Insektoider

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Vilka insektoider känner vi från källorna?

Raugoner
"Myrinsektioder"
Köttbitare
Jättespindlar


Några flera?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Är Jättespindlar verkligen Insektoider?

Tycker att de mest verkar vara förvuxna spindlar.
Att de sedan är spindeldjur och inte insekter vilket gör att de borde vara bittra fiender (spindlar äter insekter).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Insektoider i betydelsen förvuxna småkryp? Tänker beteckningen som lite flexibel. Raugoner kan ju tänkas som kräftdjur också. Dessutom har ju Erebs lärde en hel del säregna åsikter, exempelvis den spridda övertygelsen om att bäver, säl, näbbdjur, bäckbjärn och krokgädda alla tillhör kategorin Pälsfisk.

I Monsterboken II där Jättespindlarna beskrivs gör de det med en inteligens som växer i takt med åldern och de äldsta exemplaren kan mäta sig med människor. Spindeln Ghartov från Barbia-modulen beskrivs också som intelligent. Spindlar som jagar myror och det i stort förmat och med beräknande inteligens bakom lär vara ett mycket interessant spektakel att skåda. :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nja jättespindlar är nog ett gränsfall, jag skulle kunna utesluta dem trots deras INT...men så är det också så att det finns Spindelmän!
Sinkadus nr 3
Tarantellider. Lever i mörka skogsområden nära träsk och kärr. Föredrar vildsvinskött. Kan inte spinna tråd.

Finns definitivt i sydöstra delarna av Morginnerdjungeln.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Personligen har jag en rätt stark misstanke om att när jättespindlarna introducerades i DoD var det med mycket inspiration från spindlarna i Mirkwood samt Shelob.

Är de däremot insektoider? Hmm svår fråga och något som jag faktiskt tror att penfäktarna i Pendon debaterar livligt och som bestämt motsägs av Professor Arcach-Nach Phobias, självutnämd expert inom området.

Eller vad tror ni?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Glöm inte spindlar och statyer av människor med insektshuvuden i det gamla "spindelkonungens labyrint"...

Personligen skulle jag skilja insektioider från spindeldjur, men eftersom bäver bevisligen är en fisk, så håller jag med om att släktskapet är uppe till debatt på lycceplan, för de som törs :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Jag gillar tanken med att Spindlar och insektoider är fiender. Ensamma är spindlarna överlägsna men de "sanna insektoidernas" förmåga till samarbete vinner i längden. Så kanske någon form av krig mellan dem. Där spindlarna aktivt angriper alla nya bosättningar innan de etablerat sig ordentligt för de vet att det är kört om insektoiderna hinner få ordentligt fotfäste.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Personligen skulle jag skilja insektioider från spindeldjur, men eftersom bäver bevisligen är en fisk, så håller jag med om att släktskapet är uppe till debatt på lycceplan, för de som törs
Känner man kombatanterna på Lycceplan rätt så är det bara en tidsfråga innan hot om faktiska uppvisningar av levande exemplar framkastas. Förhoppningsvis är det ingen som gör allvar av saken ...eller? :twisted:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spindelkonungens pyramid Redux är naturligtvis ett uppdtag från de lärde. Statyerna visar humanoida insekter. Är pyramiden uppförd av insektioider eller av människor som dyrkat dem som gudar? Vilka sanningar kan dölja sig därinne? Har pyramidens ursprung ngt med den forna invasionen av köttbitare? Och viktigast av allt...
Finns där kunskap som för alltid kan avgöra släktskapens vara och icke vara mellan insektioider och jättespindlar eller andra rasslande raser?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Fafnir skrev:Spindelkonungens pyramid Redux är naturligtvis ett uppdtag från de lärde. Statyerna visar humanoida insekter. Är pyramiden uppförd av insektioider eller av människor som dyrkat dem som gudar? Vilka sanningar kan dölja sig därinne? Har pyramidens ursprung ngt med den forna invasionen av köttbitare? Och viktigast av allt...
Finns där kunskap som för alltid kan avgöra släktskapens vara och icke vara mellan insektioider och jättespindlar eller andra rasslande raser?
Låter som en underbar vinkling på detta gamla klassiska äventyr tycker jag :)
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Är det någon som någonsin sett en Insektoid före den tredje konfluxen?

Enligt en galning som staplat fram till morginerskogen är insektoider inte altoriska. Denna galning påstod att insektoiderna föll i stora kometsvärmar under den andra konfluxen. Kometerna föll i området "de rasslande stenarnas arkipelag". Enligt samme galningen är insektoiderna flyktingar från en annan stjärna där de stred mot termitoiderna. Insektoidertna förlorade men räddades av sin gudinna som förde dem til altor där hennes bröder redan var aktiva.

Sant eller inte?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om du menar insektoid av den myrliknande sorten (myrling? termitid?) så gissar jag på att dessa varit kända längre men köttbitare som härjade Ereb direkt efter den tredje konfluxen var möjligens en ny sort som uppstod just då.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Samkarnas historia har jag låtit Insektoidrikena växa fram innan andra konfluxen, men om det inte finns något hinder att flytta framväxten till den andra konfluxen så funkar det för mig. Jag ska kolla i EAK
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Är det någon som har använt dem i sina äventyr?

Av er som HAR använt dem, finns det någon som har använt något annat än Raugoner?

Som jag ser det så är de antitesen till Svartfolk (framförallt troll) och skulle kunna användas kreativt då man jobbar med scenarion och historieskapande.

De är aktiva på dagen, inte på natten, de kanske rör sig snabbare då det är varmt och ju längre norrut man kommer, desto kortare aktiv period har de. Kanske finns det möjlighet till strategiska problem där insektoider kämpar för att få tillgång till tex varma källor.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar