Altoriska djur

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har gjort ett urval ur den altoriska faunan. Djuren (sk ointelligenta djur) kommer både från forumet och ÄS produkter, i lite omskriven form. Här är de djur med begynnelsebokstaven A:

Länk till hela samlingen: http://s000.tinyupload.com/index.php?fi ... 0887405330

Aidnisk arbetshäst (Stor häst)
Denna stora, starka och vanligen mörkt fuxfärgade arbetshäst med tilltaget hovskägg är en vanlig syn i vissa delar av Ereb. Den har rykte om sig att vara härdig och lugn. Hästens mankhöjd ligger runt 170–195 cm och dess vikt runt ett ton (2350 skålpund).
Hemvist: Aidne, Jorpagna och Drylo.
Vanlighet: Vanlig


Aidnisk vinthund (Medelstor hund)
Den aidniska vinthunden eller aidnisk hjorthund som den också kallas är en omåttligt populär hund bland adelsfolket. Den är runt 75–80 cm i mankhöjd och väger drygt 40–50 kg (94–117 skålpund). Pälsen är gråfärgad och strävhårig. Som dess alternativa namn ger en fingervisning om så använder adeln denna vinthund till hjortjakt.
Hemvist: Aidne, Jorpagna och Berendien.
Vanlighet: Vanlig


Akrogalisk jättebäver (Stor gnagare)
Denna bäverart blir omkring 1,5 meter (5 fot) lång och har då en vikt runt 60–80 kg (140–190 skålpund). Dess mörkbruna päls är eftertraktad.
Hemvist: Akrogaliska vattendrag (7).
Vanlighet: Ovanlig


Akrogalisk mördarstör (Stor rovfisk)
Denna glupska, köttätande och vagt hajliknande släkting till den altoriska stören kan bli nära sju meter (över 23 fot) lång. Romstinna honor kan uppnå vikter runt ett och ett halvt ton (ca 3530 skålpund). De allra största exemplaren är troligtvis över 100 år gamla. Det är den största kända fisken som påträffats i akrogaliska floder.
Mördarstören har inga fjäll utan rader av kraftiga benplattor (ABS 4) och är dessutom beväpnad med en fruktansvärd rovfiskgarnityr.
Den är en vandringsfisk som vandrar upp i floder för att leka i samband med vårfloden. Det är också då den utgör det största hotet mot intelligenta varelser. Normalt sett äter den andra fiskar, as, sjöfågel samt små och medelstora däggdjur, men den är enormt glupsk och alla varelser som befinner sig i vattnet löper risken att attackeras. En fullvuxen akrogalisk mördarstör är stor nog för att svälja en fullvuxen karl hel.
Mördarstörens rom anses vara en delikatess i Dharbia och Kalmurri, men det traditionella flodfisket med harpuner och fångstnät är en ytterst riskabel syssla.
Hemvist: Akrogaliska och cerevaliska vattendrag (7) samt Masevabukten (13).
Vanlighet: Sällsynt


Akrogalisk stäppindrik (Stäppindrik)
Mellanklassen bland indriker strövar fritt på de stora akrogaliska stäpperna öster om Kalmurri. De mäter 4–5 m (ca 13–16 fot) i mankhöjd (tjurarna är mycket större än korna) men är mycket smalare än de övriga indrikarna. Stäppindriken är dock betydligt mer aggressiv än sina kusiner i Kamsun och Furgia och drar sig inte för att anfalla allt den känner sig hotad av. Lyckligtvis finns det få saker som kan hota den, undantaget människor och hippogriffer.
Stäppindriken lever ensam med undantaget ko och diande kalv.
Hemvist: Akrogals stäpper (4).
Vanlighet: Sällsynt


Akrogalisk stäpponny (Ponny)
Denna ponny används som riddjur, packdjur och husdjur (mjölk). Mankhöjden ligger runt 130 cm (strax över 4 fot) och vikten är på drygt 300–400 kg (705–941 skålpund). Färgen är ofta apelgrå skimmel eller black.
Hemvist: Akrogal, Krun och Nidland.
Vanlighet: Vanlig


Akrogalisk tamjak (Nötkreatur)
Den akrogaliska domesticerade jaken är en korsning mellan jak och nötkreatur, men är mindre än den akrogaliska vildjaken. Vikten ligger runt 350–580 kg för tjurar och 225–255 kg för kor. Vildjaken (Stort klövdjur) är mycket sällsynt söder om Slimpaku, men vanlig norröver.
Hemvist: Kalla bergstrakter i Furgia, Trimbien och Tandakaj (5).
Vanlighet: Vanlig


Alerisk björnhund (Stor hund)
Detta är en massiv hund med tät päls där hanarna har en mankhöjd runt 70–80 cm och en vikt på 50–90 kg (117–211 skålpund). Tikarna är något mindre. Den används mestadels som herdehund och som boskapsvaktande hund. Den aleriska björnhundens stora mod och försvarslust har också skänkt den dess namn, då djuret sägs kunna jaga bort även de vildaste slagbjörnar. Hunden är mycket självständig och tenderar att vara ytterst misstänksam mot alla utom sin herre.
Hemvist: Ransard (främst i forna Alerien) och Ljusnahalvön (B).
Vanlighet: Vanlig


Allmän vargdräpare (se nedan)
Denna myggliknande insekt utsöndrar ett gift som är dödligt för hunddjur. Innan hunddjuret dör drabbas det ofta av ett rabiesliknande vansinne, vilket har lett till attacker mot intelligenta varelser.
Hemvist: Påträffas i alla klimatzoner.
Vanlighet: Mycket sällsynt


Ambiorm (Giftorm)
Denna sicksacksmönstrade, brunspräckliga giftorm (Gift STY 12) är runt tre meter (ca 10 fot) lång och förhållandevis kraftig. Den jagar mestadels gnagare och mindre ödlor om nätterna. Dagtid spenderar den i mörka hålor eller nedgrävd i sanden. Det händer ofta att ambiormen söker skugga bland tält och packningar.
Det som gör ambiormen så anmärkningsvärd är att den verkar ha ett extra huvud där svansen skulle ha varit. Detta rör sig dock endast om en snillrik försvarsmekanism. Huvudet i svansänden är endast en broskliknande utväxt, men tillräckligt realistisk för att lura ormätande rovvarelser. Det extra ”huvudet” är extra effektivt då ormen ofta förflyttar sig över plan mark genom att ringla i sidled (likt vår egen världs Crotalus cerastes).
Det finns dock ett fåtal legender och skrönor rörande äkta, tvåhövdade ormar. Dessa sägs vara avkomman av bisarra magiska experiment som ägt rum i en svunnen tid. Huruvida dessa äkta ambiormar existerar eller inte, må vara osagt.
Hemvist: 10 (sandöknar i Soluna).
Vanlighet: Sällsynt


Arkivariefågel (Stor fågel)
Denna vita, storkliknande fågel lever av att fånga små groddjur, reptiler och fiskar med sin sylvassa spetsnäbb. Fågeln är mest känd för att vara oerhört begeistrad i blänkande föremål. Dessa ”arkiveras” sedan i fågelns bo.
Den gamla sägnen om berendierbonden Kåre som hittade en veritabel guldskatt i en arkivariefågels bo är känd runt hela östra Kopparhavet. Berättelsen sägs vara grundad på en sann händelse.
Hemvist: Träsk och sumpmarker (6) i södra Ereb och Samkarna.
Vanlighet: Vanlig


