Karkioner

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Att karkioner behärskar det låga språket tycker jag passar bra till deras sällsynthet och världsfrämmande sätt.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Altor är ett nytt hem. Det är inte ens säkert att karkioner i andra världar ser lika dana ut.
Oh, vilken spännande tanke! Några förslag på varför de ser ut som de gör i Altor? (Förmodligen är det en förutsättning att det finns pantrar och fladdermöss här, liksom humanoider. Kanske fick de ursprungliga flyktingarna sin form i mötet med en kaklun?)
/Baldyr
Kanske förde tidiga karkioner för mycket länge sedan in runorna* för "kattlikhet" och "fladdermusvingar" i Altor, medvetet eller omedvetet, kanske som en Kaklun-liknande smitta? Detta förutsätter då min kaklunversion där varelserna samlar ihop något och sedan sprider det på annan plats.

*Observera att "runor" här används bara som benämning för tecken på det Höga språket. Det höga språket kan formuleras på många sätt: skrivtecken, musik, vävda bilder, ord, sånger eller kanske som ... gener. Huvudtanken är att det höga språket via någon slags tecken förmedlar ett språk som är verkligare än verkligheten - mallar för skapelsen.

Karkionerna behärskar alltså inte det höga språket utan förmedlar det bara.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Kanske förde tidiga karkioner för mycket länge sedan in runorna* för "kattlikhet" och "fladdermusvingar" i Altor, medvetet eller omedvetet, kanske som en Kaklun-liknande smitta?
Så karkionerna, i sin ursprungliga skepnad och fason i sitt eget universum, var som en slags kakluner då? Fast de tvingades till en mera bestämd form när de flydde till andra verkligheter. Med sig hade de bagage i form av egenskaper som de tog med sig och spred i de världar dit de kom. (De saknar ju själva andra egenskaper, så som könlig förökning.) Fast de har inte "spridit" sin kattlikhet och fladdermusvingelikhet till andra varelser, väl?
Brior skrev:Detta förutsätter då min kaklunversion där varelserna samlar ihop något och sedan sprider det på annan plats.
Att kaklunerna även sprider sitt innehåll kan ju vara en bieffekt som visat sig vara synnerligen användbar ur skapargudarnas synvinkel. Kaklunerna själva bara är, och deras "funktion" ter sig slumpmässig för alla inklusive kaklunerna själva. Mitt förslag till tolkning för projektets del, alltså.
Brior skrev:Karkionerna behärskar alltså inte det höga språket utan förmedlar det bara.
Frågan är om inte karkionerna i själva verket förmedlar något mera på det höga språket, i så fall. Fast de behöver ju inte vara medvetna om det själva, jfr kaklunerna ovan. Det skulle kunna vara något så flummigt som tolerans, eller en princip som "insikt". Det höga språket skulle alltså även kunna vara konkreta handlingar, vars handlingsmönster inte ens karkionerna själva kan uttyda.

I mitt eget fall har en karkion alltså utfört en högst privat pilgrimsfärd till ett heligt berg i ett fjärran land. Utan att ana det själv (eller?) ger man indirekt upphov till en sekt, som i sin tur inspirerar till skapandet av en munkstat. Denna munkstat "råkar" befinna sig ett geografiskt stenkast ifrån den punkt där Den femte konfluxen kommer att äga rum nästan 700 år senare. Ur gudarnas synvinkel existerar inga sammanträffanden, utan de kan se det höga språket i aktion även när det tar sig uttryck i form av handlingar eller händelseförlopp.

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen tycker jag karkioner är häftiga nog som de är utan kakluner. Jag tror också att fladdermusvingar och panter fanns i Altor innan karkionerna anlände då detta skedde för endast några tusen år sedan. (Annars gillar jag Briors tanke att de smittats (eller varför inte accepterat att bli bärare av) av runorna för fladdermusvingar och panter vilka de förde in i Altor.)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
Brior skrev:Kanske förde tidiga karkioner för mycket länge sedan in runorna* för "kattlikhet" och "fladdermusvingar" i Altor, medvetet eller omedvetet, kanske som en Kaklun-liknande smitta?
Så karkionerna, i sin ursprungliga skepnad och fason i sitt eget universum, var som en slags kakluner då? Fast de tvingades till en mera bestämd form när de flydde till andra verkligheter. Med sig hade de bagage i form av egenskaper som de tog med sig och spred i de världar dit de kom. (De saknar ju själva andra egenskaper, så som könlig förökning.) Fast de har inte "spridit" sin kattlikhet och fladdermusvingelikhet till andra varelser, väl?
Jag menade inte att karkioner ÄR kakluner utan en egen art men att de avsiktligt eller oavsiktligt smittat varelser i Altor med några karaktärdrag som i sin tur hade förmedlats av kakluner och som fortfarande behållit något av sin virulens.
Baldyr skrev:Att kaklunerna även sprider sitt innehåll kan ju vara en bieffekt som visat sig vara synnerligen användbar ur skapargudarnas synvinkel. Kaklunerna själva bara är, och deras "funktion" ter sig slumpmässig för alla inklusive kaklunerna själva. Mitt förslag till tolkning för projektets del, alltså.
Precis så menar jag. Kaklunerna har ingen aning om sin användning utan bara är. Ingen vet om de skapades för ändamålet eller bara upptäcktes som användbara verktyg. Det coola med kakluner är i min mening att de är lika snälla som Barbapappa och fyller en viktig funktion men att alla ser dem som vämjeliga demoner.
Mikael skrev:Personligen tycker jag karkioner är häftiga nog som de är utan kakluner. Jag tror också att fladdermusvingar och panter fanns i Altor innan karkionerna anlände då detta skedde för endast några tusen år sedan. (Annars gillar jag Briors tanke att de smittats (eller varför inte accepterat att bli bärare av) av runorna för fladdermusvingar och panter vilka de förde in i Altor.)
Detta var som sagt bara en vild idé. Meningen var inte att bygga en kaklunsk superstruktur utan bara att karkionerna bar på en smitta när de kom. Jag förstår dock inte riktigt av din kommentar om du gillar eller ogillar idén om att karkionerna förde in vingar och pantern i Altor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Mikael skrev:Personligen tycker jag karkioner är häftiga nog som de är utan kakluner. Jag tror också att fladdermusvingar och panter fanns i Altor innan karkionerna anlände då detta skedde för endast några tusen år sedan. (Annars gillar jag Briors tanke att de smittats (eller varför inte accepterat att bli bärare av) av runorna för fladdermusvingar och panter vilka de förde in i Altor.)
Detta var som sagt bara en vild idé. Meningen var inte att bygga en kaklunsk superstruktur utan bara att karkionerna bar på en smitta när de kom. Jag förstår dock inte riktigt av din kommentar om du gillar eller ogillar idén om att karkionerna förde in vingar och pantern i Altor.
:lol: det kan jag förstå. Vad jag menade var att jag gillar din vilda idé, men att jag tror fladdermusvingar och pantrar fanns i Altor innan Karkionerna kom dit (men kanske inte?) och att den därför inte fungerade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske så att när karkionernas värld kolapsade behövde de snabbt som attans ta sig ut i multiversum och där i brådstörten när lämplig skepnad skulle ordnas inför färden valdes runorna som låg längst upp i högen för fysiskt utseende, nämligen pantern och fladdermusen? :roll:
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Kanske så att när karkionernas värld kolapsade behövde de snabbt som attans ta sig ut i multiversum och där i brådstörten när lämplig skepnad skulle ordnas inför färden valdes runorna som låg längst upp i högen för fysiskt utseende, nämligen pantern och fladdermusen? :roll:
Annars har ju olika företeelser och varelser olika skepnad i olika världar. Jämför med multimandalan och skaparpennan, eller Store Stenfar och Ebharing. Alltså kan karkionernas utseende också varit annorlunda i sin hemvärld, men omtolkades så att säga vid ankomsten till Altor. Begreppet "karkion" (på det höga språket) har alltså inte förändrats alls, utan det är den fysiska manifestationen som skiljer sig åt.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
birkebeineren skrev:Kanske så att när karkionernas värld kolapsade behövde de snabbt som attans ta sig ut i multiversum och där i brådstörten när lämplig skepnad skulle ordnas inför färden valdes runorna som låg längst upp i högen för fysiskt utseende, nämligen pantern och fladdermusen? :roll:
Annars har ju olika företeelser och varelser olika skepnad i olika världar. Jämför med multimandalan och skaparpennan, eller Store Stenfar och Ebharing. Alltså kan karkionernas utseende också varit annorlunda i sin hemvärld, men omtolkades så att säga vid ankomsten till Altor. Begreppet "karkion" (på det höga språket) har alltså inte förändrats alls, utan det är den fysiska manifestationen som skiljer sig åt.
/Baldyr
Det köper jag. Kanske pantrar och fladdermöss vice versa är konstiga i andra universa med samma runor. :shock:
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Kanske pantrar och fladdermöss vice versa är konstiga i andra universa med samma runor. :shock:
Ja, precis så. Alternativet skulle ju kunna vara att panter- och fladdermusform är ett par av de "arketyper" du skriver om i Kristalltjuren (sid 35). Därmed kan karkionerna lika gärna haft samma form i sin egen verklighet.

Jag vet inte om det spelar så stor roll, oavsett. Inte ens karkionerna lär vara medvetna om eventuella skillnader. Fast visst är det spännande att spekulera...

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra lösning! :D
Låga språket låter också naturligt för karkioner att kunna (kan förresten inte alla detta?), men de har ändå ett eget språk också samt lär sig lokala språk.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Bra lösning! :D
Låga språket låter också naturligt för karkioner att kunna (kan förresten inte alla detta?)
Jag tänker mig att alla använder det låga språket såtillvida att det är den komponent som gör att folk överhuvud taget kan kommunicera även om de inte har samma språk. Få kan dock använda det låga språket medvetet eller vet ens att det finns utan det ligger som bas i alla språk.

Man kunde alltså tänka sig att karkioner har förmågan att kommunicera enkelt med alla språkanvändande varelser genom att de medvetet behärskar det låga språket. Kanske kräver det en speciell förmåga som gör att man intuitivt förstår hur en viss varelse formulerar språkens gemensamma grund. Har man inte förmågan så ser man helt enkelt ingen gemensam nämnare trots att den finns där. Varelser uppfattar att karkionen talar deras språk till dem men det märkliga är att en annan varelse med annorlunda språk skulle uppfatta att karkionen samtidigt talar deras språk trots att språken är helt olika.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

coolt 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Man kunde alltså tänka sig att karkioner har förmågan att kommunicera enkelt med alla språkanvändande varelser genom att de medvetet behärskar det låga språket. Kanske kräver det en speciell förmåga som gör att man intuitivt förstår hur en viss varelse formulerar språkens gemensamma grund. Har man inte förmågan så ser man helt enkelt ingen gemensam nämnare trots att den finns där. Varelser uppfattar att karkionen talar deras språk till dem men det märkliga är att en annan varelse med annorlunda språk skulle uppfatta att karkionen samtidigt talar deras språk trots att språken är helt olika.
Så tycker jag att vi säger! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Är då Onaquier en spegelbild av Karkioener. Den mäktiga rasen som flydde sitt universum men splittrades upp i två delar - den onda och goda?
Skriv svar