Sfinx

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Sfinx

Inlägg av Grisodlar'n »

Sfinxen från Syrtan log mot honom. Findar hade svarat fel. Leendet förvreds i triumferande skadeglädje. Honvarelsens gula huggtänder blottades och hon kröp ihop redo att kasta sig mot hans strupe.
– V-vänta! Vänta lite! Jag har också en gåta som du omöjligen kan besvara.
Findar hörde sin egen röst, hur desperat och späd den lät. Oförklarligt nog så avbröt sfinxen sin stundande attack. Honvarelsen sökte Findars flackande blick och röt till.
– Så låt din gåta ljuda, människokryp! Gör det nu eller bered dig på att dö.
Findar försökte forma alla orden i sitt huvud, försökte komma ihåg gåtans ordalydelse. Allting omkring honom tycktes ha tystnat. Allt han hörde var bara sina egna bultande hjärtslag och blodet som rusade i hans tinningar. Han var nästan svimfärdig när han öppnade munnen. Rösten stockade sig till en början, allt blev till en oigenkännlig ordgröt. Sedan lossnade allt i ett ögonblick av klarhet.
– Om dagen full av kött och blod, om natten står och gapar. Vad är...
– En stövel.
Sfinxens svar kom likt blixten. Findar hann se hur honbesten log hånfullt innan hon var över honom med hela sin massiva tyngd. Han kunde känna hennes myskigt fräna rovdjursdoft och hur hans knytnävar hamrade förgäves mot pälsklädda, spelande muskler. Varelsen låste käftarna kring hans strupe, och han började sjunka in i mörkret när livskraften sakta men säkert ebbade ut.


Sfinxer är legendvarelser lika outgrundliga som de dunkla mysterier, gåtor och pussel de sysselsätter sig med. Vissa lärde hävdar med bestämdhet att sfinxen från början var en magiskt skapad varelse tänkt att tjäna som väktare vid heliga kultplatser, överfyllda skattkammare och fornkungars gravvalv. Andra lärde menar att sfinxer skapades av kattmännens gudom Segeorr, men att sfinxerna inte skiljer sig annat än utseendemässigt från andra intelligenta varelser. Den beryktade fascinationen för gåtor, pussel och mysterier är inte unik för sfinxer utan tillskrivs både kattmän och guden Segeorr själv. Samma skola av lärde hävdar också att det finns både manliga (androsfinxer) och kvinnliga sfinxer (gynosfinxer) som parar sig på normalt vis.

Utseende

Sfinxen har ett stort kattdjurs svansprydda och muskulösa kropp, en kvinnas huvud och barm samt mörka örnlika vingar vars vingspann är upp till 10 meter (drygt 33 fot). Kattkroppens päls är vanligtvis lejonfärgad, men andra varianter förekommer också, t ex helsvarta eller leopardfläckiga exemplar. Kvinnohuvudets har ofta vackra anletsdrag och långt, blänkande mörkt hår. De kattlika, gula ögonen och munnen med de köttskärande rovdjurständerna, tenderar dock att spoliera den kvinnliga fägringen.
En sfinx är ungefär 3 meter (10 fot) lång från näs- till svanstipp och har en kroppsvikt runt 200–350 kg (ca 470–824 skålpund).

Uppträdande

Sfinxen är en intelligent och solitär rovvarelse som vanligtvis lever i karga bergstrakter där den jagar alla slags överkomliga bytesdjur. Den jagar genom att ligga på lur likt ett stort kattdjur. De praktfulla örnvingarna ger visserligen sfinxen förmågan att flyga, men den manövrerar tämligen klumpigt i luften. Sfinxen uppvisar en oroväckande förkärlek för intelligenta varelsers kött. Resenärer i dessa bergstrakter går aldrig säkra. I sfinxens lya, ofta någon form av naturlig grotta, så finns högar med ben från tidigare måltider. Som rovvarelse har sfinxen ingen särskild dygnsrytm utan jagar både under dagens ljusa timmar och på natten. Under vintermånaderna migrerar sfinxen ned i de djupa dalarna i jakt på bytesdjur och utgör då ett extra stort hot för vildmarksresande.
Sfinxens mest välkända drag är dess oerhörda besatthet av mysterier, gåtor och pussel. När den möter intelligenta varelser så kan den helt enkelt inte låta bli att ge dem en gåta att besvara. Hela dess sinne är så uppslukat av dylika spörsmål att det kan liknas vid nedärvda tvångstankar och tvångshandlingar eller någon perverterad lek med maten. Sfinxen känner sig bunden att skona varelser som svarat rätt, även om den skulle vara utsvulten. Detta faktum verkar stödja teorierna om att sfinxen skulle ha varit en forntida väktarvarelse. Gåtorna och deras tillhörande svar ska då ha varit en form av lösen som tillåtit fornfolk att passera väktarsfinxen utan risk för liv och lem.

Nyckelord

Gåtfulla, Oberäkneliga, Vetgiriga

Kuriosa
Sfinxer är oerhört visa och kan tjäna som viktiga kunskapskällor. De sägs kunna leva i hundratals år och merparten av denna sekellånga tid ägnas åt att begrunda logiska resonemang och världens mysterier. Sfinxerna sägs också ha en medfödd språktalang utan dess like och bemästrar ofta en handfull olika språk. Deras primära tungomål är dock detsamma som kattmännens (Reosse).

Skolaster och magiker sägs ha uppsökt sfinxer under historiens lopp för att ta del av varelsernas stora visdom och för att lära sig urgamla, döda tungomål. Att ha en sfinx som mentor verkar dock alltid ha haft ett högt pris, om man ska tro berättelserna.

Sfinxens besatthet av gåtor är också dess svaga punkt. Även om man har svarat fel på en gåta, så kan man undvika att bli sfinxens måltid genom att ställa en motgåta innan den attackerar. Sfinxen känner sig då nödgad att ägna hela sin tankeverksamhet åt gåtan. Tricket är naturligtvis att ställa en så svår gåta att man får tid att fly eller skaffa sig en bättre försvarsposition medan sfinxen grubblar.


10 gåtor att förbrylla en sfinx med

Om du inte vet vad jag är, då existerar jag.
Om du vet vad jag är, då existerar jag inte.
Vad är jag?
(Hemligheten/en gåta)

En man hade sex döttrar och varje dotter hade en bror.
Hur många barn hade mannen?
(Sju stycken)

Vad är det som har floder men inget vatten,
skogar men inga träd och städer men inga hus?
(Kartan)

Jag tillhör dig, men alla andra använder mig
oftare än du själv gör.
Vad är jag?
(Ditt namn)

Vem går svart i badet och röd ur det?
(Kräftan)

De som är fattiga har det, de som är blinda ser det,
de som är döva hör det och de som är idioter kan det.
Vad är det?
(Ingenting)


Jag hör dig ej fast jag rör dig.
Du känner mig, men ser mig ej.
Jag ser dig ej fast jag kan störa dig.
Du kan höra mig, men aldrig döda mig.
Vad är jag?
(Vinden)

Jag bär så lätt en timmerstock,
till och med om den är tjock,
men aldrig klarar jag en sten,
inte ens en liten en.
(Vatten)

Tidernas begynnelse, sent i det förflutna.
Mitt i framtiden, slutet för evigt.
Vad är jag?
(Bokstaven T)


Jag ligger stilla, vad än sker,
vad än i världen händer.
Och ändå går jag upp och ner
men blott ett steg i sänder.
(Trappan)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Underbar stämningstext! :D
Gaddeborg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-05-10 08:44

Inlägg av Gaddeborg »

Medhåll. prima gåtor också!
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Lärda män

Inlägg av Oden »

Önskar bara att den som är SL när jag spelar min Lärda man kunde slänga in en sfinx så jag fick en utmaning. :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bifall.

Vill minnas att dom särskiöt nämndes i Felicientexterna också, med koppling till Felis. Visst fanns det en artikel i Sinkadus om dessa charmiga krabater?

Förekom dom i ngt äventyr förutom Äventyrspaket 1?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Pratas det inte om en sfinx i barbia? Vid Kettaels krater? Stämmer det?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Bifall.

Visst fanns det en artikel i Sinkadus om dessa charmiga krabater?
Artikeln finns i Sinkadus #27.

gtjorgo skrev:Pratas det inte om en sfinx i barbia? Vid Kettaels krater? Stämmer det?
Jo, det finns en sfinx på ön i kraterns mitt. Hon tvingar folk att svara på tre gåtor innan man får bryta månsten där (Barbia s.14)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Trevlig läsning! :)

En sphinx finns också omtalad bland festdagarna till minne om historiska och mytiska händelser erebosierna på Targero firar:
Gåta
30 Fateska ("fjortonde efter mellan Fateska")
Denna dag ställer alla varandra gåtor. Det är också vanligt att stormannahusen utlyser ett pris till den ogifta flicka som först svarar rätt på en gåta som i gryningen läses upp av husets skald. Under dagen roar även alla andra sig med alla klura ut svaret, och på kvällen är det fest i rundhuset. Traditionen är inspirerad av den gåta Sphinxen i Din Medich engång ställde till "Fiskerskans dotter" när hon frågade om sin framtid. Ingen minns längre gåtan men alla vet att lösningen var "förtiotvå" (vilket över hela Erebos har blivit det gängsa svaret på dumma frågor). Fiskerskans dotter blev senare targeroternas mytomspunna drottning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Felicien:
I Pelenos berg är det vanligare med sphinxar än annorstädes i Ereb. Ändock är sphinxar mycket ovanliga. De anses vara knutna till Felis och vördas och fruktas av felicierna. Ytterligare två legendariska djur som är vanligare i Felicien än på andra ställen är lammasun och shedun, ett bevingat lejon och en bevingad tjur. De lever i bergstrakterna och är ytterst ovanliga och med starka associationer i den feliciska mytologin till Philas och Dagon.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Sfinx

Inlägg av skaraborgarn »

Världens mest kända sfinx är manlig!
Skriv svar