Askgrå tempelvarg (Varg)
Denna nomadiserande och arktiskt levande vargart är något större än genomsnittliga altoriska vargar och blir omkring 175 cm (ca 5 fot 10 tum) lång med en vikt runt 60–90 kg (141–211 skålpund). Den jagar främst ren, myskoxe och tundrasvin.
Artens namn kommer delvis av dess askgråa päls och delvis p g a vissa gamla skräckhistorier som cirkulerar i norr. I dessa sägs att en stor flock av vargarten attackerade flera missionärsutposter i norr och åt upp munkarna. I vissa versioner av berättelserna rörde det sig om en grupp Etinstrogna solmunkar från Magilre som grundat några utposter vid Orghins sydkust, i andra versioner sägs offren ha varit kafrilermunkar från Mereld. Det finns visst fog för skepsis angående berättelsernas sanningshalt.
Hemvist: 11 (arktiska/subarktiska klimat).
Vanlighet: Ovanlig
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tog mig friheten att wikifiera hundarna :) Du skriver kanonbra bestbeskrivningar.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Tog mig friheten att wikifiera hundarna :) Du skriver kanonbra bestbeskrivningar.
Tack :D Om det finns intresse så kan jag köra vidare på bokstaven B.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja kör! Det jag sett i Bestiarium Expert Redux så gillar jag skarpt beskrivningarna. Perfekt för wikin! :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alla altoriska djur jag har beskrivit finns uppladdat här:

http://speedy.sh/k8Quv/Altoriska-djur-omarbetad.pdf

Pdf:en innehåller inga regler, speltermer och liknande, utan är rena beskrivningar. Det ska i princip bara vara att klistra in det ni känner för att wikifiera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Från Svavelvinter lånar jag denna best:

VÄLSERKOTT
Utan jämförelse världens största fisk. De största välserkottarnas käkar kan knäcka ett skepp på mitten. De exemplar av dessa fula fiskar som oftast ses är i storleken från människa till oxe. De lever enbart i Västerhavet och ett trakoriskt talesätt är: "Välsekottens storlek överträffas enbart av dess fulhet." (- Du ska inte tro att du är något.)
http://erik-granstrom.blogspot.se/2012/ ... tidae.html
Bild
[url]htp://erik-granstrom.blogspot.se/2012/01/valserkott-wels-cottidae.html[/url]
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Yrket "fiskare" blev helt plötsligt i klass med "drakdödare"... :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Mikael: Kotten skulle nog göra sig bra i Altor. Dess enda fiende torde vara doughonen, som betraktar Välserkotten som ett delikat byte. Kanske gillar Välserkotten köttet från Klomullen?
Valar och jättebläckfiskar och hela stim av svärdfisk borde kunna ingå i födan, liksom klomuller. Naturliga fiender när de blir fullstora är nog nästan obefintliga, men Doughonen och de mytiska havsdrakarna skulle kanske kunna tänkas. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mäster Grisodlarn: Du har inga fler zoloogiska avhandlingar liggandes? ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Grisodlar'n:
Fafnir hittade det följande i Gigant tydligen:
Fafnir skrev:Gigant:
...
Permanenta grottinvånare:...
Ambiorm: Aggresivt rovdjur som främst har grottsvin och syrödlor som sitt byte, men gärna alternerar med vad som bjuds.
Jag gillar din ökenvariant också, så jag tror det finns (åtminstone) två olika arter av ambiormen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Albrekt skrev:Grisodlar'n:
Fafnir hittade det följande i Gigant tydligen:
Fafnir skrev:Gigant:
...
Permanenta grottinvånare:...
Ambiorm: Aggresivt rovdjur som främst har grottsvin och syrödlor som sitt byte, men gärna alternerar med vad som bjuds.
Jag gillar din ökenvariant också, så jag tror det finns (åtminstone) två olika arter av ambiormen.
Ja, eller så finns bara den grottlevande ambiormen (beskriven i MB). Min version skiljer ju sig på mer än ett sätt från ÄS orm. Det andra huvudet är egentligen inget riktigt huvud utan en försvarsmekanism. Om ni använder min variant också så kan den lätt döpas om till falsk ambiorm. Jag tror jag valde att placera min variant i öknar eftersom det var där de grekiska legendernas amphisbaena uppstod.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag röstar på att vi officiellt accepterar båda arterna. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har utgått ifrån att Grisodlar'n kompletterar källornas väsen och djur med sina kreationer. Jag är iaf en fan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlarn har gjort sitt dokument om Altoriska djur tillgängligt igen:

http://s000.tinyupload.com/index.php?fi ... 0887405330
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

En svart kolosshaj...
Bilagor
68170F7F-510B-4452-800D-76F19D27D7B2.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar