Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Nu skruvar vi ner hjärnnivån lite.
RP är ett gäng urstarka (SL får fuska lite och ge alla mycket hög sty och sto) minoutarer. Dessa tjurmän löser allla problem med extremt mycket våld.
Men när man spelat ett tag så är SL lite busig, han låter minoutarerna hamna i en situation där de måste använda hjärnan som dessvärre är liten och klen.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ankor är Ereb Altors signum.

RP är några kaxiga svarta ankor. De är pirater men deras skepp förliser. De hamnar på en ö. Ön är bebodd av en mäktig magiker som bjuder in ankorna som gäster.
Ankorna märker att magikern är en nekromantiker och efter en tid förstår de att denne onding vill göra magiska experiment på dem.
Våra hjältar tvingas strida i magikerns borg mot zombies, animerade skelett och mumier.
Men vem vet slutar äventyret med att vi har ett gäng dödsriddar-ankor och dödsgastar med näbb?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av Grisodlar'n »

Har du någon hyfsat beskriven SLP på lager som skulle kunna så ett scenariofrö?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Grisodlar'n skrev: 2019-12-19 10:11 Har du någon hyfsat beskriven SLP på lager som skulle kunna så ett scenariofrö?
viewtopic.php?f=7&t=1383
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Grisodlar'n skrev: 2019-12-19 10:11 Har du någon hyfsat beskriven SLP på lager som skulle kunna så ett scenariofrö?
Kattmagikerna

Systrarna Secca ”gråkatta” och Melixa ”rödkatta” är två systrar i en kull av tre. Brodern dog dock som nyfödd. Systrarna kidnappades av slavhandlare som väl tyckte de skulle bli exotiska slavar men de befriades av medlemmar ur ett hemligt sällskap som verkar för förbud mot slaveri. De båda togs om hand av två magiker som märkte att de hade talang för detta hantverk. Secca lärde sig illusionism medan henens syster studerade mentalism. Systrarna växte upp och verkade inom sällskapet. Deras kunskaper i magi samt kattfolks naturliga egenskaper för att såväl smyga som gömma sig kom väl till plats.

Efter några år lyckades Secca och Melixa få kontakt med de sina men de har fortsatt att verka för sällskapet samt att vidare studera magi. De vill inte gå tillbaka till sina tidigare liv men håller kontakt med familj och släktingar.
Båda är skickliga magiker trots sin ungdom och de kommer bli ännu skickligare och mäktigare. De arbetar främst med att frita slavar samt ta fram information. De är mästare på att smyga och gömma sig även utan magins hjälp.

Secca är den mer utåtriktade av de två. Hon är framfusig och rentav fräck. Hon drar sig inte för att flirta och vara utmanade vilket gjort mer än en människa generad. Gråkatta kallas hon och det för hennes päls är grå. Illusionismen har dock satt sina spår. Secca är inte så noga med hur man når resultat och tanken att allt bara är en illusion har börjat påverka henne. Hon är inte dyster eller så tvärtom. Men hennes tankar om att allt är en illusion gör att hon kan vara dumdristig och ta omotiverade risker.

Melixa kallas för rödkatta. Pälsen är rödbrun. Melixa är inte blyg men den merframfusiga systern gör att hon inte uppmärksammas lika mycket. Systrarna bråkar aldrig om att de är olika till sätt och temperament. Tvärtom kan Melixa göra både det ena och det andra när fokus är på gråkatta.

En sak har systrarna gemenast. De avskyr hav och sjöresor. De få gånger de tvingats att gå ombord har inte varit lyckade.

Äventyrsförslag
RP har blivit förslavade med räddas av systrarna.
RP börjar arbeta för sällskapet och träffar där systrarna.
RP är ondingar som hjälper slavhandlare och får i uppdrag att ta hand om kattrackorna.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Krig härjar. RP är ointresserade av konflikten.
Men de får av en händelse en bit av en karta över en skatt som ligger begravd vid en ruin.
Personen som ger RP kartan har själv begravt skatten men hans kamrat har stulit ena halvan av kartan. Den delen tar upp viss information som koder etcetera som inte finns med på den egentliga kartan. Personen som delar med sig av kartan är döende, den före detta vännen gav honom ett gift som sakta tar död på honom. RP får skatten mot löfte att de ger ett smycke format som ett hjärta till en dam som den förgiftade tänkt gifta sig med. RP får avgöra om detta smycke mest är krafts, värdefullt eller kanske rentav besitter magi.

