Flygdjur

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Flygdjur

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2021-03-11 04:19 :idea: Vid närmare eftertanke kanske vi borde separera en del av den specifika information som beskriver Azkaberah till en egen artikel om detta mycket intressanta folk. :?:
Det låter som en bra idé.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Flygdjur

Inlägg av Grisodlar'n »

Kör på det. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Re:

Inlägg av birkebeineren »

Utan redigeringsfärg ser texten ut så här. Du får gärna sortera in i wikin så som du tycker bäst Albrekt. :)

Flygödla
(Pseudosphenodon volante)

Flygödlor är stora, flygande reptiler med väldigt vingspann som mestadels påträffas i Soluna och längs med den vidsträckta Drakryggen i Samkarna. Mindre populationer förekommer även i Mörkrets Berg och i Kardbergen. I likhet med gripar och hippogriffer så har det hänt att intelligenta varelser lyckats föda upp och tämja dessa flygande rovvarelser. För att kunna träna en flygödla till att acceptera en ryttare så krävs det dock att djurtränaren är ytterst skicklig och begåvad med en närmast obeveklig vilja. Att tämja en vild flygödla eller att tämja en åt någon annan ryttare är i stort sett omöjligt. Reptilen måste ha präglats på ryttaren sedan kläckningen. Detta gör att det är en extremt svår, årslång process som troligtvis bara kan motiveras av kulturella skäl. Bara att hitta ett ägg kan vara en rejäl utmaning, då ett rede oftast är beläget på en svårtillgänglig plats och skyddat av ett aggressivt flygödlepar. Ett ägg kläcks efter drygt 40 dagar.

Utseende
Flygödlans kraftiga kropp är smutsbrun, försedd med korta ben samt täckt av läderartat skinn. Den har en kroppsvikt på drygt 250 kg (ca 590 skålpund) och dess näbbliknande käft är försedd med små sylvassa tänder. Det första man dock lägger märke till hos en flygödla är de väldiga läderhudade vingarna med ett vingspann på drygt 10 meter (ca 33 fot). Vardera vinge är försedd med en fri klo, som hos vissa fladdermöss.* Det andra man garanterat lägger märke till är flygödlan oerhörda stank. Odören är såpass stickande stark att man inte har något problem att upptäcka den inom 30 meters håll. Det är okänt bland lärde varför ödlan stinker så fruktansvärt, men det finns några teorier. En populär sådan är att stanken är en slags försvarsmekanism, likt skunkens. En annan teori är att odören signalerar att flygödlan är könsmogen. Båda teorierna verkar ha visst fog då stora rovdjur verkar undvika att ta mogna flygödlor som byte och det är också känt att väldigt unga flygödleexemplar saknar den vidriga kroppsodören. Flygödlans vidriga mysk är ett effektivt medel för att repellera rovvarelser med gott luktsinne. Vätskan kan utvinnas från reptilens myskkörtlar beläget kring dess anus.

*En altorisk flygödla är kroppsligt ungefär lika stor som vår världs utdöda Quetzalcoatlus northropi, men med betydligt kortare hals och bakben.

Uppträdande
Flygödlan är primärt en asätare som letar efter sin föda under dagtid. Den har dock setts jaga ensamma däggdjur av mindre storlek. Vilda flygödlor brukar oftast sväva i cirklar likt gamar, med hjälp av termikvindar. Nätterna spenderar den högt beläget, i reden på platåer, i skrevor eller andra håligheter bland berg. Den är känd för att vara extremt aggressiv och ettrig nära sitt rede, och drar då sig inte för att anfalla humanoider eller andra större varelser.

Flygödlor i Pokti

Azkaberah-stammen som lever i södra Pokti är troligtvis de enda i Soluna som systematiskt föder upp och tränar flygödlor. Stammen har sin hemvist bland bergen öster om Al’Zindi. Det är sed bland poktiska flygödleuppfödare att avlägsna myskkörtlarna redan vid ett tidigt stadium. De mer hävdtyngda flygödleryttarna använder istället Rakhrumsalva under näsan för att bedöva luktsinnet.

Flygödleryttarna används mestadels för mindre räder mot karavaner och isolerade byar, till rekognoscering, som budbärare, skrämseltaktiker, etc. Det krävs mycket mödaför att föda upp flygödlorna, så de utgör inte en större del av Azkaberah-stammens styrkor. Däremot så spär domderandet av flygödlorna på stammens redan stora aura av mystik och makt. De sägs vara barn till Guden-Med-Tusen-Munnar, Han-Som-Vandrar-I-Kött, Al’Zindi-regionens grymma kannibalgud. Bland många av stammarna i området så ses flygödlorna som en slags dödens budbärare, en psykopomp. Att se flygödleryttarna i aktion skrämmer många vidskepliga motståndare på flykten.

Detta påverkar konflikterna i det kaosartade Pokti. Azkaberah-stammen är den dominerande runt Al’Zindi och de leds av en grupp heliga blinda män som beordrar militära aktioner enligt ett rituellt lotteri.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Flygdjur

Inlägg av Albrekt »

Sagt och gjort!

Kolla gärna Flygödla och Azkaberaher, så att allt är rätt.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Flygdjur

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. :)

Har vi tur nu så känner någon sig inspirerad till att beskriva flygödlor i Mörkrets Berg, Kardbergen eller Kamsun...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygdjur

Inlägg av Fafnir »

Var i kardbergen huserar dom? Är det ngt som både raner, jordakaerlar och palinorer riskerar stöta på?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Flygdjur

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2021-03-14 23:34 Var i kardbergen huserar dom? Är det ngt som både raner, jordakaerlar och palinorer riskerar stöta på?
Hadde inte du någon idé?
Fafnir skrev: 2011-01-03 13:48 ...
För öppenhetens skull kanske kan nämnas att;
Enstaka exemplar har observerats i Kardbergen och Mörkerbergen. Detta talar dock inte för att några egentliga populationer kan härledas därifrån. Rubeius presenterade en tes om att flygödlorna i vissa fall och av okända anledningar kan företa sig långa förflyttningar. Något som dessa rapporter skulle kunna tala för.
...
Det kan vara samma population och endast beskrivas med hemvisst i Mörkrets Berg hos svartfolken där. Om enstaka flygödlor tar sig in bland Kardbergens gripnästen kan det bli farligt ...men för vem?

Vad passar bäst med det Ransard du beskrivit hittils Fafnir?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Flygdjur

Inlägg av Fafnir »

Se där... Det hade jag glömt bort att jag skrivit :oops:

Jag tror inte de är så pass vanliga att någon specifik boplats hittats eller omnämnts av ranerna. Men att det trots allt i sällsynta fall som enligt mitt inlägg, kan inträffa :P
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Flygdjur

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2021-03-19 15:10 Se där... Det hade jag glömt bort att jag skrivit :oops:

Jag tror inte de är så pass vanliga att någon specifik boplats hittats eller omnämnts av ranerna. Men att det trots allt i sällsynta fall som enligt mitt inlägg, kan inträffa :P
Hörsägnen om flygödlor i Kardbergan kanske har sin bakgrund i orchen Rugghu och hans flygödla som ensamma kom upp från Mörkerbergen på 590-talet eO och lyckades ta kontroll över Krossade skallarnas stam? Denna stam är sedan dess en av de mäktigaste i Röda Månens klan. Rugghu och hans ödla Olvisa brukar jaga ensamma över stora delar av sydvästra Kardbergen under nätter då månen är full. Olvisa gillar särskilt aleriska bergsgetter men provar sig gärna på oskyddade föl av ransardisk ranarôz om hon får tillfälle.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Flygdjur

Inlägg av Legaby »

I boken om ”Alver” finns på sidorna 16-17 en beskrivning av mörkeralvernas trivani. De är flygödleburna elitsoldater som aldrig uppträder i stora grupper utan det finns vanligtvis inte mer än tio trivani i ett stort slott och det är inte ovanligt att de kanske är så få som tre eller fyra. En trivani är ingenting man blir under sin livstid, utan man föds som en och fostras sedan av de övriga i trivianis anda. Detta sker utan föräldrarnas eller någon annans insyn så det är bara en gammal triviani som vet hur man fostrar en ny. Det finns mer info i boken om ”Alver”.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Flygdjur

Inlägg av Mikael »

Tidigt i detta forum koms det överens om att Alver, Drakar, och handböcker inte är kanon då de inte känns erebaltoriska utan mer...Dungeons&Dragons...började redan med Monsterboxen faktiskt. Det här med massor av underraser av alter etc, och sedan halvfolk på det. Jag vet, jag vet, jag är en gammal tråkig gubbe. Men det hindrar inte att de kan inspirera.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Flygdjur

Inlägg av skaraborgarn »

Vore fräckt med reptilmän som flyger på ödlor.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Flygdjur

Inlägg av Legaby »

Mikael skrev: 2021-05-14 20:50 Tidigt i detta forum koms det överens om att Alver, Drakar, och handböcker inte är kanon då de inte känns erebaltoriska utan mer...Dungeons&Dragons...började redan med Monsterboxen faktiskt. Det här med massor av underraser av alter etc, och sedan halvfolk på det. Jag vet, jag vet, jag är en gammal tråkig gubbe. Men det hindrar inte att de kan inspirera.
En gammal tråkig gubbe vet jag inte om jag håller med om. Men ibland känner jag inte igen Ereb Altor på det här forumet. I någon tråd läste jag att silveralver skulle väck för de var inte trovärdiga. Vi har haft mycket kul med silveralver. Det är ett fantasyrollspel, inget är trovärdigt. Jag har spelat både fantasyrollspel och medeltida rollspel, fantasy är så mycket roligare att spela.
I en annan tråd stod det att urträd skulle väck för de var bara en dålig kopia på enterna i Sagan om ringen, men med det resonemanget ska ju skogsalver, dvärgar, orcher mfl också väck eftersom de är kopior från Sagan om ringen. Jag förstår inte varför så mycket ska skalas bort av det ursprungliga Ereb Altor. Som sagt, ibland känner jag inte igen Ereb Altor här på forumet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Flygdjur

Inlägg av Mikael »

Ja silveralverna är kanon, Monsterboken, men de för ett undanskymt liv inte bara på forumet utan även i Ereb. Men de finns definitivt. De är ju något speciellt även fysiskt, inte bara kulturellt som vi valt att förklara skogs-, grå- och grottalver. Så om någon vill utveckla denna undanskymda företeelse från Monsterboken och Monster och Män till en egen liten pdf som Vargmän, kör. :)

Inget skalas bort, i betydelsen att det raderas, däremot har vissa företeelser tonats ner, omförklarats, omdanats... Debatterna har svallat höga, tro mig. Klart att urträd finns, liksom svampmän från Sinkadus 2 f.ö. men nu tappar jag Flygdjurstråden.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Flygdjur

Inlägg av skaraborgarn »

Varsågod att spela! Äventyr med silveralver, pegaser och en örnman: viewtopic.php?f=8&t=1594
Skriv svar