Hippogriff

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Hippogriff

Inlägg av birkebeineren »

Letade inspiration till hur Altors hippogriffar kan tänkas se ut och hittade denna. Vad tycks?

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tjusigt Birke! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tycker att dom är snygga, men mer lika drakar än gripar/hästar/örnar. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Huvudet kunde kanske ha varit annorlunda men jag gillar kroppen. Även storleken i förhållande till människan tycker jag ser bra ut.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

oftast illustreras och beskrivs hippogriffen med en hästs bakkropp och ben och en rovfågels (örn/grip) framkropp och ben. Antingen struntar vi i det och kör på den mer hästliknande kroppen. (andra källor är felaktiga, falsarium eller konstnärlig frihet), eller så finns det olika underarter?

Jag är öppen för vilket som :)
Storleken tycker jag torde funka. Eligt källorna så är de större än gripar (om man ser till typvärde)

Huvudet ser jag som sagt gärna mer örnliknande.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Monsterboken, som är en källa..helige hoho hoppa och sanktum... så är det häst bak, rovfågel fram. MEN det kan ju finnas olika raser, varför denna illustration visar en typ. Monsterboken har illustration av Nisse tror jag minsann.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur långt kan en hippogriff flyga utan att behöva mellanlanda?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

hmm muskulaturen i vingarna kanske inte kan hålla uppe en så tung kropp så vansinnigt långt? Å andra sidan kan drakar göra hyffsade flygningar.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Några tankar från Kalmurri diskussionen är att Hippogriffen inte kan flyga över en viss höjd.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Hippogriff

Inlägg av Adragoor »

Finns det med några hippogriffer i Ä-källor någonstans. Förutom referenser till akrogaliska hippogriffryttare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hippogriff

Inlägg av birkebeineren »

Det enda jag kan minnas är i Trakorien-modulen och Nidland-modulen där de kort nämns bland dragdjuren som används till zepelonder och flygskepp.

Och i Krilloan Kampanj står det på s. 25 om hippogriffers lastförmåga och räckvidd under kapitlet "Att färdas fågelvägen".
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Hippogriff

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2023-03-13 18:11 Det enda jag kan minnas är i Trakorien-modulen och Nidland-modulen där de kort nämns bland dragdjuren som används till zepelonder och flygskepp.

Och i Krilloan Kampanj står det på s. 25 om hippogriffers lastförmåga och räckvidd under kapitlet "Att färdas fågelvägen".
Hmm... Det kan man kanske få något vettigt ur...

Så här tänker jag mig för övrigt akrogaliska hippogriffer. Från ovan till nedan:

Kungshippogriff, är vanligast i sydvästra Akrogal, t.ex. Furgia eller Kalmurri. Kan med lätthet bära en ryttare i människostorlek, men har begränsad räckvidd.

Gooralisk ganolot eller falsk hippogriff. Denna underart av hippogriffer lever inte vilt utan avlas genom att en domesticerad grip under rituella former paras med en vit märr, en sedvänja som praktiseras bland pashunerna i Gooral. Resultatet blir ett fungerande flygriddjur som framför allt används för spaning längs det lilla landets gränser.

Gyllenhippogriffen påträffas oftast i bergen i Närmre Kamsun. Den kan visserligen användas som riddjur, men är mycket svår att tämja.

Skuggvingen eller saqulonen är en mycket ovanlig hippogriffart. De är nattaktiva och glider fram som skuggor i mörkret. Få har lyckats hitta eller än mer tämja saquloner.

Den kamsunska dvärghippogriffen lever i skogarna i Kamsun, dess röda fjäderdräkt uppskattas i K'sti och vingklippta dvärghippogriffer används ofta av förmögna K'tsibor som om de vore antingen vakthundar i trädgårdarna eller sällskapsdjur för adliga flickor att uppfostra.
Hippogriffer.jpg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hippogriff

Inlägg av gtjorgo »

Tuffa!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hippogriff

Inlägg av Albrekt »

Adragoor skrev: 2023-03-13 15:34 Finns det med några hippogriffer i Ä-källor någonstans. Förutom referenser till akrogaliska hippogriffryttare?
Snibben gjorde en sammanfattning här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 762#p36762
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar