Insektoider

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Det kom upp i annan tråd att en beskrivning av Insektoider skulle vara intressant.

Först göra en beskrivning av de olika "rasslande raser" med grund i hur de beskrivs i källorna?
Samma information som finns där fast med våra ord.

-"De myrliknande insektoiderna" (Monsterboken I)
-Raugoner (Trakorien)
-Jättespindlar (Monsterboken II)

Sen göra eventuella tillägg och modifikationer?

Bonus: Beskrivning av olika insektoidkulturer runt om på Altor?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Jag har börjat på myrorna.

Jag använder mig av källorna:

Magilre

Ereb Altor-Boxen

Monsterbok 1

Djupets fasor

Finns det mer?
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Kul! :)

Jag tror du hittat alla källor. Fundera gärna ut ett, eller flera, namn på myrorna. Själv har jag ibland använt myrlingar.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Myrling är väl det gamla spöket av ett mördat spädbarn?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Insektoider

Inlägg av Mikael »

I Sikadus nr 2 finns Tarantelider (?), dvs spindelmän…de är definitivt "rasslande ras".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:Myrling är väl det gamla spöket av ett mördat spädbarn?
Myling verkar vara det svenska ordet för denna varelse från våran folktro men det är oavsett kanske lite för likt myrling. På min norska är namnet utburd så jag har inte tänkt på en likhet.

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Utburd

Tycker oavsett att vi behöver ett namn på myrorna för att särskilja dem från andra insektoider.

Namnförslag :?:
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Jag GILLAR ordet Myrling, jag kopplade det bara automatiskt.

Är det norska utburd baserat på utburen (i skogen?)



Jag tycker definitivt att Tarantelider är en rasslande ras, precis som jättespindlar (speciellt om de kan bilda samhällen).

Namnförslag... Myrid? Insektoid (i motsats till Raugon och Tarantelid) med familjenamnet Rasslande Ras?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Insektoider

Inlägg av Fafnir »

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Jäklar vilken cool sida :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

All info jag sugit ur källorna: Insektoider-Ereb Altor

Magilre:
Insektoiderna gräver tunnlar med valvformade tak. Inga stöttor. Mycket stabila.
Boningen luktar fränt.
Sovplatserna är madrasserade med löv, ris och jord.
Ledarna använder ultraljud för att ropa på hjälp.
Insektoiderna kan inte ens komma på tanken att stjäla från stacken.
Insektoiderna odlar snabbväxande vita svampar, vissa stora som ölkaggar, andra mindre än en knuten näve. Detta är huvudfödan för många (alla?) samhällen. Människor kan inte ta näringen tillvara.
En ledare är alltid på plats vid odlingar.
En ledare kan lära sig tala människorspråk och kan fungera som tolk. Order ges på frekvenser som människor kan uppfatta.
Insektoider (iallafall drottningar) kan uppskatta smycken.
Insektoiderna lyser inte alltid upp sina gångar, de använder sonaren istället.

Monsterboken

Utseende:
Rödbrun
4 ben, 2 armar.
Tre fingrar, inte lika smidiga som människor.
Dålig syn, fenomenalt luktsinne.
Ljudomfång, ultraljud och hörbart.
Endast ledare och drottning är smarta.
Kalla och förnuftiga, saknar totalt känslor. Brutalitet.
Två drivkrafter: Överlevnad och expansion
Ingen magi! Hyr ibland in magiker.
Lägre kasterna äter ibland människor etc. Ledarna har konsekvenstänk och avhåller sig. Annars allätare. Huvudsaklig föda är svamp.
Teknologisk nivå=bronsålder. Det mesta tillverkas av trä. Byter ofta till sig järn från andra raser. Betalar med ädelmetaller och juveler som de är ointresserade av.
Kommer ofta i konflikt med andra raser som bor i/under bergen/marken tex Grottalver och dvärgar.

Drottning. 1 per stack.
Mor till alla, utom ett par ledare. Största delen av henne är en enorm bakkropp/äggläggingsmaskin. Kan inte äta, flytta sig eller göra något alls själv. Diktator, dock rådgivare från ledarna. Vartannat år föder hon en prinsessa som uppfostras några år och sedan skickas ut i världen tillsammans med några ledare. INGA kontakter med gamla drottningen.
Drottningen har MYCKET höga färdighetsvärden i specifika kunskapsfärdigheter.

Ledare 5% Undviker strid. Stora huvuden, små kroppar. De mest intelligenta är drottningens gemåler och rådgivare. de hanteras regelmässigt som Lärd Man eller Köpman (Rollspel på 80-talet var otroligt genusmedvetet) De sköter all kontakt med utomstående och är de enda (förutom drottningen) som kan lära sig att tala andras språk. Kan bitas, har ett svagt naturligt skydd.

Budbärare 1%
Fungerar som spanare då de har eiditiskt minne, alltså de har inte förmågan att glömma något. De kan flyga (F30, nästan tre gånger så snabbt som en människa går, men har låg FYS så förmodligen inte så otroligt långa avstånd) De är usla på att slåss

Krigare 10%
Stora (nästan lika stora som människor). Extra led på armarna vilket gör att deras vanliga kast är likvärdigt med de som människor gör med spjutslungor.
Kan använda klor och bett (ingen SB pga låg STO) och deras otroligt primitiva träspjut. Skickar ett par salvor spjut innan de stänger avståndet och tuggar på motsåndarna. De är snabbare än människor.

Arbetare 79%
Gör allt möjligt, men är ganska dåliga i strid. De är mycket duktiga på den specifika syssla den ägnar sig åt, men kan inget alls utanför det.

Grävare 5%
Små men duktiga på att gräva. De utstöndrar en syra som hjälper dem att borra sig genom berg. De kan använda syran för att borra sig igenom folk också, även rustningar. Strider sällan.

Djupets fasor

Tydligt att drottningen STYR
Tydligt att deras Sonar ger dem stora fördelar i strid.
Exempel på anledning för stam att vandra, vulkanisk aktivitet.
Insektoider kan förhandla om fred och håller inte “grudges”, dock kan de bryta fredsavtal om de tror att de vinner striderna. Förmodligen inte “svekfullt”, bara...logik.
Befälhavare i strid är INTE drottningen, det är en ledare hos drottningen (osäkert om detta bara är Äventyrsspels gamla sunkgenus eller om det är meningen att drottningen styr allt...utom strid.
En stack kan bestå av 100 medlemmar.

Tankar:

Jag gillar vår idé om ett kollektivt medvetande av något slag, det går dock på tvärs mot källorna.

Insektoiderna lever inte i ENORMA stammar/stackar. 100 individer nämns i Djupets fasor. Jag tänker mig att de kan vara betydligt fler.

Lite oklart om de faktiskt uppskattar smycken.

När jag tittar på hur farlig en insektoid är så blir jag inte direkt skräckslagen. Om en stack består av hundra individer så kan en väldrillad trupp med 100 duktiga soldater förmodligen driva bort den, eller till och med utrota den om den får lite tid på sig. De har inte heller magiker.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Bra samlat. Det fanns mer material än jag trodde.

Gillar också tanken med det kollektiva medvetandet. Men om det är drottningen som kontrollerar allt genom sonarlyd och kanske doftsignaler, kan det inte då kallas ett slags enskillt medvetande? Annars så kanske ibland gudinnan Tupagon tar direkt kontroll över ett av "sina" insektoidfolk och styr dessa som en mångbenad varelse?

Angående storleken på stacken/kolonin så ser jag också före mig att den kan vara mycket större. Vad om vi säger att ungefär 100 individer är det en precis nyetablerad koloni består av? När en ny drottning beger sig från moderstacken går hon inte ensam utan får med sig ett följe som hjälpeur till att bygga ett ny stack. Om sen kolonin överlever sin vandring och hittar en lämplig plats att bosätta kan den växa.
En annan förklaring skulle kunna vara att myriderna lider av någon sjukdom eller förbannelse som gör det svårt för dem att växa sig särskilt större än 100 individer. Kanske de har förolämpad gudarna, eller Gudinnan? Kanske oktagonfurstinnan Tupagon är arg efter något missöde inför Tredje konfluxen? Kanske plågas de av ständigt återkommande utbrott av myrpest?

