Zot!

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Zot!

Inlägg av lawisendro »

Vad är detta forum om vi inte har en tråd ang. allas våran favoritmagiker Zot? Jag tror mig ha hört att han numera dragit sig tillbaka och ugglar i Krilloan, men är inte helt hundra, jag tror han nämns i flera böcker, men vilka e med på att bygga ut honom m. ett personsporträtt? :lol:
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2422
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag kan inget om honom men vill gärna höra mer ;)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Zot, sammanställning =)

Inlägg av LoveFiction »

DoD '87, sid 39:
Självmordsattack med magi
Exempel: Trollkarlen Zot har 4 kraftpoäng kvar och har en normal PSY på 10 (!). Läget är desperat, och den ädelmodige Zot beslutar att ge sitt liv för att förinta ondskan och rädda sina kamrater. Han kan då maximalt lägga en formel som kräver 9 KRA, vilket innebär att han hamnar på -5 KRA. Zot dör, men ger kanske sina vänner en chans att klara sig.

Misslyckades Zot med sitt försök? ^.o

DoD '87, sid 46:
MOTSTÅNDSKRAFT (F)
Exempel: Zot träffas under en och samma SR av ett anfall från en Salamander som gör 5 poäng i skada, en 7 poängs FROST och drakflammor (!) som gör ytterligare 10 (?) poängs skada. Totalt skulle alltså Zot förlora 22 KP. Men om Zot skyddas av en tredje gradens MOTSTÅNDSKRAFT blir var och en av de tre skadorna 3 poäng mindre, och Zot förlorar endast (!) 13 KP.

Aj! ^^

DoD '87, sid 47:
VARSEBLIVNING
Exempel: Zot lägger en andra gradens VARSEBLIVNING. Han kan då ta reda på riktningen till exempelvis de två närmaste fällorna.

Då behärskar han åtminstone den (och MOTSTÅNDSKRAFT ovan?).

EDD, sid 7:
Christer slår fram en RP. En människa.
STY 9 FYS 12 SMI 18 (!) INT 18 PSY 15 KAR 11 STO 14.
RP är högerhänt och får namnet Zot. 'Dun-dun-dun-duh!'

Zots föräldrar är självägande bönder. ('Hög medelklass DoD '91.

Från start av spel är Zot av mogen ålder, resultatet blir 29 år.

Zot är trollkarl, passande med hög INT och PSY. Zot lyckades med antagningsprovet till en magiakademi. (sid 11, EDD)

EDD, Sid 12
Zot är magiker inom Animistskolan, han har FV 12 från start.

Zots livsmål är Frihet, Kunskap och Naturvän.

Zot har långt nötbrunt hår och begynnande flint, slokmustasch, bruna ögon och normal röst.


Det är allt jag hittade i de tidigare böckerna i alla fall ^^
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2422
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Man får säga att Christer hade en bra dag då han slog fram Zot!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Finns väl lite info i Krilloan också?
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Jag vet att det var längesedan denna tråden var igång, men jag funderar...

jag tror att någonstans nämns det att Zot flyttade till Krilloan och drog sig tillbaka... jag har hört det på forumet någon annanstans tror jag.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Sinathlon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-02-24 22:52

Inlägg av Sinathlon »

Jodå Zot bor numera i krilloan, i ett torn format som en naken kvinnokropp. Han var tydligen en framgångsrik animist och äventyrare och är mycket rik. Det händer fortfarande att han ger sig ut på äventyr då och då, även om han egentligen dragit sej tillbaka. En förebild så god som någon.

Han finns inte beskriven som SLP i krilloan boxen, men beskrivs kort i beskrivningen av hans torn på sidan 63 i kampanjboken.
Skriv svar