Odöda

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker att de är rätt fräna så länge de inte missbrukas. Får en bild av hur den kommer simmande under vatten och slår kanoter över ända. Skrämmande, dödlig om än ej sofistikerad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tupilaker som förekommande hos Crachztbor eller tjugiska isbarbarer låter kanske inte så dumt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja en relativt sen besvärjelse i Ereb kanske...från Chracz utvecklad i Cruri (kombination Yndar och Kvrurernas "isfolk-förfäder".
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Så den gamla tupilakelefanten från Gigant duger inte åt herrarna? :?

Jag kan dock hålla med om att odöda elefanter med inopererade bronstorn på ryggen känns sådär och konstruerat för stridssytemet. Nej, bort med den. Vart skulle man förresten hitta döda elefanter att zombifiera i Ereb?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

På caddo!!...fast de där dvärgelefanterna kanske inte duger som några flanköppnare av rang :(

Vi har även elefantiner i Magillre. Dessa kan dock vara problematiska då de äter kött!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

behöver de hittas, de kan väl jagas, nergöras, upplivas och ingå i Yndars oheliga armé!? i alla fall historiskt...nu endast kvar i glömda gravvalv, instängda spökarméer ......... :twisted:
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Det MÅSTE ju finnas sådana legender!

Yndars militärmakt såg nog INTE riktigt ut som tex det joriska. Demoner, odöda, och mänskliga officerare.

Rargh!
A fat man brings a cushion wherever he goes
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

odöda, alver, kategorier med flera

Inlägg av LoveFiction »

Ännu ett mycket kärt ämne för mig ^^

Döda alver och deras andar kan inte animeras då hela naturen, djurvärlden och allt annat som tillhör sätter sitt PSY på tvären och säger NEJ! Det är som att köra ner ett spett i marken och försöka välta bergskedjan Himalaya på Tellus >.<

Alver har både själ och ande, den befinner sig i ansvarsfri vila som älva när en alv har dött, därav kan de inte heller kommuniceras med som döda, då de aldrig egentligen är döda (okej för att älvor 'föds' ur sina blommor på nätterna, och alltså kan det röra sig om upp till ungefär 22 timmar från dödstillfälle till älva, men det är en småsak i förhållande till Tevatenus 'nej').

---

Svart Hämnare:
Skapas då en demonädling (rang 5 av 8) besätter (tvingas till det?) en dödsgast, dödsriddare, mumie eller annan mycket mäktig, kraftfull odöd.
(i det här fallet kraftfull i fråga om STY och INT). Varelsen blir då en en levande, rustningshudad kämpe med tvåhandsyxa som vaktar / hämtar en plats eller föremål tills den befrias från sitt uppdrag. I regel givet den av någon mycket högre makt (en gud, Väktare, Djurrådare, Demonfurste eller Demonpascha i lägsta fall).

---

Högre respektive Lägre odöda (och andar):
Högre odöda: kraftfullare, har i regel högre INT (och oftast PSY, utom mumie, som har E= PSY).
Lägre odöda: svagare, i regel utan INT och oftast PSY = E).

Andar och gastar: Kan i regel inte besvärjas eller kontrolleras med nekromanti, då krävs Spiritism. Eftersom Nekromanti handlar om manipulation av animalisk vävnad.

---

Tupilak
Denna varelse är mycket riktigt ursprungligen från inuieterna
I DoDs källor är den väl däremot mer en form av klipp/klistra (sy) zombie, än ett hämnande ben-och-pin-rangel.

Exempel på tupilaker i Ereb:
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14968.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14969.html
http://www.elfwood.com/~infrared/Tupila ... 14970.html

---

Allt detta baserat på tidigt källmaterial.
(EDD, GDD, MB1 och MB2 samt Magiboxen och Monsterboxen).
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Dödsriddare

Inlägg av LoveFiction »

Dödsriddarna är ju väldigt säregna.

Mina tankar, slutsatser och användningar av dessa baserat på GDD, Monsterboken de befinner sig i och Monsterboxen bok III-Kaos, samt Djupets Fasor.

En dödsriddares namn är just bara det, ett namn.
Ibland passande, ofta inte så.
Att de kallas 'riddare' kan ju bland annat bero på att de i och med sin stora styrka och lätta kropp (bara ben och 'magisk sammanhållning') så väljer de ofta flera lager av tyngre rustning (läder+dubbel ringbrynja och plåtdetaljer?), för att få sig någon form av kroppstyngd, som i regel kan behövas i strid, och får då ett riddar-artat utseende.

En dödsriddare skapas genom en omfattande ritual,
som inkluderar att nedsänka hela kroppen i kokande tjära (där besvärjande börjar).
Denna del är även orsaken till skelettets svarta färg
(och marginella högre tyngd än ett vanligt skelett).
För att skapa en så kallad dödsriddare krävs det att den tilltänkta kandidaten skall vilja bli en sådan.
Det går inte att använda någon annan persons själ eller en annan ande för att besätta kroppen, då får ni antingen ett misslyckande, en snedtändning eller bara ett besatt lik som droppar tjära omkring sig.

Att påstå att dödsriddare alltid är/blir onda vore naivt. Däremot är det sannolikt att personer med egoistiska, hänsynslösa och tyranniska personlighetsdrag är de som framför allt blir dödsriddare.

---

Två speldetaljer som jag inte egentligen ser som kanon-ÄS:
första gången vi 'råkade ut' för en dödsriddare var det en SL som lät en RP-magir ('av naturen goda') behärska Nekromanti till FV 22 (!) från start enkom för att han skulle börja spelet med att 'frammana' en sådan (som besvärjelse!) direkt ur en grav.
(jag fick å andra sidan spela minotaur...)

Dödsriddare är de jag ser som närmast NWN/D&D/Faerûns 'lich'.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Har du läst något om Palinors egendomliga form av ...eh..helgondyrkan. Där man genom "ritualer" väcker forna krigare till liv i kampen mot hedningarna. :wink:
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Fraxinus skrev:Har du läst något om Palinors egendomliga form av ...eh..helgondyrkan. Där man genom "ritualer" väcker forna krigare till liv i kampen mot hedningarna. :wink:
Jag har nyligen stiftat bekantskap med Palinor här på forumet, i övrigt är det området för våra spelgrupper tämligen outforskat ^^
Mycket på grund av att jag inte läst på, förvisso (A)

Men nu är jag med på noterna om denna 'dyrkan',
och finner den väldigt intressant och välfungerande,
jag bara påpekade vad jag tolkat som orsaken till det svarta skelettet hos de så kallade dödsriddarna, och en rationell orsak till varför de ofta framstår som just 'riddare' =)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spoiler?:
Det finns lite nämnt om ritualen i äventyret "Djupets fasor"
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Fafnir skrev:Spoiler?:
Det finns lite nämnt om ritualen i äventyret "Djupets fasor"
det är den jag bland annat baserat min text på ^^
(och MB, GDD och Monsterboxen bok III-Kaos)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Odöda

Inlägg av skaraborgarn »

Om en anka blir vampyr får ankan tänder? :mrgreen:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Odöda

Inlägg av Mikael »

Ankor har tänder. Frågan är snarare varför en vampyr skulle vilja sätta tänderna i en fjäderkudde?
Skriv svar