Smycken kanske enbaet uppskattas för att de kan användas som värdefulla bytesgåvor med andra folkslag? Eller är det möjligtvis endast smycken i brons som gillas?

Sopodlare skrev:Är det norska utburd baserat på utburen (i skogen?)
Det verkar vara ett urnordisk ord som går tillbaka till det att man satte, eller bar, ut ett oönskad barn i skogen eller vildmarken.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Att de är hundra då de ger sig av ser jag som helt godtagbart!

Riktiga myror offrar 90% av sina drottningar då de skickar ut dem, Insektoiderna skickar ut EN drottning i taget. Det betyder att en ny koloni skulle kunna etableras ungefär vart 20e år.

Det låter lite trist.

Ge oss fler kolonier, låt dem skicka ut en ny koloni var tredje-tjugonde år (beroende på resurser i den omgivande terrängen)

En annan sak jag skulle vilja ha med är att drottningen bestämmer vilka ägg som läggs. Vid kristider läggs enbart soldatägg, budbärare läggs inför nya koloniers etablerande, för att kartlägga landskapet.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Insektoider

Inlägg av Mikael »

Låt de riktigt stora stackarna hålla sig till de rasslande rasernas arkipelag (eller vad den heter) i östra Samkarna. Om de inte förblir mystiska och relativt små kan det bli svårt att förklara deras existens i Ereb.

Det blir ändå kul när någon drottning lyckats samla flera av de utspridda stackarna runt sig och tågar mot någon stad i Mirel, exempelvis.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Insektoider

Inlägg av Sopodlare »

Ja, tiotusentals individer lär inte fungera i tex Ransard. En normal stack kanske består av 1000 individer. Det ÄR en stor population, men de ÄR inte så dödliga. En Kardisk adelsman kan tex dra ihop tillräckligt med trupp för att slå till mot deras ytaktivitet.

Jag tänker mig att de flesta stackar är ganska långt från kusterna, större delen av deras födoproduktion är under marken, och man kanske bara ser dem då de jagar, skördar växtdelar att ha till sina stora underjordiska komposter, eller då de väljer att ta kontakt för att handla med något folk.

Ett land där jag kan tänka mig insektoider är Jorpagna, där det inte finns någon stark centralmakt som kan kväsa dem. Speciellt den norra delen känns lagom kaotisk, kanske kan någon rövarbaron då och då leja en trupp krigare (eventuellt med ett par flygare) och betala i användbara föremål som tex vapen eller verktyg.

Ett annat land är det inbördeskrigdrabbade Hynsolge, men framförallt tänker jag mig dem i anslutning till var och en av bergskedjorna.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Insektoider

Inlägg av birkebeineren »

Sopodlare skrev:...
Ge oss fler kolonier, låt dem skicka ut en ny koloni var tredje-tjugonde år (beroende på resurser i den omgivande terrängen)

En annan sak jag skulle vilja ha med är att drottningen bestämmer vilka ägg som läggs. Vid kristider läggs enbart soldatägg, budbärare läggs inför nya koloniers etablerande, för att kartlägga landskapet.
Borde fungera.
Mikael skrev:Låt de riktigt stora stackarna hålla sig till de rasslande rasernas arkipelag (eller vad den heter) i östra Samkarna. Om de inte förblir mystiska och relativt små kan det bli svårt att förklara deras existens i Ereb.
De riktigt stora ligger bra ute i De rasslande rasernas arkipelag och i Samkarna. Fast det hindrar ju inte tanken, eller instinkten(?), om expansion över hela Altors yta... :twisted:

Några lite större stackar i norra Jorpagna och i bergen vid Hynsolge (kanske nere vid gränsen mot Krun?) låter bra. Även i området nordöst för Melashebergen väster om Staden O kan jag tänka mig myrider. Solbelysta och varma backar bevuxna med stortallar och blåbärsljung ovanpå en sandig berggrunn. Handelsvägen från Mercana i Klomellien till Staden O och Kalklanden passerar här.
Skriv svar