Altoriska djur

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Flodhajen klar.
Bilagor
74644417-FAEF-4831-9D0D-CE252C2CA481.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Som en stor hajfantast så kan jag säga att det här är jättebra, Mäster Fafnir! :) Är det lte porbeagle/sillhaj/håbrand över flodhajen?

Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Utgått från en bild på tjurhaj i grunden.
Sumphajen är däremot baserad på gagneshajen som jag tror du länkade in tidigare.

På den här typen av bilder jobbar jag ganska skamlöst. Jag plockar in en förlaga i procreate och kalkerar ytterkonturerna. Där tar jag mig lite friheter och fantasifierar lite. Större smäckrare fenor. Större gap med elakare tänder eller vad det nu kan vara. Sen skuggar jag och adderar strukturer. Ett ganska smidigt och snabbt sätt. Ibland drar jag lite åt ngt håll i bilden för att ge ett smäckrare eller bulkigare slutresultat. Oerhört smidigt med digitala ritverktyg och ger ändå en illusion av att vara en blyertsteckning :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2019-08-04 21:04 Utgått från en bild på tjurhaj i grunden.
Sumphajen är däremot baserad på gagneshajen som jag tror du länkade in tidigare.

På den här typen av bilder jobbar jag ganska skamlöst. Jag plockar in en förlaga i procreate och kalkerar ytterkonturerna. Där tar jag mig lite friheter och fantasifierar lite. Större smäckrare fenor. Större gap med elakare tänder eller vad det nu kan vara. Sen skuggar jag och adderar strukturer. Ett ganska smidigt och snabbt sätt. Ibland drar jag lite åt ngt håll i bilden för att ge ett smäckrare eller bulkigare slutresultat. Oerhört smidigt med digitala ritverktyg och ger ändå en illusion av att vara en blyertsteckning :)
Ja, det låter smidigt. Det är iallafall kul att se altoriska djur illustrerade. Det kanske borde bli en liten pdf av det hela, efter lite brainstorming från alla som vill vara med för att ge ännu mer krydda åt den altoriska faunan?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altoriska djur

Inlägg av Jeb »

Fafnir en amfibiers Bruno Lijefors. :D

Jag ser mycket fram emot en sådan pdf.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2019-08-06 15:47 Fafnir en amfibiers Bruno Lijefors. :D

Jag ser mycket fram emot en sådan pdf.
Vad obildad jag känner mig nu när jag var tvungen att goggla Herr Liljefors. Fantastiska målningar däremot. Angående pdf:en:

Bild

Jag är redo att brainstorma lite kring en sådan grej, om Fafnir är sugen på att illustrera fler djur?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Absolut. Jag ser djuren hit som avslappning och träning som jag gör när jag har tid över. Men de går som sagt relativt fort :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2019-08-07 21:04 Absolut. Jag ser djuren hit som avslappning och träning som jag gör när jag har tid över. Men de går som sagt relativt fort :)
Och det är ju bara de mer intressant djuren som kanske skulle behöva illustrationer. De varelser jag kom på är alla inspirerade av verkliga varelser också, så det kan ju underlätta också.

Men då skulle vi kunna använda den här tråden till lite brainstorming kring altoriska djur. Någon som har något på lager redan nu?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Flera djur från Fafnir låter strålande! :)

Även en ny länk till din samlade fauna vore trevligt Grisodlarn? Den skulle vi sen kunna wikifiera och låta vara ett verk författat av en lärd skribent från Altor. Och kanske delvis illustrerad i ett samarbete med en lärd tecknare?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altoriska djur

Inlägg av Jeb »

Vad obildad jag känner mig nu när jag var tvungen att goggla Herr Liljefors. Fantastiska målningar däremot. Angående pdf:en:
Du så bra på andra saker så en liten lucka gör dig bara mänsklig. :wink:

Jag har alltid slarvat med att använda Altoriska djur när vi spelat. Oftast har det blivit bytesdjur och då i form av rådjur. harar antiloper eller liknande. Har det varit något Altoriskt är det nästan uteslutande monster.

Det skull vara till stor hjälp med en pdf. Djuret är en sådan här (visar bild). Den är vanlig och ni känner till den på samma sätt som vi känner till ett rådjur.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Här är pdf:en:

https://www.dropbox.com/s/rwh6leoe7yczy ... d.pdf?dl=0

Källorna är Monsterboxen, det här forumet samt några egna alster. Vi kan ju försöka behålla samma format med kort beskrivning, hemvist och vanlighet. Jag har ju ofta fokuserat på saker som jag finner skrämmande som hajar, spindlar, parasitiska insekter och liknande när jag själv har plitat ned något djur, men det behövs mer variation. Det kan vi säkert få här i tråden. Var inte rädda för att komma med förslag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror du om att lägga upp djuren i wikin eller vill du heller ha en länk därifrån till din pdf? Tänker att vi kan låta det vara ett Bestiarium och presentera det som en bok. Behöver i så fall ett lämpligt namn på både bok och författare.

Kanske skriven av den lärde Porkuz Agrikult? :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: 2019-08-14 08:48 Vad tror du om att lägga upp djuren i wikin eller vill du heller ha en länk därifrån till din pdf? Tänker att vi kan låta det vara ett Bestiarium och presentera det som en bok. Behöver i så fall ett lämpligt namn på både bok och författare.

Kanske skriven av den lärde Porkuz Agrikult? :wink:
Jag är lite oklar vad du menar med bok här? Jag hade tänkt mig att vi skulle göra en riktig pdf i stil med de som gjorts för olika länder? Om vi skulle göra det hela som ett riktigt historiskt bestiarium så skulle Fafnir behöva illustrera allt i den stilen också, vilket kan vara väldigt jobbigt. Och jag skulle få en rejäl utmaning med layouten. Men det är klart att det går, men det är svårare att få till en autentisk stil. Ett annat problem med den historiska stilen är ju att djuren inte alls ser ut som de gör på riktigt. :lol: Som SL-verktyg skulle en sådan pdf vara tämligen värdelös. Kanske kul att bläddra i, men i spel helt kass.

I wikin kan man ju börja med att lägga upp informationen från min avskalade pdf och för nya varelser som vi utvecklar tillsammans i den här tråden? Det kan finnas invändningar mot mitt material också, allting kan förbättras, så alla som vill måste ju få chansen att tycka till om det redan färdiga materialet.

Men i vilket fall som helst så låter Porkuz Agrikult eller bara Porkuz fantastiskt. :lol: Dog inte han i sviterna av en infektion efter att han i sin ålderdom råkade sätta sig på en blå piggsalamander i Efaro?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Altoriska djur

Inlägg av Jeb »

Men i vilket fall som helst så låter Porkuz Agrikult eller bara Porkuz fantastiskt. Dog inte han i sviterna av en infektion efter att han i sin ålderdom råkade sätta sig på en blå piggsalamander i Efaro?
Men ändå med ett leende på läpparna då han under infektionstiden fick en fantastisk möjlighet att studera den sågtandade sårmasken. Den studien blev hans sista gåva till världen. :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Jeb skrev: 2019-08-16 19:07
Men i vilket fall som helst så låter Porkuz Agrikult eller bara Porkuz fantastiskt. Dog inte han i sviterna av en infektion efter att han i sin ålderdom råkade sätta sig på en blå piggsalamander i Efaro?
Men ändå med ett leende på läpparna då han under infektionstiden fick en fantastisk möjlighet att studera den sågtandade sårmasken. Den studien blev hans sista gåva till världen. :D
:lol: Exakt så var det!
Skriv svar