Girigheten övervinner allt, RP ger sig iväg efter skatten. Men personen som stulit och förgiftat kommer dels försöka slå sig ihop med RP. (Vi kan dela skatten) dels stjäla den genom att anlita busar och banditer men också att sprida ut att RP tillhör en av de stridande sidorna kriget.
Kriget kan ju påverka skattsökandet också. Fattig och svältande människor försöker stjäla RP pengar och hästar. Kanske de råka få med kartan som ligger i en sadelväska?
Kanske tar någon fraktion och tvångsvärvar RP för de har ju vapen och rustningar så de borde kunna slåss. Kanske rentav SL låter förstå att det är lättare att söka efter kartan om de bli knektar i kriget?

Sedan kan ju RP personligheter påverka. Är de vanliga människor eller är de ankor. Vem ger en skattkarta till ett gäng ankor? Är de ett gäng älvfolk? Men hur ser människor som lider och dör på alver som aldrig är sjuka och eländiga på de "odödliga".
Och hur transporterar man en stor skatt i en krigszon?
Hur gör man med msycket damen ska ha och vad är hon för en, en gammal kärlek, en mäktig magiker som förtrollat den döende eller rentav en släkting?

Med lite tur kan äventyret bli lite som "Den onde, den gode, den fule".
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den högättade unga damen har blivit bortrövad av en drake.
RP bålda tappra riddersmän ger sig ut för att hitta henne.
Ja de kommer till drakens grotta. Men se, unga fröken är inte bortrövad utan hon lär sig drakmagi och annat som kan vara bra att lära sig. draken och hon har gjort en pakt. Han lär henne magi så hon kan bli jättemäktig och hon hjälper honom. Hon vet ju var det finns rika människor att plundra och att ha en allierad som kan skicka information till draken kan ju vara bra på alla sätt och vis.

Tar RP och besegrar draken lär hon hämnas förr eller senare. Om RP kommer på att prinsessan/hertiginnan/furstinnan eller vad hon nu är är i kompanjon med draken hur ska de då förklara detta?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

För många år sedan hade folket i staden XYZ med omliggande landområde problem med svartfolk. Folket led och hade svårt att stå emot alla anfall och röverier. Men så kom det ett gäng kentaurer som drev bort svartfolken. Kentaurerna erbjöds som tack att stanna och de har allt sedan dess skött om området och varit en slags polismakt/milis. Detta har gått bra. Det har inte funnits svartfolk eller tjuvar och stråtrövare på minst 20 år. Men kentaurerna har blivit inte bara förslappade utan även ohövliga. De ställer mer krav, för folk har betalt löner i form av mat och uppehälle men de vill ha mer och främst pengar.
En och annan bonde och stadsbo har blivit misshandlad av unga och uttråkade kentaurer och situationen har blivit mer och mer ansträngd.

Folk är oense. En del tycker fortfarande att kentaurerna är mer till nytta än skada och det har blivit lite av en konflikt mellan de som bor i staden och de som bebor landet. Stadsborna har lättare att acceptera kraven på att få mer betalt i mynt samt att kentaurerna inte alltid kan röra sig hur som helst där gör att man inte har lika mycket bekymmer. Landsbygdens folk är mer negativa men samtidigt så minns de äldre när svartalfer red runt på ulvar och barn försvann och hittades uppätna av svartnissar.

Här kommer RP in i bilden.
Om RP är från området eller är äventyrare får SL avgöra.
Om de är utomstående måste de på något sätt delta i konflikten. Kentaurerna kan ju ha gett sig på dem och bråkat.
Är de från trakten kan de ha vänner och släktingar som drabbats av hästfolkets vrede. Kan också tänkas att några såväl bönder som stadsfolk vill att RP ska medla.

En extra tvist kan vara arr svartfolken börjat synas igen...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP slår sig samman med två skattsökare.
Dessa berättar att de var ett gäng som skulle leta efter en skatt vid berget ÅÄÖ. Men girighet och avundsjuka gjorde att gruppen splittrades. Nu är det bråttom för nu förutom den grupp RP tillhör är det ytterligare två grupper som är på färd mot berget. Resan dit är som vanligt kantad av orcher, stråtrövare och en och annan björn eller monster.

Man kan göra en extra tvist av det hela. Det kan ju vara så att skattsökarna som leder RP grupp är bråkstakarna och de är giriga och kanske försöker blåsa RP när skatten hittas. Eller också märker RP att de är skitstövlar och försöker liera sig men någon annan grupp.

Och skatten, tänk om den inte finns eller redan har hittats?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP är nekomantiker och verksamma vid akademin (...)
De får i uppdrag att hämta hem en av akademins mäktigaste magiker.
Men denne om det är en han eller hon får SL avgöra är en vampyr som befinner sig i ett område där magi inte är tillåtet och det mest förbjudna magin är ju den RP sysslar med.

Vampyren har förlorat sina tjänare som var med på resan och RP måste hitta vampyren och få med den tillbaka. Lite krångligt men det ska nog gå.
Men vampyrens ärkefiende den mäktige alvanimisten är vampyren på spåren men även denne magiker har svårt att vra öppen med sin magi då förbud råder.

Ett par häxjägare kan ju krydda upp det hela. Och är det verkligen så att alla i nekromantiker vill ha tillbaka vampyren?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP är älvfolk som är ute på äventyr.
En dag befinner de sig i en liten stad eller by. Svartfolk anfaller byn men de slås tillbaka. Det blir belägring. Efter en tid då mat och vatten tryter låter svartfolken förstå att de drar sig tillbaka. Bara folket går med på att lämna ut de där förbannade alverna.
Vad gör vi nu ärade rollspelare?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Dags att röja.
Draken Zvimbur har lierat sig med en svartfolksklan som RP tillhör. RP är förstås stora starka krigare. draken plundrar och härjar och efter kommer svartfolken och tar hand om resterna. De som överlever drakens flyganfall drabbas av kroksablar och spjut.
Folk som skulle drista sig att möta draken måste först ta sig förbi svartfolken som så att säga är drakens livvakt. Samtidigt hjälper svartfolken draken med spaning och ihopsamlade av värdesaker.
Draken vill ha guld och juveler så vapen och annat som vin och öl är den inte intresserad av.

Men hur kommer det att gå i fortsättningen?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP har blivit förmögna på sina äventyr. Det börjar rentav bli svårt att att få med alla guldmynt och annat värdefullt. För att ta sig fram med allt hyr man plats på ett skepp.
Men vad händer? Jo piratankorna kommer och de bordar skeppet. RP tas tillfånga. Då RP är framgångsrika och rentav har lite hjältepoäng så föreslår ankorna följande:
RP får ansluta sig till ankorna och vara i deras tjänst minst ett år. sköter de sig och gör bra ifrån sig släpps de fria och de kanske till och med får lite mer pengar än vad de redan haft förut.

Men vad för äventyr tar ankorna med dem på? Kan de verkligen lita på att de släpps efter ett år?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP tas tillfånga av några läskiga odöda, vampyrer kanske?
De odöda håller en eller flera av RP som gisslan medan de andra får order att skaffa mat (läs oskyldiga människor) samt hålla nyfikna och goda alver som ingenting hellre vill än att förgöra odöda kommer i deras närhet.

Men så här kan det ju inte fortsätta. RP måste försöka komma ur denna situation. Både de RP som är "fria" och de som ä fängslade måste på något sätt komma ut.

SL får lite att göra. För de båda grupperna kan ju inte riktig kontakta varandra samt deras försök att rymma kanske påverkar den andra gruppen negativt.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

SL ska lära RP att inte bli för fästa vid sina magiska föremål!

RP brukar ofta komma över magiska föremål främst vapen som gör dem mäktiga.
Därför ska SL lära dem en läxa! :twisted:

RP blir av med sin magiska älsklingsägodel och gråter förtvivlat, hottar rentav att spela i fortsättningen.
SL låter då listigt en SLP komma med besked om att den magiska grunkan är stulen och de kan lämna tillbaks den på villkor att RP:
Mördar den gode och populäre kungen.
Kidnappar oskyldiga barn som ges till ond häxa.
Provocerar fram bråk rentav krig mellan två allierade länder eller dvärgar och alver.
Ja man kan frossa i nedrigheter.
Skriv svar