Onaqui

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Jag är av typen att jag gillar att ge logiska förklaringar till mystiska varelser/händelser, och i det här fallet blir det evolutionen av Onaquier som gäller, att hitta deras ursprung som förklar vad dom är för slags varlser vi ser idag.

Jag gillar iden med den föreslagna fortplantningen, att dom uppstår som cancersvulster, men samtidigt så uppstår en hel rad logiska problem med det. Det blir aldrig blandning av DNA då, och alltså ingen evolution. Utan evolution, hur har dom hamnat i det stadiet dom är nu? Uppstod dom genom magi?

Dom kommer visserligen från en värld vi vet befolkas av Karkioner, som är väl bevandrade in magi, och kan ha gett Onaquier deras födelse. Om det var som tjänstedjur i början, men dom blev för illvilliga, eller bara fick en för stark egen vilja. Kanske som ett misslyckat expriment i Kaosmagi, eller som ett expriment att slå samman två "vanliga" djurarter?

Om detta är förklaringen så har vi också en bra förklaring till deras hjärtslag, att det var något som Karkionerna såg till för att kunna hålla koll på dom (tänk en inbyggd ko-bjällra).
Själv så tycker jag inte riktigt om den vägen att gå. Det är lite att ta en genväg. Magi kan förklara allt.

Vi kan samtidigt inte gå den fullt biologiska vägen, eftersom är blockerad rent evolutionsmässigt.

Jag vill gå en mittenväg. Kan det vara så att Onaquier skapades av en Karkion som blivit korrumperad, och var svart i sitt hjärta. När han väl dog, så var ondskan han bar så stark att den inte kunde dö med honom, och i skuggan i hans hjärta föddes den första Onquin.
Det skulle kunna ge oss förklaringar till de teorier som nu stundas.
Onaquier föds genom att växa som ondskan i en Onaquis hjärta. Eftersom denna ondska är så grym, dunkar deras hjärta hårt, och ljudligt. När denna ondska växer sig så stark att den är på väg att brista, bryter sig den nya Onaquin ut, och den gamla dör. Det är av detta skäl även som deras favoritföda är hjärtat hos andra varelser.
Magin som Onaquier besitter är nedärvda från sinnelaget av denna första Karkion, som med ondska lärde sig att behärska nekromantin. Som tur är dog den största ondskan med honom, men det som föddes i hans hjärta var en del av honom, och hade kunskap om en del av den magi han kunde.

Mitt förslag är alltså att Onaquier ska inte vara annat än en förkroppsligad skugga av ondska i en korrumperad Karkion, död sedan hundratusentals år.
Jag skulle också vilja tillägga att det är troligen att det ibland föds två stycken Onqier utav en. Rent logiskt är detta för att undvika en minskad population av dom. Vilka villkor som måste uppfyllas för detta skulle kunna var att ju mer ondskefull en Onaqui är, ju fler kommer födas från hans hjärta när ondskan till slut växer sig så stark att han inte kan behärska den längre och de nya springer till liv genom hans dödsdom.

Ledsen Fafnir om jag skriver för sakligt och fackligt. Jag är dålig på skönlitteratur, men jag älskar att tänka ut sådana här saker. :)
Vänligen ignorera detta om det är för "vetenskapligt", eller går för långt i att ta bort mystiken hos Onaquierna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar förslaget. Första födelsen skedde dock som mest för 9000 år sedan skulle jag säga, hellre senare. Konflux nr 1 var för 10 000 år sedan.
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Jovisst, tiden var egentligen bara tillhyggad av mig. Hade ingen direkt tanke bakom den, och vilken tid som helst passar så länge det inte är för nära inpå.

Jag tänkte dock att första konfluxen var väl när gudarna bestämde sig för att deras dåvarande skapelser hade blivit till styggelser på Altor, och ville börja om?
Karkioner började omskrivas först för 1500 år sedan, och vi vet att dom (samt Onaquier) kom hit från en annan värld, så dom tidiga konfluxerna drabbade troligtvist inte dom. Därav är deras historia, mer eller mindre helt oskriven, och obestämd i årtal, vilket också ger Onaquierna en helt "fri" tidslinje fram tills att dom dök upp i Ereb Altor.

Det är dock om Onaquier skapades på Karkionernas hemvärld, eller om dom skapades på Ereb Altor efter Karkionernas emigration då deras hemvärld förstördes. Isånt fall så kan Onaquierna inte vara mer än 1500-2000 år gamla.
När jag tänker efter så funkar nästan det bättre faktiskt. Att en Karkion blev så påverkad av förstörelsen av deras hemländer att han blev så sorgsen och att den sorgen sedan byttes ut mot ilska, och sedan mot ren ondska.

Kan visserligen vara smart att "binda" dom till konfluxerna iaf, eftersom man kan hantera dom i den kända historien bättre då, men jag ville bara visa att dom behöver inte ha haft samma tidslinje som varelser i Ereb Altor har.
Eftersom dom härstammar från en annan hemvist så har vi fritt spelrum med deras tidslinje.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om karkioner sådana varelser som färdas mellan olika delar av allvärlden och endast tidvis besöker Altor gör de det kanske delvis av dåligt samvete för den ondska deras släkte vid sitt första besök släppte loss i denna envärld?

I den magillerska hertigen av Idarozmacils bibliotek som hyser en av västra Erebs största samling erdirska bronsrullar (sju stycken, Bibliotekt i Pendon har jämförelsevis bara sex) nämner en av dessa onaquier och det i ett sammanhang som genom översättningar från alviska skrifter direkt kan kopplas till händelser 2000 år tillbaka i tid. Inte mycket att gå på men alvskrifter anses av åtminstone Erebs lärde vara lika med det närmaste man kommer sanningen. Sen vet vi ju inte vad som kanske kan dölja sig i en av de andra bronsrullarna då bara två är avlästa. Den idarozmacilska gammelhertiginnan har på ålderns höst satt sig före att öppna flera och jobbar nu utifrån en teori som bygger på dvärgslipade glaslinser, mokha och spelverket från en trakorisk artillerigalbalon. Man kan bara hoppas! :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:D Jag föreslår att det skedde vid någon av de urgamla ziguraterna i Morginnerdjungelns djup.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Onaqui

Inlägg av skaraborgarn »

Om onaquin har egenskapen Karisma om än väldigt lågt samt räknas till folkslagen och inte monstren eller djuren i Monsterboken då borde man väl kunna ha en onaqui som rollperson?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Onaqui

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-02-13 14:59 Om onaquin har egenskapen Karisma om än väldigt lågt samt räknas till folkslagen och inte monstren eller djuren i Monsterboken då borde man väl kunna ha en onaqui som rollperson?
Jag skulle nog köra på Monsterboxens variant där de räknas som legendariska varelser utan KAR. En onaqui som RP? Det skulle vara en väldigt dryg spelare isåfall. En sådan spelare som envisas med att vara t ex kentaur även om RPn inte ens kan gå i en spiraltrappa/klättra uppför ett rep, lämnar hästskit på grevens gillesalsgolv eller vägrar gå ned i kultisternas underjordiska tempel.

Hur skulle onaquin kunna snacka med kartprånglaren på värdshuset utan att bli jagad av bybor med högafflar och facklor? Hur skulle någon komma på att anlita onaquin för att rädda prinsessan? Nej, den gör väl sig bättre som ett hemskt monster (men så sällan använt på grund av brist på djungler i officiella äventyr), med äckligt bultande hjärta och en drös zombies som anhang?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Onaqui

Inlägg av skaraborgarn »

Får spela lite ond.
Testa svartfolk nekromantiker, skatteindrivare, häxjägare och andra mesiga typer.
I en Sinkadus artikel kan man ju som RP har en sfinx så detta är väl lika bra?
Skriv svar