onaquin är en fara för just den individen?)
10) Upplöses i ett stinkande rökmoln när de dör (?!)
11) tar bara halv skada av vanliga vapen
12) tar normal skada av magiska vapen, vapen av jade och av magi
13) förmögna att orientera sig på samma sätt som vanliga fladdermöss med sonar - kan dock inte användas samtidigt som formandet av besvärjelser, så mer en förmåga än ett vanligt sinne

---

Av detta verkar de helt annorlunda än karkioner ^.o
Som ju som bekant:
1) Flydde hit då deras egen värld förintades för tusentals år sedan
2) har gyllene päls, ungefär som ett lejon, men med ett ansikte som snarare liknar en panters
3) är korta
4) har hårlösa vingar - där det räcker med en enda liten reva för att förlora flygförmågan helt
5) är dock rovvarelser även de, men mycket vänliga och toleranta
6) vet om att de inte hör till denna världen och både visar och förväntar sig respekt
7) lär sig det mesta utantill - eftersom de inte kan bära med sig så många böcker när de flyger ^.o
8) Karkionernas eget gemensamma språk är mycket särpräglat och liksom Tellus kinesiska tonbaserat, så att det tonfall eller den tonhöjd en stavelse har avgör dess betydelse (och kan bland annat användas för att uttrycka olika företeelsers inbördes relation med mycket bättre precision än något mänskligt språk - är de relationsfetishister? ^^)
9) Karkioner hatar alltid onaquis - en relation som inte nämns från onaquis håll ^.o
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har Onaquier samhällen eller liknande där de lär varandra trollformler eller hur sprids denna kunskap vidare dem emellan?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

gtjorgo skrev:Har Onaquier samhällen eller liknande där de lär varandra trollformler eller hur sprids denna kunskap vidare dem emellan?

Jag såg inget om detta i texterna, så jag skulle tro föräldrar till barn.
Likaså löd texten 'några besvärjelser' från vardera skolan, så jag undrar om de kanske ligger närmare demoner i det avseende att de inte behöver följa magiskolornas begränsningar (vilket jag personligen tycker skulle vara riktigt intressant), utan -enbart- kan lära sig Elementarmagiska och Nekromantiska besvärjelser, men helt valfritt vilka (som de får tag i lärare till).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Karkioner

Inlägg av Fafnir »

Karkionen i Marsklandet heter Gandimon Dyhn Jambokivar och har funnits i vår värld ett par tusen år.

marsklandet s.30-32
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar